Gå til innhold

Hva er egentlig fastleges jobb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter en stund i sykmelding og mange runder hos fastlegen med diverse symptomer, sitter jeg igjen med null svar. Jeg får bare beskjed om at blodprøvene er fine og han får ikke gjort mer enn det. Nå har jeg vært alvorlig syk før, og det fant ikke fastlegen på sine blodprøver heller, så det er jo ikke alt som dukker opp der. Jeg blir bedt om å komme med forslag til hva det kan være, men det vet jo ikke jeg? Nå maste jeg meg til å få henvisning til en ekspert på min kroniske sykdom, men det tar jo fort et år før jeg får time der. Han ble nesten litt sur og sa at om jeg ABSOLUTT måtte dit så KUNNE han sende en henvisning.... Men siden han mener at han ikke kan finne ut av det, så må han vel henvise meg til noen andre som kan finne det ut eller? Det eneste jeg får beskjed om er at han skal holde et øye med en forhøyet verdi på en blodprøve, men han virker null interessert i å sjekke det videre ut?

Hva gjør man egentlig når man er i en evt. startfase av alvorlig sykdom (vet jo ikke om jeg er det, da, men mine symptomer kan jo være starten på noe..), og før man havner på sykehuset? Med forrige alvorlig sykdom gikk jeg hos fastlege (en annen en den jeg har nå) i over ett år, før jeg ble innlagt på sykehuset, så ikke mye lysten på det igjen. Er det min jobb å google symptomer og foreslå for legen?? Litt frustrert og lei meg her nå merker jeg..

Anonymous poster hash: f94a7...5c7
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde mye av det samme problemet med legen min. Måtte rett og slett bestille time privat for å få noe gjort. Og da viste det seg at fastlegen har gitt meg mer piller enn jeg skulle ha, og at symptomene jeg hadde var på grunn av pillene jeg fikk beskjed om å ta. Skjønner ikke hvorfor enkelte leger er så tilbakeholden med henvisninger når de selv ikke har peiling...

Gjør som jeg, bytt fastlege.Forhåpentligvis er den neste legen din bedre :)

Skrevet

Fastlegen er ubrukelig. Går som regel til fastlegen for å få krav på medisiner, fordi jeg vet bedre enn legen hva som feiler meg.

Fastlegen kan diagnostisere halsbetennelse og influensa, og skrive ut medisiner som f.eks antibiotika eller beroligende.

Ellers så kan han henvise deg til utredning. Stort sett det.

Anonymous poster hash: f73ec...1e3
Skrevet

AB ovenfor igjen.

Jeg er sykepleier da, så jeg har jo litt kunnskap om symptomer og sykdommer. Anbefaler ikke hvermansen å diagnostisere seg selv for så å kreve medisiner hos legen.

Anonymous poster hash: f73ec...1e3
Skrevet

Hvordan merker man at man er alvorlig syk da?

Anonymous poster hash: e58ad...840

Skrevet

Jeg merker at jeg syns fastlege-opplegget blir litt skummelt når jeg faktisk har behov for at de gjør en innsats. Syns det virker veldig feil at jeg skal komme opp med ideer for hvilke sykdommer jeg eventuelt kan ha. Da må jeg jo google symptomer da.... Syns heller ikke det er stas, men han har tydeligvis ingen planer om å prøve å se sammenhengen mellom de symptomene jeg sier heller... Han fraråder meg også å gå til private.

-TS

Anonymous poster hash: f94a7...5c7
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er din fastlege sin jobb å finne ut hva som feiler deg, du skal ikke trenge å søke opp symptomer selv! Dette burde du ta opp med legen din, og om han fortsatt ikke kommer noen vei synes jeg du burde bytte fastlege. Det bør da ikke være så vanskelig å sende deg videre? Du har vel plager som kan henvises på et eller annet vis?

Anonymous poster hash: 4be61...ee5
Skrevet

Sånn er det hos min fastlege også. Ikke vil han gjøre noe for å dempe symptomene mine heller, men det er vel mest fordi jeg er så ung.

Skrevet

Vell jeg sleit med veldig mye problemer i tillegg til samlivsbrudd. Han sa til meg at jeg burde snakke litt ut om problemene mine til han da han ser at jeg ikke har det bra. Så sånn smått begynnte jeg å snakke.har ellers store vanskeligheter å snakke om dype problemer så dette var veldig vanskelig for meg. Så der sitter jeg og gråter og forteller at jeg ikke har det bra og sånt. Så ser han på meg og sier at jeg burde dra tilbake til mannen min og at jeg må ta meg sammen og ikke være så grusomt egoistisk osv. Trodde jeg skulle dø og er fortsatt veldig preget av dette. Kommer aldri mer til å sette mine ben inn til den legen igjen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...