AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Hei :-) må bare høre med noen her inne ang data/ipod og mobiltelefon til barn ertsnte til en jente på 1,5år. Som får lov av foreldrene å sitte å bla på mobilen på bilder. Hvis en da tar fra henne mobilen, viser hunet enormt sinne. Då moren lar henne bare holder på med mobilen , for daer da er datteren fornøyd. Umulig å f kontakt med jenta. Hun får lov å sitte på i poden fritt..må jo innrømme at jeg ble overssket hvor flink hun er, hun trykker seg inn på bilder ol selv og sitter og blar. Men synes nå at hun er for liten..hun har også sitte klistret til tv side hun var bitte liten.fin barnevaktda sitter barnet stille og moren får slappe !!!!!!moren selv sitter på den mobilen hele tia..jeg nevnte det i kveld til de, da jeg ikke fikk kontakt med den lille pga ipod. .det svaret jeg fikk er at vi lever i andre tider nå, og de fleste barn gjorde dette, kan det stemme..??? Synes dette er for galt, hvorfor ikke ta med ungene ut og lek med dem.det er noe hun ikke gjør.har jeg feil syn på dette, eller hva?Anonymous poster hash: be4ff...fad Anonymous poster hash: 87f55...a6d 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Vil bare informere om at telefonsamtaler som faktisk er viktige nødtelefoner ikke alltid kommer frem så tidlig som de kunne ha gjort til nødsentraler blant annet på grunn av små barn som bare trykker vilt rundt på knappene. De burde ikke ha fått holde på med vanlige telefoner til de er så gamle at de forstår greia med nødnummer. Jeg er medlem i en frivillig organisasjon. Det var der jeg ble informert om dette. Synes bare det er viktig at alle foreldre får det med seg. Jeg synes heller foreldrene bør gi barnet en leketelefon. Det finnes jo flust av disse. Informer foreldrene om dette, er du snill. Ellers er det for øvrig selvsagt smart å ha visse tidsbegrensninger på hvor lenge barn får holde på med tekniske duppeditter hver dag. Endret 10. desember 2013 av Mrs. Random Nick
Gjest Magdalene Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 En unge på 1,5år bør ikke hverken settes forran tv, eller med en iPad. Greit at de ser litt på en tv som står på, men man setter vel ikke en så liten unge forran tv? 4
Gjest Eurodice Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Enkelte mennesker skulle ikke hatt barn sier jeg bare. Endret 10. desember 2013 av Arabella 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #5 Skrevet 10. desember 2013 Sønnen min fikk ipod da han var 1,5år gammel. Ja, skyt meg jeg er vel en forferdelig mamma, men for oss var det et riktig valg. Det hat vist seg å være et fantastisk hjelpemiddel for han (er autist) og det er ikke som om han alltid har valgt den fremfor andre leker. Fikk pekefingeren til helsesøster i ansiktet en dag i bhg som vi hadde møte ang utviklingen til gutten min. Hu mente at han alltid ville velge ipoden forran alle andre leker. Jeg gav gutten ipoden, han satt med den et par minutter også krøyp han bort og fant en bildebok istedenfor. Sier ikke at det er riktig at barna får sitte med slike ting hele tiden og spesielt ikke når det tar fra de muligheten til å lære andre ting, men la foreldre ta sine egne valg når det gjelder oppdragelse og hva barna skal få Jeg har også fått reaksjoner fra andre foreldre for det var jo galskap at jeg kjøpte en så dyr ting til et så lite barn. Mens disse foreldrene hadde kjøpt dvdspillere til bilen som kostet et par tusen. Er det noe forskjell egentlig? -nei, det er egentlig ikke det. Hvis man som foreldre har klare grenser på hvordan disse duppedingsene skal brukes og hvor mye så er det veldig fint at barna får bruke slikt. Det er viktig for barna å lære hvordan slikt fungerer også, når de blir voksne og skal ut i jobb så har de ikke sjangs om de aldri har rørt en data eller nettbrett førAnonymous poster hash: e0751...eee 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 En unge på 1,5år bør ikke hverken settes forran tv, eller med en iPad. Greit at de ser litt på en tv som står på, men man setter vel ikke en så liten unge forran tv? Hun var ikke mere enn et par mnd , når de satte vipppestolen foran tv. Føler mora bruker tv ol som barnevakt, da slipper hun å aktivisere ungen. De blir sinns på meg , når jeg prøver å si fra:-( Ts.Anonymous poster hash: 87f55...a6d
Mafalda Skrevet 10. desember 2013 #7 Skrevet 10. desember 2013 Det er jo et spørsmål i seg selv om en halvannetåring har behov for å leke med en mobiltelefon eller ei (jeg mener nei, og ville kjøpt en leketelefon med blinkende lys og lyd eller noe slikt, en enkel løsning på problemet). Men det som virkelig får mine varsellamper til å lyse, er ikke telefon/pad/TV-bruk i seg selv. Derimot dette: Hei :-) må bare høre med noen her inne ang data/ipod og mobiltelefon til barn ertsnte til en jente på 1,5år. Som får lov av foreldrene å sitte å bla på mobilen på bilder. Hvis en da tar fra henne mobilen, viser hunet enormt sinne. Då moren lar henne bare holder på med mobilen , for daer da er datteren fornøyd. Umulig å f kontakt med jenta. Hun får lov å sitte på i poden fritt..må jo innrømme at jeg ble overssket hvor flink hun er, hun trykker seg inn på bilder ol selv og sitter og blar. Men synes nå at hun er for liten..hun har også sitte klistret til tv side hun var bitte liten.fin barnevaktda sitter barnet stille og moren får slappe !!!!!!moren selv sitter på den mobilen hele tia..jeg nevnte det i kveld til de, da jeg ikke fikk kontakt med den lille pga ipod. .det svaret jeg fikk er at vi lever i andre tider nå, og de fleste barn gjorde dette, kan det stemme..??? Synes dette er for galt, hvorfor ikke ta med ungene ut og lek med dem.det er noe hun ikke gjør.har jeg feil syn på dette, eller hva?Anonymous poster hash: be4ff...fad Anonymous poster hash: 87f55...a6d Jenta er 1,5 år, og styrer allerede showet hjemme? Der skal det bli morsomt framover, gitt... 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #8 Skrevet 10. desember 2013 Vil bare informere om at telefonsamtaler som faktisk er viktige nødtelefoner ikke alltid kommer frem så tidlig som de kunne ha gjort til nødsentraler blant annet på grunn av små barn som bare trykker vilt rundt på knappene. De burde ikke ha fått holde på med vanlige telefoner til de er så gamle at de forstår greia med nødnummer. Jeg er medlem i en frivillig organisasjon. Det var der jeg ble informert om dette. Synes bare det er viktig at alle foreldre får det med seg. Jeg synes heller foreldrene bør gi barnet en leketelefon. Det finnes jo flust av disse. Informer foreldrene om dette, er du snill. Ellers er det for øvrig selvsagt smart å ha visse tidsbegrensninger på hvor lenge barn får holde på med tekniske duppeditter hver dag. nytter ikke si noe, de mener vi lever i en anns verden nå, og at barn må gå lov å holde på m data. Hvordan vil utviklingen bli,? når barna på under to år ikke vil leke, men heller sitte på tekniske dippe dupper:-(:-( tsAnonymous poster hash: 87f55...a6d
Longgone Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Hun var ikke mere enn et par mnd , når de satte vipppestolen foran tv. Føler mora bruker tv ol som barnevakt, da slipper hun å aktivisere ungen. De blir sinns på meg , når jeg prøver å si fra:-( Ts.Anonymous poster hash: 87f55...a6d Det er ikke din jobb å si ifra. Ja, det er både dumt og tragisk at småbarn blir plassert forran tven men det får være et valg foreldrene tar, ikke du. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 Vet det ikke er min jobb å si fra, men moren spør om jeg av og til kan passe henne og det har jeg ikke lyst til. For om mobilem min ringer, då er det gjort.hun skal bare ha mobilen. Hvis ikke er det hyling på fult:-( Ts.Anonymous poster hash: 87f55...a6d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Vet det ikke er min jobb å si fra, men moren spør om jeg av og til kan passe henne og det har jeg ikke lyst til. For om mobilem min ringer, då er det gjort.hun skal bare ha mobilen. Hvis ikke er det hyling på fult:-( Ts.Anonymous poster hash: 87f55...a6d Så skru av lyden da, vel... Problem løst!!Anonymous poster hash: 8e2ba...e8e 2
