Gå til innhold

Do's and dont's på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du lærte å ha servietten i fanget og bruke bestikket i riktig rekkefølge i barnehagen? Og likevel lærte du aldri å tiltale folk på en høflig måte?

Anonymous poster hash: 444fd...e50

Helt grunnleggende bordskikk som ikke å spise av kniven, tygge med lukket munn og ikke å drikke med mat i munnen, for å nevne noe. Ting TS ikke har fått med seg. Å kommentere hva som er særdeles motbydelig oppførsel er ikke frekt. TS sier at hun vil ha hjelp, det har hun fått.

Anonymous poster hash: 5f4f7...281

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Personlig har jeg blitt opplært i god bordskikk (noe som kommer godt med i diverse forretningsmøter som inkluderer mat). Dog er det noen prinsipper jeg alltid reagerer på: når jeg har betalt i dyre dommer for å få servert mat som jeg vil spise, så spiser jeg den slik jeg vil. For min del er det ikke den store endringen annet enn at jeg stort sett alltid krydrer og salter litt ekstra, men om folk vil mose poteten fordi det gir dem en bedre spiseopplevelse, så skal de for all del få lov til å gjøre det - uten at sosiale åndssvake mennesker skal begynne å lange ut mot dem.

Det er også noe som heter å tilpasse seg situasjonen. Er man på en restaurant med tre måneders venteliste og en høvelig stiv dresscode, så bør man oppføre seg strikt hele veien. Man har en tendens til å sitte på show i slike restauranter, og jeg vil ikke skape et dårlig førsteinntrykk om potensielle forretningsforbindelser observerer meg i en uheldig situasjon (en av grunnene til at jeg som regel styrer unna slike steder).

Man må se an hvilken type restaurant det er. Folkene som er til stedet, kelnerne etc, og en ting som er så utrolig viktig: de som virkelig har forståelse for regler, vet når de kan brytes.

• Liker 6
Skrevet

Og- det er veldig stor forskjell på resturanter. De fleste resturanter er ikke så stive og serverer ikke gourmet mat. Er man f.eks på en indisk resturant mener jeg det bør være greit å spise litt med hender og bruke nan til å ta opp maten med. Er jeg på en typisk kinesisk/vietnamisk resturant så bruker jeg pinner.

Skrevet

Helt grunnleggende bordskikk som ikke å spise av kniven, tygge med lukket munn og ikke å drikke med mat i munnen, for å nevne noe. Ting TS ikke har fått med seg. Å kommentere hva som er særdeles motbydelig oppførsel er ikke frekt. TS sier at hun vil ha hjelp, det har hun fått.

Når det gjelder det å tiltale folk på en høflig måte.

For det første:

TS er fullstendig klar over at bordmanerene hennes ikke er de beste. Og når en person er klar over det selv, er det ikke nødvendig å komme med en irettesettende og nedlatende tone tone àla "du er ikke 2 år", med mer.

For det andre:

TS bruker ikke oppveksten sin som en unnskyldning, slik du sa i et tidligere innlegg. Hun bruker det som en forklaring slik at vi skal forstå bakgrunnen: Hun er selv bevisst på bordskikken sin, men er redd for at det etter år uten fokus på dette, er en del ting hun ikke ser. Fint om du da kunne holde deg til å gi råd framfor å angripe sider ved henne som ikke eksisterer.

For det tredje:

Greit at du har sett deg lei på å bli "utsatt" for andres dårlige bordskikk.

Nettopp derfor, så bør du jo virkelig sette pris på at en som har problemer med bordskikken ønsker å forbedre dette. Men DU - du belønner med ord som "fysj og æsj", sammenligning med griser, trash, and the list goes on.

Du og høflighet:

Du virkelig, virkelig, benytter anledningen til å boltre deg i en ovenfra-og-ned-holdning og en så irettesettende og nedlatende tone du bare greier å oppdrive. Enda det, dokumentert i punktene over, er å skyte fullstendig og langt utenfor mål. Og på toppen av alt er hovedargumentet ditt for å kunne gjøre det, høflighet og hensyn til andre mennesker. Stort mer selvmotsigende oppførsel skal man vel lete godt etter.

Så poenget ditt i denne tråden er tydeligvis ikke å bidra til å hjelpe noen til å få bedre bordskikk. Men å booste deg selv litt, få en anledning til å føle deg litt "konge", sitte på en selvlaget pidestall og kooose deg med å kunne være nedlatende og ekkel. På en sak der temaet i seg selv er så opplagt at effekten du søker er enkel til det patetiske.

Konklusjon:

Jeg hadde heller spist på en finere restaurant (og det gjør jeg ofte) sammen med TS enn med deg.

