AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei For 14 dager siden var det julebord på jobben. Ei jeg jobber sammen med rant full, og kom i slosskamp med en kollega. Dette endte med at hun skallet til kollegaen som fikk et lite kutt i panna, og måtte sy et par sting. Deretter fortsatte han festen. Hun som gjorde det, ble sendt hjem i drosje. Nå er det kommet fram at den kollegaen som måtte sy, krever 16 000.- av hun som gjorde dette, hvis ikke skal han anmelde henne. Noen som vet om dette er lov? Er ikke dette utpressing?. Anonymous poster hash: a384c...c43
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Var jo litt lenge og vente med og anmelde synes jeg. En god grunn til og ikke gå på julebord, fylla. sikkert god stemning på jobben nå. Anonymous poster hash: 5f2b7...f6f
Chloe- Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Hadde jeg driti meg ut så hardt hadde jeg betalt de 16.000 kjapt som bare rakkern. Og så hadde jeg holdt meg edru til jeg hadde lært meg å kontrollere sinnet mitt. 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Høres meget suspekt ut. Jeg skjønner godt at han reagerer, men han burde da anmeldt det med en gang uansett, og krevd erstatning for faktiske utgifter. Anonymous poster hash: a0278...5bb 9
Zzyzx Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Nei, kjære vene. Var det først nå hjernecellene kom til seg selv etter den fyllekula? Hvis han har framsatt "kravet" skriftlig, f.eks. på sms eller e-post, så er det bare å ta vare på kommunikasjonen og be ham anmelde av hjertens lyst, og så lene seg tilbake og se på når politiet får vite om "kravet". Ja, ellers også, hvis "kravet" er framsatt muntlig. Det blir nok ikke særlig med konsekvenser for henne uansett. Endret 6. desember 2013 av Zzyzx 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Kanskje han skrev en null for mye? Hadde spurt om det, det virker jo helt vanvittig at man skal betale 16000
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Hei For 14 dager siden var det julebord på jobben. Ei jeg jobber sammen med rant full, og kom i slosskamp med en kollega. Dette endte med at hun skallet til kollegaen som fikk et lite kutt i panna, og måtte sy et par sting. Deretter fortsatte han festen. Hun som gjorde det, ble sendt hjem i drosje. Nå er det kommet fram at den kollegaen som måtte sy, krever 16 000.- av hun som gjorde dette, hvis ikke skal han anmelde henne. Noen som vet om dette er lov? Er ikke dette utpressing?. Anonymous poster hash: a384c...c43 Selvsagt ikke, dette er utpressing. Skal han ha erstatning må han gå til retten med det. MEN når det er sagt så burde jo hun som slo tilby seg å betale legeregninger. Det skulle bare mangle. Anonymous poster hash: 146e0...db9 12
Sophia Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Dette er ikke lov nei. 16000 for et kutt i panna? Det er jo helt vanvittig. Kanskje funket i USA, men ikke her 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar. Jeg mener også at han kan kreve for faktiske utgifter, og det har hun tilbydd han selvfølgelig. Det er ikke så hyggelig stemning på kontoret for tiden nei. Sjefen truer med å si henne opp og det skal bli oppvaskmøte om dette. Hun har fått beskjed om at hun aldri får komme på julebordet til jobben igjen og de vurderer nå hennes stilling. Jeg var der da dette skjedde og mener saken er blitt mye større enn den var i utgangspunktet. Han var ikke helt uskyldig han selv heller. Mange med meg mener det er for langt å gå om hun mister jobben pga dette, og når hun da i tillegg skal betale den summen.. hvor mye straff skal man få egentlig. . . ? Anonymous poster hash: a384c...c43 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar. Jeg mener også at han kan kreve for faktiske utgifter, og det har hun tilbydd han selvfølgelig. Det er ikke så hyggelig stemning på kontoret for tiden nei. Sjefen truer med å si henne opp og det skal bli oppvaskmøte om dette. Hun har fått beskjed om at hun aldri får komme på julebordet til jobben igjen og de vurderer nå hennes stilling. Jeg var der da dette skjedde og mener saken er blitt mye større enn den var i utgangspunktet. Han var ikke helt uskyldig han selv heller. Mange med meg mener det er for langt å gå om hun mister jobben pga dette, og når hun da i tillegg skal betale den summen.. hvor mye straff skal man få egentlig. . . ? Anonymous poster hash: a384c...c43 Var det deg? 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar. Jeg mener også at han kan kreve for faktiske utgifter, og det har hun tilbydd han selvfølgelig. Det er ikke så hyggelig stemning på kontoret for tiden nei. Sjefen truer med å si henne opp og det skal bli oppvaskmøte om dette. Hun har fått beskjed om at hun aldri får komme på julebordet til jobben igjen og de vurderer nå hennes stilling. Jeg var der da dette skjedde og mener saken er blitt mye større enn den var i utgangspunktet. Han var ikke helt uskyldig han selv heller. Mange med meg mener det er for langt å gå om hun mister jobben pga dette, og når hun da i tillegg skal betale den summen.. hvor mye straff skal man få egentlig. . . ? Anonymous poster hash: a384c...c43 Altså, det er jo ikke utpressing, men et varsel om at enten så løses dette mellom de to partene i form av en avtale om at 16 000 er det som skal til for å dekke ulemper og tap han som ble skallet ned har fått på grunn av slossingen, eller så vil han anmelde slik at det må fastsettes en bot, og eventuelt erstatning gjennom rettssystemet. Det har han jo full rett til. Jeg synes også 16 000 er litt ekstremt, men vi vet jo ikke om det har medført andre plager enn de stingene han måtte få.. Når det gjelder mulig avskjedligelse på jobb, og beskjed om at hun ikke får komme på seinere julebord, mener jeg at dette er drøyt. For å få sparken må man ha vesentlig misligholdt arbeidsavtalen, og jeg antar at julebordet var arrangert privat, og da synes ikke jeg (rent subjektivt) at det man foretar seg på julebordet skal kunne regnes som brudd på arbeidskontrakt og lojalitetsplikt til arbeidsgiver.. Hvis julebordet var ment til å være nettverksbyggende mellom avdelingene eller noe sånt - mer faglig- formål, så kan jeg muligens skjønne at det blir oppvaskmøte og at man risikerer advarsler mv. Og ja, før noen sier det, jeg er jusstudent, og nei, jeg tror ikke jeg kan alt. Men dette var altså det jeg i første omgang tenkte om julebordslossingen. Anonymous poster hash: 2a141...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Var det deg? Nei dette var ikke meg. Jeg er bare ei som synes det her er helt forferdelig. LIker ikke at det har utviklet seg som nå. Det er ikke noe gøy og være på jobb når det blir mye hvisking og tisking og folk skuler på hverandre. Det var arbeidsgiver som spanderte julebordet, så derfor mener de at det var i jobbsammenheng. Julebordet var på arbeidsplassen, hvor vi fikk cateringmat og alkohol i fleng for de som ville ha det. Flere ble veldig fulle. . Og noen er litt mer kranglete enn andre på slike julebord dessverre. Jeg bare synes synd på hun som nå sikkert ikke synes det er noe gøy å komme tilbake på jobb og vite at hun var den som "ødela" julebordet, og samtidig får straff både fra arbeidsgiver og fornærmede og noen kolleger. Anonymous poster hash: a384c...c43 1
Chloe- Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hadde jeg blitt skalla ned av en kollega hadde jeg også krevd penger for tort og svie. Endret 6. desember 2013 av Chloe- 2
Sophia Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Nei dette var ikke meg. Jeg er bare ei som synes det her er helt forferdelig. LIker ikke at det har utviklet seg som nå. Det er ikke noe gøy og være på jobb når det blir mye hvisking og tisking og folk skuler på hverandre. Det var arbeidsgiver som spanderte julebordet, så derfor mener de at det var i jobbsammenheng. Julebordet var på arbeidsplassen, hvor vi fikk cateringmat og alkohol i fleng for de som ville ha det. Flere ble veldig fulle. . Og noen er litt mer kranglete enn andre på slike julebord dessverre. Jeg bare synes synd på hun som nå sikkert ikke synes det er noe gøy å komme tilbake på jobb og vite at hun var den som "ødela" julebordet, og samtidig får straff både fra arbeidsgiver og fornærmede og noen kolleger. Anonymous poster hash: a384c...c43 Joda, det er jo forsåvidt synd på henne men når man blir voldelig i fylla så må man nesten bare holde seg unna alkohol. Dette er neppe første gangen! 3
Gjest Inggolf Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Takk for svar. Jeg mener også at han kan kreve for faktiske utgifter, og det har hun tilbydd han selvfølgelig. Det er ikke så hyggelig stemning på kontoret for tiden nei. Sjefen truer med å si henne opp og det skal bli oppvaskmøte om dette. Hun har fått beskjed om at hun aldri får komme på julebordet til jobben igjen og de vurderer nå hennes stilling. Jeg var der da dette skjedde og mener saken er blitt mye større enn den var i utgangspunktet. Han var ikke helt uskyldig han selv heller. Mange med meg mener det er for langt å gå om hun mister jobben pga dette, og når hun da i tillegg skal betale den summen.. hvor mye straff skal man få egentlig. . . ? Anonymous poster hash: a384c...c43 å drite seg ut på julebordet kan jo ikke ha betydning for ens stilling!? ...da skal man ihvertfall drite seg kraftig ut.. (i såfall så hadde arbeidsledigheten nådd nye høyder hver eneste januar/februar!!) Endret 6. desember 2013 av NozMonster 1
Sophia Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 å drite seg ut på julebordet kan jo ikke ha betydning for ens stilling!? ...da skal man ihvertfall drite seg kraftig ut.. Vil si man driter seg ganske kraftig ut når man blir voldelig.. 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Synes det er litt rart at du vet at sjefen vurderer hennes stilling. Dette er jo konfidensielt opplysninger som er mellom vedkommende og ledelsen. At sjefen diskuterer det med ansatte er veldig lite proffesjonelt. Anonymous poster hash: 5f2b7...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar. Jeg mener også at han kan kreve for faktiske utgifter, og det har hun tilbydd han selvfølgelig. Det er ikke så hyggelig stemning på kontoret for tiden nei. Sjefen truer med å si henne opp og det skal bli oppvaskmøte om dette. Hun har fått beskjed om at hun aldri får komme på julebordet til jobben igjen og de vurderer nå hennes stilling. Jeg var der da dette skjedde og mener saken er blitt mye større enn den var i utgangspunktet. Han var ikke helt uskyldig han selv heller. Mange med meg mener det er for langt å gå om hun mister jobben pga dette, og når hun da i tillegg skal betale den summen.. hvor mye straff skal man få egentlig. . . ? Anonymous poster hash: a384c...c43 Du sier det var slostkamp, ergo var han som ble skallet til med på det selv. Det har også en del å si. Kanskje både han som ble skallet til og sjefene bør bli minnet på det? Anonymous poster hash: 146e0...db9
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Altså, det er jo ikke utpressing, men et varsel om at enten så løses dette mellom de to partene i form av en avtale om at 16 000 er det som skal til for å dekke ulemper og tap han som ble skallet ned har fått på grunn av slossingen, eller så vil han anmelde slik at det må fastsettes en bot, og eventuelt erstatning gjennom rettssystemet. Det har han jo full rett til. Jeg synes også 16 000 er litt ekstremt, men vi vet jo ikke om det har medført andre plager enn de stingene han måtte få.. Når det gjelder mulig avskjedligelse på jobb, og beskjed om at hun ikke får komme på seinere julebord, mener jeg at dette er drøyt. For å få sparken må man ha vesentlig misligholdt arbeidsavtalen, og jeg antar at julebordet var arrangert privat, og da synes ikke jeg (rent subjektivt) at det man foretar seg på julebordet skal kunne regnes som brudd på arbeidskontrakt og lojalitetsplikt til arbeidsgiver.. Hvis julebordet var ment til å være nettverksbyggende mellom avdelingene eller noe sånt - mer faglig- formål, så kan jeg muligens skjønne at det blir oppvaskmøte og at man risikerer advarsler mv. Og ja, før noen sier det, jeg er jusstudent, og nei, jeg tror ikke jeg kan alt. Men dette var altså det jeg i første omgang tenkte om julebordslossingen. Anonymous poster hash: 2a141...7ff Hvordan kan du mene det ikke er utpressing? Selvfølgelig er det utpressing, han nevner et beløp som er langt over skadeonfanget og hun føler nok at om hun ikke betaler, får hun sparken. Det er vel derfor han krever så høyt beløp også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå