Gå til innhold

Nudister

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om det har vært en tråd om det før men here goes:

Er det noen som har svar på hvorfor nudister alltid er gamle og/eller feite? Er det en greie som skjer oppi hodet når man når en viss vekt og en viss alder som gjør at man vil kle av seg offentlig?

Jeg har ikke hørt om en strand med pene nudister i... (men så har jeg ikke sett noen spesielt mange da). Eller er de bortgjemt, eller er det kanskje et annet ord for det?

Jeg spør ikke for å være slem, jeg er oppriktig nysgjerrig!

Anonymous poster hash: 332ee...870
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk flest er ikke innehavere av modellkropper. Det finnes nok en og annen smellvakker nudist, men de forsvinner nok litt blandt alle de helt ordinære kroppene.

• Liker 5
Gjest Snoken-
Skrevet

Vel de håper vel på at det kommer noen unge mennesker de kan se på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå på Huk store deler av sommeren, og det var da mye pent å se på der, av begge kjønn. Selvsagt er ikke alle supermodeller, men min erfaring er at de representerer tverrsnittet av befolkningen. (Noe som betyr at man får se de skavankene man kan kle vekk med riktig snitt, hold-in og push-up.) Og, som sagt, mye eyecandy også.

Anonymous poster hash: 423e9...efb
  • Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hva trådstarter regner som gamle og feite, men jeg tror det dreier seg om vanlige mennesker med vanlige kropper. Det er nemlig vanlige mennesker med vanlige kropper som bruker nakenstrendene. Det som skiller dem fra tekstilistene, er at de ikke sliter med nakenangst.

En annen viktig forskjell, er at det på en nakenstrand er mye større aksept for at kropper er forskjellige. Og kikkere blir foraktet, uglesett og gjerne tilsnakket. De fleste som ikke har en helt moteriktig kropp, vil derfor føle seg mer vel på en nakenstrand enn en tekstilstrand, forutsatt at de ikke lider av nakenangst.

Anonymous poster hash: 4c1b3...a1a
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, etter fyllte 60 så moddes den kjemiske sammensetningen i hjernen slik at vi får et utpreget behov for å kle oss nakne og vise oss frem for andre.

Det skjer blant unge også, men da kalles det "julebord"!

Endret av Mike Waters
  • Liker 6
Skrevet

jeg er mer nysgjerrig på hvorfor det er slik når nudister kler på seg, at de alltid tar på seg underbuksen sist...

• Liker 1
Skrevet

jeg er mer nysgjerrig på hvorfor det er slik når nudister kler på seg, at de alltid tar på seg underbuksen sist...

Eh, hæ?

Skrevet

Vet ikke om det har vært en tråd om det før men here goes:

Er det noen som har svar på hvorfor nudister alltid er gamle og/eller feite? Er det en greie som skjer oppi hodet når man når en viss vekt og en viss alder som gjør at man vil kle av seg offentlig?

Jeg har ikke hørt om en strand med pene nudister i... (men så har jeg ikke sett noen spesielt mange da). Eller er de bortgjemt, eller er det kanskje et annet ord for det?

Jeg spør ikke for å være slem, jeg er oppriktig nysgjerrig!

Anonymous poster hash: 332ee...870

De du snakker om foretrekker å bli kalt naturister og ikke nudister.

Jeg var flere ganger både på naturiststranden og den vanlige stranden på Huk i sommer. Det er mitt inntrykk at folk på naturiststranden er mye mer representative for befolkningen enn de er på den vanlige stranden. På naturiststranden har du alle aldre og alle kroppsformer også noen unge og pene. Hvis du sammenligner med hva du er vant med å se av nakenhet ellers i blader og filmer så vil du selvfølgelig bli skuffet. På den vanlige stranden er det en meget stor andel yngre og få eldre. Det er også få som f.eks. er veldig tykke. Så det er desidert mitt inntrykk fra sist sommer at naturiststranden er mye mer representativ for befolkningen som helhet enn hva den vanlige stranden er.

Når det gjelder alderssammensetningen så er nok den mer preget av mote enn noe annet. Mesteparten av tiden mellom 1900 og 1980 så var gjennomsnittsalderen på medlemmer i naturistforeningene litt over tredve. Etter 1980 så har ungdom blitt veldig skeptiske til egen nakenhet i alle sammenhenger (en av fem kvinner kvier seg for å være naken med egen partner) og det har også slått ut i naturistsammenheng. Gjennomsniyttsalderen har dermed vært på full fart oppover en del år men det kan se ut som om noe skjer nå. (Les forøvrig innlegg nummer 22 i denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=748054&page=2 ).

Så til ditt spørsmål om de "feite". Naturistbevegelsen oppfatter seg som en motkultur til det sterke kroppsfokuset som gjelder i dag. Naturismen har en veldig kroppspostiv holdning og alle "kropper" er velkommen uansett størrelse, alder, skader, sykdommer o.s.v. Det medfører at en del mennesker foretrekker naturiststrender fremfor andre strender. Er man ekstra tykk, har bare et bryst, mye hudsykdommer o.s.v. så føler man seg ofte mer akseptert på en naturiststrand enn på en vanlig strand. Selv om jeg trener mye, er i god form og nok opptatt av egen kropp så synes jeg med det kroppsfokuset som er i dag at det er flott med alle de som har trygghet nok til å komme på en naturiststrand. Det er selvfølgelig flott at det kommer "velskapte" mennesker men jeg synes det er enda flottere med de som er langt unna glamourmodellen. Jo lenger unna jo flottere synes jeg at det er.

Anonymous poster hash: 0613e...169

• Liker 1
Skrevet

Overkroppen er viktigere for å regulere varmen enn underkroppen. Om vinteren har du mer klær på overkroppen enn på underkroppen. Blir det varmt føler du først behov for å kle av deg oventil. Fryser du vil du dekke deg til oventil først. Hvis du var helt naken og hadde lagt bort all skamfølse i forhold til underlivet ville du dekket deg til øverst først. Det er det samme med små barn.

Når det gjelder naturister så er det ikke slik at de "alltid" dekker seg nederst til sist. Hvis de er ferdig på stranden og skal kle på seg alle klærne tar de gjerne truser/boksere først. Hvis det begynner å bli kaldt og de kan godt tenke seg å være på stranden litt til så kan det tenke seg at de kun dekker seg til oventill. Men det er også en del blandt naturistene som synes det ser litt latterlig ut og dermed også kler på seg litt mer nedentil hvis det blir for kaldt.

Gjest TheRighteous
Skrevet

Kanskje fordi de ofte er mindre usikker på kroppen, og er ikke like ukomfortabel med å gå naken som unge folk. De er ikke påvirket av kroppspresset i like stor grad som yngre, men gir mer blaffen. Eeeller, kanskje de er vant til dette fra de var små. At det var mer naturlig før i tiden eller noe.

Skrevet

Overkroppen er viktigere for å regulere varmen enn underkroppen. Om vinteren har du mer klær på overkroppen enn på underkroppen. Blir det varmt føler du først behov for å kle av deg oventil. Fryser du vil du dekke deg til oventil først. Hvis du var helt naken og hadde lagt bort all skamfølse i forhold til underlivet ville du dekket deg til øverst først. Det er det samme med små barn.

Når det gjelder naturister så er det ikke slik at de "alltid" dekker seg nederst til sist. Hvis de er ferdig på stranden og skal kle på seg alle klærne tar de gjerne truser/boksere først. Hvis det begynner å bli kaldt og de kan godt tenke seg å være på stranden litt til så kan det tenke seg at de kun dekker seg til oventill. Men det er også en del blandt naturistene som synes det ser litt latterlig ut og dermed også kler på seg litt mer nedentil hvis det blir for kaldt.

Dette blir vel OT i forhold til tema, men det var bare noe jeg har sett på nudiststrender i sør-Europa i 30+ grader. Syntes det var påfallende mange som ventet til slutt med å ta på seg truse/shorts, og det er litt sært. Blant annet var det en mann som gikk opp til bilen sin ikledd kort t-skjorte, ryggsekk, sko og uten noe til å dekke underlivet. Kan gjerne ta på meg t-skjorte før truse, men sko blir nå litt rart. Synes det er helt greit å være naken på stranden og svømme og slikt, liker det selv men blir utilpass når det som skal være så naturlig blir mer påtatt og ekshibisjonistisk. Opplevde også at en mann bøyde seg ned etter pingpong-ballen sin sånn ca ti cm fra hodet mitt der jeg satt, greit nok med et naturlig forhold til nakenhet, men man vil kanskje ikke få en skrevende rumpe ved ansiktet sitt med mindre man skal rimme noen. Kanskje jeg blir litt vel generaliserende, da alt man gjør blir så tydelig når det skjer når man er naken, følte også at ALLE spilte volleyball eller ping pong, hehe.

For å gå tilbake til tema så var det nå mye forskjellige folk, unge, gamle, barn, tykke og tynne. Kan hende det er annerledes her i Norge da...

Skrevet

Jeg lå på Huk store deler av sommeren, og det var da mye pent å se på der, av begge kjønn. Selvsagt er ikke alle supermodeller, men min erfaring er at de representerer tverrsnittet av befolkningen. (Noe som betyr at man får se de skavankene man kan kle vekk med riktig snitt, hold-in og push-up.) Og, som sagt, mye eyecandy også.

Jeg opplever det på samme måten. Det er stor takhøyde og alle kommer slik de er :) . Mye pent og mye rart, som overalt ellers egentlig, krydret med noen pikante historier.

Anonymous poster hash: cd749...24f

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Naken-Huk er vel ikke proppet av 17-åringer. Men når vi blir litt mer voksne, tar vi sjansen.

Og det er ikke farlig. Bare ta 30-bussen ut, du trenger ikke håndkle engang. Legg deg på plenen, og ta av deg alle klærne. Ingen glor. God plass. Ingen kjenner deg igjen.

Mange jenter/damer som ligger der for seg selv. Mange godt voksne.

Men du er der for å bli brun, ikke sant?

Deilig å bli brun uten striper, å gå helt naken ned til vannet (Det tør du ikke første gangen).

Kjenne sval luft overalt.

Dette er bare deilig. Har lurt med noen venninner, og de er blitt hekta.

Men ikke noe man snakker om rundt middagsbordet. Hvorfor ikke, forresten?

Anonymous poster hash: d9fbb...4e4
  • Liker 1
Skrevet

Folk flest er vel ikke noen supermodeller, akkurat. På vanlige strender er det ofte de som ser best ut som vanker. Mange stresser med slanking og trening før bikinisesongen. Nudister har et mer avslappet forhold til kroppen. De som drar til stranda for å se og bli sett, drar som regel ikke på nudiststranda. De fleste kroppslige skavanker synes like godt enten man har badetøy eller ikke. Mange av de med komplekser unngår stranda. Så gjennomsnittet på en vanlig strand er nok penere enn på gata. På nudiststranden er gjennomsnittet det samme som på gata.

"Gamle" nudister har nok vært nudister siden de var unge, de begynte ikke plutselig med dette når de ble gamle og feite. Rekrutteringen til nudistmiljøet er kanskje mindre enn for noen år side.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Thyra har helt rett. Uansett deilig å ligge på naken-Huk uten en eneste tråd.

Midt i Oslo sentrum. Ikke over stokk og stein, der det plutselig kommer noen.

Bare 2-3 måneder til nå.

Anonymous poster hash: d9fbb...4e4
AnonymBruker
Skrevet

Det er den mest naturlig måten å kle på seg, se på små barn som ikke har lært kulturelle koder angående nakenhet enda, men er store nok til å kle på seg selv, de begynner også på toppen og går nedover.

Sitter man på stranda tar man gjerne klær på overkroppen dersom man fryser eller blir for varm, fordi den er mest utsatt i sittende stilling.

Gjest Coolaid
Skrevet

Vel du ts burde besøke flere nakenstrender og kolonier. Da vil du se et litt større mangfold av kropper.

En annen ting, som kan være med på å forklare at naturister kanskje er overrepresentert med "voksne" folk, er at de ofte er tryggere på seg selv og kroppen sin, og gir blanke faen i hva dere andre syns om hvordan de kroppslig ser ut. De har det vel bedre med seg selv en de fleste andre av oss har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...