Gå til innhold

P-pille artikkel skremte meg.

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag sto det en artikkel i avisen om ei på 17 år som hadde fått blodpropp pga p-piller, og dette skremte meg rett og slett. Det sto også at det var mange årsaker til at hun hadde fått blodpropp, men at den største var pga p-pille bruk i 1 1/2 år.

Jeg visste at dette var en bivirkning, men siden vi ikke har det i familien er det ikke noe jeg har tenkt noe særlig over før nå.

Hvor stor er egentlig faren for å få det? Går rundt og er redd for å få dette nå. Vil tro mange på forumet går på p-piller, men har lengen noe å si? Er risikoen større eller mindre jo lenger man går på p-piller? Hva kan jeg gjøre for å få bort denne bekymringen?

Også angående migrene:

Er det farlig å ha migrene og gå på p-piller samtidig? Fant ikke ut før nå at det hadde noe å si, jeg har mye migrene. Men fikk mindre da jeg begynte på p-piller.

Anonymous poster hash: 0009d...bac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme har skjedd med ei venninne av meg, hun fikk blodpropp i lungene, som 21-åring. Veldig ungt. Så hun slutta på dem. Selv ble jeg helt gal av mine piller, fikk faktisk en hormonell ubalanse og en haug med angst av dem, så etter at jeg slutta har jeg hatt det mye bedre. Folk kan si hva de vil om at legen aldri ville skrevet ut p-piller hvis det var farlig, men leger skriver ut mye rart uten å vite hvor stor skade ting kan gjøre - hvis du tenker over det er det veeeldig unaturlig å tukle med syklus og menstrusjon, hele systemet blir endevendt og det er absolutt ikke rart at mange reagerer på p-piller. Mener ikke å bare skremme deg, men etter de erfaringene jeg har hatt, sverger jeg til naturlige løsninger. Selv slet jeg også med migrene i flere år, og p-piller er ingen varig løsning på det. Man må finne ut hvorfor man har migrene og jobbe derfra, det er utrolig mye man kan prøve.

• Liker 3
Skrevet

Den vanligste årsaken til blodpropp ved p-pillebruk, er feil type p-piller.

Diane er et godt eksempel på en p-pille som kan forårsake blodpropp, da spesielt hos jenter som har blodpropp i familien.

Lavdosepiller og minipiller er sikrest med tanke på blodpropp, av lavdosepillene finnes feks Microgynon og Oralcon, og av minipiller har du feks Cerazette.

Dette er grunnen til at legen vil ha en samtale med jenter som skal begynne på p-piller, for å finne ut om det er blodpropp eller andre sykdommer i famlilien som kan føre til alvorlige komplikasjoner ved bruk av p-piller.

Angående migrene og p-piller, så kan hormonpreparater føre til økt antall anfall hos noen, mens andre ikke merker spesielt mye til det. Det er svært individuelt, og varierer veldig fra migrenepasient til migrenepasient.

Det er med andre ord ikke farlig, men økt forekomst av anfall kan være en god grunn til å unngå hormonprevensjon.

Skrevet

Helst ikke p-piller til de med migrene. Prøv Cerazette eller spiral.

Anonymous poster hash: 744f4...c17
Skrevet

Risikoen for å få blodpropp av p-piller er egentlig forsvinnende lav. Risikoen er større ved graviditet.

Skrevet

Jepp, slutter du på p-piller og blir gravid er sjansen 15% høyere for blodpropp.

Har to venninner som har fått det, gikk kjempefint og de merket det i gooood tid før det ble farlig. De fleste som får det er jo genetisk disponert for det, så hør med slektninger dersom du er i tvil. Kan også testes for.

Anonymous poster hash: 0b8ef...114
Skrevet

Det er vist at p-piller øker risikoen for å få blodpropp med 2-4 ganger (jeg tror noen nye studier viser enda litt høyere tall). MEN risikoen for at en ung kvinne som ikke går på p-piller får blodpropp er forsvinnende lav i utgangspunktet. Selv om risikoen med p-pillebruk øker, er fortsatt sjansen for å få blodpropp veldig liten.
Det er vist at risikoen for å få blodpropp er størst det første året man går på p-piller.

Skrevet

Har du blodpropp i familien kan du høre med legen om å bli testet for Leiden mutasjon. Jeg fikk påvist det og får ikke p- piller uansett hvor mye jeg skulle ha tryglet legen min om det. Ekstra oppfølging om graviditet skulle forekomme.

Skrevet

TS:Flotte svar, dette roet meg ned. Føler meg mye bedre etter å ha lest råd fra dere.

Jepp, slutter du på p-piller og blir gravid er sjansen 15% høyere for blodpropp.

Har to venninner som har fått det, gikk kjempefint og de merket det i gooood tid før det ble farlig. De fleste som får det er jo genetisk disponert for det, så hør med slektninger dersom du er i tvil. Kan også testes for.

Anonymous poster hash: 0b8ef...114

Dette roet meg mest ned, godt å høre.

Skrevet

Går du på cerazette er det ikke fare for blodpropp om du er frisk:

"En østrogenfri p-pille (som Cerazette), er også et godt valg. Slike piller gir ikke økt risiko for blodpropp hos friske jenter, men gir oftere blødningsforstyrrelser." (http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/prevensjonsguide-hormonell/Sider/default.aspx)

Risikoen er der når du går på p-piller, men sjansen for å få blodpropp er veldig liten om du ikke har blodpropp i familien.

Så du bør ikke bekymre deg så mye. Som det står i artikkelen, så er det mindre fare med enkelte piller. :)

Gjest Propelly
Skrevet

Spør legen din om å få ta en blodprøve og se om du har høyere risiko for blodpropp. :-) dessuten er det som andre her også har sagt veldig lav risiko for at det skulle skje. derimot har jenter som generelt er inaktive, røyker mens de samtidig går på P-piller betydelig høyere risiko.

Skrevet

Går du på cerazette er det ikke fare for blodpropp om du er frisk:

"En østrogenfri p-pille (som Cerazette), er også et godt valg. Slike piller gir ikke økt risiko for blodpropp hos friske jenter, men gir oftere blødningsforstyrrelser." (http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/prevensjonsguide-hormonell/Sider/default.aspx)

Risikoen er der når du går på p-piller, men sjansen for å få blodpropp er veldig liten om du ikke har blodpropp i familien.

Så du bør ikke bekymre deg så mye. Som det står i artikkelen, så er det mindre fare med enkelte piller. :)

Jeg gikk på den før, men jeg fikk ekstreme blødningsforstyrelser (blødde hver enesete uke).

Men ja, jeg er mye mindre bekymret nå som jeg vet at det ikke finnes nesten noe av det i familien.

Spør legen din om å få ta en blodprøve og se om du har høyere risiko for blodpropp. :-) dessuten er det som andre her også har sagt veldig lav risiko for at det skulle skje. derimot har jenter som generelt er inaktive, røyker mens de samtidig går på P-piller betydelig høyere risiko.

Det var smart. Ja, vil tro sjansen er svært liten.

Det er sant, de har nok også større sjanse for å få andre problemer også. Er aktiv og røyker ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...