Gå til innhold

Lån vs prisantydning på hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed i banken om at vi kan få lån slik at vår totale gjeld nærmer seg 4 mill. Men... Så begynner vi å snakke sammen samboeren og jeg, og jeg blir veldig usikker. Han mener at hvis prisantydning på et hus er f.eks. 3,3 mill, så kan vi bare låne opp til 85 % av dette, og at alt over takst må vi ha egenkapital til i tillegg til de 15 % som er kravet. Er det ikke slik at markedspris regnes som det markedet er villig til å gi? Dvs. at blir det budrunde og vi vinner denne med et bud på f.eks. 3,5 mill, så er det opp til 85 % av dette vi kan låne?

Anonymous poster hash: 47e42...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

Jeg vil tro at dere må forholdet dere til de tallene banken tillatter dere å låne. Du sier totalgjeld. Da forstår jeg at dere har annen type gjeld i tillegg. Men la oss si at dere får lånt 3 500 000 kr. Hvis dere skal låne maks og i tillegg ha EK på 15% (525 000 kr), så kan den totale kjøpesummen være 4 025 000 kr. Det er den reelle kjøpesummen, ikke bare prisantydning. Derfor bør dere se på boliger som er noe billigere, men som ved budrunde kan komme i 4 mln klasse.

Husk også å beregne dok.avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk!

Har snakket med banken i dag. Vi kan låne 85 % av markedspris. Markedspris regner de som det vi faktisk får kjøpt boligen for, dvs. at takst/prisantydning fra megler ikke har noe å si ift. hvor mye vi kan låne. En budrunde der "vinneren" får tilslag med et bud langt over prisantydning gir markedspris lik vinnerbudet, og vi kan låne 85% av dette. Selvfølgelig innenfor den lånerammen banken har satt for oss.

Tydeligvis et litt "dumt" spørsmål dette, for jeg klarte ikke å Google meg frem til et svar. Trodde det var som banken sa, men ble usikker i går.

Anonymous poster hash: 47e42...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...