Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så de har svarte merkesko. Det er ikke engang i nærheten av det vanvittige klespresset. Det er sjeldent det kun er skoene barn blir mobbet for liksom, det er jo helheten.

Jo, det er faktisk veldig i nærheten. ALT handler om tilbehør for de rette ungene, ALT.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uniformer blir vel litt langt å gå.

Synes heller de burde vedtatt en regel der det ikke var lov å vise "merkene" på klærne. dvs. at de har lov å gå med merkeklær uten at merkene vises.

Selvfølgelig burde barn/ungdommer få lov til å gå i de klærne de vil, uten at de blir stappet i stygge skoleuniformer.

Blir uansett noe annet når jakkene og skoene kommer inn, dersom enkelte har jakker til 8000, burde de få lov til å gå med den, uten at andre skal føle seg "mobbet" eller hvordan enn miljøet er på skolene nå.

• Liker 2
Gjest NerdMedSverd
Skrevet
Synes heller de burde vedtatt en regel der det ikke var lov å vise "merkene" på klærne. dvs. at de har lov å gå med merkeklær uten at merkene vises.

Dette vil jo være enormt slitsomt å kontrollere, evige debatter med elever for hva som skal gå som merker eller ikke. Om det skal være noen regler må de kunne følges uten for mye styr.

Har ikke noen formening om det burde bli innført skoleuniform eller ikke, men om jeg må stemme sier jeg for pga det ser stilig ut.

Skrevet

hvis det er mobbing som skal være hovedargument for å innføre uniformer, så foreslår jeg heller at man begynner ta tak i mobbingen istedet for å kle en duk over problemet og håpe at det bare blir borte.

• Liker 7
Gjest Gnosis333
Skrevet

hvis det er mobbing som skal være hovedargument for å innføre uniformer, så foreslår jeg heller at man begynner ta tak i mobbingen istedet for å kle en duk over problemet og håpe at det bare blir borte.

Jeg tror ikke denne tråden har plass til så reflekterte oppfatninger....

Denne ideen ser ut til å slå ann hos de tankeløse. Håper debatten dør fort ut og det ikke blir noe av. Hvis ikke får de bare gjøre det å se i ettertid at det bare var tåpelig. Akkurat som masseinnvandringen alle skulle ha på liv og død som de begyner å se var en ræva ide først nå osv osv

Skrevet

Nå har jeg vært så heldig å bo flere år i England, så jeg tok opp denne problemstillingen en gang ei venninne av meg spurte om jeg ville være med å kikke på skoleuniformer til sønnen hennes før skolestart.

Hun sa, at rikingene ville handle sine uniformer fra mer fasjonable utsalgssteder enn de med dårligere råd, og at det sånn sett fungerte litt imot sin hensikt. Så hun kunne se hvilke elever (og foreldre) som var mer priviligerte enn andre. Svaret forundret meg litt, jeg innbildte meg også dette var så bra, men der tok jeg visst feil..

Anonymous poster hash: b6c49...fc0
  • Liker 2
Skrevet

NRK skriver at moteeksperter er positive til skoleuniformer i Norge. De sier at motepresset har blitt såpass drøyt at skoleuniformer kan være en god løsning for å jevne ut forskjeller og minske mobbing.

Hva tror dere? Er skoleuniformer en god idé?

De snakker også om hvordan de bør se ut, og det er litt uenighet om de burde være de klassiske skoleuniformene vi assosierer med Storbritannia, eller om de burde være med tidsriktige med f.eks. collegegenser.

Jeg synes det er en dårlig idé. Og de bør i hvert fall ikke velge den britiske varianten hvor jentene mer eller mindre går i miniskjørt. Ikke særlig moro å være den kraftigste jenta i klassen da. Folk bør få kle seg etter egen smak og egne behov. Skoleuniformer løser ikke mobbeproblemer. Noen blir mobbet for navnet sitt, skal vi innføre nummer isteden? Noen mobbes for dialekten, skal vi gå over til tegnspråk? Det vil alltid være mobberne som har ansvaret, og de finner noe nytt å mobbe for uansett.

Anonymous poster hash: 68d96...4f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tidligere bodd i England (tidlig i tenårene) og da brukte vi skoleuniform. Jeg likte det, og miljøet var et helt annet når alle brukte samme klær. Jeg er for skoleuniform i Norge!

Gjest iMariuz
Skrevet

Hun sa, at rikingene ville handle sine uniformer fra mer fasjonable utsalgssteder enn de med dårligere råd, og at det sånn sett fungerte litt imot sin hensikt. Så hun kunne se hvilke elever (og foreldre) som var mer priviligerte enn andre. Svaret forundret meg litt, jeg innbildte meg også dette var så bra, men der tok jeg visst feil..Anonymous poster hash: b6c49...fc0

En løsning på det kunne kansje være at det var skolene som stod for uniformene

Skrevet

Jeg er svært positiv og ser ingen grunner til at det ikke skal innføres.

Anonymous poster hash: f3d36...b28
Skrevet

I Storbritannia er det vanlig at barna sloss fordi de tilhører feil skole og har feil uniform.

I Oslo så sloss østkanten mot vestkanten. Sånne grupperinger finnes jo overalt uansett.. Men hvis det blir snakk om skoleuniformer som man kjøper gjennom skolen og har et viss reglemang for skotøy og utsmykkninger tror jeg det kunne lette presset for mange barn
Skrevet

I Oslo så sloss østkanten mot vestkanten. Sånne grupperinger finnes jo overalt uansett.. Men hvis det blir snakk om skoleuniformer som man kjøper gjennom skolen og har et viss reglemang for skotøy og utsmykkninger tror jeg det kunne lette presset for mange barn

Det er dog slik at de som har slike reglementer ikke tror, de vet at det sjeldent løser problemer - men kun forskyver det.

Tro kan man gjøre på Elkøp.

Jeg nekter å uniformere mine barn. Jeg nekter ta fra dem individualitet og selvet bare fordi en gjeng voksne ikke mestrer mobbingsproblematikk. Hva skal skolen gjøre om jeg nekter kjøpe en uniform til mine barn? Nekte dem skole?

• Liker 3
Skrevet

Hvordan blir det med skoleuniform og hijab? Dere må ikke tro i ett øyeblikk at religiøse jenter kommer til å gå med så korte skoleuniformskjørt og strømper...

Anonymous poster hash: b6c49...fc0
Gjest Summers
Skrevet

Selv kjenner jeg ingen som fikk klærne sine brukt mot seg og tror virkelig ikke det er vanlig blant gutter. Så om det blir skoleuniform så er det vel greit at den bare gjelder jenter? Ikke at jeg er for skoleuniform for noen.

Skrevet

Selv kjenner jeg ingen som fikk klærne sine brukt mot seg og tror virkelig ikke det er vanlig blant gutter. Så om det blir skoleuniform så er det vel greit at den bare gjelder jenter? Ikke at jeg er for skoleuniform for noen.

Mulig det er nymotens. Jeg opplevde det heller ikke. Og jeg var IKKE fasjonabel, med vitende vilje, som fjortis. Allerede da innså jeg at cowboyboots og pastellfargede dunjakker, med sjokkråsa og mintgrønn poco loco klær var helt feil.

Gjest Summers
Skrevet

Mulig det er nymotens. Jeg opplevde det heller ikke. Og jeg var IKKE fasjonabel, med vitende vilje, som fjortis. Allerede da innså jeg at cowboyboots og pastellfargede dunjakker, med sjokkråsa og mintgrønn poco loco klær var helt feil.

Synes det å mobbe pga klær blir merkelig, i hvert fall blant gutter. Det som teller er jo ofte om du er kul, god i fotball, sterk, osv Dette er jo også egenskaper mange med foreldre med dårlig råd har.

Skrevet

Det finnes alltid en mobbegrunn, enten er det klær eller er det høyde, bredde, hår, sein utvikling, tidlig utvikling, feil skole, feil nabolag, gode karakterer, dårlige karakterer, briller og jeg kunne fortsatt i det uendelige. Jeg tror ikke fasiten på mobbingen er å gjøre alle like, men å jobbe mer med forståelsen av at vi er ulike.

Det blir for enkel grunnholdning å ha at om en gjør alle barna til tro kopier så forsvinner problemet. Ingenting forsvinner av det. Folk er forskjellige, voksne som skole barn og det er det det bør jobbes mer mot å godta det. Jeg er fryktelig skeptisk til skoleuniformer, slik jeg er fryktelig skeptisk til at alle mennesker skal være lik hverandre, vi trenger og behøver individualitet i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg, altså. Er på en måte for, men på en annen måte i mot. For, siden det faktisk kan minske mobbingen angående klær. Men jeg vet av erfaring at mye mobbing skjer på grunn av blant annet størrelse. Kanskje man er litt større enn gjennomsnittet, og da er det absolutt ikke gøy å gå i samme klær som en høy, tynn supermodell av en klassekamerat. Jeg vet i alle fall at jeg garantert hadde følt meg skikkelig ukomfortabel i en sånn situasjon.

Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg, altså. Er på en måte for, men på en annen måte i mot. For, siden det faktisk kan minske mobbingen angående klær. Men jeg vet av erfaring at mye mobbing skjer på grunn av blant annet størrelse. Kanskje man er litt større enn gjennomsnittet, og da er det absolutt ikke gøy å gå i samme klær som en høy, tynn supermodell av en klassekamerat. Jeg vet i alle fall at jeg garantert hadde følt meg skikkelig ukomfortabel i en sånn situasjon.

Men ser ikke du at ved å gjøre utgangspunktet så forferdelig likt, så blir også forskjellen mye større? Som for eksempel størrelsen på selve barnet? "jeg trenger ikke så svær uniform som deg, du er feit!"

Det neste er at selv om uniformen har likt snitt, så kommer det garantert en uniform eller tre fra dyre leverandører. Da er mobbegrunnlaget hvem som har laget den og hvor billig den og dens barns uniform er.

Historier fra virkeligheten.

• Liker 2
Skrevet

Men ser ikke du at ved å gjøre utgangspunktet så forferdelig likt, så blir også forskjellen mye større? Som for eksempel størrelsen på selve barnet? "jeg trenger ikke så svær uniform som deg, du er feit!"

Det neste er at selv om uniformen har likt snitt, så kommer det garantert en uniform eller tre fra dyre leverandører. Da er mobbegrunnlaget hvem som har laget den og hvor billig den og dens barns uniform er.

Historier fra virkeligheten.

Om jeg forstår deg riktig her så er vi jo egentlig enige! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...