Gå til innhold

Skillsmisse - fordeling av midler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

min mann og jeg har vært gift siden 2002, og har to barn sammen. Ettesom han nå har en ny dame (..) og har løst inn separasjon står vi ovenfor deling av midler.

Han har en veteranbil han kjøpte for mange herrans år siden, som han har fikset opp og som nå er taksert til ca 170 000. Han har et forbrukslån til denne på ca 25 000.

Han kjøpte den mens vi var gift. Jeg lurer på om han på noen måte kan kreve skjevdeling av den, eller at den bare går inn i felleseiet som alt annet (innbo osv...)

Noen som vet?

Har prøvd å sette meg inn i deling ved skillmisse og alle de lovene der, men skjønner lite..

Anonymous poster hash: cdfed...6cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

min mann og jeg har vært gift siden 2002, og har to barn sammen. Ettesom han nå har en ny dame (..) og har løst inn separasjon står vi ovenfor deling av midler.

Han har en veteranbil han kjøpte for mange herrans år siden, som han har fikset opp og som nå er taksert til ca 170 000. Han har et forbrukslån til denne på ca 25 000.

Han kjøpte den mens vi var gift. Jeg lurer på om han på noen måte kan kreve skjevdeling av den, eller at den bare går inn i felleseiet som alt annet (innbo osv...)

Noen som vet?

Har prøvd å sette meg inn i deling ved skillmisse og alle de lovene der, men skjønner lite..

Han eide den da før dere ble sammen. Den er bare hans.

Anonymous poster hash: dbf58...5b1

• Liker 3
Skrevet

Han eide den da før dere ble sammen. Den er bare hans.

Anonymous poster hash: dbf58...5b1

Det står jo at han kjøpte den mens de var gift- da blir det vel 50/50 på verdien av den som med alt annet?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Nuttery
Skrevet

Kan han ta den som et særskilt unntak for delingen er egentlig det jeg lurer på. Han har jo kjøpt den med "sine penger", og det har jo utelukkende vært hans bruksgjenstand... §61 i ekteskapsloven?

poenget er egentlig at jeg sitter her forholdsvis alene med to barn og lurer på hvor mye jeg kommer til å ha å rutte med fra nå av... :vetikke::(

Skrevet

Hvis han eide den før dere ble gift, er den hans. Problemet er hvor mye av deres felles midler han har brukt på å pusse opp bilen, og om du har vært med å betale på lånet.

Anonymous poster hash: 6cd89...04e
Skrevet

Hans lån. pengene har vel gått litt her og der fra vår felles konto. Usikker på hvor mye som han har kostet på den.

Skrevet

Du vil ta fra han bilen hans?! Er det mulig, noen eier ikke skam i hvertfall....

• Liker 3
Skrevet

Var jeg deg ville jeg kostet på meg ett par timer hos advokat her sånn at du er sikker på at alt blir rett... Kan være verdt å ofre ett par tusen på det hvis man sitter igjen med mer selv etterpå...

Anonymous poster hash: 6cd89...04e
  • Liker 2
Skrevet

Nei, absolutt ikke, det er vel det at jeg sitter med to barn i ungdomsskolealder og en eks som helst vil beholde alt selv. Slik det ser ut hittil får han rundt 5 mill ut av dette skillsmisseoppgjøret og jeg rundt 1. Og med dette skal jeg finne ny bolig, forsørge ungene, skaffe nye møbler til vår da nye bolig osv.

Han får allerede skjevdelt en stoooor del.

Tanken var vel eventuelt om jeg fikk utbetalt halvparten fra han mot at han fikk beholde bilen, ettersom at jeg kommer betydelig dårligere ut av det enn ham.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke snakk om å ta fra ham bilen hans, men om den skal telle med i oppgjøret...

Utgangspunktet er vel at _nesten_ alt som erverves mens man er gift, skal deles likt, uansett hvem som har betalt eller skrevet under. Men unntakene og finjussen må du kanskje få en advokat til å se på, det er ikke lett å si om bilen faller inn under unntaksbestemmelsene eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Ellers har vi en hytte (som han får skjevdelt) som vi felles har kostet på 700 000. Vet dere om disse 700 000 skal trekkes fra orginalsummen på hytta, for så å splittes på to?

Tenkte å avtale en time med advokat, men vil være litt forbredt, og ikke bare få slengt i ansiktet at jeg får ca ingenting...

Skrevet

Du har krav på halvparten av alt som ble kjøpt etter dere ble gift og halvparten av verdiøkningen.

Skrevet

Anbefaler å bruke advokat til oppgjøret. Det koster litt, men det er det faktisk verdt. Da kan ingen i etterkant komme å si at man er lurt på en eller annen måte. Hvis man sitter igjen med en følelse av å ha vært urettferdig behandlet, vil dette i lengden kunne gå ut over samarbeidet om ungene. Lykke til!

• Liker 5
Skrevet

Vær lur og kontakt en advokat! Selv om det kan koste deg en del tusen, så får du skikkelig hjelp, og de pengene du har krav på.

Sett deg ned, gå gjennom alle kontouskrifter, og sett opp hva dere hadde hver dere før dere giftet dere, hva dere eier sammen og hvilke penger (fra felleskassa) som har vært brukt hvor. En ganske heftig detektivjobb, men jeg kan garantere deg (av egen erfaring) at det lønner seg!

Forsøk ikke å løs dette helt alene, men få advokathjelp!!!

Anonymous poster hash: ac35e...908
  • Liker 1
Skrevet

Vær lur og kontakt en advokat! Selv om det kan koste deg en del tusen, så får du skikkelig hjelp, og de pengene du har krav på. Sett deg ned, gå gjennom alle kontouskrifter, og sett opp hva dere hadde hver dere før dere giftet dere, hva dere eier sammen og hvilke penger (fra felleskassa) som har vært brukt hvor. En ganske heftig detektivjobb, men jeg kan garantere deg (av egen erfaring) at det lønner seg! Forsøk ikke å løs dette helt alene, men få advokathjelp!!! Anonymous poster hash: ac35e...908

Helt enig i at advokat er et "Must" her.

Men det er ikke gitt at det er TS det lønner seg for. Kommer helt ann på hvordan pengene er brukt..

Gjest Lille-pus
Skrevet

Husk også på at (om jeg husker rett nå) eiendom, penger og eventuelle andre verdier han har arvet (også mens dere var gift) er hans helt og alene.

• Liker 2
Skrevet

Hei TS.

Når det gjelder bilen er jeg usikker på om du kan få noe. Dette da den var ment som en hobbybil og ikke en bil til familien. Dette taler til din x-manns fordel.

Det som er brukt av felles midler er vanskelig å få dekket. Dette blir det sammen som om betaler i et hus som andre eier og en bor der. En får ikke noe igjen.

Bilen var kjøpt når dere var gift. Dette er din fordel.

Ekteskapsloven § 61. Særskilte unntak fra delingen.

Følgende eiendeler kan en ektefelle holde utenfor delingen:

a.

Eiendeler som utelukkende tjener til ektefellens personlige bruk, hvis det ikke vil være åpenbart urimelig å holde eiendelene utenfor delingen. På samme vilkår kan en ektefelle ta ut familiebilder og familiepapirer som kommer fra hans eller hennes slekt.

Jeg anser at denne bilen som en hobbybil, dermed unntatt. Har det derimot vært en bil som ble brukt for familien til transport ville jeg tro dem skulle deles.

c.

Andre eiendeler og rettigheter som ikke kan overdras eller som er av personlig karakter. Hvis en ektefelles uttak fører til at den andre ektefellen blir urimelig dårlig stilt, kan han eller hun tilkjennes et beløp for å hindre dette. Ved vurderingen av om det skal tilkjennes kompensasjon, skal det blant annet legges vekt på om ekteskapet har vært langvarig. Det kan bestemmes at beløpet skal betales i avdrag.

Som du ser kan det tenkes du kan hente noe ut på punkt C. Du skriver du kommer dårligere ut enn x-mann. 5 mill. mot 1 mill. Hva dette skyldes vil også virke inn. Det samme gjelder hvor lenge dere har vært gift.

Dine framtidige utgifter er ikke relevant her.

Jeg ville uansett kontaktet advokat innen området. Det kan tenkes du har en forsikring privat eller gjennom medlemsskapt fagforening som dekker litt av advokatutgifter.

Skrevet

Har regnet frem til at mannen min ender opp med rundt 5 200 000, og jeg 1 180 000. Får han skjevdelt bilen på en eller annen måte blir det 85 000 mindre. Har ikke regnet på dette med de 700 000 rundt hytta siden jeg ikke helt forsto dette.

Hadde han IKKE skjevdelt hytta hadde det blitt rundt en 3 mill ++ på hver. Håper han tar til fornuften og betaler meg ut litt mer enn han egentlig bør i alle fall. Han fikk forsåvidt tilbud om å ta hytta som særeie når vi fikk den av hans foreldre, men han mente da at det skulle være FAMILIENS hytte.. Så vi får se.

Håper han kommer litt til fornuft, i alle fall for barnas skyld.

TS

Skrevet

Har regnet frem til at mannen min ender opp med rundt 5 200 000, og jeg 1 180 000. Får han skjevdelt bilen på en eller annen måte blir det 85 000 mindre. Har ikke regnet på dette med de 700 000 rundt hytta siden jeg ikke helt forsto dette.

Hadde han IKKE skjevdelt hytta hadde det blitt rundt en 3 mill ++ på hver. Håper han tar til fornuften og betaler meg ut litt mer enn han egentlig bør i alle fall. Han fikk forsåvidt tilbud om å ta hytta som særeie når vi fikk den av hans foreldre, men han mente da at det skulle være FAMILIENS hytte.. Så vi får se.

Håper han kommer litt til fornuft, i alle fall for barnas skyld.

TS

Ved skilsmisse er det vanlig å selge hus og hytte slik at begge har god kapital til å kjøpe noe nytt. Dette mener jeg at du må krevet at blir gjort. Hvis hytta ble gitt fra hans foreldre til dere som familie, er den også din. Men er det registrert som forskudd på arv, er den hans... Så du bare MÅ ha hjelp av en advokat til dette, ellers kan du sitte igjen med en følelse av å bli lurt til slutt.

Skilsmisse er noe dritt og det får fram de aller verste følelsene i et menneske. Det lønner seg å være raus og grei, men samtidig så skal du leve videre uten denne mannen og da trenger du ikke gi mer enn nødvendig til han.

Anonymous poster hash: c7eb9...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...