Vera Vinge Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Jeg ser ikke noe galt i at et så lite barn kan titte litt på tv i blant, bla litt på mobilen eller få spille litt på ipad. Men det handler jo om mengder. Nå har ikke dette vært en kamp for oss, siden sønnen min ikke har vært så interessert før nå. Men nå som han snart fyller to, hender det han får spille et par enkle spill på ipaden. Ser at det er ganske lærerikt, fordi han trykker på ting og lærer ord osv. Men han vil ikke holde på lenge, så jeg slipper å styre det så mye. Så jeg ser ikke noe galt i prinsippet med ipad for små barn, men ville ikke latt det være en hovedaktivitet akkurat. Men igjen, så er dette ting det er vanskelig å blande seg inn i når det gjelder andres oppdragelse. Du kan jo si at syns det blir vanskelig å passe henne når hun blir så sint når du nekter henne disse tingene, men du kan egentlig ikke lære mor om hva som er riktig oppdragelse. Mange er ikke særlig mottakkelige for sånt. 2
Kittykat Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Nå lever vi i en tid som er mer eller mindre styrt av teknologi. Men at barnet får bruke ipad og mobil når barnet kun er 1,5 år er litt vel tidlig, synes jeg. Vårt først barn ble født for 14 år siden, altså i 1999. Da hadde vi ikke alle disse teknologiske duppedingsene. Istedet for at barnet holder på med mobilen og ipad, så finnes det faktisk leker og bøker som er mye mer passende for et barn på 1,5 år. Men nå ser jeg ikke noe galt i at barnet får se på bilder på ipaden, men alt med måte. Jeg skjønner din frustrasjon, men det er ikke så mye du kan gjøre. Det er ikke ditt barn og dermed ikke du som bestemmer... Du kan gjerne si i fra, men du må trå varsomt, da du beveger deg ut på et område som foreldrene anser som sitt. Det du eventuelt kan gjøre er å si ja neste gang du blir spurt om å passe barnet, så kan du finne fram leker, tegnesaker, pekebøker o.l. hvis du har det. Så hvis barnet leker med det, så får kanskje foreldrene en aha-opplevelse... Endret 10. desember 2013 av Kittykat
Gjest heihade Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 Jeg synes det er en stor uting. Uansett om det er mobil, nettbrett eller pc og uansett om barnet er 1. 3 eller 6. Hvis jeg noen gang skulle bli mor (please no), så skal de værsågod få klare seg uten alt til de er 10 år og kan få sin første mobiltelefon (en gammel type helst, bare for samtaler og sms) slik som jeg selv gjorde. Så det. Barn trenger å lære seg å bli kreative og tvinges til å finne på andre ting for å underholde seg selv. Jeg har møtt så mange barn som jeg ser at går i lomma på mamma uten å spørre, tar fram telefonen og trykker i vei, og blir på gråten når den blir lagt vekk. Hallo? Ding-dong? 1
Harlekin Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Vi har ikke ipad, og nå er jeg glad for det. Barnet var opptatt av mobiltelefonen når hun var mellom 1-2 år, som de fleste unger (vil presisere at jeg satt med henne når hun lekte med den, så hun ringte ikke noe nødnummer. Barn bør ikke få leke med telefoner uten oppsyn). Det ble selvsagt litt hyl da vi tok den fra henne, men det er da ingen hindring - da fikk hun bare hyle. Stort sett byttet vi den ut med noe annet. Jeg ser ikke noe galt i at et lite barn får se litt på TV, mobil, ipad eller PC - men at foreldrene lar barnet leke/se på den kontinuerlig fordi hun skriker seg til det ... ikke bra.
Gjest Magdalene Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Vi har ikke ipad, og nå er jeg glad for det. Barnet var opptatt av mobiltelefonen når hun var mellom 1-2 år, som de fleste unger . Dette gjelder ikke nødvendigvis deg altså, men hvorfor tror du det er slik? Jeg tror det er fordi mange foreldre i dag ALLTID sitter med telefonen i hånden, som er en skikkelig uting. 2
minister-mio Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Hun høres jo avhengig ut. En på 1,5 trenger variert stimuli. Først og fremst ro og hvile, men også iPad, bøker, musikk, kos og lek i sosialt samspill, opplevelser i naturen, film osv. Her høres det ut som om det blir alt for mye iPad og kanskje ikke nok av det andre? Endret 10. desember 2013 av minimio 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 Jeg mener at man må se an barnet litt også, og at det er problematisk å kategorisk hevde at alle barn blir ødelagt av å ha tilgang til mobiltelefon eller ipad. I tilfellet med jenta som TS skriver om, er det jo ganske klart at tilgangen hennes til mobiltelefonen bør begrenses, siden hun gjør så voldsomt uttrykk for sterk misnøye ved å bli fratatt den. Hvis barnet knapt har glede av andre leketøy enn mobiltelefonen bør man som forelder absolutt ta ansvar og sørge for at barnet gir fra seg telefonen og isteden leker med andre ting. Men det er faktisk ikke slik at alle barn som får lov til å leke med ipad eller mobil blir "avhengige" av det, som denne jenta later til å være. Jeg har selv en gutt på 1,5 år, og han har hatt "sin egen" ipad siden han var rundt 12 måneder. Vi hadde uansett en ekstra ipad liggende, og når vi så at han hadde moro av å leke med den (med barnevennlige apper) så vi ingen grunn til å nekte ham det. Men han holder på med den totalt ca 15-20 minutter hver dag, det vil si at størstedelen av dagen leker han faktisk med de andre lekene sine. Ipaden ligger alltid sammen med lekene hans på gulvet, han har altså ingen begrensninger i bruken av den, men som oftest velger han seg noe annet. Han er veldig flink med ipad'en, og manøvrer seg raskt rundt i de forskjellige appene vi har lastet ned til ham. Og dette tror jeg er nyttig kunnskap for han å ha tilegnet seg tidlig. Skulle det derimot skje at han viser tegn til å bli "avhengig" av den, at han blir sur hvis vi tar den fra ham eller lignende, DA er det selvsagt på tide at vi som foreldre griper inn og begrenser bruken. Anonymous poster hash: 1b38a...d4a
Harlekin Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Dette gjelder ikke nødvendigvis deg altså, men hvorfor tror du det er slik? Jeg tror det er fordi mange foreldre i dag ALLTID sitter med telefonen i hånden, som er en skikkelig uting. Jeg tror ikke dette gjelder meg, jeg bruker telefonen veldig sjelden. Jeg er mer lese bok-typen, men bøkene var ikke like interessant som en dings som ga lyd fra seg når man trykket på den, og viste fine bilder. Jeg tror det er normalt for barn å være fascinert at ting man kan trykke på, og så kommer det lyd eller lys. Min datter, som min nevø, var som baby spesielt opptatt av tre ting - nøkler, mobiltelefoner og fjernkontroller. Vi så ikke mye på TV og brukte mobilen sjelden, men like fullt var det fascinerende for jenta. Men det er klart, et barn som eksponeres mye for disse tingene, vil naturligvis bli mer opptatt av det også, for de etteraper jo foreldrene og andre voksenpersoner. Endret 10. desember 2013 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #20 Skrevet 11. desember 2013 Vi har ikke ipad, og nå er jeg glad for det. Barnet var opptatt av mobiltelefonen når hun var mellom 1-2 år, som de fleste unger (vil presisere at jeg satt med henne når hun lekte med den, så hun ringte ikke noe nødnummer. Barn bør ikke få leke med telefoner uten oppsyn). Det ble selvsagt litt hyl da vi tok den fra henne, men det er da ingen hindring - da fikk hun bare hyle. Stort sett byttet vi den ut med noe annet. Jeg ser ikke noe galt i at et lite barn får se litt på TV, mobil, ipad eller PC - men at foreldrene lar barnet leke/se på den kontinuerlig fordi hun skriker seg til det ... ikke bra. Jeg ser ikke noe galt i at et så lite barn kan titte litt på tv i blant, bla litt på mobilen eller få spille litt på ipad. Men det handler jo om mengder. Nå har ikke dette vært en kamp for oss, siden sønnen min ikke har vært så interessert før nå. Men nå som han snart fyller to, hender det han får spille et par enkle spill på ipaden. Ser at det er ganske lærerikt, fordi han trykker på ting og lærer ord osv. Men han vil ikke holde på lenge, så jeg slipper å styre det så mye. Så jeg ser ikke noe galt i prinsippet med ipad for små barn, men ville ikke latt det være en hovedaktivitet akkurat. Men igjen, så er dette ting det er vanskelig å blande seg inn i når det gjelder andres oppdragelse. Du kan jo si at syns det blir vanskelig å passe henne når hun blir så sint når du nekter henne disse tingene, men du kan egentlig ikke lære mor om hva som er riktig oppdragelse. Mange er ikke særlig mottakkelige for sånt. Helt enig med disse. Har selv en på 2 år og gang er god til å finne de barne appene vi har. Vi sitter alltid med han og det er en liten begrenset periode. Han lærer kjempe mye av det. Telling, farger, nyevord osv. Han leirfigurer koser seg. Etter litt IPad eller mobil går han å leker videre med andre leker eller kikker i bøker. Blir han sur for at vi sier nei eller at nå er det nok så får han bare skrike. Gir seg fort og finner på noe annet. Det viktigste er at alt er med måte:)Anonymous poster hash: 4c368...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå