Gå til innhold

Venninner som vil ha samme sang i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom to venninner vil ha den samme sangen til den første dansen og man ikke kan komme til enighet om hvem det betyr mest for, hva gjør man da? Er det rett og slett førstemann til mølla, eller er det den som tenkte på det først? Eller er det helt vanlig og uproblematisk at to nære venninner (med mange felles venner/gjester) har samme sangen? Det er en litt spesiell sang som også gjør at det blir vanskelig å gjøre selve dansen særlig forskjellig.

Jeg skjønner at dette er noe man som gode venner bare må kunne snakke om og bli enige om, men dette er altså en litt mer kinkig situasjon enn som så, mye pga sterke personligheter og sterke ønsker. Så jeg er aller mest ute etter å høres deres meninger og hva som er "normalt" :)

Anonymous poster hash: 0590c...b73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan de ikke begge få sangen da?

Ja, er dette jeg lurer på, hvor normalt/unormalt dette er med tanke på mange felles gjester. Har ikke vært i så mange bryllupsfester selv. Ingenting er jo bedre enn om begge kan ha den, samtidig som vi er nok redde for å virke som om vi har kopiert den andre, alt etter hvem som blir andremann ut, ettersom også dansen blir veldig lik.

...for ikke å snakke om hennes reaksjon når jeg nevnte det - "den er MIN!"

Jeg ble litt satt ut.

Hun har virkelig tidenes sterkeste personlighet, så jeg er rett og slett redd jeg må si sangen fra meg. Men hvis det faktisk er såpass vanlig at man har samme dans/sang, kan jeg jo argumentere med det og holde på mitt. Er bare redd for at hun gifter seg først (kan se sånn ut) og at folk i bryllupet mitt tenker "flaaaut", og at hun gjerne mener at hun hadde "mest rett", synes det er dårlig gjort å gjøre det samme, osv.

TS

Skrevet

Finnes jo masser av sanger man kan danse til-- hvem har bryllup først da? Og er det lang tid i mellom? Må helt ærlig si at jeg ikke husker akkurat hvilke vals som har blitt spilt i de jeg har vært i, vært mest opptatt av å se om brudeparet klarer å danse vals. Jeg hadde nok ikke syntes det hadde vært noe kult om venninna og jeg hadde samme sang. Må da gå an å være litt original. Anyway: vær de beste til å danse, så gjestene på den fine dansen mer enn å legge merke til sangen.

Anonymous poster hash: 2c584...95d
  • Liker 1
Skrevet

Bruk samme sang. Ingen andre enn dere to bryr dere.

• Liker 26
Skrevet

sangen er ikke hennes, så fremt hun ikke har skrevet den selv

ta akkurat den sangen du vil ha, fokuser på hva den betyr for deg og dens betydning i ditt bryllup og blås i hva folk tenker eller hva hun mener. Er man voksen nok til å gifte seg, ja da er man voksen nok til å takle at andre folk velger akkurat hvilken sang de vil i sitt bryllup

Anonymous poster hash: 55dbd...291
  • Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig kan begge bruke sangen, INGEN i bryllupet kommer til å legge merke til det, eller iallefall ikke bry seg om det. Detaljene på bryllupsdagen kan virke viktige i planleggingstiden, men på den dagen, og i framtiden får man virkelig litt perspektiv.

Husker jeg fikk spørsmål fra en venninne som spurte forsiktig om de kunne bruke samme lokalet som vi hadde brukt. Skjønte nesten ikke hva hun mente, det er jo selvfølgelig helt greit:)

Anonymous poster hash: 4d1fd...cb9
  • Liker 3
Skrevet

Ser ikke helt problemet. To bryllup, samme sang, samme kake, samme hovedrett.. Bare det ikke er samme mann.

• Liker 15
Skrevet

sangen er ikke hennes, så fremt hun ikke har skrevet den selv

ta akkurat den sangen du vil ha, fokuser på hva den betyr for deg og dens betydning i ditt bryllup og blås i hva folk tenker eller hva hun mener. Er man voksen nok til å gifte seg, ja da er man voksen nok til å takle at andre folk velger akkurat hvilken sang de vil i sitt bryllup

Nettopp. At dere velger samme sang er det ingen som bryr seg om, det er knapt noen som vil legge merke til det. At dere klarer å lage et problem av det gjør det derimot fristende å stille spørsmål ved dere i det hele tatt er modne nok til å gifte dere...

• Liker 10
Skrevet

Nettopp. At dere velger samme sang er det ingen som bryr seg om, det er knapt noen som vil legge merke til det. At dere klarer å lage et problem av det gjør det derimot fristende å stille spørsmål ved dere i det hele tatt er modne nok til å gifte dere...

Hahaha... wow... det var da en far fetched konklusjon trukket fra veldig lite. Jeg vil ikke gå for mye inn i detalj her, i tilfelle jeg blir gjenkjent (synes dette er pinlig å skrive/spørre om) men det er et større bilde bak dette enn det som kommer fram i denne tråden, så spekulasjoner om hvorvidt jeg er klar for å gifte meg må jeg bare børste av meg. Jeg spurte om hva som var normalt i bryllup, ikke om en personlighetsanalyse :)

Er forøvrig klar over hvor latterlig det høres ut at jeg bryr meg om dette, men jeg har altså bare stilt et spørsmål i et forum fordi jeg kjente dette stakk litt og følte meg usikker - ikke satt himmel og jord og vennskap og bryllup i bevegelse.

TS

• Liker 5
Skrevet

Ingen eier sangen. Selvføgelig kan begge spille den. Ingen bryr seg, og ingen husker.

• Liker 2
Skrevet

Hadde mitt bryllup vert først og nokon andre ville bruke samme sangen etter meg hadde eg ikkje brydd meg. Hadde mitt bryllup vert sist og eg hadde fortalt venninna mi som skulle ha bryllup før meg kass sang eg ville ha og ka den betyr for oss, og ho hadde tatt den samme etter den samtalen så hadde eg blitt skikkelig sur... Ka tenker mennene dåkas om dette då?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i veldig mange bryllup. Jeg husker ingen "første sang" ( og er litt usikker på hva du mener: brudevalsen?). Ingen, absolutt ingen bryr seg om det. Venninnene bør begge ta det som et kompliment for god smak, eller god idé.

Enda bedre idé: la brudgommene avgjøre saken. Det vil ta dem ett sekund å bli enige om at begge kan bruke samme sang.

Forresten, jeg husker én, en Knutsen og Ludvigsen-låt. Er det noe så spesielt som det, vil brudgommene komme fram til en rimelig løsning der også, enten først ute med ideen (mest rettferdig), eller første bryllup.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i veldig mange bryllup. Jeg husker ingen "første sang" ( og er litt usikker på hva du mener: brudevalsen?). Ingen, absolutt ingen bryr seg om det. Venninnene bør begge ta det som et kompliment for god smak, eller god idé.

Det er nok det samme som brudevalsen, ja. Jeg har vært i mest amerikanske bryllup og der kaller de det "the first dance", vet ikke om det er helt det samme eller om det er noen forskjeller. Mulig at folk legger mindre vekt på det her i Norge enn der, som med mye annet i bryllup. Også mulig at det er derfor jeg tror det er en bigger deal :)

Takk for fine svar, dere andre også! Godt å høre at det ikke er en ting noen andre tenker på :) Det skal nevnes at det er en ganske spesiell sang, med en ganske spesiell type dans, da. Men.. hvis dere sier det, slapper jeg mer av med det! :)

Jeg har tatt noen runder med meg selv i kveld, og det ender nok med at jeg sier til henne at som hun vet, har jeg drømt om å danse til denne sangen i 6 år, og at om den betyr like mye for henne må hun gjerne også ha den, men at jeg ikke kommer til å ombestemme meg selv om jeg blir andremann.

Våre felles venner vet at jeg har tenkt på denne spesifikke sangen og koreografien i alle disse årene (det er den éne tingen jeg har planlagt og ønsket meg, så det er også den eneste tingen jeg har nevnt når framtidig bryllup har dukket opp i samtaler) så de vet at jeg ikke hermer, mens resten av gjestene vet jo ikke engang noe om dette.

Det blir nok litt kleint, men det får jeg heller leve med.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan begge bruke sangen, men hvis en venninne av meg skulle bruke en sang til dansen sin (første dansen, der alle ser på brudeparen danse), så ville jeg valgt en annen.

Ikke fordi det er et "førstemann til mølla"-konsept, men fordi det ville føltes rart med mange av de samme gjestene som observerer samme opplegget en gang til. Fremstår jo nesten som om man har valgt den fordi en annen valgte den, ikke fordi den er spesiell for en selv. Jeg ville også tenkt at det hadde vært hyggeligst å memorere et øyeblikk om føltes unikt.

Det er jo vanvittig mange fine sanger å velge blant.

• Liker 1
Skrevet

Ja, er dette jeg lurer på, hvor normalt/unormalt dette er med tanke på mange felles gjester. Har ikke vært i så mange bryllupsfester selv. Ingenting er jo bedre enn om begge kan ha den, samtidig som vi er nok redde for å virke som om vi har kopiert den andre, alt etter hvem som blir andremann ut, ettersom også dansen blir veldig lik.

...for ikke å snakke om hennes reaksjon når jeg nevnte det - "den er MIN!"

Jeg ble litt satt ut.

Hun har virkelig tidenes sterkeste personlighet, så jeg er rett og slett redd jeg må si sangen fra meg. Men hvis det faktisk er såpass vanlig at man har samme dans/sang, kan jeg jo argumentere med det og holde på mitt. Er bare redd for at hun gifter seg først (kan se sånn ut) og at folk i bryllupet mitt tenker "flaaaut", og at hun gjerne mener at hun hadde "mest rett", synes det er dårlig gjort å gjøre det samme, osv.

TS

Har hun eierettigheter til sangen??? Hvis ikke er den ikke hennes.

Skrevet

Er det forresten ditt eller hennes bryllup som er først? Syntes det er den som sa det først som har "førsteretten". Hadde en lignende problemstilling med en venninne en gang bare at det gjaldt navnet på våre framtidige døtre. Ingen av oss var gravide, men eg gjorde den tabben å dele med henne det eneste navnet meg og mannen kunne bli enige om. Husker ikkje kven av oss, men ein av oss nevnte andrenavnet og det kom fram at begge likte det samme andrenavnet men det første var forskjellig. Eg var ikkje så knytta til andrenavnet så det gjorde egentlig ikkje noko. Nokre mnd seinare begynte ho å bruke den kombinasjonen eg likte på seg sjølv på diverse sosiale medier. Eg sa til ho at eg syntes det var veldig spesielt og eg ville ikkje få assosiasjoner til ho på navnet mitt framtidige barn. Då påsto ho plutselig at ho hadde brukt dette navnet i mange år, og at hennes framtidige barn ville få det navnet. Til slutt sa eg at det andre navnet kunne ho få i fred men det første er så spesielt at det ville bli sært at våre to barn ville hatt det samme, pluss at det ikkje er uten grunn at eg ikkje vil ha eit typisk navn som fleire i klassen vil dele... Eg sa også at ho kunne kalle sitt barn det, men eg ville uansett brukt det på mitt barn. Ingen eiger eit navn men det ville såra meg om ho hadde brukt opp dette som betydde så mykje for meg og min mann. Ho godtok det til tross for at ho ikkje forstod kvifor dei ikkje kunne heite det samme.

Ingen av oss har fått barn enda, men vi liker tydeligvis å dagdrømme. Vennskapet er nå over etter at ho prøvde å nekte meg å kjøpe giftering fra samme gullsmed som henne... Ulik ring forresten... Må være anonym på denne;) poenget mitt er at du må være tydelig på dine følelser og at sannsynligvis er ho av samme typen som min tidligere venninne, og situasjonen kan i varierende grad dukke opp igjen.

Anonymous poster hash: cfedd...630

Skrevet

Begge kan bruke samme sangen, absolutt ingen andre kommer til å bry seg eller legge merke til det, med mindre den ene gifter seg dagen etter den andre...

Det betyr nok mer for dere to enn for gjestene.

Skrevet

Vennskapet er nå over etter at ho prøvde å nekte meg å kjøpe giftering fra samme gullsmed som henne... Ulik ring forresten... Anonymous poster hash: cfedd...630

Den var spesiell... hva er problemet med å bruke samme gullsmed?

• Liker 4
Skrevet

Den var spesiell... hva er problemet med å bruke samme gullsmed?

Ja, veldig spesielt. Det var vist tillitsbrudd og dårlig gjordt siden hun viste meg den nettsida. Ringene var håndlaget, og siden de var laget av samme mann mente hun altså at de ville bli for like til tross for ulikt design. Dette var etter me hadde leita etter ringer i to år uten å finne det me leita etter, og 6 mnd før bryllupet. Venninna mi var ikke forlovet engang. Dessuten hadde eg beskrevet kva me såg etter, og nettsida ho viste meg var perfekt.

Ho og kjæresten ville ha forskjellige design på sine ringer og mente det ville bli forvirrende om me hadde samme stil. Til tross for at mannen min og eg skulle ha identiske ringer...

Anonymous poster hash: cfedd...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...