Gå til innhold

Oppbevaringstid på solkrem


Gjest Butterflygirl

Anbefalte innlegg

Gjest Butterflygirl

Jeg har en solkrem som er kanskje 2-4 år gammel. Det er en garnier. Vet noen hvor lenge en solkrem lever, før den er ubrukelig, med tanke på virkemåten og fare for kjemiske reaksjoner av utgåtte stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Étoile

Solkremens holdbarhet avhenger av om den har kjemisk eller fysisk solfilter. En solkrem med kjemisk filter mister effekten ganske raskt, spesielt dersom den har stått i sola imens du soler deg etc. Det er vanlig å si at holdbarheten er omtrent ett år. Fysiske filtre har noe lenger holdbarhet, men 2-4 år høres litt for lenge ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hudlege jeg var i kontakt med sa klart og tydelig fra om at holdbarheten er 1 år. Etter det skulle kremen være ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk lurt på, og hadde tenkt å starte en tråd selv. Kjøpte en biotherm solkrem (spray) sommeren som var, går den like fort ut på "dato/holdbarhet" som en vanlig f.eks fra Nivea, Natusan osv? (betalte nemlig 200,- for den..kjipt å hive den sommeren etter liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
Dette har jeg faktisk lurt på, og hadde tenkt å starte en tråd selv. Kjøpte en biotherm solkrem (spray) sommeren som var, går den like fort ut på "dato/holdbarhet" som en vanlig f.eks fra Nivea, Natusan osv? (betalte nemlig 200,- for den..kjipt å hive den sommeren etter liksom).

I en spray er det mest sannsynlig at solfilteret er kjemisk. Fysiske filtre er ofte i kremer som er fete og vanskelige å smøre ut, og som gjerne etterlater en hvit "hinne". Da er det ganske sannsynlig at effekten i solkremen din er redusert, så du må regne med at beskyttelsen ikke lenger er like høy som faktoren som står på flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuddly

Jeg tar vare på solkrem i ett år, i kjøleskap.

Men for å være sikker så tenker jeg at spf'en er halvert, og bruker den deretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

Ja jeg synes også at den burde kastes. Den tilhørte søstera til kjærsten min som lot den være igjen. men han ville ikke kaste den. men den skal kastes!! :hoho: Jeg har en solkrem fra yves rocher, og det står utløpsdato på den. kan jeg egentlig stole på det, siden dere sier at levetid er 1 år. den kjøpte jeg for 1-2 år siden. tror den går ut iår eller neste. når du tenker på at sommeren er så kort i norge, så er det ikke noe vits i å kjøpe masse solprodukter. ihvertfall ikke dyre. for en dilemma! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuddly

Men hvis man bruker solkrem slik det skal brukes (mye og ofte), så er det utrolig hvor mye du bruker på et år!

Kjøper flere tuber pr. sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg bruker alltid å kaste solproduktene mine etter endt sesong, men da er det ikke mye igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...