AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 I hele mitt liv har jeg bare måttet gå på do og bæsjet omtrent 1-4 ganger i uken. Men for omtrent 4 uker siden hadde jeg forstoppelse, men klarte likevel å gå på do (litt om gangen), og fikk mest sannsynlig en rift i endetarmen/hemoroider, da det var en del friskt blod i toalettskålen og på papiret. Denne forstoppelsen varte i litt over en uke. De siste 2-3 ukene har jeg plutselig måttet gå på do hver eneste dag, noen ganger to ganger på samme dag (varierer mellom normal avføring, tørr avføring, diare som kan minne om babydiare og små kuler som kan ligne harelort), samtidig som jeg må tisse MYE oftere enn det jeg gjorde før. Våkner også flere ganger om natta for å tisse. Kjenner ingen svie, så jeg tror ikke det kan være urinveisinfeksjon. Uansett, de gangene jeg må på do for å tømme magen, så kommer det en del blod på papiret, men dette blodet er tørt og mørkt, og jeg føler aldri at jeg klarer å tømme meg ordentlig slik som jeg gjorde før. Har også plutselig fått utrolig mye luft i magen med smerter, da særlig på morgenen. Har ringt legen og forklart, men får ikke time før om to uker! Han sier også at det sikkert bare er rift/hemoroider, da jeg er for ung for å få tarmkreft. Noen som har opplevd noe lignende, og som kan berolige med om at dette ikke er noe farlig? Anonymous poster hash: 21f00...e0e
Gjest Spirula Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Jeg er ikke lege, men jeg vet at ubehagelig og ufarlig er ikke synonymer, så selv om noe er ufarlig, kan det like fullt være særdeles ubehagelig. Sannsynligheten for at det er noe alvorlig galt er heldigvis liten, men plagene dine er likevel ytterst reelle. Hvis du ikke har fått time hos legen før om to uker, så vil jeg anbefale deg å be lege om å få tatt en "Fe-Cal"-test i mellomtiden. (Avføringsprøve som avdekker betennelsestilstand i tarmen) Dessuten vil det hjelpe om du får tatt en "Hemo-fec"-test, som avdekker blod i avføringen samtidig. Da har legen fått svar på disse prøvene før timen, og har fått noen indikasjoner på hva dette kan være om det ikke er rift/hemoroider, og siden legen mest sannsynlig vil be om disse testene likevel, har du spart to uker på utredningen. Endret 8. desember 2013 av Spirula
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Rift og hemoroider gir deg ikke de andre symptomene med endret avføringsmønster og hyppigere vannlating, så det er litt merkelig av legen din å avvise det på den bakgrunnen. Jeg ville ringt tilbake og hørt om du kan levere avføringsprøver på forhånd, og evt. om de kan fremskynde timen din hvis de får noen avlysninger. Tarmkreft er veldig sjelden hos unge, så jeg ville ikke bekymret meg så mye for dette. Kanskje er det bare tarmen din som fortsatt er litt uregelmessig etter forstoppelsen. Anonymous poster hash: 579dc...015
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har rifter i endetarmen, og har hatt det i noen år nå og jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver der. Jeg går på do like ofte som jeg alltid har gjort, og jeg må heller ikke tisse mer enn jeg måtte før. De gangene jeg får blod på papiret så er det ferskt, altså ikke tørt og mørkt. Også er det UTROLIG smertefullt. Anonymous poster hash: 0c425...fd0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har rifter i endetarmen, og har hatt det i noen år nå og jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver der. Jeg går på do like ofte som jeg alltid har gjort, og jeg må heller ikke tisse mer enn jeg måtte før. De gangene jeg får blod på papiret så er det ferskt, altså ikke tørt og mørkt. Også er det UTROLIG smertefullt. Anonymous poster hash: 0c425...fd0 Tar det lang til for en eventuell rift å leges, og klør det? Jeg har også lagt merke til at jeg har begynnt å klø bak der om natten, rundt endetarmen altså. Ellers tusen takk for svar alle sammen Skal se å få ringt tilbake til legen i morgen. Anonymous poster hash: 21f00...e0e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Tar det lang til for en eventuell rift å leges, og klør det? Jeg har også lagt merke til at jeg har begynnt å klø bak der om natten, rundt endetarmen altså. Ellers tusen takk for svar alle sammen Skal se å få ringt tilbake til legen i morgen. Anonymous poster hash: 21f00...e0e Det varierer tror jeg Hos meg klør det ikke:P Men de dagene det er smertefullt så er det vondt hele dagen, sånn plagsom stikkende svie på en måte. De periodene jeg er flink til å gå på do hver dag så er det ikke vondt i det hele tatt, for da rekker det nok å gro litt, med tanke på at avføringen er normalt myk. Men siden jeg har noen dager der jeg ikke kjenner at jeg må på do, så kan det fort gå 2-3 dager før jeg går på do og da er det tilbake på begynnelsen igjen, siden det da blir en liten forstoppelse Men hos de fleste tror jeg det gror ganske fort, om man er flink til å gå på do ofte Anonymous poster hash: 0c425...fd0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Endring i avføringsvaner og blod ( spesiellt mørknet) skal ALLTID undersøkes med en gang, ikke etter 2 uker!! Ta en tur til privat lege med en gang, uansett er det noe som ikke er slik det skal. Lykke til.Anonymous poster hash: 63830...5cd
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Prøv å ta idoform fra apoteket hver dag. Den vil balansere magen slik at de gode bakteriene overtar plassen igjen og normaliserer systemet. Du får utstyret til å ta avføringsprøvene av legesekretæren som forteller hva du må gjøre. Uansett bør du bytte fastlege så fort som mulig til en lege med mindre pasientliste. Å måtte gå to uker før du kommer til legen er uholdbart. Og du blir bare mer nervøs og tarmene dine jobber på spreng pga. det. Alle burde få sin legetime i løpet av to til tre dager! Et sår i huden trenger fort en uke å lege seg godt nok ,og som ofte sprekker opp igjen ved kraftig bevegelse før den tid. Ved tømming vil du da bruke denne bevegelsen.Anonymous poster hash: 08036...e42
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Samme som svarer over her: tissing kan komme av nervøsitet!!Anonymous poster hash: 08036...e42
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har også hatt rifter i endetarmen. Det har som flere har nevnt vært utrolig vondt å gå på do, men blodet er alltid friskt og rødt. Jeg ville tatt kontakt med lege igjen for å være sikker Anonymous poster hash: 8c6cb...1d7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Det var et ekstremt merkelig svar fra legen din. Diagnosene for blod i avføring går ikke mellom hemorider og tarmkreft. Jeg er 23 år og fikk diagnotisert en kronisk tarmbetennelse for 2,5 år siden. Jeg hadde blod i avføringen, uregelmessig avføring, slim og smerter i magen, særlig på samme plass. Noen ganger uansett hva jeg spiste. Etter en stund med medisiner har jeg nå vært passiv i 1,5, år, så symptomene har jeg ikke nå. Men du har ikke merket noe slim? Både Chrons og Ulcerøs er to ulik kronisk tarmbetennelser (inflammentorisk) som kan vere grunn til blod i avføring. Blod i avføring skal alltid tas på alvor, selv om det ikke trenger å være alvorlig. Jeg ble selv ikke tatt på alvor da jeg fortalte en vikarlege om blod i avføring. Hun sjekket meg for hemorider der og da, men sa at hun ikke kunne se noe, og sa noe sånt som at det kunne jo være innvendig, uten at hun gjorde noe videre med det, annet enn å fortelle at jeg fikk oppsøke legen på nytt om de ikke gav seg etter en stund. Da jeg var hos en annen lege ble jeg tatt på alvor med en gang. Hun undersøkte meg med en finger og kunne konstantere med en gang at det var blod, jeg tok prøver og fikk ny time med en gang, og hun hun henviste meg til koloskopi-undersøkelse med en gang. Det kan være mange måneder ventetid på slikt om det ikke er mistanke om noe alvorlig, men jeg ble vurdert som rettspasient og måtte bare vente to uker på undersøkelse, dette på grunnlag av avføringsprøvene de hadde mottatt. Håper jeg ikke skremmer deg. Det kan nok være helt ufarlig, men det bør undersøkes. Synes 14 dager var lang ventetid når du fortalte om blodet... Anonymous poster hash: 63614...142
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå