Gå til innhold

Koke søtpotet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å overraske min kjære når hun kommer hjem fra trening i dag, med ferdig middag.

Så kommer problemet da - hun spiser bare søtpotet av potet-typer.

Går det an for meg å koke søtpoteten sammen med mine poteter?? Eller er det noe med at smaken smitter over på hverandre eller noe? Eller er det annerledes koketid? Hun sliter med spiseforstyrrelser, så jeg vil heller ikke gjøre/lage noe som gjør henne ukomfortabel eller risikere at hun ikke vil spise det fordi de er kokt i samme kjele.

Hun har kokt søtpotet selv før, men da tror jeg hun gjorde det i en egen kjele.

Hilsen mann 26


Anonymous poster hash: ebff7...3c5



Anonymous poster hash: ebff7...3c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kokte søtpotet her om dagen, og fulgte en oppskrift i en amerikansk bok:

Boil potatoes in jackets. When done, remove skins. Or, wash, pare, cut and cook 20 minutes or until soft in boiling, saltet water to cover.

Jeg kokte søtpoteten i egen kjele i saltet vann i 20 min. ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte søtpotet her om dagen, og fulgte en oppskrift i en amerikansk bok:

Boil potatoes in jackets. When done, remove skins. Or, wash, pare, cut and cook 20 minutes or until soft in boiling, saltet water to cover.

Jeg kokte søtpoteten i egen kjele i saltet vann i 20 min. ^^,

Ser ut til at jeg får koke den i en egen kjele da. Tørr ikke ta sjansen på at hun ikke vil spise den fordi den er kokt sammen med mine poteter.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: ebff7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kokt den for seg selv for å være på den sikre siden. Om du har micro og er det super lett å koke dem der og på under 10 min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kokt den for seg selv for å være på den sikre siden. Om du har micro og er det super lett å koke dem der og på under 10 min :)

Hmm det hørtes jo enklere ut, enn å ha to kjeler.

Hvordan gjør jeg det? Kutter opp, har i vann så det dekker og peiser på i 10 minutter?

Anonymous poster hash: ebff7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins masse videoer på youtube. Du bør helst ha en plastboks med lokk som tåler micro, men jeg har ogaå sett folk på youtube som istedet bruker kjøkkenpapir. Dette har jeg ikke prøvd selv, så vet ikke hvordan det funker.

Du tar søtpoteten og enten skjærer den i tykke skiver (ca 2-3 cm), eller prikker den over hele med en gaffel slik at det blir masse små huller i skallet. Så legger du den i plastboksen, med lokket bare liggende løst oppå, ikke nødvendig å feste det helt.

Om du har skåret den i tykke skiver, sett inn på ca 7-8 min, om du har den hel med huller i skallet, ta først 2-3 min, snu den opp ned, og så 2-3 min til.

Når den er helt myk tvers gjennom er den ferdig, sjekk med en kniv. Om den ikke er ferdig er det bare å sette den et minutt til i micro. :)

Etter den er ferdig og har avkjølt seg noen minutter er det lett å skrape innholdet ut av skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm det hørtes jo enklere ut, enn å ha to kjeler.

Hvordan gjør jeg det? Kutter opp, har i vann så det dekker og peiser på i 10 minutter?

Anonymous poster hash: ebff7...3c5

Beklager dobbelpost, glemte å sitere, og glemte å si at det ikke er nødvendig med noe vann, søtpoteten har såpass mye vann i seg at den koker i sitt eget vann innvendig. Men det er altså nødvendig med huller i skallet eller at den er delt litt opp sånn at vannet får fordampe også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for all hjelp!

Det ble til at jeg kokte den sammen med de andre potetene. Frua ble fornøyd og glad, så da var det i boks!

Hørtes lurt ut detta med boks også, skal prøve det en annen gang!



Anonymous poster hash: ebff7...3c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg får koke den i en egen kjele da. Tørr ikke ta sjansen på at hun ikke vil spise den fordi den er kokt sammen med mine poteter.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: ebff7...3c5

Så søt og omtenksom du er :)

Anonymous poster hash: f2a47...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...