Amarone Skrevet 12. mai 2004 #21 Skrevet 12. mai 2004 Det finnes ikke bare 1 riktig svar' date=' men man kan likevel si noe objektivt! Slik er det innenfor ALLE fag! Og MUSIKK ER ET FAG OG EN PROFESJON. Dere har vel f.eks. kanskje hørt om alle Musikk-konservatoriene og Musikkhøyskolen? Det tas Dr.-grader på ulikee typer av musikk og det bedrives forskning. KLART disse bruker et sett av objektive kriterier som mange har blitt enige om som grunnlag for sine vurderinger. [/quote'] Selvsagt bedrives det forskning på musikk, men det bedrives kvalitativ forskning, svært sjelden kvantitativ!!! Det vil si at subjektivitet har en plass i forskningen, ettersom det er forskerens tolkninger og vurderinger som spiller en rolle (noe man forsåvidt kan si om kvantitativ forskning også - men det er en annen diskusjon ) Videre, innen musikkforskning, vurderes gjerne musikk innen egen sjanger. Det betyr at det er mest hensiktsmessig å vurdere musikk stilt opp i mot annen musikk av lignende art. En vurdering av hvem som synger renest av Sputnik, Axl Rose og Kathleen Ferrier blir dermed, æh.. uinteressant. De forholder seg rett og slett ikke til de samme spillereglene! Innen musikk kan du selvsagt si at det finnes parametre som kan måles, som tonehøyde, styrke, lengde, struktur osv., men det betyr ikke at de samme parametre vektlegges på samme måte innen ulike sjangre. Dermed blir det også vanskelig å vurdere musikken komposisjonsteknisk, ikke bare fremføringsmessig. Og moralen i skribleriet er: Musikk vurderes subjektivt, uansett om man er journalist, musikkviter eller har diplomutdannelse som pianist, eller bare er generelt musikkinteressert...
Gjest Klart det går! Skrevet 13. mai 2004 #22 Skrevet 13. mai 2004 Ja der kom jo poengene dine mye bedre frem, Amarone! Jeg ville ha føyd på i konklusjonen, i tillegg til at "musikk vurderes subjektivt", ikke HELT subjektiv, fordi det er visse parametre å ta hensyn til innen hver kategori/sjanger, som man som "viter" må forholde seg til. Akkurat som samfunnsvitenskap: her brukes som regel kvalitativ fremfor kvantitativ metode, likevel gir ikke det oss grunnlag til å hevde at "all samfunnsvitenskap er subjektiv". Selv om "undersøkeren" er preget av si ne preferanser og bakgrunn, må denne personen likevel forholde seg til et knippe av regler og metode. Det samme gjelder i musikk. Derfor er konklusjonen "derfor er det subjektivt" ikke holdbar, fordi det er ikke BARE subjektivt. Noe er subjektivt pga. bakgrunn og preferanser, men det metodiske er objektivt. Man skal etterstrebe objektivitet så langt det lar seg gjøre i henhold til vitenskaps-idealene. Men resultatene blr selvfølgelig aldri HELT nøytrale. Det skulle bare mangle.
Crazee Skrevet 13. mai 2004 #23 Skrevet 13. mai 2004 Vel - eit vakkert andlet - faktisk heile kroppen - kan uttrykkast med matematiske mål, så kvifor kan ikkje matematikk brukast til å beskriva kva som er god musikk? Men framgangsmåten må jo bli den same: Fleire personar si subjektive vurdering av kva som er god musikk, finne fellesnemnaren; det alle er einige om er kjenneteikn på god musikk, og så kan dette brukast til å bestemma matematikken bak. Enketl og greit
Amarone Skrevet 13. mai 2004 #24 Skrevet 13. mai 2004 Ja der kom jo poengene dine mye bedre frem, Amarone! Ironisk ment? Har ikke deltatt i denne diskusjonen før, jeg! Det man skal innen de fleste samfunns - og humanioravitenskapene er å tilstrebe intersubjektivitet. Intersubjektivitet er litt annerledes enn objektivitet, som du sikkert vet, og minner mer om Crazees beskrivelse rett over. Imidlertid vil du finne at objektivitet er en tinærmet umulig målsetning, fordi det finnes alltid feilkilder i forskning - det være seg i måleinstrumentene, hos forskeren, blant utvalget av informanter/data osv... Amarone
Gjest Klart det går! Skrevet 14. mai 2004 #25 Skrevet 14. mai 2004 Hei Amarone: Nei, det var ikke ment ironisk Kanskje det virket slik uten smilefjes og slikt... Jeg synes det var svært interessant å lese dine innlegg (og de andre) jeg hvertfall... Kanskje av og til hender det vel alle og enhver at vi misforstås og at det vi egentlig mener ikke uttrykkes akkurat slik osv.. Selv har jeg blitt misforstått ved flere anledninger her- ikke gøy! Jeg synes debatten på denne tråden holdt seg ganske bra- uten noe tull og slikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå