AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 I mitt barns barnehage har de en kalender med pakker som de skal sende til barn som lever i fattigdom. Et kjempebra tiltak, men måten de gjør det på syns jeg blir litt dum. Barna skal velge en leke hjemmefra som de ikke leker med og vil gi bort. Forsåvidt greit nok. Så skal de alle barna åpne en gave hver i løpet av desember, for at de skal se hva som blir sendt til disse barna. Mitt barn på tre år fikk åpne en pakke, og trodde den var hennes. Ble fullstendig knust da slutten på dagen kom og hun ikke fikk ha med seg gaven hjem. Prøvde å forklare, men hun er rett og slett for liten til å forstå. Hva synes dere andre om denne formen for kalender? Er det dumt? Bra? Kjør debatt!Anonymous poster hash: d4511...682 2
Leanne Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Skjønner frustrasjonen til treåringen. Har hatt lignende kalendere i bhg tidliger, men da tar barnet med seg en leke eller et klesplagg hjemmefra som de har pakket inn for å gi til barn i et annet land. Vi har oversikt over hvem som har tatt med hvilken pakke. Kari åpner 2 desember, det er hennes gamle genser som er blitt for liten. Den vil hun gi bort. Når alle åpner sin egen pakke blir det ikke misforståelser rundt dette. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes jo tanken er god, men slik det gjøres i TS sin barnehage blir det litt feil, for det er jo åpenbart at enkelte er for små til å forstå konseptet fullt ut. Opplegget Leanne beskriver er jo mye bedre. Anonymous poster hash: 52909...835 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Jeg liker ikke veldedighetskalendere hvor unger forventes i gi bort ting eller penger. Det blir altfor mye fokus på hva hver enkelt gir, og det er ikke bra for fattige unger som ikke har noe å gi. Anonymous poster hash: 15035...22d 3
Gjest Marmot Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Skjønner frustrasjonen til treåringen. Har hatt lignende kalendere i bhg tidliger, men da tar barnet med seg en leke eller et klesplagg hjemmefra som de har pakket inn for å gi til barn i et annet land. Vi har oversikt over hvem som har tatt med hvilken pakke. Kari åpner 2 desember, det er hennes gamle genser som er blitt for liten. Den vil hun gi bort. Når alle åpner sin egen pakke blir det ikke misforståelser rundt dette. Men hvorfor i all verden må pakken pakkes inn hjemme og åpnes i barnehagen? Kunne de ikke heller tatt den med uinnpakket, og så kunne den blitt pakket inn i fellesskap under samlingsstunden f.eks.? 13
Leanne Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Fordi alle pakkene henger oppe fra 1 desember. Dessuten er det ikke ønskelig å sende masse papir avgårde til et barnehjem i et annet kontinent. Så da pakker vi de opp, alle gavene havner i en eske som tilslutt sendes avgårde.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Her har vi samme opplegget, men det utføres litt annerledes. Vi pakker inn leken/klærne hjemme og merker med gutt/jente og hvilken alder det er ment for. I barnehagen trekkes det et navn hver dag, den som blir trukket gir gaven sin og får en pepperkake (de har tidligere laget og pyntet pepperkaker som henger oppe som julekalenderen). Gaven blir aldri åpnet, så da blir det heller ikke noe fokus på hva det er inni. I vår barnehage blir alle pakkene hentet av Frelsesarmeen som distribuerer de videre. Anonymous poster hash: e1c7b...a48 8
Gjest chiki Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 I vår trekker de også ett navn som får en pepperkake:)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Opplegget som er beskrevet av TS høres ikke bra ut, hva med å ta det opp med barnehagen/ foreldreutvalget slik at det blir endret til noe bedre? De fleste småbarn vil jo synes at andre sine gamle leker er spennende. Her er det kun pepperkaker i kalenderen, ingen fokus på å gi bort noe. Men de har jo akkurat avsluttet et Forut prosjekt med diverse innsamlinger så da synes jeg de kan ha fokus på kun kos.Anonymous poster hash: 73026...c85
Gjest Magdalene Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Syns det høres bra ut jeg! En treåring går det da Ann å forklare ting.. Og uansett; at hun ble knust i dag... Regner med det gikk fort over?
anita871 Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 I "min" barnehage har vi ett brev fra nissen der det er ulike oppdrag for barnet. ex. regne alle barna som er med på samlingen, se hvordan vär det er også synker vi en sang om väret. H*n får hjelpe til å plukke fram til lunsj. så får h*n en liten pakke fra nissen som takk for hjelpen ( dette er reflekser som vi har fått gratis).
Nordvesta Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 I vår barnehage trekkes det en aktivitet hver dag og så får den som trekker lov til å begynne / velge først el.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Det var ikke på skolen barna mine begynte med omvendt julekalender. I barnehagen fikk de en pepperkake de hadde lagetAnonymous poster hash: 66e05...c6e
Severus Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 I barnehagen fikk alle ungene en liten plastleke som skulle tilhøre i barnehagen, så vi hadde noe å leke med. På barneskolen hadde vi omvendt julekalender på hverdagene. Alle elevene gav en 20 kroning til veldedighet. 20 kr regelen var satt av skolen, sånn at det ikke skulle bli enorme forskjeller.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Ts her. Jeg har også hatt omvendt julekalender, og gitt bort egen leke. Men jeg var da betraktelig større enn 3 år. For all del, jeg syns det er flott at de lærer seg å gi bort, og tenke på andre. Men er det ikke litt tidlig? Skal en tre-åring tenke på verdensproblemer? Og det jeg reagerer på er at de pakker opp en gave og får en leke de aldri har sett før i hendene, for så å gi den fra seg igjen, i tillegg til at et annet barn pakker opp "deres" leke. Dette med opp-pakningen syns jeg er idiotisk. Og til deg som trodde at det gikk fort over, nei det gjorde det ikke. Det var ikke igår, det var lenger siden. Og hun snakker fremdeles om det og blir lei seg. Ja hun har nok leker og det barnet som får den trenger den mye mer, men måten det ble gjort på syns jeg som sagt er litt dum.Anonymous poster hash: d4511...682 3
Gjest Magdalene Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Min fireåring er hvertfall fullstendig klar over at det finnes mange barn her som ikke har det like bra som oss. Jeg kan virkelig ikke se problemet med at Treåringen ble såret pga den måtte gi bort en gave den selv hadde fått pakket opp
Gjest Marmot Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Det er ganske stor kognitiv forskjell på en treåring og en fireåring. De fleste treåringer er ute av stand til å forestille seg at det finnes mennesker de ikke har møtt. De har skjønt at de menneskene de kjenner er et annet sted når de ikke kan se dem, men de skjønner ikke at det finnes mange, mange fler. Jeg snakker med min treåring om mennesker i andre deler av verden og at ikke alle har det like godt som oss, men det er bare for å gjøre det til en vane. Generelt synes jeg på ingen måte en treåring har noe behov for å vite om sånt, de har er ikke godt nok utviklet til å faktisk kunne forstå hva det innebærer ennå. Også er jeg enig med TS; treåringer skal ikke måtte tenke på verdensproblemer. For dem er det hardt arbeid å lære sosiale koder og relasjoner med de ungene de faktisk ser hver dag. Å lære dem å dele med noen som for dem er i mye større grad fantasi enn f.eks. figurer fra bøker, synes jeg er litt merkelig. 3
Gjest Marmot Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Fordi alle pakkene henger oppe fra 1 desember. Dessuten er det ikke ønskelig å sende masse papir avgårde til et barnehjem i et annet kontinent. Så da pakker vi de opp, alle gavene havner i en eske som tilslutt sendes avgårde. Det hadde jo ikke akkurat vært kjempevanskelig for en av de ansatte å pakke det opp igjen før det ble sendt avgårde.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Jeg synes så absolutt at en treåring har godt av å lære at ikke alle har det like godt. Det jeg ikke likte var måten de gjør det på. Det er nok å gi en leke synes jeg, og pakke den inn. Min treåring har ikke slikt i barnehagen, men før jul må han velge ut en leke og et klesplagg som er blitt for lite (også finner jeg mer), så pakker vi det inn og sender til Ukraina. Vi kjenner han som kjører med julegavene så vi får også bilder når den blir pakket opp og hvem som får årets gave.Anonymous poster hash: 727bd...2b5
Missy1 Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 I barnehagen til gutten min har de også sånn kalender, men vet ikke om de åpner pakkene i barnehagen for vi skulle skrive på hvilke barn gaven passet til (f.eks gutt 5-8år). Min gutt er 3år, men forstår ikke sånt ennå så jeg fant bare frem noe og pakket inn. Siden gutten min er ganske forsinket i utvikling så pakket jeg inn noe babyleker for gutten min leker fortsatt med de fleste lekene han har. Hvis pakkene blir åpnet i barnehagen så vil han iallefall ikke bli sint fordi han ikke får eller at han kjenner igjen leka, men forstår det må være vanskelig når barnet forstår. Da jeg gikk på førskolen gjorde vi noe av det samme. Skulle finne en leke og sende til Et fattig land. Mamma fant frem en dukke jeg ikke lekte med lenger og pynta den opp og jeg ble sååå sur for da ville jeg ha dukka. Gav den tilogmed et navn. Hahaha... Men det gikk jo bra og jeg husker det var stas å kunne gi bort til noen som trengte det er fint at barna kan lære slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå