Gå til innhold

Skal ta lappen nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye egenkapital er det lurt å ha før en begynner kjøringen?

Anonymous poster hash: d0707...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt håpløst å svare på uten mer informasjon. Hvor dyr er kjøreskolen din? Skal du øvelseskjøre mye privat? Vil du ta den så fort som mulig, eller fordeler du det over tid?

Jeg kan jo si at jeg brukte rundt 35.000 da jeg tok lappen for halvannet år siden. Veldig mye av den summen er obligatoriske ting (og min skole var ikke av de dyreste). Jeg kunne nok ha klart meg med noen færre kjøretimer, men jeg hadde god progresjon for hver time - så jeg føler ikke at det var så himla mye unødvendig heller.



Anonymous poster hash: ee67b...81b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 18 500 kr da jeg tok på personbil. Hvor mye du må betale kommer helt an på om du greier deg med de timene du skal ha, eller om du må ha en del ekstra timer for å bli klar. Å stryke på oppkjøringa plusser også på en del kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 18 500 kr da jeg tok på personbil. Hvor mye du må betale kommer helt an på om du greier deg med de timene du skal ha, eller om du må ha en del ekstra timer for å bli klar. Å stryke på oppkjøringa plusser også på en del kroner.

Da er det enten en stund siden, eller du bor et sted hvor det er VELDIG billig. Jeg hadde en helt gjennomsnittlig prisa kjøreskole, og måtte betale rundt 21500 kun for det obligatoriske (summen inkluderer én kjøretime og alle gebyrer til trafikkstasjonen i forbindelse med teoriprøve og oppkjøring). I tillegg kommer traffikalt grunnkurs (obligatorisk om man er under 25) på 1800,-, lesebøker eller teoriprøver på nett blir fort en 500 kr, og så er det 5-600 kr per kjøretime.

Anonymous poster hash: ee67b...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å sette av et sted mellom 30.000 og 40.000.



Anonymous poster hash: 63640...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på om du har noen å kjøre med privat, om du har kjørt mye fra før, og om du kommer kjapt inn i det. Jeg er blond så for meg tar det ekstra lang tid. Beregner ca kr 70-80.000 inkl alt det obligatoriske. Jeg har ingen å øvelseskjøre med privat.



Anonymous poster hash: ba303...93f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte ca 17.000 til trafikkskolen for alle obligatoriske kjøretimer i 2011. Trafikalt grunnkurs, teorien og selve oppkjøringen er ikke inkludert, så da brukte jeg kanskje rundt 20.000 totalt. Er du flink til å kjøre bil ville jeg ha satt av 20-30.000. Men hvor du tar kjøretimer er ganske avgjørende for prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på kjøreskolen hvor mye det koster med det obligatoriske. Regn med at du kanskje må ha noen ekstra kjøretimer og kanskje må ta teorien et par ganger (alle tror det er lettere enn det egentlig er). Sammenlign gjerne priser på denne pakka hos forskjellige kjøreskoler.

Du må vel ikke ha egenkapital, men å spare opp halvparten er sikkert lurt, så det ikke tar for lang tid mellom hver kjøretime. Ønsk deg penger øremerket lappen eller kjøretimer til jul og bursdager f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt; det kommer an på hvor mye du kan fra før, og om du har mulighet til å øvelseskjøre med noen. Jeg kunne ingenting, og hadde heller ingen å kjøre med. Jeg brukte rett over 30 000 (i Trondheim), og det er inkludert to oppkjøringer da jeg strøk på den første. ;)

Jeg ville satt av så mye som mulig av det du vet du MÅ ha, f.eks. alt det obligatoriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at det ikke nødvendigvis er skolen som har billigste priser som blir billigst totalt. Noen skoler er "treigere" enn andre og får folk til å ta flere kjøretimer enn de bør (enten fordi de ikke lærer bort effektivt nok, eller fordi folk egentlig er klare til å ta oppkjøring)



Anonymous poster hash: ee67b...81b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det enten en stund siden, eller du bor et sted hvor det er VELDIG billig. Jeg hadde en helt gjennomsnittlig prisa kjøreskole, og måtte betale rundt 21500 kun for det obligatoriske (summen inkluderer én kjøretime og alle gebyrer til trafikkstasjonen i forbindelse med teoriprøve og oppkjøring). I tillegg kommer traffikalt grunnkurs (obligatorisk om man er under 25) på 1800,-, lesebøker eller teoriprøver på nett blir fort en 500 kr, og så er det 5-600 kr per kjøretime.

Anonymous poster hash: ee67b...81b

2011, i Østfold. Trafikalt grunnkurs var ikke inkludert i den prisen, da jeg tok det da jeg tok moped. Husker ikke hvor mange kjøretimer som var med i pakka, men holdt ihverfall med dem, kjøpte ingenting utenom på trafikkskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2011, i Østfold. Trafikalt grunnkurs var ikke inkludert i den prisen, da jeg tok det da jeg tok moped. Husker ikke hvor mange kjøretimer som var med i pakka, men holdt ihverfall med dem, kjøpte ingenting utenom på trafikkskolen.

Pakkepris, ja! Det kan sikekrt være lurt å se etter, TS.

Anonymous poster hash: ee67b...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt lappen og jeg har brukt nesten 54.000kr. Jeg har ikke hatt noen å kjøre med privat, og har derfor hatt alle kjøretimene på kjøreskolen. I tillegg var jeg redd for å sette meg bak rattet og brukte laaaang tid på å bli trygg. Derfor har jeg hatt veldig mange kjøretimer. Brukt ca 8mnd på lappen.



Anonymous poster hash: e9602...d0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp tatt lappen og jeg har brukt nesten 54.000kr. Jeg har ikke hatt noen å kjøre med privat, og har derfor hatt alle kjøretimene på kjøreskolen. I tillegg var jeg redd for å sette meg bak rattet og brukte laaaang tid på å bli trygg. Derfor har jeg hatt veldig mange kjøretimer. Brukt ca 8mnd på lappen.

Anonymous poster hash: e9602...d0c

Samme her! Hvor mange kjøretimer ble det totalt? Jeg er nå oppe i 32 kjøretimer, må nok ha noen til før jeg er klar for oppkjøring.

Anonymous poster hash: ba303...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Hvor mange kjøretimer ble det totalt? Jeg er nå oppe i 32 kjøretimer, må nok ha noen til før jeg er klar for oppkjøring.

Anonymous poster hash: ba303...93f

Tør nesten ikke si det... :P

Men totalt utenom det obligatoriske har jeg hatt 59 kjøretimer.. Det vil si nesten 30 dobbelttimer... Så ikke så rart om det ble så dyrt som det ble for min del. Men nå er jeg trygg når jeg kjører, og for meg så ble dette en investering. Hadde jeg ikke gjort det på denne måten hadde jeg antagelig måtte gå til psykolog for å tørre å sette meg bak rattet, så for meg ble det dette som ble den riktige måten.

Anonymous poster hash: e9602...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Oslo sentrum og har aldri brydd meg om å skaffe meg bil, men nå er jeg 27 med ett barn og syntes egentlig det er litt pesete med barnevogna på buss, trikk og bane.. jeg har muligens noen å øvelseskjøre med, men herre, koster det virkelig opptil 40.000-60.000 for å ta lappen?!? I alle dager. Jeg tenkte det var rundt 20.000-25.000. Og itilegg har jeg forstått at det koster rundt 3000kr i mnd for bensin og forsikringer osv osv? Hvordan i all verden har egentlig 18-20 åringer råd til å ha bil egentlig? Jeg begynner å revurdere om jeg skal gidde å ta lappen, det virker som et voldsomt pengesluk? Og SÅ ille er det ikke med bussen,det skal jeg innrømme.. hmm.

Anonymous poster hash: 5036d...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvor mye du har mulighet for å øvelseskjøre privat.

Disse som har kjørt jevnlig med mamma/pappa fra de var 16 til 18 og skryter av de slapp unna med 20000 kr i utgifter til lappen er jo ikke så sensasjonelt. Alt går på øving.

Statens vegvesen mener en bør ha minst 140 t bak rattet før oppkjøring.

Ikke noe nytt bil koster i Norge. Men du kan greie å holde utgiften mye ned om du kjøper rimeligere brukt. Som ikke bruker for mye drivstoff og har generelt lite feil (verkstedutgifter).

Du kan trenger jo ikke kjøpe bil da. Men det er kjekt å ha sertifikat i tilfelle.



Anonymous poster hash: 80a56...351
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Oslo sentrum og har aldri brydd meg om å skaffe meg bil, men nå er jeg 27 med ett barn og syntes egentlig det er litt pesete med barnevogna på buss, trikk og bane.. jeg har muligens noen å øvelseskjøre med, men herre, koster det virkelig opptil 40.000-60.000 for å ta lappen?!? I alle dager. Jeg tenkte det var rundt 20.000-25.000. Og itilegg har jeg forstått at det koster rundt 3000kr i mnd for bensin og forsikringer osv osv? Hvordan i all verden har egentlig 18-20 åringer råd til å ha bil egentlig? Jeg begynner å revurdere om jeg skal gidde å ta lappen, det virker som et voldsomt pengesluk? Og SÅ ille er det ikke med bussen,det skal jeg innrømme.. hmm.

Anonymous poster hash: 5036d...449

Du slipper unna en prislapp på 20k, ferdig med oppkjøring og førerkortet i hånda. Men det er kun de obligatoriske timene. Skal man unngå å bli ruinert, MÅ man ha noen å kjøre med privat. En venn, familie osv. Å ha 50 kjøretimer tror jeg er totalt bortkastet for 99% av befolkningen. Med mindre du er helt alene i verden (ingen venner, familie, kollegaer) eller har et veldig stort problem med kjøringen, finner du nok noen å kjøre med. Evt betal en slant, eller dekk drivstoffutgiftene for den som eier bilen.

Bensin- og verkstedutgifter og forsikring kommer helt an på hvilken bil du har, om du har noen til å hjelpe deg (i stedet for å sette bilen på verksted for hver pære som ryker, satt på spissen) og hvilket forsikringsselskap du har. Går fint an å slippe unna med 3-4k i året på en ok forsikring, bensin kommer an på hvor mye bilen bruker og hvor mye du bruker bilen. Hva som må repareres og hvor dyrt det er kommer også en del an på hvilken bil du kjøper, men også hvordan du behandler den.

Jeg har gamle biler (fordi det er der interessen min ligger), og selv om de bruker mye drifstoff, er forsikringa grei nok (ene er kjempebillig og den andre er midt på treet), deletilgangen er stor og delene billige, og jeg fikser bilen selv. Så for meg koster det faktisk ikke all verdens å drive to biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper unna en prislapp på 20k, ferdig med oppkjøring og førerkortet i hånda. Men det er kun de obligatoriske timene. Skal man unngå å bli ruinert, MÅ man ha noen å kjøre med privat. En venn, familie osv. Å ha 50 kjøretimer tror jeg er totalt bortkastet for 99% av befolkningen. Med mindre du er helt alene i verden (ingen venner, familie, kollegaer) eller har et veldig stort problem med kjøringen, finner du nok noen å kjøre med. Evt betal en slant, eller dekk drivstoffutgiftene for den som eier bilen.

Bensin- og verkstedutgifter og forsikring kommer helt an på hvilken bil du har, om du har noen til å hjelpe deg (i stedet for å sette bilen på verksted for hver pære som ryker, satt på spissen) og hvilket forsikringsselskap du har. Går fint an å slippe unna med 3-4k i året på en ok forsikring, bensin kommer an på hvor mye bilen bruker og hvor mye du bruker bilen. Hva som må repareres og hvor dyrt det er kommer også en del an på hvilken bil du kjøper, men også hvordan du behandler den.

Jeg har gamle biler (fordi det er der interessen min ligger), og selv om de bruker mye drifstoff, er forsikringa grei nok (ene er kjempebillig og den andre er midt på treet), deletilgangen er stor og delene billige, og jeg fikser bilen selv. Så for meg koster det faktisk ikke all verdens å drive to biler.

Jo, jeg har noen som kan øvelseskjøre med meg heldigvis.. bare så over her i tråden at noen hadde opptil 60-70 kjøretimer (?!). Jeg er nok ikke den som kommer til å fikse bilen på egenhånd hvis noe skulle skje, men har en i familien til barnefar som har eget bilverksted så mulig han kan gi noen snille priser.. jeg tror ikke bilen kommer til å bli så voldsomt mye brukt, kjøring til og fra jobb og barnehage evnt. Og hva slags biler som er bra/dårlig har jeg ihvertfall ikke greie på, biler kan jeg absolutt ingenting om, men jeg kan sikkert få gode tips fra han som har verksted :) takk for svar!

Anonymous poster hash: 5036d...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å høre med noen som driver med bil (ikke bare polerer den i garasjen, men som faktisk skrur endel. Mekaniker, feks). Alle har forskjellige meninger om hvilke biler som er bra, men hvis du hører med noen som har litt peiling, får du nok tips til noe som er driftsikkert. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...