Gjest Amber Rose Skrevet 1. desember 2013 #101 Skrevet 1. desember 2013 Hykler er det du som er, det er det som er så flaut, at du ikke ser det en gang. Patetisk. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Jasså? Forklar.
Alvina Skrevet 2. desember 2013 #102 Skrevet 2. desember 2013 Synes ikke det er så ille, du vet jo selv at du ikke skal slikke på kniven (og kanskje helst ikke av tallerkenen heller). Albuen på bordet, mange har et avslappet forhold til det. Jeg er nevrotisk opptatt av å brette servietten med vrangsiden ut, den er ifølge "noens syn" mer ren på den måten og det er god etikette. Så kan jeg få ha på meg de klærne jeg har, tror ingen bryr seg om det. Det verste jeg ser er de som prater med mat i munnen, er vel det eneste jeg kan bli litt dårlig av, og er det en date er han diskvalifisert uten at jeg trenger si noe mer.
Zess Skrevet 2. desember 2013 #103 Skrevet 2. desember 2013 (endret) Må bare si meg enig i at det virker som om de som kommer med de mest snobbete svarene her, antagelig er de minst verdensvante. Hva som er anbefalt oppførsel varierer jo fra restaurant til restaurant, men på middels til litt over gjennomsnittet/småfine restauranter er det virkelig ingen som bryr seg om du har på deg jeans eller dressbukse, om du har servietten på bordet eller fanget eller om du lener en albue på bordet, så sant du ikke konstant luter deg over bordflata. Stol på dem med som gir råd om normal bordskikk i avslappede former, blås i resten. Endret 2. desember 2013 av Zess 3
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 2. desember 2013 #104 Skrevet 2. desember 2013 (endret) Lurer på om TS blir noe klokere av denne tråden.. Her er en helt grei og enkel oversikt over bordmanerer i britisk kultur, som jo er den Norge har kopiert, se under "basic manners": http://www.learnenglish.de/culture/eatingculture.html Der er det en del sånne småting som sikkert er sånt du ikke vet eller tenker noe særlig over når du ikke er oppdratt i det. Og en del småting folk her vil påstå er meningsløst (et av punktene er f.eks. "Never mash or mix food on your plate"..), og mye man vil påstå kommer veldig an på restauranten. Og det er selvsagt helt klart at etikette kommer an på restauranten. Men nå sier jo TS at hun er helt nybegynner på restaurant her, dere kan ikke forvente at hun skal ha i ryggmargen akkurat hvor etikette-nivået ligger overalt! Det er jo nettopp en sånn ting som kommer med erfaring og som man ikke kan lese seg til. Så da vil jeg påstå at det er lettere å lære seg det som er riktig etikette (ikke den superformelle, men de standard manerene) og legge til seg de vanene først som sist, for det er mye lettere å snobbe ned enn å snobbe opp. Når det gjelder den etterhvert så berømte greia med å ikke mose maten så står den forøvrig interessant nok her på en kort liste over åpenbare, basic ting som å ikke tygge med kjeften åpen, så det er en helt vanlig regel og ikke en pirkete liten tulledetalj. Jeg er jo enig i at om man sitter på Ivars Veikro og spiser kjøttkaker sammen med trailersjåfører så er det bare å mose til knoklene blir blå og hele retten har blitt en ugjenkjennelig masse som ser ut som kirurgisk avfall etter en slankeoperasjon. Men selv om det er helt OK mange steder så er det da fra et rent pedagogisk standpunkt jævla mye lettere å bare lære seg å ikke mose maten - EVER. Dere kan ikke forvente at TS, som jo sier hun ikke kan en dritt om manerer og aldri spiser ute, skal ha det helt klart for seg akkurat hvor hun kan blåse i den og den regelen. Begynn med å lære deg gode manerer, du driter deg aldri ut med å ikke mose potetene eller ikke ha albuene på bordet iallefall (forøvrig er regelen at man kan ha dem på bordet når tallerknene er ryddet bort). Etter du har vært ute og spist mye så vil alt komme naturlig for deg og du vil intuitivt skjønne hvordan du skal oppføre deg med en gang du entrer restauranten. Endret 2. desember 2013 av Hooty McOwlface 11
Pene sko... Skrevet 3. desember 2013 #105 Skrevet 3. desember 2013 (endret) I HI er det grunnleggende skikk og bruk som blir beskrevet. Trist at folk skal vokse opp sånn. Jeg synes det er helt greit å være neandertalsk hjemme, men en del av oppdragelsen, fattig eller ei, er å vite hvordan man ter seg blant fintfolk. Her er det allerede mange tilbakemeldinger på bruk av bestikk og serviett, smatting, lukket munn osv. Det er noen andre ting man også må passe på: Ikke bruk servietten til å snyte deg eller tørke tårer eller sminke. Ha alltid papirlommetørklær eller et rent lommetørkle med deg. Lær deg kodene for hvordan du plasserer bestikket. Har du pause i spisingen legges bestikket i kryss, er du ferdig med å spise, legges bestikket ved siden av hverandre til høyre. Dermed ser servitøren om du er ferdig og h*n kan ta vekk tallerkenen. Dersom du får flere retter med ulike typer bestikk, skal du alltid begynne ytterst. Selv om man er på restaurant, er ikke servitørene dine tjenere, så vær tålmodig og ikke mas når du ser at de har mye å gjøre. Å drikke mye alkohol er en uting på restaurant. Dersom du er usikker på hvilken vin du skal velge, spør du servitøren om råd. Husets vin er som regel alltid et billig og greit alternativ. Vis respekt for maten de serverer, dvs. ikke mos eller bland tingene på tallerkenen. Hadde de villet servere de kokte potetene most, hadde de selvfølgelig most dem for deg. Det samme gjelder ketchup, soyasaus, salt og pepper: Ikke ha på nye smaker med mindre det en del av retten, og ikke ha på salt og pepper før du har smakt. På bedre steder er det garantert salt nok. Ikke velg åpenbart "gale" kombinasjoner av vin og mat, for eksempel rødvin og reker. Er du veldig glad i begge, må du gjerne bestille begge deler, men da hver for seg. Velg da for eksempel Farris til rekene og et glass rødvin etterpå. Hvis du vil klage på maten, så hver konkret og forklar hva du hadde forventet annerledes. Dersom en rett virkelig ikke smaker, men er tilberedt riktig, så si aldri at det smakte vondt, si at det var uvant, men interessant og at du er mett. Anonymous poster hash: 5cca7...b16 Perfekt! Kort og presist' Av andre ting som er verdt å vite, er det at man skal holde i stetten når man drikker musserende eller i det hele tatt avkjølte viner. Vinen skal ikke hetes av en varm hånd mens man drikker. Når man skåler, skal man ikke klinge glassene mot hverandre. Man hever glasset til andre skjorteknapp fra toppen, eller enklere sagt cirka midt foran brystkassen, og så ser man på dem man skåler sammen med, før man tar en pen slurk av glasset, senker den ned igjen til andre skjorteknapp, ser igjen på dem man skåler med, før man setter glasset tilbake på bordet. Dette er en pen skål. Servietten er til for å brukes. Den skal du ha pent plassert på fanget når du spiser. Er det noe du etterlyser, så spør du simpelthen kelner eller hovmester. Deres oppgave er at du blir tilfreds. Hva du ønsker, det får du. Skulle det være mangler eller forsinkelse, vil du bli tilbudt avhjelp eller avslag i pris. Utover dette og det tidligere nevnte, er det ikke noen flere lure huskeregler. Foruten driks, som bør gis på finere restauranter slik det følger av uskreven sedvane. Hva du vil gi er i bunn og grunn opp til deg selv, men 10% pleier å være grunnsatsen såvidt jeg vet. Sitt heller ikke i telefonen under en finere middag på restaurant. Ringer telefonen, skal du først unnskylde deg til dine gjester, før du går til gangen eller garderoben eller ut av lokalet for å ta telefonen. Når samtalen er ferdig går du tilbake til gjestene og ber igjen om unnskyldning når du har satt deg. Telefonsamtalen bør av høflige årsaker ikke være lenger enn nødvendig. Endret 3. desember 2013 av Pene sko... 8
Gjest Raindrops Skrevet 3. desember 2013 #106 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke lever i en snobbete hverdag. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #107 Skrevet 3. desember 2013 Noen her som vet hvordan man gjør unna bæsjingen på en finere restaurant? Noen regler der? Kan man gå å bæsje mellom middag og dessert feks? Anonymous poster hash: c60ac...f33 2
Daria Skrevet 3. desember 2013 #108 Skrevet 3. desember 2013 Sitt heller ikke i telefonen under en finere middag på restaurant. Ringer telefonen, skal du først unnskylde deg til dine gjester, før du går til gangen eller garderoben eller ut av lokalet for å ta telefonen. Når samtalen er ferdig går du tilbake til gjestene og ber igjen om unnskyldning når du har satt deg. Telefonsamtalen bør av høflige årsaker ikke være lenger enn nødvendig. På en finere restaurant bør telefonen stå på lydløs og ikke tas under måltidet overhodet. Forøvrig er jeg veldig enig med det siste innlegget til Hooty McOwlface. Man bør lære seg grunnleggende manerer og skikk og bruk og følge det, så vil man etterhvert merke hvilke regler som kan brytes når og hvor. Er man i tvil, så sats på den veloppdragne løsningen. 1
Karmosin Skrevet 3. desember 2013 #109 Skrevet 3. desember 2013 Må bare si meg enig i at det virker som om de som kommer med de mest snobbete svarene her, antagelig er de minst verdensvante. Hva som er anbefalt oppførsel varierer jo fra restaurant til restaurant, men på middels til litt over gjennomsnittet/småfine restauranter er det virkelig ingen som bryr seg om du har på deg jeans eller dressbukse, om du har servietten på bordet eller fanget eller om du lener en albue på bordet, så sant du ikke konstant luter deg over bordflata. Stol på dem med som gir råd om normal bordskikk i avslappede former, blås i resten. Jeg er langt på vei enig. Utover å spise pent, som flere har gitt gode svar på (og jeg synes også at det er greit å legge seg på god bordskikk før man begynner å tøye grensene), er det greit å huske på at gode restauranter bryr seg om en ting og det er maten. Enkelte konservative restauranter (gode eller mindre gode) foretrekker at man går med noe annet enn joggesko og jeans, og menn kan være nødt til å gå med jakke, men i en god restaurant som ikke tviholder på temmelig utdaterte klesregler vil ingen reagere overhodet på om gjestene kommer i jeans. "Avslappet atmosfære" har blitt en del av kvalitetskriteriene. Jeg har blant annet spist på en Michelin-stjernerestaurant hvor de gjør et nummer av at gjestene skal føle at de bare kan stikke innom etter jobb, med unger og jeans og det hele. Akkurat det er ikke så veldig trolig at man får til siden det ikke er så lett å få bord der uten å bestille i god tid i forveien, men det sier noe om hva slags stemning restauranten ønsker. Kim har helt rett i at de som kommer hverdagskledd mest sannsynlig spiser ofte ute og har et avslappet forhold til det. Det gjelder for teater og opera også. TS nevner en god italiensk restaurant hvor alle satt i kjoler og finskjorte, og jeg kan ikke for mitt bare liv komme på en italiensk restaurant i Oslo hvor jeg hadde følt at jeg burde pynte meg for å spise. Jeg vet at TS ikke nødvendigvis var i Oslo, men poenget mitt er at stripynter man seg for å spise er det fordi man enten går slik kledd til vanlig, fordi man feirer noe så det er en Stor Anledning eller fordi man ikke er vant med å spise ute og ser det som en Stor Anledning i seg selv. I disse tider kan det være fordi man er på julebord. Jeg fant forresten et bilde av bestikketiketten en AB nevnte. 1
Pene sko... Skrevet 3. desember 2013 #110 Skrevet 3. desember 2013 (endret) På en finere restaurant bør telefonen stå på lydløs og ikke tas under måltidet overhodet. I prinsippet enig, selv om jeg rimeligvis synes at unntak kan gjøres. Å ta telefonen likestiller jeg omtrent med å gå på do - må man, så må man. Men naturligvis bør man aller helst ikke ta telefonen under en finere middag, så sant man kan unnlate det. Endret 3. desember 2013 av Pene sko... 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #111 Skrevet 3. desember 2013 Tross alt viktigere å gå på do. Man vil vel ikke bæsje i buksa? En tlfsamtale kan vente. Anonymous poster hash: c60ac...f33
Pene sko... Skrevet 3. desember 2013 #112 Skrevet 3. desember 2013 Tross alt viktigere å gå på do. Man vil vel ikke bæsje i buksa? En tlfsamtale kan vente. Anonymous poster hash: c60ac...f33 Som sagt; må man, så må man. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #113 Skrevet 3. desember 2013 Noen her som vet hvordan man gjør unna bæsjingen på en finere restaurant? Noen regler der? Kan man gå å bæsje mellom middag og dessert feks? Anonymous poster hash: c60ac...f33 Enten holder du deg, eller så gjør du det på en diskret måte i buksen, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 07afb...c3e 3
Gjest navnelapp Skrevet 4. desember 2013 #114 Skrevet 4. desember 2013 Når det gjeld det å slikke på kniven så er det fleire grunnar til at ein ikkje skal gjere det. I gamle dagar var bestikket gjerne av sølv, men kniven var av eit anna metall, gjerne med mykje jern i. Det kunne gi ein bismak som ikkje var så behageleg i munnen. Den var også slipt skarp, og verten brukte den til å skjere opp kjøtet med. Då var det ikkje så stilig å putte kniven i munnen under måltidet, både av estetiske grunnar og fordi ein faktisk kunne skjere seg. I dag syns eg det beste argumentet mot er at ein brukar kniven i felles skåler, t.d. smørskåla. Å putte den i munnen då er ikkje så delikat. Ein brukar jo ikkje sin eigen gaffel til å forsyne seg med.
