Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er absolutt for skoleuniformer. Jeg skulle faktisk ønske jeg vokste opp med uniformer i skolen. Uansett om folk tror det eller ikke, så er det et enormt motepress i den norske skolen. Mange unger har jo press på seg - å ha de nyeste klærne på moten, merkeklær, det som alle andre har.

Å ha uniformer (da tenker jeg noe enkelt, brukelig og komfortabelt) tror jeg ville satt ned presset. Selv om noen synes det er teit og strengt, så vil det ikke være et stort motepress i skolen lengre. Om alle er likt kledd, blir det verken fordommer eller stress om å få seg det nye plagget som andre bruker.

Jeg håper det blir et uniform-system en gang, i alle skoler. :) i alle fall noen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg vært så heldig å bo flere år i England, så jeg tok opp denne problemstillingen en gang ei venninne av meg spurte om jeg ville være med å kikke på skoleuniformer til sønnen hennes før skolestart. Hun sa, at rikingene ville handle sine uniformer fra mer fasjonable utsalgssteder enn de med dårligere råd, og at det sånn sett fungerte litt imot sin hensikt. Så hun kunne se hvilke elever (og foreldre) som var mer priviligerte enn andre. Svaret forundret meg litt, jeg innbildte meg også dette var så bra, men der tok jeg visst feil.. Anonymous poster hash: b6c49...fc0

Der jeg gikk på skole så var det kun et utsalgssted for skoleuniformene, så alle gikk med samme type.

Hvordan blir det med skoleuniform og hijab? Dere må ikke tro i ett øyeblikk at religiøse jenter kommer til å gå med så korte skoleuniformskjørt og strømper... Anonymous poster hash: b6c49...fc0

Da tar man bare bukse istedet for skjørt. Der jeg gikk så kunne jentene velge mellom bukse eller skjørt; og det var like vanlig og akseptert å velge bukse som skjørt.

Anonymous poster hash: ce6c8...ef9

Skrevet

Håper et slikt forslag slår igjennom, så kanskje kan man ta den norske skolen litt mer seriøst. Slik det er nå er det like seriøst eller lærerikt å gå på skolen som å henge med venner ved den lokale McDonaldsen. Fjerner man klespresset har man i alle fall startet ett sted.

Som sagt, håper jeg dette skjer på landsbasis. Og gjerne med et standarplagg over hele landet, eller ett i hvert fylke.

Anonymous poster hash: e666b...c36
Gjest Snoken-
Skrevet

For det første er ikke mobbing noe som skjer kun på grunn av klær...for det andre! Uniformer? Hva faen liksom?!

Uniformer kan de ha i nazi-Tyskland og kommunistland. Kommer ALDRI til å sende mine unger på en skole der de krever uniform. Da blir det privatskole...

Man har jo kleskoder og uniform på jobb...

Gjest Gnosis333
Skrevet

Man har jo kleskoder og uniform på jobb...

Det er frivelig om du vil jobbe et sted med kleskode eller ikke...barn må og har rett på skole.

Skrevet

Med å innføre uniform døyver ein berre symptomet uten å i det heile skrape borti sjølve problemet. Om ikkje noko anna trur eg faktisk at problemet vil bli verre. Det er ikkje forskjeller i samfunnet som er problemet, mangelen på toleranse for forskjeller er problemet. Barn trenger å lære at det er bra å være individuell og å kunne skille seg ut. Å lære å uttrykkje seg gjennom stil på klær og farger og å utvikle sin personlige stil og kreativitet.

Eg veit det er snakk om ein løysning som tillater å velge farge og trykk/mønster, men det er ikkje godt nok. Det er som å fortelle barnet at det ikkje får lov å teikne sjølv, men må sette sammen bilde med å bruke ferdige klistremerker ( det kan være bra det altså, så lenge det er det barnet vil gjere, men om det er det einaste barnet får lov å gjere vil det begrense barnet isteden for å bidra til utvikling)

Å gjøre alle meir like vil gjere toleransen for forskjeller enda mindre og dei som faller utenfor kan risikere å falle enda lengre utenfor. Eg har sjølv budd i Storbritannia og klasseskillene var sjokkerende tydelige. Eg meiner me i Norge må gå i motsatt retning av det dei har gjordt i Storbritannia, og ta problemet ved rota. Me må vise verdien av å være ein individuell, drive holdningsarbeid, og prøve å endre trenden om å bruke mest penger på ting og klær til å prøve å uttrykkje seg best gjennom ting og klær.

Eg vart sjølv mobba gjennom heile barneskulen og ungdomsskulen. Eg prøvde å forandre dei tinga med meg sjølv eg blei mobba for, og det tok mange år før eg innsåg at det var ikkje dei tinga som var problemet.

Det einaste som kan stoppe mobbing er å utvide mobbernes forståelse og toleranse. Lære dei å være åpne isteden for trangsynte. Og å lære mobbeofrene å stille opp for seg sjølv og å sette grenser.

Å bli mobba for klær og økonomi sårer ikkje like mykje som når dei går på meir personlige ting som utseende, personlighet og evner. Om muligheten til å mobbe for klær og penger blir tatt bort uten at det blir gjordt noko for å fjerne sjølve problemet, så vil disse tinga stå igjen. Så kva blir neste?

Gjest Snoken-
Skrevet

Det er frivelig om du vil jobbe et sted med kleskode eller ikke...barn må og har rett på skole.

Husker jeg rett var jeg i militære, et sted jeg ikke ønsket å være, men et sted hvor uniform var påkrevd.

Skrevet

Jeg er for. Og mot. For motepresset forsvinner ikke. Det bare flyttes. Over til tilbehør. Klokker, sko, strikk og spenner, øredobber, smykker etc. I utgangspunktet er det ok med en form for uniformering. Men for å fjerne skillet, så er det altså ikke mulig. Da jeg bodde i UK, så var det også forskjell på kvalitet på uniformene. For ikke å snakke om de fattige var avhengig av å arve. Så selv om tanken er god, så er det altså ikke sånn det fungerer.

Jeg tror at hvis skoleuniformer ble innført i Norge, så ville det være én uniform per skole. Sannsynligvis flere plagg, selvfølgelig, som t-skjorter, skjorter, skjørt, bukser o.l., men jeg tror ikke det ville være mulig å få forskjellig kvalitet på én skoles uniform. Det med at tilbehør vil bli det nye, tror jeg derimot du har helt rett i, og jeg mener det ville være alt for strengt å legge føringer på det og.

Hvordan blir det med skoleuniform og hijab? Dere må ikke tro i ett øyeblikk at religiøse jenter kommer til å gå med så korte skoleuniformskjørt og strømper...

Anonymous poster hash: b6c49...fc0

Jeg tror nok norsk skole ville måtte tilby bukser også til jentene, eller så ville de absolutt ha et alternativ for kulturer hvor dette ikke var akseptabelt. Akkurat hvordan det ville bli løst, aner jeg ikke, men det måtte være en løsning for det.

Jeg vet ikke helt selv om jeg er for eller imot, men jeg tror jeg er positiv til det. Jeg ville likt å slippe å tenke på hva jeg skulle ha på meg på skolen hver dag.

Skrevet

Husker jeg rett var jeg i militære, et sted jeg ikke ønsket å være, men et sted hvor uniform var påkrevd.

Som voksen har man hatt meir tid til å finne sin identitet og har andre arenaer for å uttrykke seg sjølv. Som barn er skule faktisk hoveddelen av deira liv. Der dei har venner og der dei skal lære og ein plass å utvikle seg saman med jamnaldrande. Behovet for denne friheten meiner eg er større i skolen (mesteparten av barndommen) enn eit år i militæret.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...