Gå til innhold

konfirmasjon: Kristelig eller borgerlig? Hva valgte du?

Gjest GreenSky

borgelig eller kristelig konfirmasjon?  

2 stemmer

1. 1. borgelig eller kristelig konfirmasjon?

• borgerlig
      39
    • kristelig
      95
    • ingen av delene
      1
    • er ikke konfirmert
      14

Anbefalte innlegg

Borgelig "konfirmasjon" er ikke konfirmasjon, all den dag konfirmasjon betyr å bekrefte sin tro og dåpsløftet. Jeg er enig med din bestemor Vimsevips, selvom jeg nok ville formulert meg litt annerledes....

Jeg er fadder til en fjortenåring og når hun når konfirmasjonsalder neste år blir det gave fra meg kun dersm hun velger den kirkelige løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Jeg er fadder til en fjortenåring og når hun når konfirmasjonsalder neste år blir det gave fra meg kun dersm hun velger den kirkelige løsningen.

Hva har gaven med konfirmasjonen å gjøre? Er det en gulrot for å få folk til konfirmere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei overhodet ikke, men jeg gir ikke gave til barn som stiller seg opp i rådhuset for moro skyld, all den dag jeg mener at konformasjonen er en dåpsbekreftelse, og at det er det som skal feires.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Nei overhodet ikke' date=' men jeg gir ikke gave til barn som stiller seg opp i rådhuset for moro skyld, all den dag jeg mener at konformasjonen er en dåpsbekreftelse, og at det er det som skal feires.[/quote']

Du viser en ganske snever holdning når du sier at folk stiller opp i rådhuset for moro skyld. Med din manglende toleranse formoder jeg at du ikke er en kristen, derfor skjønner jeg ikke helt ditt ønske om at ungen skal velge det ene framfor det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei overhodet ikke' date=' men jeg gir ikke gave til barn som stiller seg opp i rådhuset for moro skyld, all den dag jeg mener at konformasjonen er en dåpsbekreftelse, og at det er det som skal feires.[/quote']

Rent bortsett fra at konformasjon egentlig betyr noe langt mer og annet enn å bekrefte dåpsløftet ... - selv om det på mange måter er den vanlige måten å se det på ..

Hva gjør du med en som konfirmerer seg i kirken for "morro" skyld?? Får de heller ikke gave??

En stor del av konfirmantene gjør det bare fordi alle andre gjør det - eller pga gavene - det er ikke til å komme forbi .. så da bør det vel kanskje være forbehold det som tror sterkt å få gave da .. og hvordan måler du tro .. hva er nok.. og hva er bare for morro skyld.. Eller er det at de velger den tradisjonelle konfirmasjonen nok til å få gave uansett grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......formoder jeg at du ikke er en kristen....

Du tar feil, Pus.

Å konfirmere seg er å bekjenne og konfirmere sin kristne tro, jeg er selv kristen og konfirmerte meg med troen i mitt hjerte. Det er ikke for moro skyld at trosbekjennelsen er en av de mest vesentlige delene av konfirmasjonsopplæringen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmerte meg i kirken siden dette ble forventet av familien. Den gangen prøvde jeg å rettferdiggjøre mitt "feige" valg, ved å si: "Jeg føler jeg vet for lite om kristendommen, kanskje jeg kan få noe ut av konfirmantundervisningen..." Det fikk jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Du tar feil, Pus.

Å konfirmere seg er å bekjenne og konfirmere sin kristne tro, jeg er selv kristen og konfirmerte meg med troen i mitt hjerte. Det er ikke for moro skyld at trosbekjennelsen er en av de mest vesentlige delene av konfirmasjonsopplæringen......

Ok, da. Den mangelfulle toleransen sier kanskje mer om hvor rettroende og god en kristen du er.

Du er ganske så naiv hvis du tror flertallet av de som konfirmerer seg i kirken gjør det fordi det er en bekreftelse av dåpsløftet. Jeg er klar over at noen av dere tar budskapet seriøst, men flertallet gjør det ikke. Da en ca. 20 prosent av Norges befolkning ser på seg som "personlige kristne" tipper jeg samme antallet konfirmerer seg på et kristen grunnlag, og ikke på bakgrunn av tradisjon og for å holde en overgangsrite. Hva hvis ditt fadderbarn bare konfirmerer seg fordi at alle andre gjør det. Fortjener hun da en gave?

Da det er en stor forskjell mellom andelen av de som ser på seg som kristne og de som konfirmerer seg i kirken totalt sett, virker det som det er langt flere som konfirmerer seg for moro skyld der. Men det er vel bedre at folk holder religionen for narr, enn at de holder denne overgangsriten en annen plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgelig "konfirmasjon" er ikke konfirmasjon, all den dag konfirmasjon betyr å bekrefte sin tro og dåpsløftet. Jeg er enig med din bestemor Vimsevips, selvom jeg nok ville formulert meg litt annerledes....

Konfirmasjon betyr ikke å bekrefte sin tro og dåpsløftet. Ja, det er det det blir brukt om i kristelig konfirmasjon, men det er ikke det ordet betyr.

"Konfirmasjon refererer ikke til det engelske ordet confirm som betyr å bekrefte, men til det latinske ordet confirmare som betyr å støtte og styrke.

Formålet med Borgerlig Konfirmasjon er nettopp å støtte og styrke de unge i overgangen fra barn til voksen"

Dette fant jeg i en tale for borgerlig konfirmasjon, og synes det ga en god forklaring.

Om du gir eller ikke gir gave til ditt fadderbarn er jo din sak, men det virker ganske intolerant når du sier det slik ("jeg gir ikke gave til barn som stiller seg opp i rådhuset for moro skyld"). Hva ville du sagt hvis hun valgte kristelig bare fordi hun visste hun da ville få mer penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg komfirmerte meg borgerlig' date=' og er veldig glad for det. Jeg lærte masse om etik og moral, som jeg tror ga meg en god balast på veien mot det voksne liv.Piglet[/quote']

Enig med deg! Konfirmerte meg også borgelig...

Vi var oppdelt i grupper på 8-10 perosner som hadde samtaler en gang i uka. Noen av temaene vi tok opp (ett tema hver uke) var det gruppeleder som bestemte, og oen av kveldene var det vi som valgte tema. Alt ifra etikk og moral, mobbing, medmennesker, seksualitet osv... Var kjempefine kvelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon betyr ikke å bekrefte sin tro og dåpsløftet.

"Konfirmasjon refererer ikke til det engelske ordet confirm som betyr å bekrefte, men til det latinske ordet confirmare som betyr å støtte og styrke.

Dette fant jeg i en tale for borgerlig konfirmasjon, og synes det ga en god forklaring.

Og hvorfor skulle de som arrangerer en borgelig tilstelning si noe annet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Og hvorfor skulle de som arrangerer en borgelig tilstelning si noe annet........

Jepp, det er nok en løgn, men det er jo hva slike hedninger er kjent for. Å lyve, mener jeg. Milly, du konfirmerer deg bare på moro skyld. Du tar ikke dette på langt nært så seriøst som 70% av resten av norske 14 åringer. De som gjør dette kun for å bekrefte dåpsløftet og ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Konfirmerte meg borgerlig, fordi jeg ønsket å feire overgangen og fordi det var en god grunn til å samle familien til fest! (vi er mange og spredt) Ba om å ikke få penger, men heller gaver som passet meg. Bøker, møbler og utstyr til en fremtidig hybel, mer bøker og et vakkert smykke var på gavebordet blant annet. Fikk også noen tusen av besteforeldrenen mine som står på sperret konto til den dagen jeg kanskje trenger dem. (ikke vet jeg når det skal bli, i følge morfar så "trengte" jeg ikke lappen,eller vaskemaskin og kjøleskap når vi flyttet) :wink:

Er ikke døpt, har ikke hatt kristendom på skolen. Hadde enten livsyn hvis det var tilgjengelig eller var tatt ut av undervisningen hvis alternativ ikke var tilgjengelig.

Helt naturlig for meg å ønske en overgangssermoni som alle vennene mine, men å stå der i kirken og love det ene og det andre, kom ikke på tale. Er ikke kristen, har ikke noe der å gjøre.

Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det ordet betyr på latinsk, sjekk det om du vil. Jeg oppga bare den kilden fordi jeg syntes det var en god måte å si det på...

Det er betydningen av det latinske ordet som blir brukt, om kirken bruker det engelske har ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt dette på KG, men kirkelig konfirmasjon er ikke en bekjennelseshandling.

Her har jeg klippet fra kirken.no som forteller hva konfirmasjon er:" Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten"

Konfirmasjon blir sett på som en del av kirkens dåpsopplæring.

Når og hvordan ungdom/voksne tar standpunkt til innholdet er opp til dem.

Valget skjer ikke i hva slags konfirmasjonstype man velger. Det vil være helt feil å kreve et standpunkt før opplæring er gjennomført.

Noen havner i ikke-troende kategorien etter endt kirkelig konfirmasjonsundervisning, mens andre som har blitt konfirmert borgerlig kan bli aktive kirkegjengere.

Det jeg ble litt overrasket over er at det bare var 3 valg her på denne undersøkelsen.

Det finnes da flere alternativer enn disse 3. Frelsesarmeen, pinsevenners ungdomsfest, jødisk bar-mitzvah, mf.

Jeg mener at det er viktig å respektere hverandres valg uansett hva man velger.

Jeg kan skrive under på at det å velge kirkens konfirmasjon ikke alltid er den lette løsningen nå for tiden. Det er flere som faktisk ikke får lov av sine foreldre å velge dette på samme måte som det finnes foreldre som nekter barna borgerlig konfirmasjon. Begge deler er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at du har peil, Skjermen, men det er da vitterlig like mange meninger som folk.....

Der jeg kommer fra sier prestene at konfirmasjonen er en bekreftelse på egen tro, og at det ikke er noen tvil i det hele tatt rundt det.

Ordets betydning er jo som du sier bekrefte, altså en bekreftelse på egen tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ordets betydning er jo som du sier bekrefte' date= altså en bekreftelse på egen tro.

Som du selv sier er det vitterlig like mange meninger som folk. Og alle mener dermed ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampeskjerm utlogget

Tex.

Det er greit at det finnes forskjellige meninger.

Det jeg presenterte var kun hva den offisielle kirken sier om konfirmasjonen og hva biskoper og kirkens råd har sagt om saken.

Hva hver enkelt personlig legger i konfirmasjon får bli opp til den enkelte.

Det jeg reagerer på er når folk her sier at kirkelig konfirmasjon ER bekjennelse og bekreftelse. Da må det heller sies at dette er en personlig mening og ikke noe som kommer fra kirken. Konfirmasjon har vært en forbønnshandling og ikke en løftesavleggelse så lenge jeg har levd.

Jeg vil bli veldig overrasket om det et eneste sted i Norge blir avkrevet noen personlig bekjennelse eller bekreftelse på konfirmasjonsdagen.

Da må det i tilfelle være noen som kjører et opplegg på tvers av det som er anbefalt. Meg bekjent har det bare vært læstadianere som har beholdt elementer av noe slikt i konfirmasjonen. Men, det kan jo selvsagt være flere. Jeg utelukker ingenting, men jeg må jo si jeg blir nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra sier prestene at konfirmasjonen er en bekreftelse på egen tro, og at det ikke er noen tvil i det hele tatt rundt det.

Og hvorfor skulle de som arrangerer en kristelig tilstelning si noe annet....... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...