Gå til innhold

Mat til 30 stk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lapskaus kan gå viss du har ei 15 liters gryte, du må ha minst 12 liter lapskaus til så mange, og då bør du ha mykje brød til. Husk på at det tek laaaang tid å koke opp 12 liter. Går du for det bør du bruke frossen lapskausblanding, og bruke baconterningar som kjøtt.

Pinnekjøtt er uråd å lage til så mange på ein komfyr, det tek veldig stor plass, masse bein og det bør dampe minst tre timar. Ribbe kan gå, viss du kjøper den ferdigsteikt og oppdelt. Snakk med ein god slaktar eller ein stor matvarebutikk med ferskvaredisk, dei fiksar slikt.

Men det enklaste er vel eigentleg å gå for ein buffe, med til dømes

spekemat (50 g per person)

potetsalat (50 g per person)

eggerøre (eit egg per person)

to juleskinker som du skjer opp og serverer med sennepssaus

røykt laks (50 g per person, finn ein som er ferdig oppskoren i skiver)

ein bulgur- eller couscoussalat

kjøttbollar (100 g per person) varma i steikeovnen i tomatsaus som du smakar til med litt sukker og salt

rekesalat (ca. 50 g per person) med ekstra ferdigpilla reker pynta med dill

nokre ostar med eit godt syltetøy til.

Dagens beste innlegg.

Istedet for kjøttboller ville jeg kanskje heller valgt en bit av en julepølse, vet ikke, blir bare sulten...

Men hva til dessert? Kaker ville jeg valgt, siden det går for begge deler og kan nytes i flere timer...

Spør man noen, f.eks meg om jeg gidder å bake en kake, sier jeg ja, hvis ingen spør tenker jeg ikke tanken, så...

det er lov å spørre.

Kan bake, men som singel-boer driter man som regel i å bake særlig om i det hele tatt.

Men en pølse og rekeaften med dessertkaker er heller ikke å forakte, kanskje lage en tomatsuppe til forrett. Man kan gjøre det enkelt, en pølsefest er faktisk på samme tid en overraskelse. Blir fort god stemning i alle fall. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det var det jeg også tenkte å foreslå.

At du TS organiserer og spør/ber den ta med seg eggerøre, den ta med seg juleskinke, og en annen ta med seg.... jaaah, det som du føler at passer!

Enig, å origanisere er greia. Kan ikke tenke meg å stå alene og lage til for en hel gjeng, uten litt bidrag på fronten. ;)

Skrevet

Synes forslagene om å lage en eller annen gryterett på forhånd (forslag: chili con carne, bacalao, cassoulet), og så varme den opp på stedet, er en veldig god idé. Det kan jo tenkes at det faktisk tar nesten to timer å varme opp retten, og da har du har jo disse par timene til å lage passende tilbehør som f.eks. guacamole, aioli, salat, osv.

Alternativt kan du lage et tapasbord bestående av for det meste ferdigkjøpte varer: spansk spekeskinke, manchego og andre oster, marinerte artisjokkhjerter, ferdigvasket ruccola, chorizo, oliven, grillet paprika på glass, osv. Tidligere på dagen kan du f.eks. lage focaccia og aioli og ta med. Når du kommer til kjøkkenet kan du da bruke tid på å legge opp maten (noe som kommer til å ta en del tid), og for eksempel lage saltkokte poteter, og tomatsalat med vårløk, eddik og olje,

Anonymous poster hash: ed3d3...7cd

• Liker 2
Gjest Inggolf
Skrevet

Enig, å origanisere er greia. Kan ikke tenke meg å stå alene og lage til for en hel gjeng, uten litt bidrag på fronten. ;)

Nei, det kunne absolutt ikke jeg ha tenkt meg heller... Ikke litt en gang :lol:

Og det er jo ingen grunn for å gjøre det heller, gode venner bidrar alltids!

Og ikke minst så er du student TS! Det høres rimelig tråkig ut å bruke opp to månders budskjett på en liten kveld!

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Endte opp med ferdigstekt ribbe, som jeg varma opp, pluss tilbehør. Var stor suksess :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...