Gå til innhold

Selvmord er ikke egoistisk

Fremhevede innlegg

Gjest Bare meg
Skrevet

Mange som sier at selvmord er egoistisk. Det handler da ikke om å være egoistisk i det hele tatt. Greit nok at noen vil sørge men man kan da ikke leve bare for å være grei så ikke folk man kjenner ikke skal sørge. "Egen helse" forran andres. Enten det er liv eller død. De som velger å ta livet sitt har ikke litt motgang, men mye motgang over lang tid. har selv vært der. Man ser ikke noe lys fremme i tunnelen. (gikk bra med meg da) Kun motgang motgang og motgang.

De som sier at det er feigt har nok ikke vært så nær tanken ved å gjøre det selv vil jeg tørre å påstå. For livet skal jo egentlig bestå av mer gleder enn sorger skal det ikke? Er det som gjør det verdt å leve. Ha familie, venner, kjærlighet, jobb. Men hva med de som ikke har god familie, verken venner eller kjærlighet?

Leste her på KG om en eldre mann som hadde bodd aleine mange år. Kun 4 stk kom i begravelsen hans. Ett tragisk eksempel. Noen som kan si hva som er meningfylt med ett slikt liv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madley
Skrevet

Selvmord er ikke alltid egoistisk, men noen ganger...

Skrevet

Det er heller ikke noe edelt ved selvmord.

Selvmord er tomt, jævlig og en tragisk siste løsning til et dypt forvirret, mentalt sykt menneske.

Så vennligst ikke glorifiser dette - det er en egoistisk handling, per definisjon.

At jeg ikke forstår at enkelte gjør det i visse tilfeller, stemmer likevel ikke.

Jeg håper bare ikke at noen prøver på en selvmord-er-tøft-tråd.

Gjest Moonshadow
Skrevet

De fleste er vel enige om at selvmord ikke er tøft. Men jeg synes også det er feil å leve livet sitt videre bare for andres del.

De som tar selvmord skulle fått hjelp lenge før de tok det skrittet men desverre er det ofte hjelpen og systemet svikter. Mange søker om hjelp men må vente lenge. Andre er ikke sterke nok til å spørre om hjelp og velger den utveien.

Men jeg synes ikke det er egoistisk å ta selvmord.

Skrevet
De fleste er vel enige om at selvmord ikke er tøft. Men jeg synes også det er feil å leve livet sitt videre bare for andres del.

De som tar selvmord skulle fått hjelp lenge før de tok det skrittet men desverre er det ofte hjelpen og systemet svikter. Mange søker om hjelp men må vente lenge. Andre er ikke sterke nok til å spørre om hjelp og velger den utveien.

Men jeg synes ikke det er egoistisk å ta selvmord.

Jeg synes det er egoistisk.

Selv om jeg, som sagt, kan forstå at enkelte gjør det i visse situasjoner og tilfeller.

Forøvrig så ER det en del mennesker - ihvertfall noen, og mange nok til å lage en tråd ut av det - som synes det er veldig viktig å snakke om at det "ikke er noe galt med" å ta livet av seg.

Det ER det.

Veldig galt. Veldig tragisk.

Ikke bare for vedkommende selv, men for alle menneskene som blir involvert.

Det er viktig å huske på.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Selvfølgelig er det galt og ta selvmord. Men jeg synes ikke det er egoistisk. Tror ikke man tenker så mye når man gjør det,når man er så psykisk ustabil tror jeg man tenker lite på de rundt seg. Har selv to kompiser som tok livet av seg. Han ene skøyt seg selv og han andre hengte seg. Tror ingen av de var i stand til å tenkte på hva vi som ble igjen ville føle.

Skrevet
Tror ingen av de var i stand til å tenkte på hva vi som ble igjen ville føle.

Nei, de fleste er ikke det.

Skrevet

Hvem er mest egoistisk:

Den som velger å forlate denne verden

eller

Den som "tvinger" noen til å fortsette mot sin vilje

Begge parter viser vel en holdning som sier "Jeg vet best"

Mange personer som har overlevd selvmordsforsøk sier flg. "Hvorfor skal JEG leve videre for at DU skal ha det bra?"

Slutt å fordøm andre for deres valg - vis mer repekt for hverandre - da tror jeg mange av problemene i dagens samfunn hadde vært mindre......

Skrevet

Min tidligere bestevenninde tok livet av seg da hun var 18, hun var ikke dypt forvirret eller uten evne til å tenke på andre en seg selv, men hun hadde opplevd mye som ikke vi som ikke har opplevd det klarer å sette oss inn i! Hun var blitt mobbet mye og ble "forlatt" av faren da moren døde + + +

Hun mistet mye av kontakten med den ene personen hun pratet åpent med og som fulgte henne igjennom alt, som visste alt, og hadde ikke lenger noen å prate med. Hun prøvde å be etter hjelp, ba om tid til å prate uten at hun ble hørt og prioritert.

Hun hadde alltid omtalt selvmord som egoistisk, men når man tror at ingen i hele verden BRYR seg, når man ikke føler man ER noe for noen, så ser man heller ikke hvem det er man sårer så ufattelig ved å ta sitt eget liv, man ser vel kanskje ikke at noen vil tape på det.

Depresjon, psykiske problemer og mye annet er vel ofte ett sammensurium av grunner til at noe dessverre velger å ta livet sitt.

Jeg har kanskje vært på nippet til å ta livet mitt selv, det vil jeg aldri få vite, jeg vet jeg blacket ut og våknet med munnen og hånda full av piller, men jeg vet ikke hva jeg ønsket å oppnå, jeg vet ikke om det var ett skrik etter hjelp, en måte å komme meg vekk fra en grusom situasjon eller en tanke om å bare forsvinne.

Det meste vi mennesker gjør er egoistisk i større eller mindre grad, fordi det er helt naturlig å tenke på hva som føles riktig for seg selv. De som går hele livet igjennom å lever hovedsaklig for å gjøre det som er riktig for andre, har ikke ett liv jeg kunne levd med, fordi du da lett utsletter deg selv, og det vinner ingen på!!

Selvmord er en grusom og tragisk handling i mine øyne, verken mer eller mindre.

Det er ikke kult eller tøft, det er ikke lumpent eller egoistisk i større grad en alle andre valg vi tar for oss selv!

Men selvmord er, i mine øyne, ALDRI verd det!! Det er ALDRI den eneste løsningen, eller det rette å gjøre!

Det har vært så mange ganger opp igjennom de 12 åra etter at venninda mi tok livet av seg at jeg har tenkt "åh... det skulle xxx ha sett!!" og "DET hadde xxx syntes var flott!" og lignende, det er så mye jeg skulle hatt henne her for, og så mye hun går glipp av som hun ville satt pris på og som ville gitt livet hennes sol og glede!

Hør på venner dere vet har hatt det tøft, vær der når de ber om hjelp, uten å kreve noe tilbake, uten å kreve at de skal "bli bra" når det passer dere, vær der som en stabil støtte som de VET de kan komme til, uansett når og hvorfor.

Selvmord er grusomt og tragisk og fryktelig bortkasting av flotte mennesker! :cry:

Skrevet

En av mine aller beste venner tok også livet sitt. Hun var nede i en dyp dal og så vel ingen utvei. Vi var mange som visste at hun gikk igjennom en tøff periode, allikevel kom det som et sjokk på oss. I begynnelsen husker jeg at jeg tenkte at hun var egoistisk og at"hvis hun bare hadde holdt ut litt til hadde hun fått et bra liv" Slik tenker jeg ikke lenger. Jeg tror hun var så langt nede at hun ikke så klart lenger. Jeg tror ikke hun forsto hvilke konsekvenser det hun gjorde fikk for alle oss som var glade i hun.

I dag sitter jeg igjen med mye av de samme tankene som Aline : Det er så mange opplevelser jeg så gjerne skulle ha delt med henne, og så er hun ikke her. Det er så utrolig meningsløst at et så godt menneske velger denne utveien. Men å si at det var egoistisk , vil jeg ikke si lenger.

Gjest gurimalla
Skrevet

Den som tar livet sitt når de har små barn kan i mine øyne aldri være noe annet enn egoistiske.

Skrevet

Dersom jeg skal forvente at noen rundt meg LIDER kun fordi jeg ikke ønsker å sørge - er JEG egoistisk..

De som tar selvmord LIDER, langt utover det de som ikke selv har vært der kan forstå - det er ikke egoistisk..

Den som tar livet sitt når de har små barn kan i mine øyne aldri være noe annet enn egoistiske.
Min far gjorde det - og jeg har aldri sett på han som egoistisk på noen som helst måte - han hadde det meget, meget, meget vondt, og jeg respekterer fult ut hans avgjørelse - selv om det selvsagt er vondt, sannsynligvis også utover hva andre kan forstå..
Skrevet

Enig i det gurimalla sier.

Min yngste datter på 13 opplevde sist høst at en god kompis og skolekamerat tok livet sitt.

Det var ubeskrivelig..............

Men at han var egoistisk...nei, kan ikke klare å tenke det er egoistisk når barn tar sitt eget liv

Vet egentlig ikke hva man kan si om det. Finner ikke ord jeg....

Gjest Fighter
Skrevet

Selvmord er tragisk, MEN det er veldig lett å sitte som pårørende eller utenforstående å si at det var egoistisk. Hvorfor sier vi at det var egoistisk? Jo, fordi nå er det vi som har det fælt. Men om jeg kommer til å svane et menneske som begår selvmord vet jeg at vedkommende hadde det mye mye verre enn jeg noen gang kan forestille meg. Vekommende tok ikke sitt eget liv for at jeg skulle åf det fælt, men fordi vedkommende ikke så noen annen utvei, fordi vedkommende hadde det grusomt og ikke trodde livet kunne bli bra.

Mannen min sliter med selvmordstanker og vi har pratet masse om dette. De dagene han har det greit og ikke har dødsønsker forteller han at han vet at jeg, barna hans, resten av familien og vennene hans vil lide om han dør, men at ahn ikke klarer å se det når han er så langt nede at han vil dø. Når han er så langt nede så forstår han rett og slett ikke hvor fælt vi vil ha det.

Jeg håper selvfølgelig aldri han kommer til å avslutte livet sitt, men om han gjør det vil jeg ikke tenke på han som egoistisk. Føler nesten at jeg er egoistisk selv. Når han snakker om selvmord har jeg lett for å tenke på hvordan det vil gå med meg hvis han gjør det. Er ikke det egoistisk? Å tenke på seg selv når noen er langt langt nede og ikke ser veien opp?

Skrevet

Optimist: Det er helt naturlig å tenke på seg selv, å være bekymret for hva slags konsekvenser ting vil få for meg selv.

Det meste vi gjør og tenker har en eller annen grad av egoisme i seg, vi tenker på hva som vil gjøre vårt liv best, eller bekymrer oss for hvordan ting kan påvirke vårt liv. Det er helt normalt tror jeg.

Vi kan ikke annet en å gjøre vårt beste.

Gjest gjest1
Skrevet
Selvmord er ikke alltid egoistisk' date= men noen ganger...
:enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...