Hun er, i motsetning til deg, både klar over og villig til å rette opp det hun gjør feil. I tillegg syns jeg hun har en sympatisk tilnærming både til seg selv og til negative tilbakemeldinger, hun er sikkert et hyggelig menneske rett og slett - et trekk jeg ikke ser hos deg.

En middag med henne tror jeg kunne blitt riktig koselig faktisk :)

• Liker 20
Skrevet

Helt grunnleggende bordskikk som ikke å spise av kniven, tygge med lukket munn og ikke å drikke med mat i munnen, for å nevne noe. Ting TS ikke har fått med seg.

Du kan jo ikke lese heller. TS nevner i HI bla dette med kniven som ting hun er blitt klar over, og prøver å la være, og lurer på om det er noe utover dette hun ikke har fått med seg.

Anonymous poster hash: 444fd...e50

Skrevet

Greit å få det stadfestet da.

Derfor best du holder deg unna gourmetrestauranter, og heller finner restauranter som passer deg best.

Så kan vi andre som liker å gå på restauranter som lager verdensklassemat og som vet å te oss deretter (etikette) velge disse.

Det er åpenbart at disse som moser poteter bør finne spisesteder som passer deres væremåte.

Anonymous poster hash: 24242...407

Det er ikke snakk om å kunne te seg eller ei (les mitt første innlegg.) Det er snakk om en litt meningsløs matkultur som har utviklet seg innen en nisje av restaurantene.

Hvis det er slik at maten må spises på en spesiell måte for at det skal "funke" så er det kjøkkenet som har et problem - ikke gjesten!

Jeg rakker på ingen måte ned på en pen presentasjon eller nøye utvalgte råvarer, det er molykylær og eksperimentell mat jeg er kritisk til.

At guide de michelin til en grad lever i fortiden og til en stor grad har sære meninger om hva som defineres som bra, meget bra eller verdt en tur i seg selv, vanlige folk ikke egentlig trenger å bry seg om.

Det finnes andre ratinger som passer bedre for den gjennomsnittlige restaurantgjest som primært er der for å hygge seg og ikke minst bli mett!

Så hvis en gjest betaler 250,- for hovedretten sin å moser potetene eller skjærer opp kjøttet i biter, hvordan påvirker det deg?

Det er gjestens penger og hvis kos for den personen er synonymt med å stykke opp kjøttet sitt, så plager ikke det meg.

For ordens skyld, så har jeg lang erfaring fra denne verdenen, så mine observasjoner er ikke tatt fra løse lufta.

Du blir ikke mer verdensvant av å hevde at du har spist på MAEMO eller Oscarsgate, akkurat som ditt nivå av intellekt ikke defineres utifra hva slags bil du kjører.

Og det er nettopp der, i "skue hunden på hårene" land at du finner mange kardinalsynder i restaurantbransjen. For alt du vet, så kan paret i jeans på bord 2 ha et mye høyere budsjett en det stivpynta paret på bord 3.

Stivpynta folk er ofte en indikasjon på at de ikke går ut å spiser til vanlig, men at det kun er spesielle anledninger, mens folk som ser mer normale ut ofte har et mer avslappet forhold til å spise på restaurant, da det er noe de gjør oftere og de ser ikke behovet for all staffasjen, de er der for å bli mette og kose seg, ikke feire mormors 70 års dag.

Skrevet

Det er få av oss som går på gourmetrestauranter når vi skal ut og spise. Noen er lidenskaplig opptatt av mat og vin og går gjerne på slike restauranter pga interesse. Det er helt greit og de vet hvordan det skal foregå på slike steder. For oss andre blir det gjerne noe annet.

Jeg tror jeg har spist ganske mye på restaurant i løpet av livet, men kun et par ganger på steder som har stjerner (og da litt under tvang, i forbindelse med jobb). Jeg føler meg rett og slett utilpass på slike steder og synes heller ikke at maten er noe spesielt god (fordi jeg ikke er interessert). Når et en god samtale blir avbrutt av en kelner som ber gjestene om å være stille så de kan presentere hvileretten blir det utrivelig for meg. Når dette gjentar seg 5-6 ganger i løpet av et måltid blir det bare komisk og latterlig.

De fleste av oss sverger til litt mer folkelige restauranter, der de ikke har krav om antrekk eller noe utover vanlig folkeskikk og som ikke koster mer enn man tjener på en dag. Man oppfører seg høflig og pent, spiser med kniv og gaffel, hviler albuen på bordet om man liker det og har på seg noe som er rent og pent (ikke joggebukse, shorts eller singlet). Ingen tenker på hvor man har servietten eller om man forsiktig trykker den til munnen (min havner helst på gulvet om jeg legger den i fanget).

• Liker 2
Skrevet (endret)

Antageligvis fordi ingen normale mennesker med oppdragelse gjør det når de er over 4 år.

