Gå til innhold

Pappa mener jeg er unormal

Anbefalte innlegg

Skrevet

... fordi jeg visst nok blir så fort sulten igjen. Jeg spiste frokost kl. 7 i dag tidlig, og da ble det eggerøre av 4 egg(ikke veldig store) og ca. 30 gr bacon. Mengden mat på tallerkenen så ikke spesielt stor ut, spør dere meg. Nå, ca. kl. 12 er jeg veldig sulten igjen. Jeg ga uttrykk for at jeg var så sulten, også utbryter han at jeg er unormal og at selv ikke tømmerhoggere spiser så stor frokost som meg.

Jeg er normalvektig(BMI 19). Spiser jeg karbohydrater blir jeg enda fortere sulten. :P Jeg har definitivt ikke høy forbrenning, og må egentlig passe på hva jeg spiser. Har han rett i at jeg blir unormalt fort sulten igjen, eller er dette en overdrivelse?

Anonymous poster hash: 5a414...afd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 7 til 12 er det en del timer.. Synes kanskje ikke at det er så rart om man blir sulten ved lunsjtider.

• Liker 23
Skrevet

Det er ikke unormalt å bli sulten igjen etter 5 timer, det er jo ikke uten grunn at det ofte er sånn 4-6 timer mellom de vanlige måltidene.

• Liker 2
Gjest Heartbeat
Skrevet

Selv blir jeg ikke sulten før i 12 tiden, men om du spiste kl 7, så vil jeg tro det er normalt å bli sulten igjen kl 12 :)

Skrevet

Det er jo 5 timer siden du spiste sist?! Såklart er du sulten da. Bør spise iallefall hver 3.-4. time, helst også noen mellommåltider.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

... fordi jeg visst nok blir så fort sulten igjen. Jeg spiste frokost kl. 7 i dag tidlig, og da ble det eggerøre av 4 egg(ikke veldig store) og ca. 30 gr bacon. Mengden mat på tallerkenen så ikke spesielt stor ut, spør dere meg. Nå, ca. kl. 12 er jeg veldig sulten igjen. Jeg ga uttrykk for at jeg var så sulten, også utbryter han at jeg er unormal og at selv ikke tømmerhoggere spiser så stor frokost som meg.

Jeg er normalvektig(BMI 19). Spiser jeg karbohydrater blir jeg enda fortere sulten. :P Jeg har definitivt ikke høy forbrenning, og må egentlig passe på hva jeg spiser. Har han rett i at jeg blir unormalt fort sulten igjen, eller er dette en overdrivelse?

Normalvektig vil jeg ikke si du er, heller i underkant. Faren din er "unormal". Kjenner han i det hele tatt noen tømmerhuggere? Nå til dags går vel det meste maskinelt, så da trenger de ikke mer enn folk flest, men for ikke så forferdelig lenge siden var det hardt, manuelt arbeid. Da var det ikke lite mat som gikk med, skal jeg si deg :).

Det er klart du er sulten igjen etter så mange timer. Frokosten din kunne ikke være særlig mettende, synes jeg.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

Så klart du er sulten igjen tolv når du spiste frokost sju. Jeg vil påstå at faren din er den unormale her.

• Liker 2
Skrevet

Men 4 egg og litt bacon... håper du fikk i deg litt fiber også. Grovt brød eller noe.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje han synes det er dyrt med egg og bacon??

• Liker 2
Skrevet

Det er jo 5 timer siden du spiste sist?! Såklart er du sulten da. Bør spise iallefall hver 3.-4. time, helst også noen mellommåltider.

Nai, man bør ikke spise hver 3.-4. time. Man bør spise når man er sulten.

Anonymous poster hash: 27bff...ce3

• Liker 11
Skrevet

Det er mye mat på en gang, men ikke kort tid mellom måltidene. Synes det er lite hyggelig av pappan din å kommentere matinntaket til sin normalvektige datter.

Anonymous poster hash: 15604...366

• Liker 4
Skrevet

Syntes det er mer unormalt å være sulten så tidlig :fnise: Neida, hørtes helt normalt ut. Bra du har et appetitt!

• Liker 2
Skrevet

Faktisk, for å unngå å ''overspise'' skal man faktisk spise hver 3-4 time. Hvis man spiser når man er sulten står man i fare for å spise altfor mye - a la - legge på seg rassskt.

• Liker 3
Skrevet

Når man spiser frokost, setter man i gang kroppen med å gi magesekken og tarmen noe å jobbe med. Når det har gått 5 timer som i dette eksempelet, er det ikke rart hun er sulten, for hun burde gitt magen mer å jobbe med.

Når man ikke får tilført mat etter 3-4 timer, vil næringsstoff brukes til å danne energi (ATP) istedenfor å bygge opp muskler, skjelettet osv.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Kanskje han synes det er dyrt med egg og bacon??

Ja, må jo heller være det :laugh:

Skrevet

Jeg er sulten hele tida :fnise: Og hvert fall hvis det går fem timer mellom måltidene, da er jeg på besvimelsens rand! Men jeg har lavt stoffskifte, så blodsukkeret mitt blir veldig lavt hvis det går lenge mellom måltidene.

Anonymous poster hash: 58526...86c
Skrevet

Jeg spiser frokost 06:30 og er dausulten klokka 11.00. Må gjerne ha noe frukt eller nøtter før lunsj. Og det har vært sånn i alle år, uansett hvor stor frokost jeg har inntatt.

• Liker 1
Skrevet

Du spiste en helt normal frokost. Kunne med fordel føyd på noen grønnsaker eller frukt.

Det ville derfor vært normalt om du var småsulten igjen rundt 10.30-11. I 12-tiden er skrubbsulten normalen. Kanskje kan du ta med en banan og et eple til mellommåltid, og så satse på lunsj rundt 12?

Vil tro det handler mer om at frokosten din var dyrere enn to brødblingser med sylte enn noe annet. Så du får spørre om det er prisen det er noe galt med, og om han er bekymret for matbudsjettet får du heller spise havregrøt i morgen, eller de nevnte brødskivene.

Anonymous poster hash: c8149...f67

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det er rart at du ble sulten 5 timer etter denne frokosten, synes det høres veldig normalt ut.

Apropos noen tidligere kommentarer. Det er mer og mer forskning som tyder på at det ikke er bra å spise for ofte. Spiser man ofte, spesielt hvis man spiser en del karbohydrater, kan insulinnivået i kroppen bli unormalt høyt. Man mistenker at et høyt insulinnivå fører til økning av vekten.

Det er en myte at det å spise mange måltider i løpet av en dag øker forbrenningen. All forskning viser at det ikke er forskjell på hvor mange måltider du fordeler maten på, kun mengde mat i løpet av dagen.

Man får heller ikke lavere blodsukker av å spise ofte, forskning viser at de som spiser færre men større måltider, har lavere blodsukker enn de som spiser flere. Dessuten ser det ut som om færre og større måltider øker metthetsfølelsen.

Men dette er nok veldig individuelt fra peron til person, det handler mye om gener og selvfølgelig også hva man spiser. Men er grei regel er vel: Spis når du er sulten - stopp når du er mett! :)

• Liker 4
Skrevet

Faktisk, for å unngå å ''overspise'' skal man faktisk spise hver 3-4 time. Hvis man spiser når man er sulten står man i fare for å spise altfor mye - a la - legge på seg rassskt.

Jeg spiser 2-3 gigantiske måltider til dagen, og jeg raser ned i vekt.
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...