Gå til innhold

Spm. ang munnstell

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går sykepleien og skal ha praktisk prøve i morgen. Vi har en prosedyre som heter "spesielt munnstell", og i forhold til dette lurer jeg på en ting:

Hva er forskjellen på corsodyl og hydroperoksid? Vi har blitt bedt om å bruke corsodyl på skolen, men hvorfor foretrekkes dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er to forskjellige ting og har to forskjellige virkemåter.

Gjør leksene dine selv!

• Liker 3
Skrevet

Hydroperoksid er mye kraftigere enn corsodyl, og brukes mye som blekemiddel f.eks i hårbleking og tannblekning.

Hydroperoksid kan føre til etseskader på tannkjøttet, svekket emaljen, betennelse i nerven og overfølsomme tenner og økt fare for kreft.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De har jo like bruksmuligheter så skjønner TS er litt forvirret. Har selv brukt både corsodyl og hydrogenperoksid 3% hver for seg selvsagt som skyllevann tidligere.

Endret av Mupsi
Skrevet

Hei.

Jeg vet at Corsodyl brukes ved spesielt munnstell, fordi det er bakteriedrepende og renser bedre enn vanlig munnskyllevann.

Hydroperoksid gir vel ekstra beskyttelse mot hull og ising i tennene? Jeg er faktisk ikke helt sikker, men det skal stå i Grunnleggende Sykepleie-serien. Har du den? :)

Skrevet

Fordi det er to forskjellige ting og har to forskjellige virkemåter.

Gjør leksene dine selv!

Hva er poenget med å svare sånn a?

Skrevet

Hva er poenget med å svare sånn a?

Fordi det å studere innebærer litt mer arbeid en å spørre om alt på KG. Man burde faktisk lese seg til informasjonen sin i pensumlitteratur, ikke på et forum for kvinner.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det å studere innebærer litt mer arbeid en å spørre om alt på KG. Man burde faktisk lese seg til informasjonen sin i pensumlitteratur, ikke på et forum for kvinner.

Ja, jeg forstår det, men om TS faktisk lurer på noe, synes jeg hun skal få lov til å spørre her, uten å bli angrepet. Det er jo tross alt det et forum er til for. Og jeg tviler ikke på at TS har lest pensum, men noen ganger står ikke alt i en bok, og da er det helt greit å spørre andre som kanskje har mer peil :)

Skrevet

Hydroperoksid er mye kraftigere enn corsodyl, og brukes mye som blekemiddel f.eks i hårbleking og tannblekning.

Hydroperoksid kan føre til etseskader på tannkjøttet, svekket emaljen, betennelse i nerven og overfølsomme tenner og økt fare for kreft.

Tusen takk for svar! :) Har fått undersøkt litt selv og funnet ut at hydrogenperoksid bare brukes når det virkelig må - f.eks ved masse skorper i munnen.

Ja, jeg forstår det, men om TS faktisk lurer på noe, synes jeg hun skal få lov til å spørre her, uten å bli angrepet. Det er jo tross alt det et forum er til for. Og jeg tviler ikke på at TS har lest pensum, men noen ganger står ikke alt i en bok, og da er det helt greit å spørre andre som kanskje har mer peil :)

Tusen takk for støtte! :) Det stod nemlig ikke noe om det i boken - kun at man måtte vurdere hvilket rensemiddel man brukte ut ifra hvordan munnhulen så ut. Og det er jo ikke så lett når man ikke vet hva forskjellen virkelig er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...