Hva har potetpreferanser med oppdragelse å gjøre, utrolig hva folk klarer å lire av seg her og hvor anstrengt forhold folk har til moste rotgrønnsaker !?! Fantastisk! :skratte:

Endret av KG dama
  • Liker 2
Skrevet

Når folk moser potetene og blander det i rødvinssausen syns jeg det ser ut som oppkast, og da mister jeg apetitten. Så folk får gjøre som de vil hjemme, om det er å mose poteter, fise med bordet, spise naken eller rape, men ute blandt folk går det an å ta hensyn.

Anonymous poster hash: 41077...5c9
  • Liker 4
Skrevet

Når folk moser potetene og blander det i rødvinssausen syns jeg det ser ut som oppkast, og da mister jeg apetitten. Så folk får gjøre som de vil hjemme, om det er å mose poteter, fise med bordet, spise naken eller rape, men ute blandt folk går det an å ta hensyn.

Helt utrolig at du sammenligner moste poteter med fis, nakenhet og raping. Det sier vel mer om dine manerer enn mine....

• Liker 3
Skrevet

Når jeg betaler dyrt for maten ute så foretrekker jeg å spise den i en form som jeg nyter. Hvis du ikke tåler å se andre spise burde du holde deg hjemme.

Anonymous poster hash: c2ce9...b2d

• Liker 2
Skrevet

Helt utrolig at du sammenligner moste poteter med fis, nakenhet og raping. Det sier vel mer om dine manerer enn mine....

Det gjør det da overhode ikke, men ikke overraskende at en som totalt mangler oppdragelse ikke ser dette.

Skrevet

Det gjør det da overhode ikke, men ikke overraskende at en som totalt mangler oppdragelse ikke ser dette.

Hvem som mangler oppdragelse her kan vel diskuteres.

• Liker 1
Skrevet

Hvem som mangler oppdragelse her kan vel diskuteres.

Nei, det er klart at det er vedkommende som oppfører seg som en toåring, altså du.

• Liker 3
Skrevet

Det er forskjell på restauranter! Jeg ville f.eks ikke most poteter på Maemo, men på Schrøder hadde det gått finfint.

Det er nok kanskje noen her som går sjelden på restaurant, og for de er det noe spesielt og høytidelig over det å spise ute. Derfor er de litt sånn stramme på etiketten. For de som spiser på restaurant en gang i uka er det ikke så innmari strikt om han på nabobordet moser poteter eller har albuene på bordet.

Selv er jeg mest opptatt av å snakke med og se på den jeg spiser sammen med, ikke nistirre på albueetiketten deres.

Anonymous poster hash: e9fe0...f89
Skrevet

Når det gjelder det å tiltale folk på en høflig måte.

For det første:

TS er fullstendig klar over at bordmanerene hennes ikke er de beste. Og når en person er klar over det selv, er det ikke nødvendig å komme med en irettesettende og nedlatende tone tone àla "du er ikke 2 år", med mer.

For det andre:

TS bruker ikke oppveksten sin som en unnskyldning, slik du sa i et tidligere innlegg. Hun bruker det som en forklaring slik at vi skal forstå bakgrunnen: Hun er selv bevisst på bordskikken sin, men er redd for at det etter år uten fokus på dette, er en del ting hun ikke ser. Fint om du da kunne holde deg til å gi råd framfor å angripe sider ved henne som ikke eksisterer.

For det tredje:

Greit at du har sett deg lei på å bli "utsatt" for andres dårlige bordskikk.

Nettopp derfor, så bør du jo virkelig sette pris på at en som har problemer med bordskikken ønsker å forbedre dette. Men DU - du belønner med ord som "fysj og æsj", sammenligning med griser, trash, and the list goes on.

Du og høflighet:

Du virkelig, virkelig, benytter anledningen til å boltre deg i en ovenfra-og-ned-holdning og en så irettesettende og nedlatende tone du bare greier å oppdrive. Enda det, dokumentert i punktene over, er å skyte fullstendig og langt utenfor mål. Og på toppen av alt er hovedargumentet ditt for å kunne gjøre det, høflighet og hensyn til andre mennesker. Stort mer selvmotsigende oppførsel skal man vel lete godt etter.

Så poenget ditt i denne tråden er tydeligvis ikke å bidra til å hjelpe noen til å få bedre bordskikk. Men å booste deg selv litt, få en anledning til å føle deg litt "konge", sitte på en selvlaget pidestall og kooose deg med å kunne være nedlatende og ekkel. På en sak der temaet i seg selv er så opplagt at effekten du søker er enkel til det patetiske.

Konklusjon:

Jeg hadde heller spist på en finere restaurant (og det gjør jeg ofte) sammen med TS enn med deg.

Hun er, i motsetning til deg, både klar over og villig til å rette opp det hun gjør feil. I tillegg syns jeg hun har en sympatisk tilnærming både til seg selv og til negative tilbakemeldinger, hun er sikkert et hyggelig menneske rett og slett - et trekk jeg ikke ser hos deg.

En middag med henne tror jeg kunne blitt riktig koselig faktisk :)

Godt skrevet, og fullstendig enig. Jeg ville også mye heller gått på en fin restaurant med TS enn med Anonym Bruker. Ikke minst fordi jeg nå vet at jeg bare kunne komme med små hint til TS om hun gjorde noe "galt", og visst at hun ikke ville tatt det ille opp. Alle må begynne et sted. Så lenge mn er villig til å lære, kan man nå så langt man vil.

Jeg kan riktig etikette for vanlige og fine restauranter. Men hadde jeg blitt invitert til middag på slottet, ville jeg forhørt meg om riktig oppførsel, eventuelt lånt meg en "Skikk og bruk" bok. Det er mye bedre å være forberedt for å få en god opplevelse, unsett niå.

• Liker 1
Gjest Amber Rose
Skrevet

En ærlig mening er ikke å slenge dritt. Voks opp og kutt stråmennene. Dette er bare flaut.

Ja, du er til å bli flau over. Hvor hykler er ikke du.

Skrevet

Ja, du er til å bli flau over. Hvor hykler er ikke du.

Hykler er det du som er, det er det som er så flaut, at du ikke ser det en gang. Patetisk.

Skrevet

Du Hooty, jeg har faktisk jobbet på sånne typer restauranter og det er ingen tvil at det krever beinhard jobbing, dedikasjon og langt over gjennomsnittet ferdigheter for å lage mat på et slikt nivå.

Når det er sagt, så har jeg så til de grader så mye imot den måten å lage/presentere mat på. Forrett med 30 legg, som må spises i en spesiell rekkefølge og nøye utvalgt økologisk vin uten sulfater i Riedel glass til 300,-/stk osv. eller pretensiøse retter som The Fat Ducks "Sounds of the sea" der du blir bedt om å ha på deg en ipod, så du kan høre på sjølyder mens du nyter retten osv.

Er bare pretensiøst snobberi eller gourmetronking om du vil...

Dette er for blærete folk med alt for mye penger, så de kan flotte seg i det meningsløse å legge ut bilder på facebook eller instagram.

NOMA har blitt verdenskjent for slikt tull, vår egen MAEMO har fått 2 stjerner i guiden for slik bullshit og folk snakker om El Bulli med stjerner i øynene, for meg er det toppen av snobberi og har veldig lite med mat å gjøre.

Jeg har spist et par slike "degustation" menyer der det lett er 10 eller flere retter og det eneste jeg tenker på (og flere med meg...) er: Nå vil jeg ha en saftig burger!

Slikt fuddy duddy opplegg der alt handler om skrytefaktoren er et ENORMT feilskjær for restaurantverden og er på å underbygge folks skepsis til det å spise på "fin" restaurant.

Personlig, så mener jeg at en 3 retter ofte holder i lange baner. Jeg er lite interessert i å høre at kokken har stått opp klokka 4 om morgenen for å plukke sopp og at sommelieren personlig driver vingård i chile der han bare dyrker Malbec druer og høster de kun når det er fullmåne...

Jeg vil ha kjapp og hyggelig service, god mat til gode priser, jordnære servitører og et fåtall enkle, men gode smaker på tallerkenen. Jeg vil ha en god cocktail før maten, en forrett med god og mild smak og for all del IKKE kamskjell, da det er blitt gjort til døde!

Jeg vil ha gode enkle desserter, med innslag av sødme og syre.

Jeg vil at de tar kaffe og te på alvor og ikke gir meg lipton og nespresso!

Tilslutt vil jeg at de har godt brunt brennevin på hylla, jo flere etiketter jeg ikke har sett før - jo bedre!

Joda, helt ærlige og greie oppfatninger dette, men for egen del vil jeg BÅDE ha det som du liker, OG I TILLEGG, en sjelden gang, det du disser her, og virkelig sette av kvelden og dedikere meg helt til det. (For ikke å snakke om betale skjorta, men det er nå en annen sak.) Klart at restauranter på det nivået kan gli over i det helt fjollete, men når det funker, så er det virkelig helt magisk, og en opplevelse for livet.

For min del er det absolutt ikke enten-eller. Noen ganger vil jeg ha junkfood, noen ganger enkel og veltilberedt mat, noen ganger indisk, noen ganger norsk husmannskost, osv, og altså, en sjelden gang, nyskapende mat på Michelin-restauranter.

Anonymous poster hash: 8fa84...91f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...