Gå til innhold

Muglet saltlake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget lammerull slik som vi bruker å gjøre før jul, og lagt det i sterk saltlake et par uker før koking. Normalt sett har dette karet med lammerull i saltlake stått i kjelleren og dermed ganske kaldt, men i år bor vi i en mindre leilighet og det har derfor måttet stå på soverommet vårt som er det kaldeste i huset - men på langt nær så kaldt som i kjelleren (ca 15 grader).

I dag oppdaget jeg noen flytende flak med mugg øverst i saltlaken. Det kan ikke ha vært der lenge, var ikke noe mugg der på lørdag da jeg sjekket sist. Lammerullen skulle opprinnelig kokes i dag. Jeg har tatt det ut, skylt det og lagt det i grovsalt i kjøleskapet foreløpig. Det var ikke noe mugg på lammerullen, den så helt vanlig ut.

Det jeg lurer på nå er om jeg burde kaste hele rullen? Lammerullen lå i en diger kasserolle med 10 L saltlake, og det var stor avstand mellom der muggen var og der rullen lå - men jeg vet ikke om det spiller noen rolle...

Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å hive hele rullen, men samtidig ser jo kjøttet helt fint ut.

Noen innspill?

Skrevet

Mugg er overflatesopp og overlever ikke nede i vann, så det skal ikke bety noe. Hvordan man kan få mugg på en saltlake er dog mer interesant. Er du sikker på at det er mugg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...