Gå til innhold

Om å "fade ut" vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever for tiden noe underlig: Ei jente jeg har kjent siden jeg var ni år, bestevenninner i perioder - og litt fjernere i andre perioder - forsøker å fade ut vennskapet vårt. Med det mener jeg at hun aldri ringer, sender tekstmeldinger eller tar kontakt på andre måter. Noen ganger når vi er sammen, synes jeg at hun har vært spydig - (på en "ondsinnet" måte), men jeg har latt det passere - fordi jeg synes venner må tåle såpass av hverandre.

Det har tatt så lang tid - nesten et år - før jeg skjønte at det hun faktisk er i ferd med å gjøre er å avslutte vennskapet vårt. Og nå som jeg har oppdaget det, synes jeg det er så trist. Hvis det hadde vært noe spesielt, kunne hun vel si det rett ut - ikke late som om alt var i skjønneste orden når vi har vært sammen! Jeg synes det er falskt, og er skikkelig overrasket over at hun gjør dette. Jeg trodde jeg kjente henne bedre enn som så.

Jeg vet at hvis det hadde vært meg, så hadde jeg avsluttet et vennskap på en annen måte - jeg er tilhenger av å være ærlige mot hverandre. Selv om det er kjempevanskelig.

Jeg har skikkelig problemer med å takle dette på en god måte - jeg reagerer så barnslig. Tenker "når hun aldri ringer meg, skal neimen ikke jeg ringe henne heller". Og i mine svarteste øyeblikk fantaserer jeg om å sende en anonym mail med teksten "jævla drittkjerring". Sinnsykt konstruktivt, med andre ord.

Noen som har erfaringer med å "slå opp" eller "bli dumpa" av venninner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har stort sett funnet ut at hvis et vennskap går mest en vei over tid.. (uten at det er veldig spesielle grunner til det) .. så lar jeg det dø en stille død..

Har kommet til at det ikke tjener til noe å konfrontere dem med det.. men blir det spørsmål .. som "du ringer jo aldri lenger" osv.. sier jeg klart fra hvorfor...

Har innsett at det er ikke alle jeg ønsker/gidder/orker å ha kontakt med - og bruker heller tiden på de som betyr noe for meg - og som viser at de setter pris på meg.

Skrevet

Jeg har et forslag: Ta det opp med henne!

Si at du har merket hva hun gjør og at du opplever det som ubehagelig. Gi henne en mulighet til å si hva som er galt og avslutte vennskapet på en skikkelig måte og vis for all fremtid hvem som er den mest reale.

Det er ikke noe vits i å tviholde på en person som ikke vil være din venn - og ikke noen vits i å følge samme mønster og dermed dra seg sjøl ned på et barnslig nivå.

Skrevet

Jeg føler meg så Tuppen og Lillemor, altså.

Det som gjør denne saken så vanskelig, er at vi i perioder har vært ekstremt nær hverandre. Vi har blant annet vært hverandres forlovere, jeg er fadder for datteren hennes, vi har reist masse på ferier sammen etc. Med andre ord ikke en hvilken som helst venninne.

Når vi har stått hverandre så nær, synes jeg hun bør være mer eksplisitt hvis hun ikke lenger ønsker samme nærhet. Jeg har gått rundt i nesten ett år og vært kjempeforvirra - og dette kunne jeg vært spart for hvis hun hadde vært tydeligere.

Men ellers er jeg enig i at man skal være selektiv i sitt valg av venner, og det er naturlig at ikke alle vennskap varer livet ut. Det er viktig med venner som tilfører noe positivt!

Jeg vet ikke hvorfor hun ikke vil være min venn lenger - kanskje jeg kunne lære noe av det hvis hun fortalte meg det!

Gjest gjest1
Skrevet

Vondt og vanskeleg, men kanskje det rette. Folk endrar seg, det er ikkje alle unt å ha samme bestevenninne heile livet. Gjer som Suzy seier, ta det opp med henne. Ein prat kan ikkje skade. Lukke til.

Skrevet

Dessverre er det slik, at ikke alle vennskap varer evig. kanskje hun føler dere har vokst fra hverandre?

Ta en prat med henne du, så får du vite hva som egentlig skjer, er ikke så greit å gå rundt og gruble og irritere seg over det. lykke til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...