Gå til innhold

Kan legevakten sykemelde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig langt nede nå, sliter veldig med depresjon for tiden og aner ikke hvor lenge jeg orker mer.

Jeg trenger hjelp, og jeg trenger det raskt før det går galt.

Kan jeg dra til legevakt for å få hjelp der? Og kan de eventuelt sykemelde meg? Jeg skal på jobb på søndag, men det tror jeg neppe jeg klarer. Aller helst skulle jeg nok vært innlagt, men tviler på at det skjer.

Anonymous poster hash: c240a...21d

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Jeg er så utrolig langt nede nå, sliter veldig med depresjon for tiden og aner ikke hvor lenge jeg orker mer.

Jeg trenger hjelp, og jeg trenger det raskt før det går galt.

Kan jeg dra til legevakt for å få hjelp der? Og kan de eventuelt sykemelde meg? Jeg skal på jobb på søndag, men det tror jeg neppe jeg klarer. Aller helst skulle jeg nok vært innlagt, men tviler på at det skjer.

På legevata har de noe som heter psykiatrisk legevakt. De kan du snakke med. Ang sykemedling er svaret utgangspunktet nei.,men treffer du på "rett" person kan den hende du er heldig. Jeg ble det en gang for maaange år,men hun som møtte meg sa at de gjør egentlig ikke det. Pga et eller annet jeg ikke fikk med meg.Var ikke helt meg selv for å si det sånn,men enden på visa var at jeg fikk det. Men husker heller ikke om det var hun som skrev den,eller om hun fiksa det på en annen måte. Men igjen det er mange år side,så mye kan ha forandra seg. Det kan hende jeg var maks hedlig.

Edit:Hvis du mener at du trenger innleggelse kan du be om det på psyk legevakt.

Endret av Blomst83
Skrevet

Ikke hos meg ihvertfall. Der må du til fastlegen, uansett.

Anonymous poster hash: 89a37...687

Skrevet

Som regel gjør de ikke det, men hvis det er veldig akutt kan det hende du er heldig og får. Da jeg fant faren min død uventet på kvelden fikk jeg sykemelding på legevakt

Anonymous poster hash: 9a56d...3a6

Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg har fått sykemelding på legevakten en gang. Men da var jeg temmelig groggy med bronkitt og feber.

Skrevet

Jeg har fått sykemelding på bakgrunn av depresjon på legevakten. Men den er kort og så må du få deg time hos fastlege. Ta kontakt med dem du :klem:

Anonymous poster hash: 016b2...324
Skrevet

Takk for svar, dere fremmede som er våken midt på natta!

Hvordan går jeg frem for å sykemelde meg da mtp jobb på søndag? Tar jeg egenmelding, for deretter prøve å få time på mandag?

Skrevet

Takk for svar, dere fremmede som er våken midt på natta!

Hvordan går jeg frem for å sykemelde meg da mtp jobb på søndag? Tar jeg egenmelding, for deretter prøve å få time på mandag?

Kan du ta egenmelding så gjør du det og så prøver du å få time hos fastlege så snart som mulig. Om det er legevakt du tenker på så kan du vel bare prøve å dra dit i morgen. På små steder er det gjerne sånn at man kan få time hos legevakten, mens i større byer må man bare dukke opp og sitte og vente (ofte leeeenge) før det er din tur. Du kan jo ringe de først og høre hvordan det fungerer.

Men bare husk at å bli sittende hjemme med vonde følelser gjør det ofte enda verre. Det er bevist at folk som er deprimerte har godt av å jobbe og ha sosial omgang selv om de egentlig føler at de ikke orker det. Så du kan faktisk gjøre vondt verre ved å sykemelde deg.

Skrevet

De gir som oftest ut bare korte sykemeldinger, lengre sykemeldinger må du gå til fastlegen for. Du får ringe dem og si hvordan du har det. De fleste legevakter tar ikke inn pasienter med mindre det er akutt, så kan bli vanskelig å få time. Da kan det være greit å overdrive litt, hvis du ikke kan vente og ta egenmelding i mellomtiden. Er du veldig deprimert så må det taes alvorlig.

Jeg har vært nødt til å overdrive og overtale legevakten for å i det hele tatt få komme inn. Besvimelse, raskt økende feber og høy puls var visst ikke grunn nok. Det skal sies at 2 timer etterpå lå jeg nesten livløs på sykehuset med septisk sjokk.

Anonymous poster hash: 742a5...596
Skrevet

Men bare husk at å bli sittende hjemme med vonde følelser gjør det ofte enda verre. Det er bevist at folk som er deprimerte har godt av å jobbe og ha sosial omgang selv om de egentlig føler at de ikke orker det. Så du kan faktisk gjøre vondt verre ved å sykemelde deg.

Jeg vet det, og det er nok grunnen til at jeg har slitt med depresjon i 7 år uten å gjøre noe med det. Men nå går det ikke lengre, kroppen min sier helt stopp.

Skrevet

De gir som oftest ut bare korte sykemeldinger, lengre sykemeldinger må du gå til fastlegen for. Du får ringe dem og si hvordan du har det. De fleste legevakter tar ikke inn pasienter med mindre det er akutt, så kan bli vanskelig å få time. Da kan det være greit å overdrive litt, hvis du ikke kan vente og ta egenmelding i mellomtiden. Er du veldig deprimert så må det taes alvorlig.

Jeg har vært nødt til å overdrive og overtale legevakten for å i det hele tatt få komme inn. Besvimelse, raskt økende feber og høy puls var visst ikke grunn nok. Det skal sies at 2 timer etterpå lå jeg nesten livløs på sykehuset med septisk sjokk.

Anonymous poster hash: 742a5...596

Takk, jeg får ringe dem i morgen hvis jeg klarer, og spørre hvordan det fungerer. Men akkurat nå bare gråter jeg, så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å snakke i telefonen :(

Skrevet

Her så legger de kun inn om du suicidal, er du ikke det så er det rett hjem igjen. De sykemelder kun til fastlegen er oppe igjen.

Men det er sikkert forskjellig praksis.

Anonymous poster hash: e0b35...c73
Skrevet

Jeg ble sykmeldt i et par dager på legevakten. Var der en lørdag og skulle i utgangspunktet på jobb mandag. Fikk sykemelding ut onsdag, og beskjed om å dra til fastlegen hvis jeg trengte lenger sykemelding.

Anonymous poster hash: d5ae6...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...