Gå til innhold

Kurere spysyke/omgangsyke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillesøsteren min og mamma har fått spysyke/omgangsyke, og i dag har jeg følt meg litt kvalm og føler meg generelt litt syk. Er det noe jeg kan gjøre før å "kurere" det eller dempe det? Har skoleball på mandag, dermed vil jeg ikke være syk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du smittet, så er du smittet. Da må du nesten bare la det gå sin gang. Drikk mye vann, hold deg hydrert. Vær i nærheten av et toalett.

Om du skulle være smittet, er det veldig viktig at du ikke går på skoleballet selv om du skulle være ferdig å spy, da omgangssyken er ekstremt smittsomt. En regel er vel at man helst ikke skal tilbake til skole/jobb/barnehage før to døgn etter at man er symptomfri (dvs ingen diaré eller oppkast).

• Liker 1
Skrevet

Er stort sett bare en ting å gjøre: La det gå sin gang.

Omgangssyke er veldig smittsomt, så det beste man kan gjøre er å unngå folk som er smittet. For sent nå og selvfølgelig nesten umulig ellers også.

Den gode nyheten er at det er over etter 24 timer (som regel).

Skrevet

Eplejuice eller eplemost blandet med litt faris fungerer :) Det skal fungere slik at du binder innholdet i magesekken slik at du ikke kaster opp så lett.

Vet ikke om det er en myte, men det fungerer på meg i alle fall :)

Skrevet

Det er stort sett en 24-timers greie, så dersom du er kvalm allerede, så er du nok i grei nok form til mandag kveld.

Skrevet

Hvis du først har fått smitten i deg så er det ingenting du kan gjøre for å unngå at det bryter løs.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

For meg hjalp det med Pepsi Max. Kullsyren dempet kvalmen. Ellers ble det knekkebrød. Eneste jeg klarte å holde på var noe om var tørt og ikke for søtt eller salt.

For meg hjalp det med Pepsi Max. Kullsyren dempet kvalmen. Ellers ble det knekkebrød. Eneste jeg klarte å holde på var noen om var tørt og ikke for søtt eller salt.

Endret av Runforit
Skrevet

Eplejuice eller eplemost blandet med litt faris fungerer :) Det skal fungere slik at du binder innholdet i magesekken slik at du ikke kaster opp så lett.

Vet ikke om det er en myte, men det fungerer på meg i alle fall :)

Eplejuice og farris 50/50 er bra når du kaster opp eller har kraftig diaré. Ikke fordi det binder mageinnholdet, men fordi det inneholder sukker og salter som kroppen trenger. Da føler man seg også bedre siden man får underskudd på mat og næring når man har omgangsyke.

Anonymous poster hash: be375...91f

Skrevet (endret)

Det er stort sett en 24-timers greie, så dersom du er kvalm allerede, så er du nok i grei nok form til mandag kveld.

Diaréen kan godt vare lenger enn 24 timer, så selv om hun føler seg fin til mandagskveld så er det ikke greit å gå og smitte andre.

Endret av drue
Skrevet

Diaréen kan godt vare lenger enn 24 timer, så selv om hun føler seg fin til mandagskveld så er det ikke greit å gå og smitte andre.

Doh!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...