AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har fått nye naboer i etasjen over, og holder på å bli gal. De er forsåvidt rolige, ingen festing og høy musikk. Men de tramper så hardt når de går, det rister bokstavlig talt i vegger og slår i dørene båt de dundrer over gulvet. Har soverom rett under stuen deres, så dette er et stort problem med tanke på nattesøvn (de er gjerne oppe til kl 4 om morgenen). Så er spørsmålet, kan jeg virkelig klage på dette? De er jo rolige, bare at de tramper som elefanter. Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle gått frem.."unnskyld, men kan dere gå litt roligere"? Noen som har tips?Anonymous poster hash: 35105...4cf
Rotemor Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Jeg ville gått og ønsket de velkomne og sagt hvordan det var... Noe alla: Det er veldig lytt ned til meg, så jeg håper dere kan tenke litt på det når dere går - særlig om kvelden? De forrige som bodde her hadde tepper på gulvene, og det hjalp litt... Gammelt bygg, vet dere.... Ett-eller-annet sånt.. 3
missdior Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Man kan sikkert klage, men du har vel ingenting på "din side" siden du bor i et leilighetskompleks/rekkehus e.l. Vi bor i førsteetasje i et rekkehus og sliter med samme problemet. De over oss har ei jente på 9-10 år, og hun går som en mann, hopper, hinker, danser, bråker som bare f. Det er ikke spesielt morsomt å våkne halv sju i helgene fordi hun styrer med noe spennende i stua over oss. Vi sparer penger og gleder oss veldig til å flytte til enebolig 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Jeg ville gått og ønsket de velkomne og sagt hvordan det var... Noe alla: Det er veldig lytt ned til meg, så jeg håper dere kan tenke litt på det når dere går - særlig om kvelden? De forrige som bodde her hadde tepper på gulvene, og det hjalp litt... Gammelt bygg, vet dere.... Ett-eller-annet sånt.. Det er jeg som har flyttet hit, og bygget er bare2 år gammelt. Det er seriøst dårlig lydisolert her.. Så det er ikke frekt å be de gå litt roligere? De er 3 stk mennesker som har helt forskjellige døgnrytmer, jeg holder på å gå fra vettet av søvnmangel Anonymous poster hash: 35105...4cf
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Er de akkurat innflyttet? I så fall kan det jo hende at de ikke har kommet helt på plass og mangler tepper, pusser opp og sånne ting og at det går seg til etter en liten stund.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Man kan sikkert klage, men du har vel ingenting på "din side" siden du bor i et leilighetskompleks/rekkehus e.l. Vi bor i førsteetasje i et rekkehus og sliter med samme problemet. De over oss har ei jente på 9-10 år, og hun går som en mann, hopper, hinker, danser, bråker som bare f. Det er ikke spesielt morsomt å våkne halv sju i helgene fordi hun styrer med noe spennende i stua over oss. Vi sparer penger og gleder oss veldig til å flytte til enebolig Jo jeg har leiligheter på hver side også, hører ingenting derfra. De bråker jo ikke, de skjønner sikkert ikke at det jaller i leiligheten min. Å flytte er ikke et alternativ på lenge!Anonymous poster hash: 35105...4cf
Rotemor Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Jeg mener det går fint an å henvende seg høflig og be om at de tenker litt på hvordan de går over gulvet. Personlig har jeg bodd under noen i to måneder i mitt liv - og skal aldri gjøre det igjen.. Har man ikke prøvd det vet man heller ikke hvor ille det kan være, og må dermed informeres. Ha med deg en pose sjokolade, si velkommen og frem ditt ønske. Det må være greit?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg mener det går fint an å henvende seg høflig og be om at de tenker litt på hvordan de går over gulvet. Personlig har jeg bodd under noen i to måneder i mitt liv - og skal aldri gjøre det igjen.. Har man ikke prøvd det vet man heller ikke hvor ille det kan være, og må dermed informeres. Ha med deg en pose sjokolade, si velkommen og frem ditt ønske. Det må være greit? Jeg får nesten ringe på og forklare dem hvordan det er, og satse på at de er forståelsesfulle. Jeg har også dårlig erfaring med å ha mennesker boende over meg fra tidligere, men trodde det skulle være greit her i o m at det er et nybygg og således burde være godt lydisolert. Den gang ei. Anonymous poster hash: 35105...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Bare heng opp en lapp på døren til de, skriv noe ala: Hei, velkommen som nye naboer i bygget. Her i bygget er det veldig lydt og vi som naboer prøver så godt vi kan å ta hensyn til hverandre når vi er hjemme og da spesielt sent på kvelden og om natten. Håper dere vil trives her! Hilsen Naboene. Kanskje du burde ta det opp med naboene først, har dere ikke møter og sånt? Anonymous poster hash: da009...f2b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Så lenge de ikke tramper rundt med sko med harde såler inne, er det ingenting du kan gjøre. Folk går forskjellig, og enkelte går svært tungt. Du kan jo vurdere å lydisolerende?Anonymous poster hash: 48111...388 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Bare heng opp en lapp på døren til de, skriv noe ala: Hei, velkommen som nye naboer i bygget. Her i bygget er det veldig lydt og vi som naboer prøver så godt vi kan å ta hensyn til hverandre når vi er hjemme og da spesielt sent på kvelden og om natten. Håper dere vil trives her! Hilsen Naboene. Kanskje du burde ta det opp med naboene først, har dere ikke møter og sånt?Anonymous poster hash: da009...f2b Som sagt er det jeg som har flyttet hit. Jeg kan ikke vente på at det kanskje er et møte neste sommer. Jeg leier leiligheten og vil isåfall heller ikke bli innkalt til noen møter med sameiet. Til innlegg over meg; siden jeg leier er lydisolering uaktuellt. Jeg forstår at folk har forskjellig gange, derfor jeg syns det her er litt ekkelt siden de åpenbart ikke kan noe for hvordan de går. Anonymous poster hash: 35105...4cf
Slimproppen Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Jeg leide et sted hvor han over meg gikk så hardt over gulvet at "alt" ristet nede hos meg. Hun jeg overtok leiligheten etter hadde bedt han om å gå med tøffler fordi hun holdt ikke ut. Jeg ble ikke boende der lenge
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har bodd masse, og jeg mener MASSE i skikkelig dårlig lydisolerte bygg, og lærte meg fra 6-7årsalderen å gå på tåballene for at vi ikke skulle bråke for naboene. Så flytta det inn noen nye som hørtes noe sykt godt fordi de gikk med flipflops(noe jeg forsåvidt kan ha forståelse for da, var så gulv-kaldt der, selv med tepper! Men det er nå bare å være høflig og litt ydmyk, man kommer langt med det! Si at det er så lytt her, og at du hadde satt stor pris på om de kunne forsøke å gå litt stillere, kanskje myke tøfler ville hjulpet osv. Bare gi dem litt tid siden jenta deres kanskje trenger mer tid på å omstille vaner:) Anonymous poster hash: 65464...710 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 De er ikke en familie, men voksne mennesker som bor sammen. Jeg lærte også tidlig å gå "stille" (av megselv, jeg hatet lyden av dundrende fottrinn allerede som liten), og har egentlig aldri forstått hvordan det er mulig å lage så mye bråk bare for å flytte seg, haha Anonymous poster hash: 35105...4cf
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 Gi dem tøfler av merino ull fra sunkost til julegave;)Anonymous poster hash: 64a3b...390
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 Jeg foreslår at du tar deg en prat med naboene FØR du foretar deg noe annet, som f.eks. å formelt klage til noen. Jeg er en av de som har fått klager (ikke direkte fra naboen, men fra styreleder i borettslaget) fordi naboen ikke turte å komme til meg, selv om at vi tidligere har hatt en hyggelig tone. Syns det er ufattelig feigt. Man bør faktisk gi naboen en sjanse til å si sin mening. Det er dessuten et viktig poeng at når man flytter inn i en leilighet som er dårlig isolert med naboer rundt, bør man forstå at det kan bli noe bråk. Men det er lov å hyggelig spørre naboen om det er mulig at de kan trippe litt roligere rundt klokka 4 om natten. Anonymous poster hash: 98ffa...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Jeg ser problemet, men ser ikke helt hva du kan gjøre. Folk må få lov til å ikke ha tepper på gulvet og ingen kan tvinges til å bruke ulltøfler. Vi har det sånn her, når naboen over går over gulvet er det som en elefant, og det samme er det nok for de under oss. Vi tramper ikke hardt, men går vanlig. Fordi det bråker går vi sjelden med sko inne, men ingen skal kunne forlange at vi lar være å gå på do på natten eller må snike oss rundt på tåballene i egen leilighet. Jeg er b-menneske og jobber om natten, ikke søren om noen skal diktere mine bevegelser i min leilighet. Dette har ene og alene med bygningen å gjøre, støynivået vårt ellers er meget lavt. Anonymous poster hash: 79133...571 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Hadde vel strengt tatt forventet god lydisolering siden bygget er flunka nytt. Naboene gjør jo ingenting galt, dette er ikke akkurat noe man legger inn formell klage på, derfor jeg syns det er en kinkig sak i o m at det blir å klage på MÅTEN de går på. De har sikkert gått sånn i 20-30 år, så skal jeg fortelle dem at det må de nå slutte med? Syns det er vanskelig hele situasjonen :/ Jeg foreslår at du tar deg en prat med naboene FØR du foretar deg noe annet, som f.eks. å formelt klage til noen. Jeg er en av de som har fått klager (ikke direkte fra naboen, men fra styreleder i borettslaget) fordi naboen ikke turte å komme til meg, selv om at vi tidligere har hatt en hyggelig tone. Syns det er ufattelig feigt. Man bør faktisk gi naboen en sjanse til å si sin mening. Det er dessuten et viktig poeng at når man flytter inn i en leilighet som er dårlig isolert med naboer rundt, bør man forstå at det kan bli noe bråk. Men det er lov å hyggelig spørre naboen om det er mulig at de kan trippe litt roligere rundt klokka 4 om natten.Anonymous poster hash: 98ffa...bd7 Anonymous poster hash: 35105...4cf
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Kjøp deg noen gode ørepropper som du kan sove med. Jeg synes det er litt for drøyt å be folk om å gå på en annen måte i sin egen leilighet. Da får du heller vurdere å flytte til et sted hvor du ikke har noen over deg. Anonymous poster hash: 624bc...d80 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #20 Skrevet 7. desember 2013 Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 95771...172
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå