Nephthys Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Samboer og jeg hadde en liten diskusjon her om dagen rundt barn og klær. Han mener det er helt feil å kle barn som små voksne som han kaller det, med vest, skjorte og blazer. Personlig kan jeg ikke fordra college-gensere/jakker med ulike tegneseriefigurer og annet på som jeg syns mesteparten av "billigkjedene" som H&M og Cubus har, og syns det er mye finere med en vest med skjorte eller tynn genser under. Vi er helt enige om at klærne selvfølgelig skal være bløte og behagelige å ha på seg for barn i bevegelse! Barna får jo stort sett de klærne som foreldrene liker, og jeg ser liksom ikke helt at å gå kledd i noe som en voksen kunne hatt på seg skader barnet. Dette dreier seg ikke om merkeklær eller ikke, eller om plaggene er dyre, men mer om at jeg ikke finner så mye fine klær til gutter fra 1 år og oppover spesielt på H&M, og derfor velger litt dyrere steder for å finne vester og litt finere ullgensere. Vi har ikke egne barn selv, men søsken har. Litt bekymret for at våre eventuelle fremtidige barn er dømt til et liv i svart joggedress med Turtles liksom... Hva tenker dere om en voksen stil på barn? 1
Stinelin Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Jeg liker best at barn ser ut som barn, og har behagelige klær som ikke er dyrere enn at de også kan oppføre seg som barn. Jeg er også opptatt av miljøet og begrenser forbruket så mye jeg kan, og vi arver mye. Altså utgår dyre og "fine" klær for får del. Får på seg litt finere klær om vi skal i selskap el. 21
lovedrug Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Det ser jo ikke ut som klær for voksne uansett. 3
Grønt blad Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Når noen snakker om voksenklær til barn, tenker jeg automatisk på små jentebarn i bikini, men jeg skjønner at det ikke er saken her. Jeg synes man godt kan la barn være barn. Da jeg var liten, løp jeg rundt i turkis tights med Minni Mus og hadde joggebukse med Postman Pat. Det gjorde ikke at jeg ikke kledde meg mer voksent da jeg ble eldre. Dersom barnet ønsker å gå med jobbebukse fra turtles, synes jeg han kan gå med det. Barn liker ofte sterke farger og motiver fram barne-tv o.l. Er det en litt finere anledning, tenker jeg at han godt kan gå med skjorte og vest/genser over, men til hverdags ser jeg ikke helt poenget med det med mindre barnet selv ytrer et ønske om det. For å klargjøre ting: Jeg mener ikke at barnet tar skade av å gå med skjorte og vest, men jeg ser heller ingen gode argumenter for å kle opp barnet som en voksen i hverdagen. Blazer på små barn ser jo også unektelig rart ut, mener jeg. Endret 6. desember 2013 av Grønt blad 9
Gjest Clafoutis Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Jeg synes det er finest at barn ser ut som barn, i spreke farger og mønstre. Det jeg imdlertid IKKE er så begistret for, er klær med store print av Disney-figurer osv. Sønnen min er bare 15 måneder gammel, så han har ingen egne meninger om hva han skal ha på seg ikke. Men vi har fått mye tøy med diverse tegneseriefigurer osv i gave av besteforeldrene, så jeg må jo nesten la han bruke dette innimellom likevel, så de ser at gavene blir brukt. I helgene kler jeg han innimellom opp i f.eks. mørkegrå bukser med lyseblå skjorte og mørkeblå vest over, og synes jo at det også kan være fint, spesielt hvis vi skal bort på besøk. Men i hverdagen synes jeg nok myke klær i klare farger er finest. 1
Gjest pysepusen Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Jeg synes barn skal få se ut som barn. Uten Hello Kitty på magen Fine farger og mønstere og noe behagelig. Min sønn har ikke like stor bevegelsesfrihet i skjorte og vest som i ulltrøye eller en vanlig genser. Så da blir dette kun til fint. I barnehagen går han i joggebukser eller ullbukser. Myke dongerubukser kun vår/høst når han ikke må ha dress oppå. Det er mye fint i butikkene uten svære Disney-mønstre på som ikke er skjorter og vester. Og en dag så kommer de hjem og nekter å ha på seg annet enn Lynet McQueen uansett 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 La barn være barn!! De skal kunne løpe rundt å leke og grise seg til uten at du blir hysterisk når vesten kommer hjem med blautaskit. Anonymous poster hash: af9f0...8ff 2
Nordvesta Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Liker at barn ser ut som barn, men for meg er det viktigste med bevegelighet, passform og at klærne er tilpasset været, og at de er rene og hele. Barn som skal få leke og utfolde seg trenger klær som passer til det formålet. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Jeg liker best myke, behagelige klær som er lette for barna å bevege seg i, samt at de er lette for barna selv å kle på. Derfor blir det mest joggebukser, ullbukser, t-skjorter osv. vi bruker på våre barn. Så svart joggedress med turtles hadde slått ann her i hvert fall ;-) Jeg har ikke noe i mot klær med disney-print på egentlig, så lenge det er noe gutten selv syns er kult. Er ikke så veldig glad i hello kitty og prinsesser selv, så håper jeg kan klare å utsette det lengst mulig til datteren min ;-) I selskap og sånne ting så bruker vi selvsagt pentøy, men prøver å finne pent tøy som er greit å bevege seg i. Anonymous poster hash: f9dce...a1e
Grønt blad Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Et spørsmål til dere som ikke vil ha Disney-print. Hvorfor ikke? Handler det om Disney, eller er det at printet er stort og fargesprakende? 1
Nordvesta Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Et spørsmål til dere som ikke vil ha Disney-print. Hvorfor ikke? Handler det om Disney, eller er det at printet er stort og fargesprakende? Datteren min har ingen klær med Disney eller med Hello Kitty. Det er fordi hun ikke vil ha det og det er helt ok. Hun velger klær selv og velger alltid noe ensfarget eller med striper / prikker på.
Longgone Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Så lenge jeg kan bestemme hva han skal gå i blir det lyseblå klær, vester, strikkejakker osv.. Vil han ha en biler joggedress(Gud forby) når han blir større, så må han nesten få det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Synes det er en uting å kle opp ungene til små voksenutgaver... det handler om den voksne og ikke om barnet. Litt for mange mammaer som lever gjennom ungene... Skal man leke dukkestue får man skaffe seg dukker Anonymous poster hash: 3df21...3ef 17
Gjest Marmot Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Jeg synes det er finest at barn ser ut som barn, i spreke farger og mønstre. Det jeg imdlertid IKKE er så begistret for, er klær med store print av Disney-figurer osv. Det er ikke jeg heller, men nå er sønnen min blitt tre år, og det beste som finnes i hele verden er gensere med Cars, Spiderman eller Star Wars på. Da står gutta i bhg. og beundrer hverandres genser. I dag er sønnen min ekseosjonelt lykkelig fordi han har Mikke Mus på trusa si, og den måtte vises fram til alle de andre gutta da han kom i morges. At noen kler barn i skjorter på hverdager, synes jeg er helt fjernt. Jeg har jobbet i bhg. og synes det burde vært et ufravikelig krav at alle unger har gensere eller trøyer som de helt uhindret kan dra opp armene på. Til fest kler jeg mer enn gjerne barnet mitt i skjorte og vest. 8
Gjest Clafoutis Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Et spørsmål til dere som ikke vil ha Disney-print. Hvorfor ikke? Handler det om Disney, eller er det at printet er stort og fargesprakende? Jeg synes bare generelt at det er stygt og grelt med voldsomme trykk på klær, enten det er barneklær eller klær til meg selv. Jobbet en periode i barneavdelingen på H&M mens jeg studerte, og da sverget jeg på at mine fremtidige barn aldri skulle kles opp i klær med svære print på. Måtte jo som sagt bite i meg det da jeg tilslutt fikk barn, da, men... 3
~white lady~ Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Jeg synes bare generelt at det er stygt og grelt med voldsomme trykk på klær, enten det er barneklær eller klær til meg selv. Jobbet en periode i barneavdelingen på H&M mens jeg studerte, og da sverget jeg på at mine fremtidige barn aldri skulle kles opp i klær med svære print på. Måtte jo som sagt bite i meg det da jeg tilslutt fikk barn, da, men... Men ungene elsker det Nå har min gutt vokst ifra den verste disney alderen, men det har gått ifra Spiderman (alle guttene på avd hadde klær med spiderman trykk, de var jo såååå kule) til Cars, og nå sist Angry Birds. Det hender jeg kjøper klær med trykk på enda om han ønsker det selv, men vi alle vet jo at de ikke holder lenge i vask...
Teriyaki Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Et spørsmål til dere som ikke vil ha Disney-print. Hvorfor ikke? Handler det om Disney, eller er det at printet er stort og fargesprakende? Jeg synes ikke det er fint, rett og slett. ________________________________________ Jeg kler sønnen min i mye fargerik ull som for eksempel Pierre Robert, Leketeøy-kolleksjonen til janus, mens også bomullsgensere i fine farger. Klærne er alltid lett å bevege seg i. Han går alltid i ulike joggebuker (svart, blå, grønn, blå med oransje, turkis osv) i barnehagen. I helgene kler jeg gjerne på han en myk dongeribukse, men jeg kjøper aldri disse stive finbuksene. Selv ikke til fest synes jeg det er verdt å kle på gutten min en bukse som gjør det vanskelig for han å bevege seg. De myke dongeribuksene er kjempefine de også. Til julaften har han en svart dress med vest og slips/sløyfe, men den er lett å bevege seg i. Jeg unngår klær med store prints på. I sommer da det gikk i t-skjorter, så kjøpte jeg slike t-skjorter, og da synes jeg det var fint, men ingen av dem var type cars, angry birds osv. Det var bare artige motiver. Sønnen min er glad i Pelle politibil han, men slike klær har jeg ikke sett i butikken, så satser på at det blir lenge til han vil ha klær med alle disse tv-figurene på. Kunne aldri falle meg inn å kle barnet i skjorte og vest i barnehagen. Endret 6. desember 2013 av Teriyaki
Lilla-dings Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 For min del skal barn være barn! Datteren min går i barnehage, og jeg selv jobber i barnehage, og her er det ull som er tingen. Vi kler på henne body, bukse, ullstrømpebukse, ullsokker, og selvfølgelig ulldress og vinterjakke før hun drar i barnehagen. Når vi henter henne går hun stort sett rundt i ullstrømpebukse og body - og det er i mine øyne en del av sjarmen med barn. De sover og er ute i barnehagen, og da kler man gjerne av dem overflødige klær før man kler på dem ulldresser og lignende, og etterhvert som barna enten kommer inn fra utetiden eller står opp fra luren sin, så går de rundt i disse strømpebuksene og er flotte, skjønne barn. Å bruke penger på dyrere inneklær til barna, er i mine øyne bare tull. Vi kjøper vanlige klær fra billigkjedene, og bruker heller litt ekstra på ullsokker, ullstrømpebukser, gode kvalitetsdresser, gode votter og lignende. Hva barna har på seg innendørs og hvor oppstaset de enn måtte se ut bryr ikke barnet seg om overhode. Men om barnet fryser og har det ubehagelig ute fordi de enten er kalde eller fordi vinterdressen deres ikke er funksjonell, så bryr de seg. Konklusjon: JEG synes at barn skal være barn, og kjøper derfor billige klær, og legger heller penger i klær som betyr noe: nemmelig ull og ytterklær. 2
Vera Vinge Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Når man snakker om voksenklær på barn, tenker jeg mest på små barn i blazer og slips, eller små jenter i halvveis utfordrende klær. Jeg syns over hodet ikke det er noe voksenaktig å avstå fra klær med Angry birds-trykk f.eks. Jeg har ikke noe i mot trykk i seg selv, men syns bare ikke det er fint med alle disse Cars-, Lynet McQueen-greiene. Da blir det forsåvidt mye ensfarget, fordi valget ofte står mellom trykk av den grelle typen eller ensfarget. Eller stripete da. Jeg er glad i farger og kjøper gjerne fargerike klær, nesten alltid i andre farger en blått, for variasjonens skyld. Ellers er jeg helt enig i at det viktigste er at klærne er gode å gå i. Ville heller aldri sendt gutten min i skjorte i barnehagen. Men det hender han bruker skjorte en dag i helga, uten noen spesiell grunn. Han har også en de vester, stort sett hjemmestrikkede, og ser over hodet ikke hva som er stivt ved det. Det er jo et veldig godt plagg å bevege seg i, samtidig som det varmer passe mye. Kunne gjerne sendt ham i barnehagen med vest og har gjort det flere ganger, men stort sett er han så varm at den ikke blir brukt inne der. Så ja, jeg syns det er dumt hvis barnet merker at mor styrer mye for å kle ham opp. Og jeg syns det er en uting med dyre merkeklær til barn. Men, ser ikke helt at det skader barnet å heller kjøpe noe annet enn klær pepret med kommersielle figurer. Når man først er ute og kjøper klær, velger man vel det man selv syns er fint, dersom barnet ikke har noen preferanser? 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Det er slik barn lærer preferanser, så man burde tenke litt på signalene man sender når man "stæsjer" dem opp. Kan tenke meg barna til enkelte bloggmødre vil få et ganske svett forhold til å kle seg opp (og til kropp for den saks skyld) når de vokser opp... når det skal se så fint ut utenpå. Anonymous poster hash: 3df21...3ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå