AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Min 13-åring gikk fem på denne konkurransen: http://mammatilmichelle.blogg.no/1381259067_konkurranse_vinn_acne.html Konkurransen går ut på at hun må bestille en gratis prøvepakke fra http://shai.no/ og like blogginnleget, så er hun med i trekning av et acne-skjerf. I dag kom en "gratis" barberhøvel i posten, med en faktura på frakta på 39kr. Etter det jeg har forstått er dette et abonnement på barberblader hvis man ikke sier det opp. Dette går ikke frem av fakturaen, men er noe jeg fant ut inne på nettesiden. Hadde jeg ikke søkt opp firmaet på nett, så hadde jeg ikke oppdaget at det var et abonnement før neste forsendelse til 149kr hadde kommet. Det er 18-års aldersgrense for å bestille denne prøvepakken med abonnement, og ja, hun har krysset av for at hun er over 18 år og at hun godtar betingelsene. Det står ingenting i blogginnlegget om at det er 18 års aldersgrense for å delta. Jenta er overhode ikke interessert i barberhøvelen. Hun bestilt kun fordi hun ville delta i konkurransen og hun trodde det var gratis. Jeg går ut fra at hun ikke er den eneste mindreårige som har gjort dette. Er det greit med sånne konkurranser? Er det i det hele tatt lov ihht. markedsføringslov etc.? Hva hadde dere gjort? Bare avslutte abonnementet, betale fakturaen, snakke med jenta og håpe det ikke skjer igjen? Har vi noen rettigheter overfor firmaet som har solgt dette til en mindreårig, eller er det lost case siden hun har krysset av for at hun var over 18? Kan jeg f.eks. nekte å betale og kreve at de sender en returlapp dersom de vil ha den tilbake? Det er ikke de 39 kronene jeg er opptatt av, men prinsippet! Anonymous poster hash: 198cf...e33 7
Lady Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Altså, jeg har sett en hau av bloggere reklamere for disse shai høvlene, og kjøre konkurranser i samarbeid med dem. Da står det på siden til Shai at man mottar første pakken gratis, og betaler kun for frakten. Deretter blir man automatisk abonnent. Abonnement løper til du selv sier det opp. Siden hun har godtatt. Er det nok ikke så mye mer å gjøre, enn å betale frakten, og si opp abonnementet. 5
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Du er ikke forpliktet til å kjøpe noe, men blir abonnent på nye blader. Porto og ekspedisjon kr 39,- tilkommer. Du kan når som helst endre eller stoppe ditt abonnement. Gratis porto ved levering av nye barberblader. Dette står nederst der du bestiller.. så tror ikke det er så mye du kan gjøre 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 "Underskriften" fra din datter på 13 år er ikke juridisk bindende siden hun er under 18 år, så egentlig kan du sende hele sjalabisen i retur og gi dem beskjed om at de ikke får et eneste rødt øre fra dere. Etterpå bør du skrive en mail til bloggeren og fortelle henne at hun bør gi bedre info ved senere konkurranser. Anonymous poster hash: c7528...1c7 8
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Nå har også datteren krysset av for at hun er over 18 år og godtar betingelsene, så da er det kanskje ikke noen sak eller? Bloggeren har forsåvidt ikke så mye ansvar her, for infoen ligger jo på siden hun linker til... svart på hvitt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Nå har også datteren krysset av for at hun er over 18 år og godtar betingelsene, så da er det kanskje ikke noen sak eller? Bloggeren har forsåvidt ikke så mye ansvar her, for infoen ligger jo på siden hun linker til... svart på hvitt. Det blir som at en person under 18 skriver husleiekontrakt uten at foreldrene også skriver under. Det er ikke juridisk bindene til tross for at hun har krysset av. Men Jeg tror dog ikke at Ts vil komme langt med dette Anonymous poster hash: 86fb3...c67 3
#Sunrise Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 (endret) . Endret 4. desember 2013 av Frøkenlove
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Dette er da helt lovlig. All infoen står jo klart og tydelig under bestillingsskjemaet. At det koster 39 kroner i frakt og ekspedisjon og at man må være over 18 år. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Dette er da helt lovlig. All infoen står jo klart og tydelig under bestillingsskjemaet. At det koster 39 kroner i frakt og ekspedisjon og at man må være over 18 år. Bloggeren har utelatt informasjon om at man må betale frakt og at dette er et abonnement, selvfølgelig er det kritikkverdig. Når det kommer til om dette er juridisk bindende, så tviler jeg egentlig på det. Jeg ville imidlertid ikke lagd en sak ut av 39 kr. Jeg hadde betalt og trukket pengene fra jentas ukepenger/penger til lørdagsgodt/fått henne til å jobbe for pengene etc. Anonymous poster hash: fe286...a37 4
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Bloggeren linker til konkurransen. På siden til de som har konkurransen står alt som man trenger å vite. Bloggeren har da ingen ansvar for denne høvelprodusentens konkurranse? Slike linker til det ene og det andre finner man over alt på nettet, uten at den som tipser om noe har noen som helst ansvar for å informere om alle detaljer. Uansett må man, for å delta, fylle ut skjemaet der disse betingelsene står pent og tydelig oppført og man til og med må klikke i en boks og bekrefte at man er over 18 år. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Bloggeren linker til konkurransen. På siden til de som har konkurransen står alt som man trenger å vite. Bloggeren har da ingen ansvar for denne høvelprodusentens konkurranse? Slike linker til det ene og det andre finner man over alt på nettet, uten at den som tipser om noe har noen som helst ansvar for å informere om alle detaljer. Uansett må man, for å delta, fylle ut skjemaet der disse betingelsene står pent og tydelig oppført og man til og med må klikke i en boks og bekrefte at man er over 18 år. Når hun velger å reklamere for konkurransen, så har hun et visst ansvar jo. Det er forskjell på tips og reklame. Anonymous poster hash: fe286...a37 2
Blod Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Det er veldig vanlig at sånne sider/konkurranser sier det er gratis, men skriver med liten tekst helt nederst på siden at faktura/frakten koster noe. Så da lurer de folk ved å si at høvelen er gratis, men at frakt kommer i tillegg. Dette er det veldig mange som går på, derfor har jeg aldri turt å melde meg på noe sånt selv.
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Når hun velger å reklamere for konkurransen, så har hun et visst ansvar jo. Det er forskjell på tips og reklame. Anonymous poster hash: fe286...a37 Nåvel.. jeg er uenig, men for all del. Man kan ikke unngå å lese informasjonen på siden der konkurransen foregår og derfor burde det være ganske innlysende hva som gjelder. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Nåvel.. jeg er uenig, men for all del. Man kan ikke unngå å lese informasjonen på siden der konkurransen foregår og derfor burde det være ganske innlysende hva som gjelder. For deg kanskje, ikke nødvendigvis for en trettenåring. Anonymous poster hash: fe286...a37 3
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 For deg kanskje, ikke nødvendigvis for en trettenåring. Anonymous poster hash: fe286...a37 En 13-åring klarer å lese nok til at hun/han krysser av for at han/hun er over 18 år i alle fall. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 En 13-åring klarer å lese nok til at hun/han krysser av for at han/hun er over 18 år i alle fall. Uansett, en mindreårig har i utgangpunktet ikke rettslig handleevne. Hvorfor tror du det er? Anonymous poster hash: fe286...a37 4
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Uansett, en mindreårig har i utgangpunktet ikke rettslig handleevne. Hvorfor tror du det er? Anonymous poster hash: fe286...a37 Jeg tror at det er noe i at foreldre skal følge med på hva barna deres driver med på nett Og jeg tror faktisk at det er en grunn til at man fysisk må klikke i den boksen for å bekrefte at man er 18 år eller eldre for å bestille noe som helst. I utgangspunktet burde nok ikke 13-åringen ha gjort akkurat det. 3
waco Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Bare avslutte abonnementet, betale fakturaen, snakke med jenta og håpe det ikke skjer igjen? Har vi noen rettigheter overfor firmaet som har solgt dette til en mindreårig, eller er det lost case siden hun har krysset av for at hun var over 18? Kan jeg f.eks. nekte å betale og kreve at de sender en returlapp dersom de vil ha den tilbake? Det er ikke de 39 kronene jeg er opptatt av, men prinsippet! Anonymous poster hash: 198cf...e33 Er ikke dette her en glimrende anledning til å lære datteren din littegranne om markedskrefter, kapitalisme og manipulasjon? Lær av dette her! Trettini kroner er en billig måte å lære datteren din lærdom! Gjør det heller nå enn etter at hun fyller atten! Da er det altfor sent. La oss si at du gjør som du selv foreslo da. Altså at du lærer datteren din at det kun er å levere tilbake hver gang man har gjort noe dumt, - da vil man aldri bli erfaringer rikere da??? Dumme mødre! 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #19 Skrevet 4. desember 2013 Jeg tror at det er noe i at foreldre skal følge med på hva barna deres driver med på nett Og jeg tror faktisk at det er en grunn til at man fysisk må klikke i den boksen for å bekrefte at man er 18 år eller eldre for å bestille noe som helst. I utgangspunktet burde nok ikke 13-åringen ha gjort akkurat det. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymous poster hash: fe286...a37
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #20 Skrevet 4. desember 2013 Hvorfor jeg tror det er? Svaret mitt er at jeg tror det er en boks som det må krysses av i på siden nettopp på grunn av at 13-åringer ikke har lov å bestille noe på nett... fordi det ikke er juridisk bindende og derfor vil skape problemer og tap for de som har konkurransen. Uten at jeg er sikker, så antar jeg at de er pålaget å ha denne boksen nettopp på grunn av dette. Så snart en person som kan lese bra nok til å faktisk utføre den handlingen som står beskrevet ved siden av, så vil jeg tro dette juridiske ligger mer på den som bestiller/deltar. Egentlig er det jo den personen som svindler ved å oppgi feil alder. Ja, jeg setter ting veldig på spissen nå. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå