Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har valget mellom betalt overtid eller avspasering på jobb.

Spørsmålet mitt er: jeg skal på ferie i januar. Da skal jeg ta en dag fri. Tenkte at jeg har 8 timer overtid som jeg ønsker å bruke på det - blir det da fri uten lønn? Eller fører jeg vanlig lønn, i og med at jeg har 8 timer til disposisjon?

Eller er det slik at hvis jeg velger avspasering så mister jeg både overtidsbetaling og en dags lønn den dagen?

Det står helt stille i hjernen min denne morgenen og jeg skal snakke med sjefen, så ville rådføre meg først :)

Anonymous poster hash: bd6e6...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir såklart ikke trukket 8 timer hvis du har 8 timer avspassering. Tar du fri f.eks 16 timer blir du trukket 8 timer lønn og de 8 timene med avspasering blir borte.

Du kan jo ikke både avspasere en dag og bli trukket i lønn en dag hvis du har avspasering til gode :)

• Liker 1
Skrevet

Så da får jeg "lønnet fri" siden jeg har 8 timer til gode? Ellers så mister jeg jo 16 timer, og da er det bedre å ta ut betalt overtid og ta den dagen ulønnet fri. :)

Skrevet

Så da får jeg "lønnet fri" siden jeg har 8 timer til gode? Ellers så mister jeg jo 16 timer, og da er det bedre å ta ut betalt overtid og ta den dagen ulønnet fri. :)

Hvis du er satt opp til å jobbe den dagen du skal bort, så får du betalt for 8 av timene du skulle ha jobbet ja.

Jobben din skylder deg 8 timer.

Men hvis du har de timene nå ville jeg hørt med sjefen om de skal brukes før 1.januar eller ikke. Hos min jobb vil de at vi ikke har noen timer til gode etter nyttår, og starter året med "blanke ark". Så vi må enten ta det ut i lønn siste lønninga eller avspasere før 1.Januar.

Skrevet

Ok, takk for svar! Det skal jeg sjekke ut! Jeg hadde tenkt riktig, men det var greit å dobbeltsjekke når hjernen slo seg vrang etter lite søvn. Hørtes plutselig ulogisk ut med lønnet fri :fnise: selv når jobben skylder meg timer.

Skrevet

Er enda mer ulogisk med at avspaseringstimene blir borte og du samtidig blir trukket i lønn :P Da tjener jo arbeidsgiver på at du jobber overtid.

Men fort gjort å tenke slik.

• Liker 1
Skrevet

Men dersom du får utbetalt overtidstillegg på de timene bør du heller gjøre det, og ta ulønnet permisjon. Vil lønne seg økonomisk.

Skrevet

Overtidstillegget skal utbetales uansett

Anonymous poster hash: 91c53...dc2

• Liker 7
Skrevet

Overtidstillegget skal utbetales uansett

Anonymous poster hash: 91c53...dc2

Hva betyr det? :)

Gjest Linneah2013
Skrevet

Hva mener du med at du har 8 timer tilgode? Har du fått lønn for de timene du har jobbet?

Skrevet

Nei, jeg har ikke tatt betalt for de 8 timene. Det er overtid jeg har jobbet uten å ha fått utbetalt noe for dem (enda). :)

Skrevet

Overtidstillegget skal utbetales uansettAnonymous poster hash: 91c53...dc2

Dette stemmer!

Du får altså avspasere de 8 timene, men skal ha overtidslønna i cash.

Anonymous poster hash: 8386f...a4b

Skrevet

Forresten:

Er det overtid eller det ekstratimer?

Det er forskjell på det.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer!

Du får altså avspasere de 8 timene, men skal ha overtidslønna i cash.

Men når jeg avspasere så skal jeg få betalt vanlig lønn den dagen? Jeg blir helt forvirret. :ler:

Skrevet

Forresten:

Er det overtid eller det ekstratimer?

Det er forskjell på det.

Har aldri hørt om ekstratimer? Det er overtid. Jeg jobber 100% i heltidsstilling :)

Skrevet

Du har åtte timer "på forskudd", dvs jobben din "skylder deg" 8 timer. Om du tar fri 8 timer, er du i null igjen. Dersom du tar ut avspasering, har dette ingenting å si økonomisk. Du får lønna di som vanlig.

Om du tar timene ut som overtid, kan du altså ikke ta fri, emn får ekstra lønn.

Du kan ikke kombinere, å både ta fri og få betalt.

Anonymous poster hash: 47d5e...2bd
Skrevet

Du har åtte timer "på forskudd", dvs jobben din "skylder deg" 8 timer. Om du tar fri 8 timer, er du i null igjen. Dersom du tar ut avspasering, har dette ingenting å si økonomisk. Du får lønna di som vanlig.

Om du tar timene ut som overtid, kan du altså ikke ta fri, emn får ekstra lønn.

Du kan ikke kombinere, å både ta fri og få betalt.

Anonymous poster hash: 47d5e...2bd

Stemmer ikke helt, jeg kan ta overtid som innarbeiding og rest utbetalt. Dvs hvis jeg jobber 8 timer overtid med 150% lønn så kan jeg avspasere 8 timer og få 8 timer med 50% lønn utbetalt. Men dette forutsetter at det er pålagt overtid som er godkjent av min leder.

Jeg kan av fri vilje jobbe ekstra, dvs innarbeide en uke slik at jeg senere kan avspasere disse timene (i min jobb kan jeg ikke få dette utbetalt, dette skal avspaseres).

Anonymous poster hash: 2616e...8b7

• Liker 1
Skrevet

På vår jobb løses dette på denne måten:

Man jobber til vanlig 7,5 timer+ulønnet lunsj..

På torsdag bestemte jeg meg for å jobbe 2 timer ekstra. Jeg fikk da +2 timer på timekontoen min.

På fredag sa sjefen at "denne må bli ferdig idag". Jeg jobber 2 timer overtid for å greie dette. Dette er 2 timer med 50% tillegg. Jeg får da +3 timer på timekontoen min.

Timesaldoen min er da +5 timer.

Jeg kan da velge om jeg vil ha 5 timer fri, feks gå en time tidligere hver dag i en uke, eller om jeg vil ha utbetalt 5 timer i lønn.

• Liker 1
Skrevet

Til sistemann: Men når du går en time tidligere hver dag, er dette ulønnet? Eller har du vanlig 37,5 uke, men du går en time tidligere uten å "skrive det opp" noe sted.

Jeg tenker: hvis jeg har 8 timer overtid, og jeg tar meg fri en hel dag, hvis det betyr at den fridagen er ulønnet så taper jeg økonomisk på det? Da er det bedre å ta utbetalt overtid og så ta en dag helt fri ulønnet.

Skrevet

Jeg blir veldig forvirret for det er så mye forskjellig fra alle kanter :fnise: Får jeg utbetalt mine vanlige 40 timer den uka selv om jeg tar fri den ene dagen (og bruker mine 8 timer overtid på dette), eller vil jeg få utbetalt 32 timer den uken (fordi jeg tar en dag fri)? Tror det er lettest å spørre sånn! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...