Gå til innhold

Borttauing:(

rockie89

Anbefalte innlegg

hei!!

uff i dag ble bilen min borttauet. helt forferdelig, jeg kom meg ikke på jobb engang. Men jeg synes det er en del ymse med hele dette opplegget.. For det første sto det ikke under dette forbudtskiltet at det kunne oppstå med bortauing uten varsel. fordi jeg ble ikke kontaktet. tlf nr mitt er linket godt opp til registreringsnr på bilen, som de tok fra meg i dag. Greit at jeg parkerte feil, men det sto heller ikke hvilket tidsrom dette arbeidet skulle pågå. Burde det ikke gjøre det? jeg har sendt klage, men jeg vet ikke om jeg får den igjennom. er det noen som har noen synspunkter på dette? takk på forhånd for hjelp..

hilsen veldig frustrert :((((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det parkering forbudt, så er det parkering forbudt.

Anonymous poster hash: ebf8d...617
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo greit, at jeg får parkerings gebyr, men er det virkelig nødvendig å ta fra meg hele bilen? som sagt jeg fikk ingen varsel, dette tror jeg er påbudt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den stod i veien for arbeidet så måtte de vel fjerne den? Slik er det utenfor hos oss når de feier o.l.. Men da står det tidsrom for arbeidet, eller jeg går inn på kommunen og sjekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den sto i veien for arbeidet. det kan jeg ta skylden for. at jeg får bot. men er det ikke et reglemang som tilsier at en skal få varsel før den blir tatt vekk? og det sto ingenting om tidsrom. det står et parkeringsforbudt skilt der og et veiarbeid skilt under. ikke noe mer. kunne også stått at den blir tauet vekk uten varsel, som skjedde med meg... :( herregud og mye penger det er :( 2700 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe reglement som sier at du må ha beskjed først nei, dessverre. Og står det parkering forbudt så står det parkering forbudt. Jeg tror nok du må bite i det sure eplet og betale bota. Borttauing er en risiko når man parkerer ulovlig, det må ikke spesifikt stå at borttauing kan bli utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:( herregud og mye penger det er :( 2700 kr.

Hvor mye penger tror du kommunen brukte på å måtte vente med gatearbeidet + borttauing + + + fordi bilen din stod i veien?

Og nei, du har ikke krav på noe varsel. vegtrafikkloven §37:

§ 37. Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy

a. som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller b. som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.

Myndighet etter første ledd bokstav b kan også utøves av regionvegkontoret.

Kongen kan, etter uttalelse innhentet fra vedkommende politimester, bestemme at myndighet etter første ledd også skal kunne utøves av kommunen.

Den som skal føre tilsyn med overholdelsen av regler gitt med hjemmel i § 8, har tilsvarende rett til å fjerne, kreve fjernet eller ta i forvaring kjøretøy som er parkert i strid med disse regler.

Kjøretøy som er tatt i forvaring etter denne paragraf kan selges dersom det ikke er hentet innen 3 måneder etter at eieren i rekommandert brev er varslet om forvaringen og om at kjøretøyet vil bli solgt dersom det ikke blir hentet. Dersom eieren eller adressen hans ikke er kjent, kan varselet kunngjøres i pressen eller på annen måte. Finner politiet eller regionvegkontoret at kjøretøyet må anses som vrak, kan det avhende kjøretøyet på hensiktsmessig måte uten hensyn til fristen foran og om nødvendig uten varsel til eieren.

Reglene i lov 29. mai 1953 om rett for handverkarar o.a. til å selja ting som ikkje vert henta, gjelder tilsvarende for salg etter fjerde ledd og for betaling av salgssummen.

Kjøretøy som er tatt i forvaring, står for eierens regning og risiko.

Krever eieren tilbake et kjøretøy som politiet eller regionvegkontoret er i ferd med å fjerne eller har tatt i forvaring, må han først betale de utgifter som politiet eller regionvegkontoret har hatt i samband med fjerningen og forvaringen.

Du plikter å føre tilsyn med bilen en gang i døgnet. Den eneste måten dette kan ha blitt feil på, er om kommunen har tatt en spansk en og satt opp skiltene udner 24 timer før. Mistenker du det, så ville jeg vurdert å ta saken videre.

Anonymous poster hash: f0646...ab9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den sto i veien for arbeidet. det kan jeg ta skylden for. at jeg får bot. men er det ikke et reglemang som tilsier at en skal få varsel før den blir tatt vekk? og det sto ingenting om tidsrom. det står et parkeringsforbudt skilt der og et veiarbeid skilt under. ikke noe mer. kunne også stått at den blir tauet vekk uten varsel, som skjedde med meg... :( herregud og mye penger det er :( 2700 kr.

Dette er en risiko du tar ved å parkere på p-forbudt, og nei, det er ingen grunn til at du skal varsles, da dette er en kjent risiko. P-forbud+veiarbeid, gatefeing ol er alltid med risiko for borttauing, samme med all stans forbudt. Vanlige p-forbudt som er satt opp i pga varelevering ol gir derimot vanligvis bot. Men står du i veien for noen kan du også risikere borttauing der, samme hvis du parkerer slik at du sperrer for en vei, i kryss ol.

Anonymous poster hash: 6554c...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering forbudt = "varsel om at bilen kan bli borttauet når som helst".

Sytkjerring. Følg trafikkreglene nete gang.

Anonymous poster hash: 4eb14...6d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er veiarbeid, sier det seg jo egentlig selv at de er nødt til å fjerne bilen din. Det hadde ikke hjulpet dem å gi deg bot, bilen ville fremdeles vært i veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig hva folk finner på, og så syter om på nettet i etterkant. Må man virkelig forklare med lovhjemmel og fine ord at parkering forbudt er parkering forbudt? Jeg er et mildt menneske, men slikt får frem sinne i meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ville ha varsel om dette blir vel litt som å kreve at alle fartsgrenseskilt skal merkes med at du kan få bot om du kjører for fort...

Endret av Pingting
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...