AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #21 Skrevet 11. desember 2013 Helt enig med disse. Har selv en på 2 år og han er god til å finne de barne appene vi har. Vi sitter alltid med han og det er en liten begrenset periode. Han lærer kjempe mye av det. Telling, farger, nye ord osv. Han ler og koser seg. Etter litt IPad eller mobil går han å leker videre med andre leker eller kikker i bøker. Blir han sur for at vi sier nei eller at nå er det nok så får han bare skrike. Gir seg fort og finner på noe annet. Det viktigste er at alt er med måte:)Anonymous poster hash: 4c368...16b Anonymous poster hash: 4c368...16b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #22 Skrevet 11. desember 2013 Anonymous poster hash: 4c368...16b Endret litt skrivefeil:)Anonymous poster hash: 4c368...16b
Tordensky Skrevet 12. desember 2013 #23 Skrevet 12. desember 2013 En unge på 1,5år bør ikke hverken settes forran tv, eller med en iPad. Greit at de ser litt på en tv som står på, men man setter vel ikke en så liten unge forran tv? Min 1,5åring finner seg ikke i å bli satt foran noe som helst. Hvis vi tar på BarneTV så er det helt og holdent han som bestemmer om han vil sitte/stå og se på det eller ikke. Hvis han ikke syns det er gøy finner han på noe annet i steden... For øvrig er jeg enig i at man bør tidsbegrense bruken av mobiler/nettbrett til barn. Min liker godt å rulle rundt på skjermbilder og dra opp tastelås og lignende, men han får ikke sitte alene med mobilen min. Jeg syns også at vi foreldre har mobilen oppe litt for mye, men prøver å skjerpe eg (litt irritert for at ikke pappan er like flink å huske seg). 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #24 Skrevet 12. desember 2013 Sønnen min fikk ipod da han var 1,5år gammel. Ja, skyt meg jeg er vel en forferdelig mamma, men for oss var det et riktig valg. Det hat vist seg å være et fantastisk hjelpemiddel for han (er autist) og det er ikke som om han alltid har valgt den fremfor andre leker. Fikk pekefingeren til helsesøster i ansiktet en dag i bhg som vi hadde møte ang utviklingen til gutten min. Hu mente at han alltid ville velge ipoden forran alle andre leker. Jeg gav gutten ipoden, han satt med den et par minutter også krøyp han bort og fant en bildebok istedenfor. Sier ikke at det er riktig at barna får sitte med slike ting hele tiden og spesielt ikke når det tar fra de muligheten til å lære andre ting, men la foreldre ta sine egne valg når det gjelder oppdragelse og hva barna skal få Jeg har også fått reaksjoner fra andre foreldre for det var jo galskap at jeg kjøpte en så dyr ting til et så lite barn. Mens disse foreldrene hadde kjøpt dvdspillere til bilen som kostet et par tusen. Er det noe forskjell egentlig? -nei, det er egentlig ikke det. Hvis man som foreldre har klare grenser på hvordan disse duppedingsene skal brukes og hvor mye så er det veldig fint at barna får bruke slikt. Det er viktig for barna å lære hvordan slikt fungerer også, når de blir voksne og skal ut i jobb så har de ikke sjangs om de aldri har rørt en data eller nettbrett førAnonymous poster hash: e0751...eee Det er et helt utrolig dårlig argument! Tror du ikke det jobber voksne mennesker, som ikke har vokst opp med datatilgang, innen IT og i andre bedrifter med tunge data systemer? Man behøver ikke å innføre bruk av data til babyer/så små barn, for at de skal ha en sjangs i arbeidslivet om 20+ år. Anonymous poster hash: 5550b...9a8 3
Gjest Eurodice Skrevet 12. desember 2013 #25 Skrevet 12. desember 2013 Min 1,5åring finner seg ikke i å bli satt foran noe som helst. Hvis vi tar på BarneTV så er det helt og holdent han som bestemmer om han vil sitte/stå og se på det eller ikke. Hvis han ikke syns det er gøy finner han på noe annet i steden... For øvrig er jeg enig i at man bør tidsbegrense bruken av mobiler/nettbrett til barn. Min liker godt å rulle rundt på skjermbilder og dra opp tastelås og lignende, men han får ikke sitte alene med mobilen min. Jeg syns også at vi foreldre har mobilen oppe litt for mye, men prøver å skjerpe eg (litt irritert for at ikke pappan er like flink å huske seg). Du skal få det morsomt når barnet blir eldre 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #26 Skrevet 12. desember 2013 Du skal få det morsomt når barnet blir eldre ??? Min er heller ikke så ivrig på TV og går heller å bygger duplo Anonymous poster hash: 45055...6da 1
Gjest Peanut Skrevet 12. desember 2013 #27 Skrevet 12. desember 2013 Det hat vist seg å være et fantastisk hjelpemiddel for han (er autist) og det er ikke som om han alltid har valgt den fremfor andre leker. Ja, det sies det blant annet her og: http://www.myasdf.org/site/media-center/articles/why-the-ipad-is-such-a-helpful-learning-tool-for-children-with-autism/ På én måte er jeg for at man skal lære seg å bruke elektroniske duppedingser tidlig, men det burde ikke ta overhånd, og slettes ikke bli brukt som "barnevakt": http://domain.me/children-using-ipads/ Det har ikke, så vidt jeg vet, vært forsket noe særlig på hvordan det nevrologiske blir påvirket når barn sitter med iPad, mobil eller pc i lange tider av gangen, men jeg vil tro at det ikke er spesielt positivt. En studie fra England som tok for seg 19000 barn født i 2000 og 2001, fant ut at de som så på tv, video eller DVDer mer enn 3 timer hver dag hadde en høyere sjanse for adferdsproblemer og problemer med forhold senere i livet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2013 #28 Skrevet 12. desember 2013 Ja, det sies det blant annet her og:http://www.myasdf.org/site/media-center/articles/why-the-ipad-is-such-a-helpful-learning-tool-for-children-with-autism/ På én måte er jeg for at man skal lære seg å bruke elektroniske duppedingser tidlig, men det burde ikke ta overhånd, og slettes ikke bli brukt som "barnevakt":http://domain.me/children-using-ipads/ Det har ikke, så vidt jeg vet, vært forsket noe særlig på hvordan det nevrologiske blir påvirket når barn sitter med iPad, mobil eller pc i lange tider av gangen, men jeg vil tro at det ikke er spesielt positivt. En studie fra England som tok for seg 19000 barn født i 2000 og 2001, fant ut at de som så på tv, video eller DVDer mer enn 3 timer hver dag hadde en høyere sjanse for adferdsproblemer og problemer med forhold senere i livet. Men her vil det antakelig også være en viss sammenheng med hva slags foreldre det er som lar barna sine se så mye på tv. Man kan lett tenke seg at foreldre tilhørende arbeiderklassen i England vil være langt mer tilbøyelige til å plassere barna sine foran tv'en i timesvis enn hva foreldre fra middelklassen ville gjøre. Og det er jo ingen hemmelighet at det er langt flere fra arbeiderklassen som ender opp som voldsmenn, kriminelle osv, og som altså har atferdsproblemer- knyttet til ting i sin oppvekst. Blir litt for enkelt å si at de fikk atferdsproblemer fordi de så tv. Tror nok heller det at de så tv og det at de fikk atferdsproblemer, begge deler skyldtes bakgrunnen de kom fra.Anonymous poster hash: 1b38a...d4a
Stinelin Skrevet 12. desember 2013 #29 Skrevet 12. desember 2013 Du skal få det morsomt når barnet blir eldre Det er vel normalt at det ikke nødvendigvis fungerer å sette en ettåring til å sitte og se på barne-tv? Vi slår på tv'en når Fantorangen starter, men om gutten heller vil bygge duplo eller legge puslespill er det selvfølgelig opp til han selv. Er bare glad for om han heller bygger enn å se på vi. Vet det ikke er min jobb å si fra, men moren spør om jeg av og til kan passe henne og det har jeg ikke lyst til. For om mobilem min ringer, då er det gjort.hun skal bare ha mobilen. Hvis ikke er det hyling på fult:-( Ts.Anonymous poster hash: 87f55...a6d Ungen lærer fort at dine regler gjelder hos deg, så det kan gå helt fint bare du er konsekvent. Vår gutt vet godt at han får se på ipad'en til bestemor, men ikke røre pc'ene til meg eller pappan. Og at han av og til får spille dyrelotto på telefonen til pappa, men aldri på min. Jeg har uansett sjelden telefonen min med meg, og bruker pc'en etter leggetid for barna.
Harlekin Skrevet 13. desember 2013 #30 Skrevet 13. desember 2013 Du skal få det morsomt når barnet blir eldre Hva i alle dager. Forventer du at en 1,5-åring skal sitte stille foran TV fordi foreldrene har bestemt det? 1
Gjest Magdalene Skrevet 13. desember 2013 #31 Skrevet 13. desember 2013 Hva i alle dager. Forventer du at en 1,5-åring skal sitte stille foran TV fordi foreldrene har bestemt det? Hun mente vel heller sikkert at det er dumskap å sette på tv for et så lite barn, og at ungen garantert blir tvslave når den blir eldre..
SmallTalk Skrevet 13. desember 2013 #32 Skrevet 13. desember 2013 Er det virkelig som så ironiflagget innlegget til Arabella? I det store og det hele så lyste jo innlegget av ironi...
Harlekin Skrevet 13. desember 2013 #33 Skrevet 13. desember 2013 Hun mente vel heller sikkert at det er dumskap å sette på tv for et så lite barn, og at ungen garantert blir tvslave når den blir eldre.. Åja, det kunne tolkes annerledes.
Gjest Magdalene Skrevet 13. desember 2013 #34 Skrevet 13. desember 2013 Åja, det kunne tolkes annerledes. Nå vet jeg jo ikke hva hun mente da 😉
Gjest Passing by Skrevet 13. desember 2013 #35 Skrevet 13. desember 2013 1,5 åringer liker ikke å bli fratatt noe som de er opptatt av, er min erfaring og da er det opp til oss foreldre om de skal fortsette å få viljen sin hver eneste gang. Det er ikke moro å høre på raseriskrikingen men noen ganger må vi bare vise at det er vi som er mest sta, det jeg har sett da - ikke bare med mine barn men også med andres - at de roer seg. Hvis ungen er vant til å få viljen sin så blir det så klart skriking når barnet ikke får det som det vil. Jeg syns faktisk at det er noen foreldre som også burde hatt mindre tid med de duppedittene, er ikke lett å føre samtale med folk lenger for mobilen har som regel førsterang. Jeg tenker de hadde rast litt de også hvis de ble nektet å bruke mobilen
Gjest Eurodice Skrevet 13. desember 2013 #36 Skrevet 13. desember 2013 Hun mente vel heller sikkert at det er dumskap å sette på tv for et så lite barn, og at ungen garantert blir tvslave når den blir eldre.. Nettopp, men ikke bare det. Tenk bare frem i tid hvor ufordragelige og frekke mange av disse barna blir, som alltid får det som de vil, som tror de er verdens navle.
Harlekin Skrevet 13. desember 2013 #37 Skrevet 13. desember 2013 Nettopp, men ikke bare det. Tenk bare frem i tid hvor ufordragelige og frekke mange av disse barna blir, som alltid får det som de vil, som tror de er verdens navle. Jeg synes det er ganske drøyt å anta at Tordenskys barn blir ufordragelig basert på det hun skriver. Skriv gjerne generelt hva du mener om "dagens oppdragelse", som i tråden om demokratiske foreldre, men det er ikke særlig hyggelig mot den enkelte bruker med den type antagelser basert på løselig informasjon. Jeg kan gjerne skrive hva jeg mener om autoritære foreldre og den type oppdragelse, men da antar jeg ikke alt mulig basert på ett enkeltinnlegg.
Gjest Eurodice Skrevet 13. desember 2013 #38 Skrevet 13. desember 2013 Jeg synes det er ganske drøyt å anta at Tordenskys barn blir ufordragelig basert på det hun skriver. Skriv gjerne generelt hva du mener om "dagens oppdragelse", som i tråden om demokratiske foreldre, men det er ikke særlig hyggelig mot den enkelte bruker med den type antagelser basert på løselig informasjon. Jeg kan gjerne skrive hva jeg mener om autoritære foreldre og den type oppdragelse, men da antar jeg ikke alt mulig basert på ett enkeltinnlegg. Jeg trodde det fremgikk av mitt innlegg at det var generelle betraktninger.
Harlekin Skrevet 13. desember 2013 #39 Skrevet 13. desember 2013 Jeg trodde det fremgikk av mitt innlegg at det var generelle betraktninger. Tja, du skrev jo til Tordensky at hun kom til å få det festlig fremover ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå