Gå til innhold

Do's and dont's på restaurant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er veldig tydelig at god bordskikk ikke smitter over på andre deler av ens liv.

Jeg mister menneskelysten av deg.

Takk i lige måde.

Anonymous poster hash: 5f4f7...281

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

mose poteter er noe man gjør for små barn...

Anonymous poster hash: 24242...407

Fordi? Hvorfor er dette forbeholdt små barn om man faktisk liker potetene most, bedre enn i biter?

"Fordi det bare er sånn" er ingen forklaring.

Endret av pinar
  • Liker 4
Skrevet

Mose poteten selv=fysj

Mat med potetmos som ingrediens= helt ok

:fnise:

Anonymous poster hash: 73016...111
  • Liker 4
Skrevet

Fordi? Hvorfor er dette forbeholdt små barn om man faktisk liker potetene most, bedre enn i biter?

"Fordi det bare er sånn" er ingen forklaring.

Bruker du bleie også?

• Liker 4
Skrevet

Ok. Nå snakker vi fin restaurant. INGEN serverer potetmos til rettene. Så når du da bestiller poteter og begynner å mose dem som en liten unge.. :fnise: Skjønner du ikke at det er rimelig dumt..er det likegreit..

• Liker 4
Gjest Raindrops
Skrevet

Bruker du bleie også?

For å være en snobb med uklanderlige bordmanerer er du overraskende uhøflig mot andre mennesker, så jeg tviler på at du er så dannet som du prøver å fremstå som ;)

• Liker 21
Skrevet

Så lenge man ikke moser potetene med hendene ser jeg virkelig ikke problemet.

Det er vel mer helheten som avgjør om man oppfører seg bra eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Ok. Nå snakker vi fin restaurant. INGEN serverer potetmos til rettene. Så når du da bestiller poteter og begynner å mose dem som en liten unge.. :fnise: Skjønner du ikke at det er rimelig dumt..er det likegreit..

Du har ikke vært på mange fine restauranter skjønner jeg. Potetmos kalles ofte pur på fransk, altså potetpurè, gjerne med trøfler..

Anonymous poster hash: 73016...111

• Liker 13
Skrevet

For å være en snobb med uklanderlige bordmanerer er du overraskende uhøflig mot andre mennesker, så jeg tviler på at du er så dannet som du prøver å fremstå som ;)

Det er ikke uhøflig å svare på hva som er dårlige manèrer når noen spør. Som man spør får man svar.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er ikke uhøflig å svare på hva som er dårlige manèrer når noen spør. Som man spør får man svar.

Haha, godt forsøk, men du har gjort langt mer enn å svare på spørsmålet i hovedinnlegget, og måten du ordlegger deg på gjør det bare komisk at du skal belære andre om god folkeskikk. Du hadde ikke hatt vondt av litt mer selvinnsikt tror jeg :)

• Liker 12
Skrevet

Haha, godt forsøk, men du har gjort langt mer enn å svare på spørsmålet i hovedinnlegget, og måten du ordlegger deg på gjør det bare komisk at du skal belære andre om god folkeskikk. Du hadde ikke hatt vondt av litt mer selvinnsikt tror jeg :)

Min selvinnsikt er alldeles utmerket, takk. Jeg er bare lei at å få måltider ødelagt av uappetittlige griser.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Min selvinnsikt er alldeles utmerket, takk. Jeg er bare lei at å få måltider ødelagt av uappetittlige griser.

Tydeligvis ikke, men det er heldigvis ikke mitt problem. Uhøflig og udannet er du åkke som.

• Liker 11
Skrevet

Tydeligvis ikke, men det er heldigvis ikke mitt problem. Uhøflig og udannet er du åkke som.

Dette er et diskusjonsforum. Da må du tåle at andre har andre meninger enn deg.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Dette er et diskusjonsforum. Da må du tåle at andre har andre meninger enn deg.

Jeg har ikke sagt noe som helst om meningene dine, bare at måten du uttrykker dem på gjør det hele ganske ironisk.

• Liker 9
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Hvorfor er det grisete å mose noen poteter? Spiller det noen rolle om de er delt i biter eller most? Så lenge man ikke smatter, tygger med åpen munn eller snakker med mat i munnen. Jeg skjønner fortsatt ikke problemet.

Det er jo bare en norm for etikette!

Alle disse reglene er ikke nødvendigvis basert på hvor grisete ting er, det hersker bare en enighet om hva som er bra stil og hva som ikke er det. Det er jo egentlig ikke direkte grisete å ha albuer på bordet, klirre i glasset når man skåler eller lene seg over bordet etter saltet i stedet for å spørre noen om å sende det heller.

Når du mener det eneste man skal bry seg om er å ikke tygge med åpen munn så er du jo åpenbart ikke oppdratt i eller opptatt av etikette i det hele tatt. Og det er greit nok det. Men det er jo også derfor du heller ikke skjønner det, det er en regel du aldri har levd med.

De som er fra familier hvor man smatter, eller en kultur hvor det er greit å smatte, vil heller aldri skjønne hva som er det store problemet ditt med smatting. Det er jo strengt tatt ikke noe grisete det heller, du vil ikke finne et godt argument for det utover at det er en kulturell norm som vi er vant med.

Når det er sagt så kan du godt få de mer logiske argumentene du savner: kokkene har designet denne retten med hele poteter til i stedet for stappe, samt dandert det pent på en tallerken for deg (nå er jeg på en fin restaurant). Retten er et kunstverk og hvert element er nøyaktig sånn kokken mener det skal være for å gi den ultimate opplevelsen. Og så fucker du det til med å mose det som en femåring.

Og selv om jeg ikke vil påstå jeg mister matlysten av at folk moser potetene, så ser det jo litt mer udelikat ut, spesielt om man begynner å blande det sammen med alt annet på tallerkenen. Elegant mat skal spises på en elegant måte, synes jeg :)

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 17
Skrevet

Spot on.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Nei, god bordskikk skal være en vane og følge deg overalt. Selvfølgelig er det galt. Har du ingen respekt for de du spiser sammen med?

Haha, du må gå å ta deg ei bolle..

• Liker 1
Skrevet

Haha, du må gå å ta deg ei bolle..

Hvorfor det? Det er respektløst å ikke ha bordskikk.

• Liker 3
Gjest Amber Rose
Skrevet

Albuene på bordet driter jeg lagt oppi. Får assosiasjoner til Titanic filmen når hun lille jenta blir pirka på av mora når hun sitter ved bordet. Det er ingenting ekkelt ved å ha albuene på bordet. Dummeste påfunnet ever det at man liksom ikke skal få ha de på bordet..

Det å mose poteter f.eks, hva er problemet ditt med det? Eller bare spise med gaffelen, hæ?

Man trenger ikke å smatte eller snakke så andre kan se den opptygde maten i munnen, den er grei, men masse av det andre du sier er bare latterlig. Lever du i en boble fra 1800-tallet eller?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når det er sagt så kan du godt få de mer logiske argumentene du savner: kokkene har designet denne retten med hele poteter til i stedet for stappe, samt dandert det pent på en tallerken for deg (nå er jeg på en fin restaurant). Retten er et kunstverk og hvert element er nøyaktig sånn kokken mener det skal være for å gi den ultimate opplevelsen. Og så fucker du det til med å mose det som en femåring.

Og selv om jeg ikke vil påstå jeg mister matlysten av at folk moser potetene, så ser det jo litt mer udelikat ut, spesielt om man begynner å blande det sammen med alt annet på tallerkenen. Elegant mat skal spises på en elegant måte, synes jeg :)

Du Hooty, jeg har faktisk jobbet på sånne typer restauranter og det er ingen tvil at det krever beinhard jobbing, dedikasjon og langt over gjennomsnittet ferdigheter for å lage mat på et slikt nivå.

Når det er sagt, så har jeg så til de grader så mye imot den måten å lage/presentere mat på. Forrett med 30 legg, som må spises i en spesiell rekkefølge og nøye utvalgt økologisk vin uten sulfater i Riedel glass til 300,-/stk osv. eller pretensiøse retter som The Fat Ducks "Sounds of the sea" der du blir bedt om å ha på deg en ipod, så du kan høre på sjølyder mens du nyter retten osv.

Er bare pretensiøst snobberi eller gourmetronking om du vil...

Dette er for blærete folk med alt for mye penger, så de kan flotte seg i det meningsløse å legge ut bilder på facebook eller instagram.

NOMA har blitt verdenskjent for slikt tull, vår egen MAEMO har fått 2 stjerner i guiden for slik bullshit og folk snakker om El Bulli med stjerner i øynene, for meg er det toppen av snobberi og har veldig lite med mat å gjøre.

Jeg har spist et par slike "degustation" menyer der det lett er 10 eller flere retter og det eneste jeg tenker på (og flere med meg...) er: Nå vil jeg ha en saftig burger!

Slikt fuddy duddy opplegg der alt handler om skrytefaktoren er et ENORMT feilskjær for restaurantverden og er på å underbygge folks skepsis til det å spise på "fin" restaurant.

Personlig, så mener jeg at en 3 retter ofte holder i lange baner. Jeg er lite interessert i å høre at kokken har stått opp klokka 4 om morgenen for å plukke sopp og at sommelieren personlig driver vingård i chile der han bare dyrker Malbec druer og høster de kun når det er fullmåne...

Jeg vil ha kjapp og hyggelig service, god mat til gode priser, jordnære servitører og et fåtall enkle, men gode smaker på tallerkenen. Jeg vil ha en god cocktail før maten, en forrett med god og mild smak og for all del IKKE kamskjell, da det er blitt gjort til døde!

Jeg vil ha gode enkle desserter, med innslag av sødme og syre.

Jeg vil at de tar kaffe og te på alvor og ikke gir meg lipton og nespresso!

Tilslutt vil jeg at de har godt brunt brennevin på hylla, jo flere etiketter jeg ikke har sett før - jo bedre!

Endret av Kim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...