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 4. desember 2013 #115 Skrevet 4. desember 2013 (endret) En annen grunn til at det ikke er fint å slikke på kniven er at det ikke er fint å sitte og slikke på bestikk generelt. Jeg slikker ikke maten av gaffelen heller, jeg putter gaffelen med maten på inn i munnen. Endret 4. desember 2013 av Hooty McOwlface
Gjest Peanut Skrevet 5. desember 2013 #116 Skrevet 5. desember 2013 Noen linker: http://skaarderud.blogspot.no/2012/12/skikk-og-bruk-middagsbordet.html http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=74940 http://www.solhaug.com/bryllup/glassbestikk.htm Her står det og noe: http://jcinorwaynk.wordpress.com/faq/skikk-og-bruk-faq/ Når det gjelder å spise suppe, så vil nok en eldre generasjon kanskje påstå at tallerkenen skal helles fra deg når du spiser resten av suppen din. Med mindre du er redd for at suppen skal havne i fanget på deg (og da helle den fra deg av den grunn) kan du fint spise den hellende mot deg. Ellers; spis rolig, ikke slurp og ikke dypp brødet i suppen.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #117 Skrevet 7. desember 2013 Det er ikke frekt å skrive at det som beskrives i HI er ekkelt. Det er et faktum. Jeg vet om mange som har vokst opp i mindre heldigstilte hjem der bordskikk ikke har vært prioritert, de har likevel greid å lære seg dette andre steder. Å skylde på hjemmet er og blir for slapt. Å slikke på kniven er så grusomt og jeg kan ikke forklare hvorfor det er slik, det er vel kulturelt betinget. I noen kulturer er det å rape ved matbordet helt akseptert, det er det ikke her i landet. Sånn er det bare. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Nå synes jeg du overdriver fælt her. Det ts nevner i hovedinnlegget er ikke grusomt, da vet du virkelig ikke hva grusomt vil si. Det eneste jeg reagerte på som jeg synes ts ikke bør gjøre er å tørke seg etter maten med hendene, da kan du gått bruke papir/serviett. Det er ikke helt kriiise om noen slikker på kniven i mine øyne, folk er lært opp forskjellig og folk har også ulike måter å spise på. Merker jeg blir litt gern av sånne matnazier som deg; nyt maten det er det viktigste synes nå jeg! Må være slitsomt å hele tiden tenke på hvordan man skal spise enn å faktisk nyte det. Anonymous poster hash: 9384a...00c 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #118 Skrevet 8. desember 2013 Nå synes jeg du overdriver fælt her. Det ts nevner i hovedinnlegget er ikke grusomt, da vet du virkelig ikke hva grusomt vil si. Det eneste jeg reagerte på som jeg synes ts ikke bør gjøre er å tørke seg etter maten med hendene, da kan du gått bruke papir/serviett. Det er ikke helt kriiise om noen slikker på kniven i mine øyne, folk er lært opp forskjellig og folk har også ulike måter å spise på. Merker jeg blir litt gern av sånne matnazier som deg; nyt maten det er det viktigste synes nå jeg! Må være slitsomt å hele tiden tenke på hvordan man skal spise enn å faktisk nyte det. Anonymous poster hash: 9384a...00c Jeg tror du misforstår hva skikkelig oppdragelse er. For oss som har lært bordmanerer hjemme, er det ikke noe å tenke over, det skjer automatisk at man følger bordskikk og bruk og dermed kan fokusere helt og holdent på å nyte maten samtidig som man ikke er til sjenanse for andre. Anonymous poster hash: 5cca7...b16 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #119 Skrevet 10. desember 2013 Nå synes jeg du overdriver fælt her. Det ts nevner i hovedinnlegget er ikke grusomt, da vet du virkelig ikke hva grusomt vil si. Det eneste jeg reagerte på som jeg synes ts ikke bør gjøre er å tørke seg etter maten med hendene, da kan du gått bruke papir/serviett. Det er ikke helt kriiise om noen slikker på kniven i mine øyne, folk er lært opp forskjellig og folk har også ulike måter å spise på. Merker jeg blir litt gern av sånne matnazier som deg; nyt maten det er det viktigste synes nå jeg! Må være slitsomt å hele tiden tenke på hvordan man skal spise enn å faktisk nyte det. Anonymous poster hash: 9384a...00c Man greier helt fint å nyte maten uten å spise som en gris. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå