AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Jeg har en tenåringsjente på 15 år, som jeg trodde var avholds, og at jeg hadde god kontroll over henne. Nå viser det seg at hun har vært på hotell i Oslo en hel natt og drukket i stedet for å ha vært med venninnen som jeg trodde hun var hos! Jeg er utrolig skuffet, men vet ikke en passende straff? Anonymous poster hash: b4d5c...49e
Antoinette Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Jeg synes du skal begynne med å gå i deg selv. Har du vært for steng med henne? Hun er såpass stor nå at du må velge dine kamper. At hun har valgt å stikke av på den måten er alvorlig, gud vet hva hun kunne ha havnet oppi. Tror ikke løsningen her er kun straff men bedre kommunikasjon dere i mellom. 13
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Har ikke så stor tro på tradisjonell straff, men mer at det fra nå av er 0 tillit og 0 goder. Skal hun overnatte vekke drar du for å sjekke, tidlige innetider hvor du alltid kommer og henter der hun er. Du må ta sterk kontrll og hun må tåle at hun ikke får noen tillit.Anonymous poster hash: d55de...d0e 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Jeg har en tenåringsjente på 15 år, som jeg trodde var avholds, og at jeg hadde god kontroll over henne. Nå viser det seg at hun har vært på hotell i Oslo en hel natt og drukket i stedet for å ha vært med venninnen som jeg trodde hun var hos! Jeg er utrolig skuffet, men vet ikke en passende straff? Anonymous poster hash: b4d5c...49e En passende "straff" må være at du begynner å dobbeltsjekke med foreldrene til de venninnene hun sier hun skal være hos. "Jeg skal ligge hos Anna i natt" "Ok, jeg skal sjekke med Annas foreldre om de vet om dette, og om de skal være hjemme". "Hvorfor det?" "Jo fordi du har vist meg gjennom tidligere handlinger at du ikke er til å stole på, og så lenge jeg ikke kan stole på deg, så må jeg dobbeltsjekke". Anonymous poster hash: 21290...34f 37
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 Det første du må gjøre er å snakke med henne. Hvorfor reiste hun til Oslo alene? Hvorfor på hotell? Og hvorfor drakk hun? Er det noe som plager henne? Har hun noen problemer? Depresjon? Angst? For store forventinger? Det vanlige om jeg kan si det slik, er jo at barn i den alderen drikker sammen med sine venner, dersom de velger å drikke. Ikke at siter alene og drikker. Å straffe henne er greit nok, men det må komme etterpå. Først må du finne ut hvorfor det skjedde, og så kan du være åpen med henne at hennes handlinger får konsekvenser. Anonymous poster hash: 7d89f...046 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Hvor langt er det til Oslo fra deg? Det har litt å si for hvor alvorlig jeg syntes bruddet er. I tillegg, var hun alene, eller sammen med noen? Og i såfall hvem? Anonymous poster hash: e0c94...5b2 1
Kontormus Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 Det første du må gjøre er å snakke med henne. Hvorfor reiste hun til Oslo alene? Hvorfor på hotell? Og hvorfor drakk hun? Er det noe som plager henne? Har hun noen problemer? Depresjon? Angst? For store forventinger? Anonymous poster hash: 7d89f...046 Det trenger da ikke være mer komplisert enn at tenåringer og ungdom er nysgjerrige og på jakt etter spenning? Dette var et klart tillitsbrudd, og min umiddelbare tanke er å inndra tilliten ved å kun tillate aktiviteter som lar seg kontrollere fram til hun forstår at at dette er nødvendig. Jeg fikk stadig høre at jeg hadde frihet under ansvar, og at det var dette som gjorde at jeg ikke hadde det så altfor strengt i den tiden. 11
Gjest Eurodice Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Hvor gammel er hun? 15 år. Se første innlegg . 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Jeg er 20 år, og syns pappa sin "metode" for å holde meg i tøylene var helt perfekt når jeg var yngre, og kommer til å gjøre det samme med mine barn når den tid kommer. "Er du grei, så får du det greit", var noe han alltid ha. Så lenge jeg var grei, ærlig og åpen og ikke fant på så veldig mye tull, så gjorde pappa det kjempegreit for meg. Da fikk jeg lov til å være ute lenge, reise bort noen helger til andre byer og fikk egentlig lov til mye mer enn det venninne mine fikk lov til. MEN tingen er det, at jeg aldri brøyt et eneste løfte med pappa etter at vi begynte denne "taktikken", for hvis jeg gjorde det så visste jeg at han kom til å bli strengere. Så når venninne mine sneik seg ut på natta og lurte foreldrene sine og sa de var på hyttetur med "et par venninner", så var jeg dønn ærlig med pappa. Når jeg var 15-16 sa jeg til pappa: okei, pappa.. til helga skal jeg på hyttetur med noen venninner, og vi skal drikke litt, men vi skal ikke finne på noe dum Han sa aldri at jeg fikk lov til å drikke, men tenkte vel litt at kua også har vært kalv. Og da visste han det, og måtte bare akseptere at jeg ville utforske forskjellige ting som alle andre ungdom.. Og ja, han ringte MANGE ganger og jeg måtte sende melding når vi la oss, og hvordan det gikk hele veien, men det var helt greit. Jeg tror at hvis du har ei datter som begynner å utgaere litt, og være litt "rebelsk" at du må komme på godsiden hennes, og gå litt over på et kompisforhold.. med regler selvfølgelig. er man streng, vil barna gjerne gjøre det dem ikke får lov til. Har dere et åpent forhold og viser tillit til hverandre, er det større sjangse for at de holder løftet.. SÅÅÅ det jeg skulle frem til.. Hadde jeg vært deg, ville jeg snakket rolig med henne, og spurt hva som skjedde, hvorfor og med hvem og det derre. Og si at dette ikke er greit, og at dere må begynne å bli ærlige, og diskutere ting i fellesskap hvis det er noe hun har lyst til som hun er usikker på om hun får lov til.. Møtes på halveien. Anonymous poster hash: e923d...222 21
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 "Jo fordi du har vist meg gjennom tidligere handlinger at du ikke er til å stole på, og så lenge jeg ikke kan stole på deg, så må jeg dobbeltsjekke". Jeg løy en del for foreldrene mine når jeg var yngre. Vi hadde et ganske dårlig forhold og de var veldig strenge. Derfor endte jeg opp med å lyve i stedet for å fortelle hva jeg skulle i tilfelle de skulle si nei, selv om jeg stort sett var en bra ungdom og ikke gjorde mye galt. Jeg har hørt den "du er ikke til å stole på..." utallige ganger, men det gjorde sjelden saken noe bedre. Jeg tror det viktigste er at barnet føler at hun kan stole på deg så det går an å snakke om slikt. Tillit fungerer bedre enn straff. Anonymous poster hash: 31a49...b40 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 "Jo fordi du har vist meg gjennom tidligere handlinger at du ikke er til å stole på, og så lenge jeg ikke kan stole på deg, så må jeg dobbeltsjekke". Jeg løy en del for foreldrene mine når jeg var yngre. Vi hadde et ganske dårlig forhold og de var veldig strenge. Derfor endte jeg opp med å lyve i stedet for å fortelle hva jeg skulle i tilfelle de skulle si nei, selv om jeg stort sett var en bra ungdom og ikke gjorde mye galt. Jeg har hørt den "du er ikke til å stole på..." utallige ganger, men det gjorde sjelden saken noe bedre. Jeg tror det viktigste er at barnet føler at hun kan stole på deg så det går an å snakke om slikt. Tillit fungerer bedre enn straff. Anonymous poster hash: 31a49...b40 Men når tilliten er brutt fungerer den ikke lenger. Budskapet jeg har gitt til mine barn fra de var små, er: "Det kan hende at dere får kjeft hvis dere har gjort noe galt. Det tåler dere, og så lenge dere snakker sant kan jeg stole på dere, og det vil ikke skje så mye mer enn at dere får en irettesettelse! Lyver dere derimot, kan jeg ikke stole på dere, og da vil konsekvensene bli mye hardere enn bare å få litt kjeft. Da vil privilegier bli inndratt, jeg må begynne å sjekke om dere snakker sant, og dere vil få mye mindre frihet enn dere ellers ville hatt". Dette har fungert veldig godt for oss. Jeg har tatt dem i løgn en gang hver! Begge to oppdaget at jeg holdt ord, og at det var lettere å fortelle sannheten og få litt kjeft for det de hadde gjort, enn å bli tatt i løgn, og leve med konsekvensene av det. Jeg har alltid blitt sett på som en streng mor, der barna har stor frihet så lenge de følger reglene. (Frihet under ansvar, som det så fint heter) Anonymous poster hash: 21290...34f 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Hvor langt er det til Oslo fra deg? Det har litt å si for hvor alvorlig jeg syntes bruddet er. I tillegg, var hun alene, eller sammen med noen? Og i såfall hvem? Anonymous poster hash: e0c94...5b2 Det er omtrent 45 minutter tog unna oslo. Hun var med en venninne som jeg har gjort klart for henne at det ikke er greit hun er med. Venninnen får komme til oss, men jeg stoler ikke på å ha henne der. Jeg har egentlig vært veldig snill med henne, og det vet jeg hun synes selv. Hun får lov til å dra på fest, så lenge hun er hjemme til et viss tidspunkt, hun får lov til det meste, så lenge jeg vet hvor hun er. Hun sier grunnen til at hun gjorde det, er fordi hun ikke får lov til å møte sin egen bestevenninne, og at hun også ville gjøre noe gøy. Anonymous poster hash: b4d5c...49e
xinnia Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Det er omtrent 45 minutter tog unna oslo. Hun var med en venninne som jeg har gjort klart for henne at det ikke er greit hun er med. Venninnen får komme til oss, men jeg stoler ikke på å ha henne der. Jeg har egentlig vært veldig snill med henne, og det vet jeg hun synes selv. Hun får lov til å dra på fest, så lenge hun er hjemme til et viss tidspunkt, hun får lov til det meste, så lenge jeg vet hvor hun er. Hun sier grunnen til at hun gjorde det, er fordi hun ikke får lov til å møte sin egen bestevenninne, og at hun også ville gjøre noe gøy. Anonymous poster hash: b4d5c...49e Typisk ungdom- det de ikke får lov til- det gjør de.. for det er så mye mer spennende. . Så når du har sagt at du ikke liker at hun er sammen med denne venninne blir hun selvsagt bestevenninne. Datteren min spurte meg om jeg ikke kunne nekte henne å drikke, det var ikke så kult å drikke.. spurte henne, hvorfor skulle jeg nekte henne noe jeg viste hun kom til å bryte? Nå har hun jo bevist for deg hva hun faktisk kan finne på å gjøre.. det er rimelig skummelt. Straff tror jeg faktisk kan ha motsatt effekt her..men hadde vært veldig klar på at heretter henter og bringer jeg på alle fester.. overnattinger skjer her i huset hos oss!
Gjest navnelapp Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Heilt til datra mi bikka 17 ringte eg til dei ho sa at ho skulle overnatte hos og avklarte overnattinga før ho dro. Det blir mindre krøll på den måten, og ikkje minst kjenner eg foreldra til venninnene hennar fordi vi snakkar saman, så skjer det noko kan vi agere. Det hjelper kanskje ikkje deg, men for andre kan det vere ein grei vei å gå. Å godta "eg skal overnatte hos xx" hadde eg aldri gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Typisk ungdom- det de ikke får lov til- det gjør de.. for det er så mye mer spennende. . Så når du har sagt at du ikke liker at hun er sammen med denne venninne blir hun selvsagt bestevenninne. Datteren min spurte meg om jeg ikke kunne nekte henne å drikke, det var ikke så kult å drikke.. spurte henne, hvorfor skulle jeg nekte henne noe jeg viste hun kom til å bryte? Nå har hun jo bevist for deg hva hun faktisk kan finne på å gjøre.. det er rimelig skummelt. Straff tror jeg faktisk kan ha motsatt effekt her..men hadde vært veldig klar på at heretter henter og bringer jeg på alle fester.. overnattinger skjer her i huset hos oss! De har vært bestevenner helt siden hun bodde på samme sted som oss for 4 år siden, og vært venner siden. Men det er godt mulig at det gjør det mer spennende å reise til oslo med henne, når hun ikke får lov til det. Men jeg tenker, hadde det virkelig vært bedre å spørre? Hun vet jo at hun ikke får lov. Anonymous poster hash: b4d5c...49e
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Hvis turer til Oslo er det verste hun finner på, så er du heldig i grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Hvis turer til Oslo er det verste hun finner på, så er du heldig i grunn. Hva er værre? Anonymous poster hash: b4d5c...49e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Hva er værre? Anonymous poster hash: b4d5c...49e verre* Anonymous poster hash: b4d5c...49e
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Hva er værre? Anonymous poster hash: b4d5c...49e verre* Anonymous poster hash: b4d5c...49e "Mamma, jeg er gravid", hilsen datteren din 13 år. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå