Gå til innhold

Anoretikere som spiser godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei vennine som har anorexi. Noe som skremmer meg til de grader. Hun har et kosthold som bare består av godteri. En dag spiser hun en halv ben & jerry is, og ikke noe annet. Andre dager spiserhun litt godteri eller drikker flere glass med oboy. Har også blitt fortalt at hun kan spise junkfood, men da er det bare et måltid med det og ingenting resten av dagen.

Det jeg lurer på er hvorfor mange med spiseforstyrrelser velger å slanke seg på godteri istedenfor vanlig mat? Hvordan i huleste går de ned i vekt med godteri? Jeg trodde rett og slett ikke det var mulig å bare leve på godteri, og små måltider.

Kritiserer ikke de som gjør det, men jeg bare lurer veldig på hvordan det er mulig.

Anonymous poster hash: 750d5...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo utrolig farlig med tanke på mangelsykdommer siden man da ikke får næringen man trenger.

Det er veldig vanlig at mennesker med spiseforstyrrelser elsker mat! Men har utviklet et usunt forhold til det. Anorektikere slanker seg ikke som andre ville gjort for å gå ned i vekt. Å spisegodteri, is eller annen usunn mat kan også gi dem en slags mental motivasjon hvor de kan si til seg selv at de har vært "dårlige" som spiste det og kan bruke det mot seg selv for å sulte seg ekstra mye enn om de hadde spist en gulrot.

• Liker 6
Skrevet

Du kan slanke deg på hva som helst så lenge du holder deg under kaloribehovet ditt, som for en gjennomsnittlig kvinne er på ca 2000. For en anorektiker blir det dog sannsynligvis noen hundre kalorier lavere ettersom at musklene svinner bort med et slikt kosthold.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv i perioder "levd på" godteri, og vet om flere andre som har gjort/gjør det samme. Det finnes ikke noe logisk ved det. De fleste tror at anorektikere er kjempesunne når de først spiser, og det stemmer ofte men ikke alltid.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke slik at man velger hvilke deler av spiseforstyrrelsen sin som skal være sunn og fornuftig.

Anonymous poster hash: 9e319...917
  • Liker 9
Skrevet

Jeg gjorde i perioder det fordi det ikke var typen mat jeg var redd for men mengden mat. Mye heller en liten bit sjokolade enn et knekkebrød, for sjokoladen fylte meg mindre opp. Var livredd for å være mett.

Anonymous poster hash: 01037...d47
  • Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for bra svar! Men går ikke kroppen i sparebluss dersom man har så mye underskudd av kalorier? Og får man ikke mye psykiske problemer?

Skrevet

Ts her. Takk for bra svar! Men går ikke kroppen i sparebluss dersom man har så mye underskudd av kalorier? Og får man ikke mye psykiske problemer?

tror nok det er mer sånn at man har et psykisk problem om man bare spiser snop enn at man får psykiske problemer av å bare spise snop. jeg mener at om man har et sunt forhold til mat vil man ikke ønske å spise sånn. og det er helt klart ikke bra for kroppen, ikke bare fordi det er for lite energi, men også fordi mye snop bare er tomme kalorier.

• Liker 1
Skrevet

Anorektikere har bestemt seg på forhånd hvor ofte og hvor mye de kan spise. Det er ikke uvanlig at de da bruker "kvota" si på godteri. Det er ikke noe poeng i å lete etter fornuft i de valgene anorektikere tar. De tar de valgene de tar fordi de er alvorlig syke.

• Liker 10
Skrevet

"Sparebluss" er i stor grad en myte bare med et lite snev av sannhet, har du et veldig stort energiunderskudd så vil du ikke alltid gå ned fullt like mye som energiunderskuddet skulle tilsi, men du vil fortsatt gå ned i vekt svært fort. Overvektige som settes på rimelig ekstreme slankekurer går svært fort ned i vekt, uten at kroppen i særlig stor grad går på "sparebluss".

• Liker 1
Skrevet

Det med "sparebluss": Det har ikke noe med at du plutselig trenger mindre kcal for likt arbeid , men at du ubevisst er mindre aktiv.

Anonymous poster hash: 5613e...ae2
Skrevet

Fordi det er enkelt å lage og smaker godt. Ingenting er som å åpne en pakke cheeze doodles og kalle det en middag.

• Liker 2
Skrevet

En venninne har anoreksi, og hun spiser en del sjokolade hver dag. Hun forteller gledelig om hvor mye godteri hun spiser, men hun lyver absolutt på mengdene.

Hun spiser stort sett bare karbohydrater, i form av sjokolade og rundstykker. Synes det er rart å velge denne type næring, når man kan spise mer av andre med samme kaloriinntak totalt. Men det er vel det de liker, å ikke spise seg mette.

Anonymous poster hash: 7e409...7e4
Skrevet

Grunnen er veldig enkel - jeg bruker heller de kaloriene jeg "har lov til" å spise på sjokolade enn på kjøttkaker. Når jeg først skal spise lite, så vil jeg spise noe jeg synes er godt! Ingenting er mer meningsløst enn å få i seg kalorier fra ting man egentlig ikke har lyst på.

Anonymous poster hash: 69c3f...461
  • Liker 2
Skrevet

Vil tro det skyldes en stor del den umiddelbare energien man får av høyt sukkerinnhold. Da klarer man å holde seg oppreist og virke våken i en begrenset periode.

Ei venninne med anorexia spiste kun det som var utenpå m'en, da hun var på besøk, nettopp av den grunnen. På dårlige dager lå hun kun hjemme i senga og det eneste hun fikk i seg, var litt vann..

• Liker 1
Skrevet

Vil tro det skyldes en stor del den umiddelbare energien man får av høyt sukkerinnhold. Da klarer man å holde seg oppreist og virke våken i en begrenset periode.

Ei venninne med anorexia spiste kun det som var utenpå m'en, da hun var på besøk, nettopp av den grunnen. På dårlige dager lå hun kun hjemme i senga og det eneste hun fikk i seg, var litt vann..

Er nok mye sannhet i dette ja. Venninnen min spiser så normalt hun kan sammen med andre, men påpeker for alle hvor mye hun har spist og over driver jo noe veldig da. I selskap osv forsvinner hun gjerne en stund etterpå, der vi har tatt henne i å løpe på stedet hvil på badet, gå seg en lang tur osv. Uff :sukk:

Anonymous poster hash: 7e409...7e4

Skrevet

Det handler velt noe om at de blir fysne på noe godt de også med lavt blodsukker.

Pluss den tankegangen om at "er du mett er du feit". Litt godteri fyller mindre i magen en skiver så du slipper å føle deg helt jævlig fordi du har spist. De får angst om de føler at de har spist seg noenlunde mette.

Anonymous poster hash: 8dceb...50b
Skrevet

Jeg gjorde i perioder det fordi det ikke var typen mat jeg var redd for men mengden mat. Mye heller en liten bit sjokolade enn et knekkebrød, for sjokoladen fylte meg mindre opp. Var livredd for å være mett.

Anonymous poster hash: 01037...d47

Samme tingen her, noen ganger var faktisk en brødskive med smør og gulost mindre skremmende en en gigantisk salat, og slik har jeg det enda, er livredd for å være mett.

Skrevet

Hadde en stund for noen år tilbake hvor jeg var radmager og spiste kun dritt. Jeg var veldig deprimert på denne tiden, og trøstespiste masse, men alikevell gikk ned i vekt av en eller annen grunn. Skjønner det fortsatt ikke.

Skrevet

Grunnen er veldig enkel - jeg bruker heller de kaloriene jeg "har lov til" å spise på sjokolade enn på kjøttkaker. Når jeg først skal spise lite, så vil jeg spise noe jeg synes er godt! Ingenting er mer meningsløst enn å få i seg kalorier fra ting man egentlig ikke har lyst på.

Anonymous poster hash: 69c3f...461

Jeg tror dette beskriver godt hvordan det er for mange, men de valgene man tar når man er syk, er veldig individuelle. Det finnes ikke en grunn til at anorektikere spiser godteri istedenfor salat, men det er unektelig vanlig at de gjør det. I tillegg til det jeg siterte, kan du jo tenke på når du har mest søtsug. For meg er det i alle fall når jeg er sulten, for da har jeg lavt blodsukker. En anorektiker har alltid lavt blodsukker, så det er i grunnen lett forklarlig at hun/han tyr til godis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...