Gå til innhold

Storbyhelg for 2. vk-entusiast...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gubben min blir 40 til års, og jeg har aldri fått dratt han med på noen skikkelig "kjærlighetsferie" sammen. (En annen ting er å få han til å akseptere å ha et pass...inngrodd døling ja...)

Tenkte litt på å ta han med til Praha ei langhelg, da jeg har vært der før, og syns det er en utrolig flott by.

Men han er veldig interessert i 2. verdenskrig. Finnes det noen museer ol som kunne passa han? Eller er det noen andre storbyer som hadde vært mer aktuelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Berlin er vel i grunnen mer interessant enn Praha hvis han er interessert i 2. verdenskrig. Da kan dere jo bl.a besøke konsentrasjonsleiren Sachsenhausen som ligger rett utenfor byen. Det er også mange spennende museer der hvis han er historisk interessert generelt, blant annet DDR-museum og checkpoint charlie-museum som omhandler tidligere øst-Tyskland og Berlin-muren, Stasi-museum, om det hemmelige etterretningspolitiet i DDR, pergamonmuseum og egyptologisk museum med gamle skatter (hvis eldre historie er av interesse) osv.

Praha er også en veldig fin by, jeg har vært der tre ganger selv. Men synes ikke det var like mange spennende museer der som i Berlin. Likte forsåvidt også maten i Berlin litt bedre (men vi har funnet ålreite restauranter i Praha også, altså!)

Anonymous poster hash: 4591c...ecb

Skrevet

Praha er en nydelig by. Var der for flere år siden og tok i den forbindelse en dagstur til konsentrasjonsleiren Theresienstadt. Dette var vel egentlig ikke en "ordentlig" konsentrasjonsleir under andre verdenskrig, men en slags samlings- og transittleir for deportasjoner videre til leirene i Auschwitz/Polen. Minner veldig om en konsentrasjonsleir inne, men det kan ikke sammenliknes med en tur til Auschwitz/Birkenau. Vi fant aldri noe museum i Praha forresten, men Theresienstadt kan altså besøkes dersom dere skal til Praha.

Har du ellers vurdert Krakow i stedet for Praha? Besøke Auschwitz og Birkenau? Her finnes så mye historie fra andre verdenskrig at det nesten er obligatorisk for en person som er interessert i temaet. Grusomt sted på flere måter, lærerikt som bare det og jeg kunne faktisk tenkt meg å reise tilbake for å få med meg enda mer av historien. Ville reist tidlig på morgenen for å få med begge leirene (få minutters kjøring mellom dem) og spandert på meg en guide hele dagen. Stor opplevelse som gjorde meg enda mer historieinteressert etterpå. Krakow er ellers en utrolig flott by med mye interessant å se og høre. Saltgruvene og mange gode, billige spiseplasser. Åh, nå vil jeg til Krakow igjen.

Berlin ble også nevnt over her (har selv ikke vært i Sachsenhausen enda, bare lest om stedet). Jeg har vært i alle 3 byene og er ikke ett sekund i tvil hvor jeg ville reist på kjærlighetsferie med en som er interessert i andre verdenskrig. Krakow helt klart.

Anonymous poster hash: 02ffe...2f4
Skrevet

Åh, Krakow må jeg sjekke ut! Tusen takk for tips.

Berlin og Sachsenhausen har jeg vært i, men jeg likte ikke byen noe særlig. Syns ikke den vår så "intim og koselig" som Praha. Men nå er det jo 15 år siden jeg var der på ungdomsskoletur da.

Skrevet

Gubben min blir 40 til års, og jeg har aldri fått dratt han med på noen skikkelig "kjærlighetsferie" sammen. (En annen ting er å få han til å akseptere å ha et pass...inngrodd døling ja...)

Tenkte litt på å ta han med til Praha ei langhelg, da jeg har vært der før, og syns det er en utrolig flott by.

Men han er veldig interessert i 2. verdenskrig. Finnes det noen museer ol som kunne passa han? Eller er det noen andre storbyer som hadde vært mer aktuelle?

Du har jo Terezienstadt (mulig det staves noe annerledes) som var kjent som Barnekonsentrasjonsleiren under 2VK, som ligger rundt 1 times kjøring nord for Praha.

