Momaroria Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Vi har en. Frisk som en fisk, aldri vært syk Er 5 år gammel. Men vil som alle andre anbefale deg å finne en god oppdretter som har peiling for å unngå sykdommer o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #22 Skrevet 6. desember 2013 Hvorfor ikke? Kanskje drastisk minkende etterspørsel faktisk er det eneste som får oppdrettere til å få orden på rasen igjen? Fordi det er utopisk å tro at man lykkes med det. Det er mye bedre å informere folk om nøyaktig hvilke kriterier de bør ha ved valpekjøp - nemlig å sette seg inn i hvilke helsesjekker rasen bør ha, kontrollere status på alle disse i nærmeste ledd i stamtavlen samt tidligere kull, onkler/tanter og andre nære slektninger, i tillegg til å se på levealder på linjene i seg selv, unngå innavl, og kun kjøpe valp dersom man ved ettersyn finner en med tilstrekkelig god statistikk på helse (og naturligvis gemytt). Hvis man skal overtale alle som faktisk er interessert i dyrevelferd til å kjøpe en annen rase, så ender det vel med at kun de som ikke bryr seg, men bare skal ha en søt valp, kjøper de syke rasene... Og de kommer garantert ikke til å kjøpe kun hos de mest seriøse oppdretterne. Anonymous poster hash: cce3f...4d8 2
Nephthys Skrevet 6. desember 2013 #23 Skrevet 6. desember 2013 Hvorfor i alle dager kan man ikke det? Anonymous poster hash: 0a303...4ea Fordi man heller bør finne gode oppdrettere som avler til rasens beste, og kjøpe av dem i stedet! Velger man gode linjer i sitt oppdrett bør man jo få noe igjen for det. Skjønner hva du mener, men det er veldig mange raser som da ingen burde kjøpe. Jeg er mer tilhenger av å gjøre litt research og finne gode linjer som ikke avler mot rasens beste. Om ingen kjøper valper av en rase vil jo ingen avle på dem lenger, og i hvert fall ikke bruke tid, penger og krefter på å finne gode gener til sitt oppdrett.. Rasen forbedres jo ikke av det, men blir verre og kanskje forsvinner.. Det er mitt syn på saken!
Chiqette Skrevet 6. desember 2013 #24 Skrevet 6. desember 2013 Cavarlieren er supre hunder, om du finner gode nok oppdrettere, som virkelig helsetester dyrene sine og ikke avler på arvelige sykdommer (som det er mye av) Anbefaler deg og ta kontakt med den norske Cavalier klubben og høre med dem og de har en oppdretter og anbefale. Ikke kjøp av privatpersoner som ikke driver oppdrett, da er hundene sjeldent helsetesten for det dem trengs. Her har du link til klubben: http://www.cavalierklubben.no/oppdrettere.html Anbefaler deg også og ta kontakt med folk som har god kunnskap om rasen (spør klubben) og forhør deg om hva du burde se etter hos en oppdretter, og hvilke helsetester dem bør ha hvert i mellom. Jeg mener man burde støtte avl av raser som foregår på riktig måte, det vil si og plukke ut alle hunder med sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #25 Skrevet 6. desember 2013 Ok, for å klargjøre litt. Alle som har et kull på tispa si, er per definisjon oppdrettere. Noen har dog kennelnavn i tillegg, men det er ingen garanti for seriøsitet. Det er heller ikke mangel på kennelnavn. Alle oppdrettere er privatpersoner, oppdrett er ikke et yrke man kan skatte av (med mindre man er Drøbak Hundehotell, og da snakker vi virkelig om toppen av useriøsitet). Anonymous poster hash: cce3f...4d8 3
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #26 Skrevet 6. desember 2013 Fordi det er utopisk å tro at man lykkes med det. Det er mye bedre å informere folk om nøyaktig hvilke kriterier de bør ha ved valpekjøp - nemlig å sette seg inn i hvilke helsesjekker rasen bør ha, kontrollere status på alle disse i nærmeste ledd i stamtavlen samt tidligere kull, onkler/tanter og andre nære slektninger, i tillegg til å se på levealder på linjene i seg selv, unngå innavl, og kun kjøpe valp dersom man ved ettersyn finner en med tilstrekkelig god statistikk på helse (og naturligvis gemytt). Hvis man skal overtale alle som faktisk er interessert i dyrevelferd til å kjøpe en annen rase, så ender det vel med at kun de som ikke bryr seg, men bare skal ha en søt valp, kjøper de syke rasene... Og de kommer garantert ikke til å kjøpe kun hos de mest seriøse oppdretterne. Anonymous poster hash: cce3f...4d8 Selvfølgelig er ikke det utopisk. Om du så hva som skjedde etter BBC kommentaren for noen år siden, så var ventelister snudd til å bli sittende lenge med valper, for mange av landets største og mest "populære" oppdrettere. Dette har jo skjedd med andre raser oppigjennom også. Og det er ikke bare i Norge verden foregår, bare så det er sagt ;-). Å mene at det er utopisk, synes jeg bare er trist og vitner til en litt negativ tankegang om at man ikke kan gjøre noe allikevel. Det synes jeg er dumt. 1
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #27 Skrevet 6. desember 2013 Fordi man heller bør finne gode oppdrettere som avler til rasens beste, og kjøpe av dem i stedet! Velger man gode linjer i sitt oppdrett bør man jo få noe igjen for det. Skjønner hva du mener, men det er veldig mange raser som da ingen burde kjøpe. Jeg er mer tilhenger av å gjøre litt research og finne gode linjer som ikke avler mot rasens beste. Om ingen kjøper valper av en rase vil jo ingen avle på dem lenger, og i hvert fall ikke bruke tid, penger og krefter på å finne gode gener til sitt oppdrett.. Rasen forbedres jo ikke av det, men blir verre og kanskje forsvinner.. Det er mitt syn på saken! Om du ser hva mange veteriærer og etologer mener, så er det kanskje til og med noen ganger til det beste at en rase forsvinner. Det er i så fall ikke første gang. Selv Cavalieren har jo forsvunnet en gang før, for så å komme tilbake i ganske ny tid og nådd høyder av popularitet, som nå er lavere etter alt fokuset på sykdommen (sett til sammenlikning på hvor populær den var for bare få år siden). Jeg ser heller ikke hvor de "gode" oppdretterene egentlig blir av, så lenge avlsmaterilaet er så elendig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #28 Skrevet 6. desember 2013 Å mene at det er utopisk, synes jeg bare er trist og vitner til en litt negativ tankegang om at man ikke kan gjøre noe allikevel. Det synes jeg er dumt. Klart man kan gjøre noe, men det er mye greiere å informere potensielle valpekjøpere om helseproblemene og be dem selv spesifikt sjekke ut helsa til aktuelle kull - istedet for å boikotte hele rasen, når det faktisk finnes en og annen seriøs oppdretter her og der. Finner valpekjøperne da ingen kull der besteforeldrene fortsatt er friske, f.eks., så må de jo selv komme til den konklusjon at de må finne seg en annen rase. Men å bare si "kjøp en annen rase" er ikke så altfor konstruktivt, all den tid man da ikke gir folk verktøyene de trenger til å finne et godt kull. Nytter ikke om de kutter ut Cavalier og kjøper Cocker istedet, hvis den Cockeren kommer fra et kull med elendig helsestatistikk. Anonymous poster hash: cce3f...4d8
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #29 Skrevet 6. desember 2013 Cavarlieren er supre hunder, om du finner gode nok oppdrettere, som virkelig helsetester dyrene sine og ikke avler på arvelige sykdommer (som det er mye av) Anbefaler deg og ta kontakt med den norske Cavalier klubben og høre med dem og de har en oppdretter og anbefale. Ikke kjøp av privatpersoner som ikke driver oppdrett, da er hundene sjeldent helsetesten for det dem trengs. Her har du link til klubben: http://www.cavalierklubben.no/oppdrettere.html Anbefaler deg også og ta kontakt med folk som har god kunnskap om rasen (spør klubben) og forhør deg om hva du burde se etter hos en oppdretter, og hvilke helsetester dem bør ha hvert i mellom. Jeg mener man burde støtte avl av raser som foregår på riktig måte, det vil si og plukke ut alle hunder med sykdommer. Raseklubben er vel det siste man bør kontakte om man er opptatt av helse og ikke utstillingsresultater. Akkurat det vet jeg for mye om og kommer ikke til å legge ut mer om det her. Å "helseteste" betyr lite så lenge sykdommene kan dukke opp med alder (5 år og oppover er vanlig). Det finnes vel ikke en eneste europeisk linje uten hjerteproblemer, og de som jobber med det mener at over 50% har SM. Problemet er at du ikke er garantert en frisk hund selvom foreldredyrene ikke har påvist sykdommene enn så lenge (men kan senere få de påvist). Vis meg gjerne en oppdretter som kan vise til helt og holdent friske linjer så langt tilbake som mulig. Jeg tør påstå at om de sier de har det, så har de ikke nok informasjon, eller så tøyer de sannheten. Jeg har vært i overkant opptatt av denne rasen spesielt, så derfor mitt engasjement.
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #30 Skrevet 6. desember 2013 Klart man kan gjøre noe, men det er mye greiere å informere potensielle valpekjøpere om helseproblemene og be dem selv spesifikt sjekke ut helsa til aktuelle kull - istedet for å boikotte hele rasen, når det faktisk finnes en og annen seriøs oppdretter her og der. Finner valpekjøperne da ingen kull der besteforeldrene fortsatt er friske, f.eks., så må de jo selv komme til den konklusjon at de må finne seg en annen rase. Men å bare si "kjøp en annen rase" er ikke så altfor konstruktivt, all den tid man da ikke gir folk verktøyene de trenger til å finne et godt kull. Nytter ikke om de kutter ut Cavalier og kjøper Cocker istedet, hvis den Cockeren kommer fra et kull med elendig helsestatistikk. Anonymous poster hash: cce3f...4d8 Og enn så lenge folk bryr seg mer om utseende enn helse (det ser vi jo siden rasen fortsatt er veldig populær sammen med andre sykdomsbefengte raser), og besteforeldres helse ikke er avgjrøende for hvordan valpene blir - så er man jo like langt. Hva er definisjonen på en "seriøs oppdretter"? En som har mange kull? En som har gode utstilingsresultater? En som bryr seg mer om helse en utstilling? Og hva hjelper det med et ønske om friske individer så lenge avlsmaterialet er så dårlig? Personlig er min erfaring at folk flest tror at de som har flest kull og finest hjemmeside sammen med gode utstillingsresultater er de som er mest "seriøse". Det å stå på valpelisten hos raseklubben blir også sett på som "seriøst". Noe som overhode ikke nødvendigvis stemmer. Dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #31 Skrevet 6. desember 2013 Fordi man heller bør finne gode oppdrettere som avler til rasens beste, og kjøpe av dem i stedet! Velger man gode linjer i sitt oppdrett bør man jo få noe igjen for det. Skjønner hva du mener, men det er veldig mange raser som da ingen burde kjøpe. Jeg er mer tilhenger av å gjøre litt research og finne gode linjer som ikke avler mot rasens beste. Om ingen kjøper valper av en rase vil jo ingen avle på dem lenger, og i hvert fall ikke bruke tid, penger og krefter på å finne gode gener til sitt oppdrett.. Rasen forbedres jo ikke av det, men blir verre og kanskje forsvinner.. Det er mitt syn på saken! Etter min mening burde raser som er så syke forsvinne. Det burde bli ulovlig å avle på dem. Anonymous poster hash: 0a303...4ea 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #32 Skrevet 7. desember 2013 De er verdens skjønneste både når det gjelder personelighet og utseende! Men det er for mye helseproblemer og de har dessverre blitt veldig skadet. Jeg hadde en som ble 8 år (døde av hjerteproblemer). Verdens skjønneste rase men vil ikke være med på å bidra til at rasen blir avla videre framover når genene har blitt så ødelagte :/ Dessverre,dessverre Anonymous poster hash: 76bc9...d91
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #33 Skrevet 7. desember 2013 Etter min mening burde raser som er så syke forsvinne. Det burde bli ulovlig å avle på dem. Anonymous poster hash: 0a303...4ea Kommer vi ikke til å savne schæferen da? Anonymous poster hash: da8a6...fa5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #34 Skrevet 7. desember 2013 De er verdens skjønneste både når det gjelder personelighet og utseende! Men det er for mye helseproblemer og de har dessverre blitt veldig skadet. Jeg hadde en som ble 8 år (døde av hjerteproblemer). Verdens skjønneste rase men vil ikke være med på å bidra til at rasen blir avla videre framover når genene har blitt så ødelagte :/ Dessverre,dessverre Anonymous poster hash: 76bc9...d91 Og forresten! Jeg kjøpte fra en veldig seriøs oppdretter hvor de testa for sykdommer og alt. Faren hans var en champion og hadde ikke hjerteproblemer i løpet av livet. Men man vet aldri likevel... Anonymous poster hash: 76bc9...d91
Steele Skrevet 7. desember 2013 #35 Skrevet 7. desember 2013 Kommer vi ikke til å savne schæferen da? Anonymous poster hash: da8a6...fa5 Schäfer fra utstillingslinjer/avl vil vi ikke savne, men heldigvis (for de som liker den rasen) fins det Schäfer fra brukslinjer som ikke har den samme banan-ryggen/bakpartiet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #36 Skrevet 7. desember 2013 Kommer vi ikke til å savne schæferen da? Anonymous poster hash: da8a6...fa5 Det finnes schæfere som ikke er avlet ihjel, de som politiet bruker. Anonymous poster hash: 0a303...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #37 Skrevet 7. desember 2013 Vi har en. Frisk som en fisk, aldri vært syk Er 5 år gammel. Men vil som alle andre anbefale deg å finne en god oppdretter som har peiling for å unngå sykdommer o.l. Det var i den alderen vår ble syk, og han døde to år senere. Sier ikke at det kommer til å skje med din, men det er alltids en sjanse. Anonymous poster hash: abe3e...b08
Chiqette Skrevet 8. desember 2013 #38 Skrevet 8. desember 2013 Raseklubben er vel det siste man bør kontakte om man er opptatt av helse og ikke utstillingsresultater. Akkurat det vet jeg for mye om og kommer ikke til å legge ut mer om det her. Å "helseteste" betyr lite så lenge sykdommene kan dukke opp med alder (5 år og oppover er vanlig). Det finnes vel ikke en eneste europeisk linje uten hjerteproblemer, og de som jobber med det mener at over 50% har SM. Problemet er at du ikke er garantert en frisk hund selvom foreldredyrene ikke har påvist sykdommene enn så lenge (men kan senere få de påvist). Vis meg gjerne en oppdretter som kan vise til helt og holdent friske linjer så langt tilbake som mulig. Jeg tør påstå at om de sier de har det, så har de ikke nok informasjon, eller så tøyer de sannheten. Jeg har vært i overkant opptatt av denne rasen spesielt, så derfor mitt engasjement. Jeg kjenner ikke til rasen selv, men hvis der er slik du sier, virker det ikke nødvendig og støtte mer oppdrett av denne rasen på grunn av sykdommer, da burde den like greit bli "utryddet" om ingen oppdrettere avler på friske hunder, eller linjer. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #39 Skrevet 8. desember 2013 De som skaffer seg KCS og andre raser som er ødelagt i arv, feks mops, er delaktig i dyremishandling, punktum. Fatter ikke at det er lov å avle på disse rasene i Norge.Anonymous poster hash: 6761b...54c 4
Gjest princess123 Skrevet 27. mai 2014 #40 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har funnet en kennel som er listet opp hos cavalierklubben.no, og hos de er alle hunder helsesjekket og fri for patella og øyelyst, og de er også hjertesjekket uten anmerkninger før de avles på. Det står også at de er DNA- testet for EFS, CC og drye eye syndrome. Jeg kommer også til å be om stamtavle, vaksiner og om hundene er chippet. Også skal jeg jo ta godt vare på den da :-) Er så gæren etter den rasen, kjenner mange som har den og de sier at det er sunneste og fineste bikkjene som finnes!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå