Gå til innhold

P-piller og bivirkninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg prøvd tre forskjellige p-pillemerker. Alle gir meg bivirkninger som nedstemthet av og til, skikkelig uren hud(jeg har aldri slitt med det ellers), mindre sexlyst og "hetetokter".

Dette er skikkelig kjipt, og jeg føler at vitsen blir litt borte når vi nesten aldri har sex lenger fordi p-pillene gir meg ekstremt lite sexlyst.

Den urene huden er i grunn verst. Har aldri slitt med kviser, har bare fått én eller to når jeg skal ha mensen. Mens nå har jeg konstant uren hud. Jeg har bare gått på pillene noen uker nå, så jeg skal fortsette en stund til for å se om det kan gå over. Men sist måtte jeg bare slutte fordi det ble helt ekstremt.

Er det noen som har tips? Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse bivirkningene?? Nå går jeg på Yasmin.

Anonymous poster hash: b5fa1...b91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk masse bivirkninger da jeg begynte på Cerazette, men det gikk gradvis over. Noen forsvant etter 3 mnd, resten etter ca 6 mnd. :)

Skrevet

Jeg tror personlig p-piller er mer og mer på vei ut, nettopp fordi vi blir mer og mer kritiske til hvor unaturlig ideen er, i tillegg til de skumle bivirkningene som kommer mer og mer frem i lyset. Kan dere ikke bruke kondom frem til du finner et hormonfritt prevensjonsmiddel du trives med?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror personlig p-piller er mer og mer på vei ut, nettopp fordi vi blir mer og mer kritiske til hvor unaturlig ideen er, i tillegg til de skumle bivirkningene som kommer mer og mer frem i lyset. Kan dere ikke bruke kondom frem til du finner et hormonfritt prevensjonsmiddel du trives med?

Ja, jeg er egentlig veldig skeptisk til p-piller fordi jeg kan føle på kroppen hvordan de påvirker meg. Skulle gjerne latt være, og har gått et års tid uten nå. Men ingen av oss synes kondom er særlig komfortabelt, så derfor har jeg valgt å prøve igjen.

Hva slags hormonfrie prevensjonsmiddel finnes det annet enn kondomer? Jeg har bare lest om en temperaturmåler, men den er visst ikke helt sikker.

Anonymous poster hash: b5fa1...b91

Skrevet

Om det er på vei ut, så er det i tilfelle fordi folk stadig sprer ensidig skremselspropaganda slik du gjør. "unaturlig" kan du si om det meste vi mennesker holder på med, uten at det indikerer på noen måte om det er bra eller dårlig for deg. P-piller er i det minste basert på å etterape kroppens naturlige syklus, i motsetning til endel av de andre alternativene.

For de som får alvorlige bivirkninger så er selvfølgelig p-piller et dårlig alternativ. Mange kan nok også tjene på å gå over til prevensjonsmidler med lavere doser, som f.eks. p-plaster eller p-ring.

Samtidig så må man huske st det også er endel positive virkninger ved p-piller. Først og fremst er det en veldig sikker prevensjonsmetode. Mange får færre kviser. Og de reduserer faren for flere typer kreft.

Poenget er at det ikke er noe fasitsvar her. Noen er sensitive for hormonpreparater og bør finne noe annet. Kvinner som er over 32, overvektige, røyker eller har økt fare for blodpropp bør ikke bruke p-piller ukritisk. Mens for andre så er det midt i blinken. Hvorfor skal disse diskusjonene være så unyanserte?

Anonymous poster hash: 2fe32...8c6

• Liker 1
Skrevet

Om det er på vei ut, så er det i tilfelle fordi folk stadig sprer ensidig skremselspropaganda slik du gjør. "unaturlig" kan du si om det meste vi mennesker holder på med, uten at det indikerer på noen måte om det er bra eller dårlig for deg. P-piller er i det minste basert på å etterape kroppens naturlige syklus, i motsetning til endel av de andre alternativene.

For de som får alvorlige bivirkninger så er selvfølgelig p-piller et dårlig alternativ. Mange kan nok også tjene på å gå over til prevensjonsmidler med lavere doser, som f.eks. p-plaster eller p-ring.

Samtidig så må man huske st det også er endel positive virkninger ved p-piller. Først og fremst er det en veldig sikker prevensjonsmetode. Mange får færre kviser. Og de reduserer faren for flere typer kreft.

Poenget er at det ikke er noe fasitsvar her. Noen er sensitive for hormonpreparater og bør finne noe annet. Kvinner som er over 32, overvektige, røyker eller har økt fare for blodpropp bør ikke bruke p-piller ukritisk. Mens for andre så er det midt i blinken. Hvorfor skal disse diskusjonene være så unyanserte?

Klart at noen tåler hormonbasert prevensjon. Klart at noen går gjennom et helt liv uten den eneste lille bivirkning. Det jeg vil frem til at man aldri vet hva man tåler på forhånd. Og i mitt eget tilfelle, skulle jeg gjort veeeldig mye for å slippe å erfare det jeg erfarte på Cerazette. For selv om jeg har sluttet på den, har det fucket opp hormonbalansen min så til de grader at jeg fortsatt sliter med de samme symptomene som da jeg brukte pillen.

Noe av det viktigste er at vi blir bedre informert om hva vi blir utskrevet av piller. Jeg spurte legen min rett ut "hva kan jeg regne med av bivirkninger?" sa jeg fikk Cerazette. "At du slipper mensen," smilte hun og husjet meg ut av kontoret fordi hun hadde en ny pasient på trammen. Da panikkangsten og hetetoktene kom som lyn fra klar himmel midt på torget i hjembyen min på 17. mai, trodde jeg at jeg skulle dø. Jeg sier det ikke på en sånn fjortis-måte, jeg trodde faktisk at jeg skulle dø. Ubehaget og kvelningsfornemmelsene var så intense og skremmende - det hjalp ikke akkurat at jeg ikke ante at opplevelsene hadde sammenheng med p-pillene. så jeg fortsatte å ta dem hver dag, mens ubehaget bare ble verre og verre. Verken lege eller helsesøster så sammenhengen og dette levde jeg med i et år før jeg kom over en nettside full av kvinner som hadde opplevd det samme som meg. Kort tid etter ble min 20-årige venninne innlagt på sykehus fordi hun hadde blodpropp i lungen. Som 20-åring!

Jeg skal med største selvsikkerhet love deg at du aldri hadde vært ambassadør for p-piller hvis du hadde opplevd det samme som meg. Og med de utallige jentene jeg kjenner som har mistet kjærester og JOBBER fordi de har vært så svingende i humøret at de ikke har kunnet ta seg sammen, på grunn av denne lille pillen?

Og det at mye av det vi mennesker gjør er unaturlig uansett... Blir ikke det den samme logikken som å si at det ikke gjør noe å røyke sigaretter, for du skal jo uansett dø på et eller annet tidspunkt? Jeg er så jævla lei av den helsesøster-logikken som er så ukritisk og blind for naturlige ideer - kanskje vi har mens for en grunn? Kanskje er det meningen at vi skal la syklusen være i fred? For meg er dette så selvsagt at jeg ikke tenker over det en gang. Og ja, selvfølgelig er dette et spesielt eksempel, jeg er fullstendig klar over at dette ikke skjer de fleste, men poenget er - bli mer bevisst og vær kritisk til hva du putter i kroppen din.

Skrevet

Hva slags hormonfrie prevensjonsmiddel finnes det annet enn kondomer? Jeg har bare lest om en temperaturmåler, men den er visst ikke helt sikker.

Pessar og kobberspiral er hormonfrie alternativer.

Skrevet

Jeg har aldri gått på ppiller, men begynner om noen dager, bare venter på første mens. Og på pakken står det at mine heter Oralcon eller noe. Dårlig/gode erfaringer med det?

Det verste jeg frykter er vektoppøkning og humørsvigninger!! Og så ikke minst uren hud.

Anonymous poster hash: 8dc33...55a
Skrevet

Jeg har aldri gått på ppiller, men begynner om noen dager, bare venter på første mens. Og på pakken står det at mine heter Oralcon eller noe. Dårlig/gode erfaringer med det? Det verste jeg frykter er vektoppøkning og humørsvigninger!! Og så ikke minst uren hud. Anonymous poster hash: 8dc33...55a

Og håravfall etter ppilleslutt om du har gått på det en stund. Ppiller forandrer også tenkemåten din. En er ofte tiltrukket av andre type menn enn ellers, samt at det er en liten endring i hukommelse, altså hvilke eventer en husker best feks fra en samtale i en film.

Anonymous poster hash: 1f90d...9a8

Skrevet

P-piller er i det minste basert på å etterape kroppens naturlige syklus, i motsetning til endel av de andre alternativene.

Ikke helt riktig. De gamle typene p-piller var i noen tilfeller laget for å etterape naturlig syklus og inneholdt forskjellige mengder hormoner i hver pille, men moderne p-piller er monofasiske og etteraper ikke syklusen. Alle pillene på brettet inneholder like mengder hormoner og etteraper ikke vår naturlige syklus.

Anonymous poster hash: 41bf7...484

Skrevet

Jeg har aldri gått på ppiller, men begynner om noen dager, bare venter på første mens. Og på pakken står det at mine heter Oralcon eller noe. Dårlig/gode erfaringer med det?

Det verste jeg frykter er vektoppøkning og humørsvigninger!! Og så ikke minst uren hud.

Anonymous poster hash: 8dc33...55a

Samme som Microgynon, er det ikke? :)

Jeg startet på den forrige tirsdag, har ingen bivirkninger!

Gikk på Cerazette før der igjen, så får se hvordan det går når jeg skal ha min første mens på to år.. :)

Anonymous poster hash: 99ca5...9a2

Skrevet

Altså ALLE medikamenter har bivirkninger og hadde man faktisk lest pakningsvedlegget nøye på f.eks Paracet så hadde du kanskje vært kritisk til den også. Men ingen får alle bivirkningene, de fleste får få eller ingen. Da må man nesten ta et valg, prøve eller la vær. Lar man vær må man finne et alternativ som ikke alltid er så lett når det kommer til prevensjon.

De leste bivirkningene forsvinner etter en stund bruk, 3-6 mnd på p-piller. Det er i oppstartfasen at blodproppfaren er størst. Men det er fortsatt større fare for å få blodpropp under et svangerskap enn med p-piller, og det er det ingen som forteller deg.

Anonymous poster hash: 2e409...56d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...