Skrevet

Åh, Krakow må jeg sjekke ut! Tusen takk for tips.

Berlin og Sachsenhausen har jeg vært i, men jeg likte ikke byen noe særlig. Syns ikke den vår så "intim og koselig" som Praha. Men nå er det jo 15 år siden jeg var der på ungdomsskoletur da.

Jeg er helt enig med deg ang. Berlin. Er mange år siden jeg var der og har flere ganger tenkt at jeg burde gi byen en ny sjanse (er forresten jeg som sterkt anbefaler deg å reise til Krakow). Men så langt har jeg ikke gjort det. Praha skal jeg tilbake til en eller annen gang, men Krakow er altså den byen som har overrasket meg mest positivt. Har vært både i Tallinn (reiser aldri tilbake, utrolig kjedelig by) og Riga og trodde Krakow var litt i samme duren. Har aldri hatt noe ønske om å reise til Polen i det hele tatt. Så feil kan man ta. Byen er liten og utrolig koselig. Kan gå rundt i byen (jeg var bla på byvandring) uten å trenge offentlig transport. Selvsagt med unntak av Auschwitz som ligger en liten times kjøring utenfor sentrum. Bodde på fint Radissonhotell veldig sentralt og veldig billig. Skal absolutt tilbake for å få med meg enda mer av denne fine byen.

Skrevet

hva med Normandi. Nok av historie fra 2 verdenskrig der.

Skrevet

hva med Normandi. Nok av historie fra 2 verdenskrig der.

Det er sant, han har faktisk prata om Normandie. Hva er det å se på der da?

Tror jeg har bestemt meg for Krakow. Skal snakke litt med noen polakker jeg jobber med, se om de har noen tips til meg. Ellers så har jeg funnet fly og 4 netter på hotell til 4000 kr, ikke så ille det tror jeg.

Hjelper hotellbetjeningen til med booking av guida tur til Auscwitz og Birkenau? Eller burde jeg bestille det gjennom et reisebyrå her hjemme?

Skrevet

Det er sant, han har faktisk prata om Normandie. Hva er det å se på der da?

Tror jeg har bestemt meg for Krakow. Skal snakke litt med noen polakker jeg jobber med, se om de har noen tips til meg. Ellers så har jeg funnet fly og 4 netter på hotell til 4000 kr, ikke så ille det tror jeg.

Hjelper hotellbetjeningen til med booking av guida tur til Auscwitz og Birkenau? Eller burde jeg bestille det gjennom et reisebyrå her hjemme?

om du spør meg om dette så har jeg ikke vært i Polen og booking av guidede turer til auscwitz vet jeg ingen ting om. Sikkert andre her som kan svare på det :)

Skrevet

På mitt hotell bestilte vi taxi via resepsjonen på hotellet. Dette gjorde vi dagen før, men kunne sikkert bestilt samme dag også. Taxiene liker godt disse turene - det er selvsagt også mulig å delta på mer organiserte turer dersom dere heller vil det. Vi var 6 personer og trengte derfor en noe større bil. Mener vi betalte rundt 800 kroner for transporten, men er noe usikker på summen. Da ventet taxien på oss i flere timer mens vi gikk rundt i Auschwitz. Deretter kjørte han oss videre til Birkenau og ventet på oss igjen. Dette var forøvrig i år.

Guide bestilte vi da vi ankom Auschwitz. Vi hadde ikke planlagt dette på forhånd, men det virket som en god ide i stedet for å gå rundt på egenhånd med ørepropper. Guiden snakket godt engelsk og var utrolig flink til å forklare. Husker dessverre ikke hva vi betalte, men var i hvert fall billig. Guiden ble med oss til Birkenau også. Husker at vi måtte vente i underkant av en time før guiden kom, altså litt i lengste laget. Dette var på en lørdag og vi ankom ikke før midt på dagen. Anbefaler dere virkelig å reise litt tidlig slik at dere får med dere mest mulig. Mener de stengte i 5 tiden i Birkenau, kunne tenkt meg å sett enda litt mer der. Misunner dere veldig turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...