Gå til innhold

Irriterrende parkeringsbot - gateparkering og ferie!


MMCS

Anbefalte innlegg

Åhhh jeg kjenner jeg er irritert! Parkerer bilen min alltid på gata i nabolaget.

Forrige uke parkerte jeg fint i en gate som ligger litt unna boligen, men bilen sto trygt, var en liten sidegate med nesten ingen trafikk. Så reiste jeg på langhelg og når jeg kommer tilbake har jeg fått bot, fordi de tydeligvis rett før helgen satte opp et skilt om at det kun er parkering der med tillatelse fra politiet den ene dagen mellom 12-22.

Og jeg var jo bortreist i god tro om at bilen sto trygt. Ifølge en nabo som bor rett ved der jeg parkerte skjedde det ingenting i den tiden, ikke noe veiarbeid, ingen feiing eller rydding... Er heller ikke noe stor offentlig vei, mer en liten sidegate hvor det er eneboliger. Ingen skjønner hvorfor de satte opp et sånt merkelig skilt....

Og så skriver de selvfølgelig på oslo bymiljøetatens nettside følgende:

" Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene (vegtrafikkloven, trafikkreglene og skiltforeskriften.) Bilfører har en streng aktsomhetsplikt med hensyn til å observere skiltene som er satt opp på stedet. I tillegg plikter bilfører å føre tilsyn med kjøretøyet en gang i døgnet for å forsikre seg om at kjøretøyet forblir lovlig parkert."

JEG KOKER!

Vil det si at man aldri kan reise bort når man ikke har garasje eller oppstillingsplass til bilen og derfor er nødt til å parkere i gata?

Hva gjør dere når dere reiser bort???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lærte du når du tok lappen.

Vi andre får noen til å passe på bilen når vi reiser fra den, evt bruker langtidsparkeringa på flyplassen, dersom vi ikke har privat plass. Og så er det dumt å basere seg på gateparkering når man har bil.



Anonymous poster hash: ca0b6...4da
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh jeg kjenner jeg er irritert! Parkerer bilen min alltid på gata i nabolaget.

Forrige uke parkerte jeg fint i en gate som ligger litt unna boligen, men bilen sto trygt, var en liten sidegate med nesten ingen trafikk. Så reiste jeg på langhelg og når jeg kommer tilbake har jeg fått bot, fordi de tydeligvis rett før helgen satte opp et skilt om at det kun er parkering der med tillatelse fra politiet den ene dagen mellom 12-22.

Og jeg var jo bortreist i god tro om at bilen sto trygt. Ifølge en nabo som bor rett ved der jeg parkerte skjedde det ingenting i den tiden, ikke noe veiarbeid, ingen feiing eller rydding... Er heller ikke noe stor offentlig vei, mer en liten sidegate hvor det er eneboliger. Ingen skjønner hvorfor de satte opp et sånt merkelig skilt....

Og så skriver de selvfølgelig på oslo bymiljøetatens nettside følgende:

" Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene (vegtrafikkloven, trafikkreglene og skiltforeskriften.) Bilfører har en streng aktsomhetsplikt med hensyn til å observere skiltene som er satt opp på stedet. I tillegg plikter bilfører å føre tilsyn med kjøretøyet en gang i døgnet for å forsikre seg om at kjøretøyet forblir lovlig parkert."

JEG KOKER!

Vil det si at man aldri kan reise bort når man ikke har garasje eller oppstillingsplass til bilen og derfor er nødt til å parkere i gata?

Hva gjør dere når dere reiser bort???

Åhhh jeg kjenner jeg er irritert! Parkerer bilen min alltid på gata i nabolaget.

Forrige uke parkerte jeg fint i en gate som ligger litt unna boligen, men bilen sto trygt, var en liten sidegate med nesten ingen trafikk. Så reiste jeg på langhelg og når jeg kommer tilbake har jeg fått bot, fordi de tydeligvis rett før helgen satte opp et skilt om at det kun er parkering der med tillatelse fra politiet den ene dagen mellom 12-22.

Og jeg var jo bortreist i god tro om at bilen sto trygt. Ifølge en nabo som bor rett ved der jeg parkerte skjedde det ingenting i den tiden, ikke noe veiarbeid, ingen feiing eller rydding... Er heller ikke noe stor offentlig vei, mer en liten sidegate hvor det er eneboliger. Ingen skjønner hvorfor de satte opp et sånt merkelig skilt....

Og så skriver de selvfølgelig på oslo bymiljøetatens nettside følgende:

" Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene (vegtrafikkloven, trafikkreglene og skiltforeskriften.) Bilfører har en streng aktsomhetsplikt med hensyn til å observere skiltene som er satt opp på stedet. I tillegg plikter bilfører å føre tilsyn med kjøretøyet en gang i døgnet for å forsikre seg om at kjøretøyet forblir lovlig parkert."

JEG KOKER!

Vil det si at man aldri kan reise bort når man ikke har garasje eller oppstillingsplass til bilen og derfor er nødt til å parkere i gata?

Hva gjør dere når dere reiser bort???

Hvis jeg skal fly ut av landet parkerer jeg på Gardermoen Parkering. Pris kr 440 for 1 uke - 640 for 2 uker. Med andre ikke noe særlig dyrere enn å ta flytoget frem og tilbake, spesielt hvis man feks har et tidlig fly og må ta taxi til flytoget.

Anonymous poster hash: 0f7dc...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte du når du tok lappen. Anonymous poster hash: ca0b6...4da

Vel, jeg tok lappen i utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh, nusselig liten sinnatagg. Google "Q park" - parkeringsselskapenes Gestapoelite - og finn noen riktig gode sinnehistorier i parkeringsøyemed.

Anonymous poster hash: 11596...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde soneparkering opplevde jeg omtrent det samme da jeg var på ferie. Bortsett fra at min bil ble tauet vekk.. Etter den episoden (bodde der i mange år uten mulighet til å parkere på annen måte) ga jeg fra meg bilnøkkelen til en eller annen venn som passet på bilen for meg da jeg var vekke. Reiste en del i jobben på den tiden, så det ble litt humor ut av dette blant meg og vennene mine. Jeg hadde verken barn eller hund, men en bil som måtte passes på da jeg var vekke. Skjedde forøvrig aldri at bilen måtte flyttes.



Anonymous poster hash: b091b...53a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg tok lappen i utlandet...

Vel, du pliktet å sette deg inn i reglene da du begynte å kjøre bil her. Rettsvillfarelse fritar ikke.

Anonymous poster hash: 5e11f...5be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tok lappen i utlandet...

Og da har du et ekstra ansvar for å sette deg inn i reglene her. Å lese gjennom teoriboka en gang er ikke mye forlangt.

Uansett var det flaks for deg at bilen ikke ble taua, så smil og vær glad.

Anonymous poster hash: ca0b6...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ene og alene din skyld, selv om den kognitive dissonansen sier noe annet.

Anonymous poster hash: 02555...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud å firkanta det skal være. bilen min ble tauet bort i dag også pga parkering forbudt skilt som ble satt opp før helgen. og jeg gikk ikke å sjekket i går. synes det er hjerterått at det skal gå at å bare taue vekk bilen uten engang å få varsel om at den forsvinner. synes også ditt tilfelle er helråttent. for å unngå at man skal få parkeringsbot når man er på ferie eller at man ikke har venner i nærheten som kan sjekke det, får man flytte på en gård da hvor du kan styre dette sjøl. er det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud å firkanta det skal være. bilen min ble tauet bort i dag også pga parkering forbudt skilt som ble satt opp før helgen. og jeg gikk ikke å sjekket i går. synes det er hjerterått at det skal gå at å bare taue vekk bilen uten engang å få varsel om at den forsvinner. synes også ditt tilfelle er helråttent. for å unngå at man skal få parkeringsbot når man er på ferie eller at man ikke har venner i nærheten som kan sjekke det, får man flytte på en gård da hvor du kan styre dette sjøl. er det mulig.

Jeg har faktisk blitt oppringt et par ganger og bedt om å flytte bilen pga at de skulle feie gatene. Med andre ord tok de seg tid til å sjekke regnr for å finne telefonnummeret mitt. Kanskje fordi bilen min var den eneste som sto i hele nabolaget...

Men hadde jeg ikke hørt/tatt telefonen hadde det nok endt med borttauing for meg også.

Anonymous poster hash: 0f7dc...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud å firkanta det skal være. bilen min ble tauet bort i dag også pga parkering forbudt skilt som ble satt opp før helgen. og jeg gikk ikke å sjekket i går. synes det er hjerterått at det skal gå at å bare taue vekk bilen uten engang å få varsel om at den forsvinner. synes også ditt tilfelle er helråttent. for å unngå at man skal få parkeringsbot når man er på ferie eller at man ikke har venner i nærheten som kan sjekke det, får man flytte på en gård da hvor du kan styre dette sjøl. er det mulig.

Vet du hva som er hjerterått? At kommunen må bruke masse penger på venting, tauing, registersjekking, ringing og denslags bare fordi folk ikke klarer å følge med i timen og ta ansvar. de pengene er blant annet mine skattepenger, og jeg skulle i grunnen helst sett at de gikk til noe mer fornuftig.

Anonymous poster hash: 02555...7fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen ikke står på parkeringsplass er du faktisk pliktig til å sjekke om du forsatt kan stå der 1 gang i døgnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Du burde få satt den bort til venner som ikke har samme parkeringsproblemer som deg.

Det er også gjerne parkeringsmuligheter der du tar fly, tog fra. Men det koster gjerne litt.

Det er ikke like lett når en er avhengig av offentlige parkeringsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...