Gå til innhold

Undervektig sønn?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 14,5 år som er ca 1,78 høy og veier 63 kg...syns han begynner å bli mager. Han trener fotball 2-3 ganger i uka. Spiser normalt med middag men bare 2 brødskiver til frokost og kvelds og normal porsjon lunsj på skolen. Tror dere jeg kunne fått ernæringsdrikk på blå resept hvis jeg gikk til legen med han?



Anonymous poster hash: 695cc...72d
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Energidrikk på resept? Lag gode smoothier med med banan og havregryn. Lag en digg fruktsalat med yoghurt og opphakkede nøtter til dessert kveldskos. Smør en god matpakke til han til lunsj med snacks som nøtter/tørket frukt etc som mellommåltider.

Skrevet

Energidrikk på resept? Lag gode smoothier med med banan og havregryn. Lag en digg fruktsalat med yoghurt og opphakkede nøtter til dessert kveldskos. Smør en god matpakke til han til lunsj med snacks som nøtter/tørket frukt etc som mellommåltider.

Poenget er at hvis jeg lager en smoothie så orker han bare smoothien og ikke brød. Noen av energidrikktypene er veldig kompakte dvs det er mye kcal pr dl så man trenger ikke drikke mer enn kanskje 1-2 dl for å ha effekt.

Anonymous poster hash: 695cc...72d

Gjest Runforit
Skrevet

Poenget er at hvis jeg lager en smoothie så orker han bare smoothien og ikke brød. Noen av energidrikktypene er veldig kompakte dvs det er mye kcal pr dl så man trenger ikke drikke mer enn kanskje 1-2 dl for å ha effekt. Anonymous poster hash: 695cc...72d

Tenkte på flere mellommåltider. En som er småspist trenger tid på å utvide magesekken og øke appetitten. Med flere mindre måltider over tid så vil nok appetitten og forbrenningen øke og dermed vil vekta øke :)

Nøtter er f.eks ikke særlig mektig og en kan spise en god del av dem før en er mett. Fordelen er at det masse gode kalorier. Bare i en liten småsulten er det 350 kcal. Bare et par sånne mengder om dagen så har han 700 ekstra kalorier å gå på.

Skrevet

Ja jeg prøver meg på det, men ofte har han ikke lyst på. Lurer meg til å smøre ekstra tykt med smør på skiva hans, tar mye sukker i kakao og te, blander smør i pastaen og risen hans. Men det hjelper ikke så mye....ja nøtter er en god ide....



Anonymous poster hash: 695cc...72d
Skrevet

Tviler på at du får resept på det. Jeg var syk og kunne ikke spise men måtte betale for det selv. Skal visst mye til for å få det. Mener det må veldg alvorlig sykdom til.



Anonymous poster hash: f5e28...3d0
Skrevet

Ok...bare lurte...



Anonymous poster hash: 695cc...72d
Skrevet

Sønnen din er ikke undervektig. Han er bare 14, og i den alderen er de ofte litt tynne og hengslete. Han vil sikkert legge på seg når han blir eldre.



Anonymous poster hash: d6716...480
  • Liker 2
Skrevet

Sønnen din er ikke undervektig. Han er bare 14, og i den alderen er de ofte litt tynne og hengslete. Han vil sikkert legge på seg når han blir eldre.

Anonymous poster hash: d6716...480

Ja jeg håper det. Greia et at helt siden har var 2-3 mnd så har han vært litt småchubby. I 8-9 års alderen var jeg bekymret for at han var for tung og nå er han plutselig en strek. Men når han spiser like mange brødskiver til frokost og kvelds som da han var 3 år så er det ikke rart han er tynn. 2 skiver til kvelds for en aktiv ungdom er ikke mye! Og noen ganger hopper han over maten hvis jeg ikke lager maten eller maser om at han skal spise. Det verste er at han tror han er tjukk.......

Anonymous poster hash: 695cc...72d

Skrevet

Sønnen din virker helt normal etter min mening. Mine gutter har veid mindre enn det på samme høyde, og de var helt normale.

Gutten din vil nok legge seg ut når han blir eldre. Og for å svare på spørsmålet ditt, nei du får ikke næringsdrikker på blå resept, men du kan evnt kjøpe pulver selv på apoteket. Etter min mening er det allikevel bedre med mer næringsrik mat, enn pulver og næringsdrikker. Bytt brødet med feks omelett med kylling, eller andre næringstette matvarer.

  • Liker 1
Skrevet

Ja jeg må ta noen tak ernæringsmessig. Skal begynne å kjøpe helmelk også og bruke meierismør på brødet.



Anonymous poster hash: 695cc...72d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...