Gjesten Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 NRK skriver at moteeksperter er positive til skoleuniformer i Norge. De sier at motepresset har blitt såpass drøyt at skoleuniformer kan være en god løsning for å jevne ut forskjeller og minske mobbing. Hva tror dere? Er skoleuniformer en god idé? De snakker også om hvordan de bør se ut, og det er litt uenighet om de burde være de klassiske skoleuniformene vi assosierer med Storbritannia, eller om de burde være med tidsriktige med f.eks. collegegenser. Tror dere dette vil bidra til å jevne ut forskjeller, eller vil folk bare slenge på seg Canada Goose jakken over uniformen? Bør det i så fall være forbudt å kombinere skoleuniformen med egne plagg?
Frisørdama Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 Jeg synes det hadde vært en veldig bra ordning med skoleuniformer. Mange argumenterer med at da blir det sikkert bare mobbing på yttertøy/sko/tilbehør, men jeg tror det største presset ville roet seg litt. 4
Gjest Spirula Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Jeans og collegegenser synes jeg har vært ok. I tillegg bør det høre til en t-skjorte for varme dager, og en nøytral jakke til vinteren. Jeg er positiv dersom det gjennomføres i samråd med barna/ungdommene, og dersom det er mulig å få et visst individuelt preg på klærne. (Fargevalg, personlig trykk på t-skjorte og genser, eller lignende)
Gjest Summers Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Neppe klærne som er grunnen til mobbing. 4
Gjest Gnosis333 Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 (endret) For det første er ikke mobbing noe som skjer kun på grunn av klær...for det andre! Uniformer? Hva faen liksom?! Uniformer kan de ha i nazi-Tyskland og kommunistland. Kommer ALDRI til å sende mine unger på en skole der de krever uniform. Da blir det privatskole... Endret 7. desember 2013 av Gnosis333
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 For det første er ikke mobbing noe som skjer kun på grunn av klær...for det andre! Uniformer? Hva faen liksom?! Uniformer kan de ha i nazi-Tyskland og kommunistland. Kommer ALDRI til å sende mine unger på en skole der de krever uniform. Da blir det privatskole... Øhhhhh.... Du klarte faktisk å sammenligne SKOLEuniformer med nazityskland? Hva med skolene i england, frankrike, spania, italia, noen i usa, og australia da. Er de nazister alle sammen også da?Anonymous poster hash: e3123...469 7
Gjest Gnosis333 Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Øhhhhh.... Du klarte faktisk å sammenligne SKOLEuniformer med nazityskland? Hva med skolene i england, frankrike, spania, italia, noen i usa, og australia da. Er de nazister alle sammen også da?Anonymous poster hash: e3123...469 Ser ikke hvordan det undergraver poenget mitt i det hele tatt. Jeg er mot at barn skal uniformeres...og det skjer ikke med mine i alle fall.
Sillicious Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Jeg synes skoleuniform hadd vært suverent å få i Norge også! Klart klær også kan føre til mobbing, spesielt nå som "alle" skal gå i merkeklær osv. Hva med de som ikke har råd til slikt? 2
Silfen Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Jeg er for. Og mot. For motepresset forsvinner ikke. Det bare flyttes. Over til tilbehør. Klokker, sko, strikk og spenner, øredobber, smykker etc. I utgangspunktet er det ok med en form for uniformering. Men for å fjerne skillet, så er det altså ikke mulig. Da jeg bodde i UK, så var det også forskjell på kvalitet på uniformene. For ikke å snakke om de fattige var avhengig av å arve. Så selv om tanken er god, så er det altså ikke sånn det fungerer.
Gjest Gnosis333 Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Jeg synes skoleuniform hadd vært suverent å få i Norge også! Klart klær også kan føre til mobbing, spesielt nå som "alle" skal gå i merkeklær osv. Hva med de som ikke har råd til slikt? Oh... Hva med jeg som ikke har råd til like stort hus, like flott bil og like ferier som naboene? Burde ikke alle boligfelt ha koder så alle føler seg mer lik?
Hjarte Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Jeg lurer på hvordan de ville ha gjennomført det i praksis med tanke på at vi bor i et land der gradene varierer mye gjennom et helt år. En collegegenser varmer ikke mye under jakka når det er -10 grader ute, og når det er så kaldt som det er mulig at det blir i Norge så må jo ungene uansett ha på seg ytterklær, så jeg tror nok ikke kjøpepresset vil forsvinne helt.
Gjest Hyssingen Skrevet 7. desember 2013 #12 Skrevet 7. desember 2013 Jeg syns det er en god idè. Ble mobbet p.ga klærne mine i mange år, og det var ikke noe gøy. Vet flere som ble det også. Men jeg syns uniformene også bør ha sko og smykkebegrensninger. Type, nøytralt.
Sillicious Skrevet 7. desember 2013 #13 Skrevet 7. desember 2013 Oh... Hva med jeg som ikke har råd til like stort hus, like flott bil og like ferier som naboene? Burde ikke alle boligfelt ha koder så alle føler seg mer lik? Åh for et flott argument. Nå er det jo ikke så mye omtaler om mobbing i nabolag da.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #14 Skrevet 7. desember 2013 Syns ikke det er noen dum ide nei, man fjerner kanskje ikke alt av motepress men i alle fall mye. Jeg gikk på skole i utlandet og der hadde vi skoleuniform, syns det var veldig praktisk og greit. Visste alltid hva man skulle ha på seg på skolen . For oss var det da bukse eller skjørt (jenter kunne velge) og t-skjorte i bomull eller skjorte i litt stivere stoff. Vi hadde også bomullsjakker tilhørende som vi kunne ha til. For jenter var det like vanlig å gå i bukse som i skjørt, men de fleste jentene som brukte skjørt brettet/sydde de opp en del hakk fra originallengden. Dette var riktignok i et året rundt varmt land, men tror nok at det kan tilpasses Norge også Anonymous poster hash: ce6c8...ef9 1
Silfen Skrevet 7. desember 2013 #15 Skrevet 7. desember 2013 Jeg syns det er en god idè. Ble mobbet p.ga klærne mine i mange år, og det var ikke noe gøy. Vet flere som ble det også. Men jeg syns uniformene også bør ha sko og smykkebegrensninger. Type, nøytralt. Hvordan forventer du at skotøy skal begrenses, all den tid det er svært forskjellig hvilke type sko barn har behov for? For å si det slik; mine unger får ikke Økonomisko. Er det en ting jeg legger penger i, så er det yttertøy, ull OG sko.
Gjest Hyssingen Skrevet 7. desember 2013 #16 Skrevet 7. desember 2013 Hvordan forventer du at skotøy skal begrenses, all den tid det er svært forskjellig hvilke type sko barn har behov for? For å si det slik; mine unger får ikke Økonomisko. Er det en ting jeg legger penger i, så er det yttertøy, ull OG sko. Nøytrale farger tenkte jeg på. Trenger ikke dukke opp i knallgule hæler liksom.
Silfen Skrevet 7. desember 2013 #17 Skrevet 7. desember 2013 Nøytrale farger tenkte jeg på. Trenger ikke dukke opp i knallgule hæler liksom. Men det gjør jo ingenting for pris og merke, som er faktoren her. Svarte sko er hva som er til uniformer, stort sett, og tro meg, det er merker det går i der.
TheHairyToothfairy Skrevet 7. desember 2013 #18 Skrevet 7. desember 2013 I Storbritannia er det vanlig at barna sloss fordi de tilhører feil skole og har feil uniform. 1
Gjest Hyssingen Skrevet 7. desember 2013 #19 Skrevet 7. desember 2013 Men det gjør jo ingenting for pris og merke, som er faktoren her. Svarte sko er hva som er til uniformer, stort sett, og tro meg, det er merker det går i der. Så de har svarte merkesko. Det er ikke engang i nærheten av det vanvittige klespresset. Det er sjeldent det kun er skoene barn blir mobbet for liksom, det er jo helheten.
TheHairyToothfairy Skrevet 7. desember 2013 #20 Skrevet 7. desember 2013 Så de har svarte merkesko. Det er ikke engang i nærheten av det vanvittige klespresset. Det er sjeldent det kun er skoene barn blir mobbet for liksom, det er jo helheten. Helt feil, når klærne er de samme - så er det gadgets som blir oppmerksomheten. Og jo, barna mobbes pga uniformen fordi den tydeligere merker tilhørighet. Tilhører du feil skole, dermed feil sosialt lag, så er mobbingen uunngåelig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå