Gå til innhold

Syk av åpent soveromsvindu..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten er ganske forskjellig når det kommer til kroppsvarme og hvilke temperaturer vi foretrekker/tåler. Han er alltid varm, mens jeg fryser rumpa av meg hele vinterhalvåret. Den siste mnd har han insistert på å ha det kaldt på soverommet om natten og vinduet er da oppe enten hele natten, eller at han justerer det litt ut i fra hvor kaldt det blir. Han sover dårlig i et rom som er "varmt" (hans def. av varmt er 12 grader) og han spurte om vi ikke kunne ha det slik nå. Vel, jeg forsøker. Men flere dager på rad våkner jeg og er tung i hodet og tett i nesen, og i dag våknet jeg av at jeg var så gjennomkald som jeg aldri har vært før. Kom meg på stua, fyrte opp i peisen og nå ligger jeg langflat med feber og hele pakka, og skal på jobb kl 3. Synes dette er ganske kjedelig fordi vi tydeligvis har behov for svært ulikt klima på soverommet, og jeg vil ikke akkurat at vi skal måtte sove på hvert vårt rom. Han burde ikke sove dårlig, jeg burde i allefall ikke bli syk! Er det noe man kan gjøre for å møtes på halvveien her? Jeg gruer meg til sengetid fordi det er så kaldt (og da sover jeg med ullundertøy, sokker, ullsokker, nattbukse, genser, pledd og dyne!).. Noe luftrensere/dyner/genialefikseraltduppedingser som er aktuelle som gjør at begge kan sove godt samtidig?

Anonymous poster hash: 7cb8a...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler sterkt, du er nok heller smittet av noe. Hvis du syns det er for kaldt, kjøp deg en bedre dyne.

Anonymous poster hash: 86459...8ac
  • Liker 8
Skrevet

Det er enklere for deg å finne varme løsninger, enn det er for han å kjøle seg ned på et varmt rom. Kjøp deg et varmeteppe?

Man blir for øvrig ikke syk av kulde, man blir syk av mikroorganismer:)

Anonymous poster hash: dd631...e06

• Liker 12
Skrevet

Må og ha det kaldt på soverommet, men der er heldigvis jeg og mannen samstemte. Få deg en skikkelig dundyne, så holder du nok varmen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir også syk av for kald soveromstemperatur, så det er rett og slett feil det som blir sagt her. Jeg har ingen problemer med å holde kroppen varm, det går greit med dundyne, lammeskinnsfell, tepper og pysjamas alt ettersom, men problemet er at luften jeg puster inn er for kald, og det er vel det samme problemet som TS har.

Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi annet enn å sove i ulike rom eller rett og slett heve temperaturen litt. Det er jo veldig typisk norsk sløsing av strøm å ha vinduet åpent og varmeovnen på, så kanskje dere kan prøve med termostaten litt opp? Jeg synes egentlig det er mannen som må jenke seg. Å sove dårlig er ikke det samme som å bli syk. Man kan venne seg til mye, også høyere eller lavere temperaturer.

Anonymous poster hash: 9e33b...483
  • Liker 7
Skrevet

Jeg blir også syk av for kald soveromstemperatur, så det er rett og slett feil det som blir sagt her. Jeg har ingen problemer med å holde kroppen varm, det går greit med dundyne, lammeskinnsfell, tepper og pysjamas alt ettersom, men problemet er at luften jeg puster inn er for kald, og det er vel det samme problemet som TS har. Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi annet enn å sove i ulike rom eller rett og slett heve temperaturen litt. Det er jo veldig typisk norsk sløsing av strøm å ha vinduet åpent og varmeovnen på, så kanskje dere kan prøve med termostaten litt opp? Jeg synes egentlig det er mannen som må jenke seg. Å sove dårlig er ikke det samme som å bli syk. Man kan venne seg til mye, også høyere eller lavere temperaturer. Anonymous poster hash: 9e33b...483

Nei, man blir ikke syk av kulde!!

• Liker 10
Skrevet

Det er enklere for deg å finne varme løsninger, enn det er for han å kjøle seg ned på et varmt rom. Kjøp deg et varmeteppe?

Man blir for øvrig ikke syk av kulde, man blir syk av mikroorganismer:)

Oh hello there, mr./mrs. Obvious!

Virus og bakterier trives best ved forskjellige temperaturer. Forkjølelsesviruset formerer seg bl.a. best ved omtrent 33 grader, og hvis TS fryser og puster inn kald luft så er det større sjanse for at hun blir syk, enn hvis hun hadde vært/hatt det varmere. Temperaturen spiller også en stor rolle for hvor smittsomme diverse virus og bakterier er, influensa spres best når det er kaldt og tørt og omtrent ikke i det hele tatt når det er varmt og vått.

Anonymous poster hash: c3ee6...931

• Liker 8
Skrevet

x'n likte og ha det kalt, så han fikk ha opp vindu, men han måtte lokke det i løpet av natta

Skrevet

Oh hello there, mr./mrs. Obvious!

Virus og bakterier trives best ved forskjellige temperaturer. Forkjølelsesviruset formerer seg bl.a. best ved omtrent 33 grader, og hvis TS fryser og puster inn kald luft så er det større sjanse for at hun blir syk, enn hvis hun hadde vært/hatt det varmere. Temperaturen spiller også en stor rolle for hvor smittsomme diverse virus og bakterier er, influensa spres best når det er kaldt og tørt og omtrent ikke i det hele tatt når det er varmt og vått.

Ja, men da må hun ha viruset i kroppen fra før, og hadde nok blitt syk uansett. Man blir ikke syk av kulde, da hadde ikke menneskeheten overlevd

Anonymous poster hash: e4c16...f3e

• Liker 9
Skrevet

Ja, men da må hun ha viruset i kroppen fra før, og hadde nok blitt syk uansett. Man blir ikke syk av kulde, da hadde ikke menneskeheten overlevd

Anonymous poster hash: e4c16...f3e

Man kan selvsagt ha diverse ulumskheter i kroppen uten å være syk. Det kalles å være bærer. Når konsentrasjonen blir stor nok, så blir man syk. Lav temperatur i svelget/halsen (pga innpust av kald luft) legger forholdene til rette for at visse mikroorganismer skal kunne frembringe sykdom.

• Liker 4
Skrevet

Hvem ligger nærmest vinduet? Jeg liker det også kaldt, men blir tett og snufsete av trekk.

Kanskje dere kan lufte rommet godt før dere legger dere, slik at det er kaldt når dere sovner? Da slipper du at det kommer kald luft inn i rommet mens du sover.

Jeg har det samme med air condition. Det er for varmt å sove uten å ha den på om sommeren, men jeg jeg blir tørr i halsen og tett i nesa om den står på, særlig på soverommet. Løste problemet ved å kjøre full rulle med kald luft før leggetid og så ha på AC i stua med soveromsdøra på gløtt resten av natta. Blir egentlig samme sak som kald luft utenfra.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å kjøpe et varmeteppe.
http://www.enklereliv.no/varmeteppe.html

Ta i tillegg med deg en varmeflaske i senga, som du kan legge ved beina. Ullsokker, ullundertøy, ullpledd er gode tips også.

Anonymous poster hash: 08236...fa6
Skrevet

Man kan selvsagt ha diverse ulumskheter i kroppen uten å være syk. Det kalles å være bærer. Når konsentrasjonen blir stor nok, så blir man syk. Lav temperatur i svelget/halsen (pga innpust av kald luft) legger forholdene til rette for at visse mikroorganismer skal kunne frembringe sykdom.

Du vet hvilken årstid det er? Regner med at man puster inn kaldere luft når man er ute.

• Liker 1
Skrevet

Prøv med varmeteppe, fungerer ikke det, prøv med hvert sitt soverom. Folk er forskjellige, slik er det bare.

Skrevet

Kulde gjør det enklere for mikroorganismer å trenge inn, så ja, på en måte kan kulde gjøre deg syk. Jeg er en av de som trenger et kaldere rom å sove i om natta, men har også netter der det blir altfor kaldt, fordi vi har så dårlig isolasjon. Nå på vinteren må jeg ligge med pledd og ullsokker.

Kjøp deg et ullpledd, og sov med ullsokker på... :)

Skrevet

Vi har det på samme måte.

Jeg er snufsete og blir bare verre av åpent vindu.

Har ligget med vinduet igjen i noen dager nå, men merker at det går ut over hans søvnkvalitet, så nå er det pysj og ullsokker for min del, må forsøke å møtes på midten :)

Skrevet

Jeg må ha vinduet åpent på soverommet om natta, hvis ikke våkner jeg opp tett i nesen og med hodepine…. Er skikkelig frossen av meg, så kler på meg med en varm pysj, ullsokker på beina, tykk dundyne og pledd. Dessuten har jeg elektrisk varmeteppe som jeg varmer opp senga med før jeg legger meg (tør ikke sove med det på, redd for lynet skal slå ned eller noe…).

Skrevet

Neida, man kan si at man ikke blir syk av kulde, det er forsåvidt rett det, men da er man også en kverulant. Når man fryser senkes immunforsvaret - følgelig blir man lettere syk. Sagt på en lettvint måte risikerer man å bli syk om man fryser - det sier også leger.

Det stemmer også at virus trives best når det er kaldt - bakterier når det er varmt. Og folk er jo mer syke om vinteren. Jeg får virusinfeksjon på virusinfeksjon hver eneste vinter.

Jeg er også sånn som deg TS. Om jeg puster inn kald luft eller får kald luft på halsen (virker det som) så våkner jeg nesten alltid opp med sår hals og etter flere netter mange flere symptomer. Det er jævlig, og ikke sunt, å fryse om natta, så jeg synes han må skjerpe seg her. 12 grader på rommet er jo helt sykt! Det er forøvrig også ekstrem sløsing å ha vinduet oppe hele natta. Man skal aldri lufte på den måten, da skal man heller åpne flere vinduer så man får gjennomtrekk og bare lufte noen få minutter.

Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe "en varm dundyne" da dun er dyreplageri, du kan finne varme dyner i annet stoff, men jeg vet jo hvordan det er, det hjelper ikke nok, man kan likevel bli syk pga den kalde lufta. Avtal at dere lufter litt før dere legger dere, og har på litt varme. Da vil det jo være friskt i rommet når dere legger seg og han vil vel sovne før det blir noe varmere. Han kan jo også bruke en lett sommerdyne i stedet for vanlig dyne.

Anonymous poster hash: 9556a...1c6
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...