AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #41 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har funnet en kennel som er listet opp hos cavalierklubben.no, og hos de er alle hunder helsesjekket og fri for patella og øyelyst, og de er også hjertesjekket uten anmerkninger før de avles på. Det står også at de er DNA- testet for EFS, CC og drye eye syndrome. Jeg kommer også til å be om stamtavle, vaksiner og om hundene er chippet. Også skal jeg jo ta godt vare på den da :-) Er så gæren etter den rasen, kjenner mange som har den og de sier at det er sunneste og fineste bikkjene som finnes! At foreldrene er friske ved parring betyr ikke at de ikke er disponible for sykdommer. Man må se på alle besteforeldre, og alle avkom av disse og deres avkom deretter igjen. Først da vet man om stammen er frisk eller ei. Men å bare se på foreldredyrene er langt i fra nok. Håper allikevel at en DNA-analyse skal gi godt nok svar. Og en ting til - hva gjør de med resultatet? Jeg har hørt om flere oppdrettere, som mener C-hofter er helt innafor selv på store raser. Ja de har testa hunden i hue og ræva, men de avler allikevel på arvelige feil, fordi de ikke anser feilen som så veldig alvorlig. I Sverige diskuterer de om de skal forby all avl på denne rasen pga de alvorlige helseplagene de har. Det sier ganske mye om helsetilstanden til denne rasen Anonymous poster hash: 50156...cf4 3
flow Skrevet 28. mai 2014 #42 Skrevet 28. mai 2014 Jeg ville også skjekket at foreldre er scannet for syringomyelia ganske nylig, og funnet friske. Det er også en fordel om foreldredyrene er godt voksne. Da gjerne 5+, siden mange ikke viser tegn til sykdom før i denne alderen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå