Gå til innhold

Tar folk som sitter i kassen penger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar folk som sitter i kassen penger? Det hender ofte de spør om jeg skal ha kvittering, de gir den ikke automatisk. I det siste har jeg begynt å sjekke kvitteringene og ofte er det småbeløp registrert på en vare jeg ikke har handlet. Tilfeldigheter? Begynner å lure..

Anonymous poster hash: 2b4bd...e04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen butikker må manuelt skrive ut kvittering, den kommer ikke ut om man ikke trykker. Dette for å spare papir. Det er derfor de spør om du vil ha den. Oppdager du feil på kvitteringen, må du ta dette opp med de som sitter i kassen.

Anonymous poster hash: 41b0a...4c1
  • Liker 16
Skrevet

Småparanoid eller?

Anonymous poster hash: a4ea6...18c

• Liker 29
Skrevet

Noen varer går ikke inn på kassen, da må de slå inn beløpet selv og blir registrert som kolonial eller noe i den duren og ikke under varenavnet. Det kan hende det er slike beløp du legger merke til?

• Liker 7
Skrevet

Det handler ikke om å være paranoid, men noe jeg opplever påfallende ofte. Lurer faktisk på om dette er litt utbredt og en ekstra inntekt;)

Skrevet

Her er varen registrert med fulle navn : brownies 14.90- hvilke brownies ? Aldri kjøpt..

Skrevet

Du burde gå tilbake og si i fra! Noen kan faktisk være så slu at de tar betalt for en vare, for så å kjøre retur på den etter at kunden har gått og ta pengene selv. Det er en kriminell handling og skjellig grunn for oppsigelse.

• Liker 2
Skrevet

Uhm, det ville jo kun butikken tjent på, ikke den ansatte. Dersom det faktisk skjer feil, så er det slurv (og da skjer sannsynligvis det motsatte like ofte, så det går nok opp i opp).

Anonymous poster hash: fc7d8...348

• Liker 3
Skrevet

Ehm nei, ikke hvis den ansatte tar pengene selv..

• Liker 1
Gjest Wilhelmine
Skrevet (endret)

Grunnen til at de spør om de skal skrive kvittering er at veldig mange ikke vil ha kvitteringen, og da blir det litt av et lass med papiravfall, noe som både er bortkastede penger for bedriften og ugunstig for miljøet. Så da spør man, heller enn å skrive ut noe som bare går i søpla. Men vil du ha den, så er det jo bare å svare "jatakk", når de spør :) Eller spørre selv, om de ikke spør. Du har jo alltid krav på å få kvittering hvis du ønsker det.

Oppdager du at det er feil på kassalappen, må du jo gå tilbake å spørre. Det kan være slått en vare feil, noe er gått inn på noe annet etc. Det er mennesklig å feile. Skjer dette ofte hadde jeg kanskje tatt det opp med sjefen i aktuell butikk, etter å ha tatt vare på bevisene.

Selv har jeg aldri opplevd at det er ført "ekstra" beløp og varer. Jeg har opplevd at ekspeditøren har gjort en feil (men selv dette bare et fåtall ganger over åra), men da har det lett blitt rettet opp igjen. De fleste oppegående personer ville ikke risikert å miste jobben for å raske til seg noen ekstra slanter. Det kan godt hende det forekommer, men vanlig nekter jeg å tro at det er.

Det er såppass grundige kassaoppgjør, varetelling og oppmerksomme kunder at sannsynligheten for å bli tatt i lengden er rett og slett så stor at du må være passe blåst for å gjøre noe slik - i tillegg til å være totalt uten respekt for arbeidsplassen.

Ehm nei, ikke hvis den ansatte tar pengene selv..

Hvis du slår inn en vare og tar betalt for den, og stikker pengene i lomma - så vil jo det gi utslag i kassaoppgjøret. Dette avviket vil jo bli mistenkelig hvis du gjør dette i så stor grad at man kan snakke om en "ekstra inntekt".

Endret av Wilhelmine
Skrevet

Begynner bare og lure litt da det skjer en del. Jeg ser så naiv og uskyldig ut, lurer faktisk på om det er lettere å ta en sjangse da... Er ikke paranoid, men har kvitteringer liggende..

Skrevet

Grunnen til at de spør om de skal skrive kvittering er at veldig mange ikke vil ha kvitteringen, og da blir det litt av et lass med papiravfall, noe som både er bortkastede penger for bedriften og ugunstig for miljøet. Så da spør man, heller enn å skrive ut noe som bare går i søpla. Men vil du ha den, så er det jo bare å svare "jatakk", når de spør :) Eller spørre selv, om de ikke spør. Du har jo alltid krav på å få kvittering hvis du ønsker det.

Oppdager du at det er feil på kassalappen, må du jo gå tilbake å spørre. Det kan være slått en vare feil, noe er gått inn på noe annet etc. Det er mennesklig å feile. Skjer dette ofte hadde jeg kanskje tatt det opp med sjefen i aktuell butikk, etter å ha tatt vare på bevisene.

Selv har jeg aldri opplevd at det er ført "ekstra" beløp og varer. Jeg har opplevd at ekspeditøren har gjort en feil (men selv dette bare et fåtall ganger over åra), men da har det lett blitt rettet opp igjen. De fleste oppegående personer ville ikke risikert å miste jobben for å raske til seg noen ekstra slanter. Det kan godt hende det forekommer, men vanlig nekter jeg å tro at det er.

Det er såppass grundige kassaoppgjør, varetelling og oppmerksomme kunder at sannsynligheten for å bli tatt i lengden er rett og slett så stor at du må være passe blåst for å gjøre noe slik - i tillegg til å være totalt uten respekt for arbeidsplassen.

Hvis du slår inn en vare og tar betalt for den, og stikker pengene i lomma - så vil jo det gi utslag i kassaoppgjøret. Dette avviket vil jo bli mistenkelig hvis du gjør dette i så stor grad at man kan snakke om en "ekstra inntekt".

Ja, har aldri påstått noe annet?

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Du burde gå tilbake og si i fra! Noen kan faktisk være så slu at de tar betalt for en vare, for så å kjøre retur på den etter at kunden har gått og ta pengene selv. Det er en kriminell handling og skjellig grunn for oppsigelse.

I de fleste butikker kan ikke de ansatte slå ting i retur helt uten videre. De må bl.a. ha kundens underskrift, nettopp for å bevise at returen er reell og ikke bare for å ta pengene selv.

• Liker 8
Skrevet

I de fleste butikker kan ikke de ansatte slå ting i retur helt uten videre. De må bl.a. ha kundens underskrift, nettopp for å bevise at returen er reell og ikke bare for å ta pengene selv.

Ja, i prinsippet, men her slurves det i stor grad. Og det slåes heller ikke hardt ned på. Har jobbet i butikk, så vet hvordan det fungerer. Og det er ikke akkurat normen at ansatte driver med underslag heller da.

Skrevet

Det kan være en feil, men det finnes jo butikkansatte som stjeler penger også. Pappa driver en butikk, og det har hendt at enkelte ansatte har tatt penger fra kassen, men det ble oppdaget. Men da var det snakk om tusenvis av kroner da.

Gjest Raindrops
Skrevet

Ja, i prinsippet, men her slurves det i stor grad. Og det slåes heller ikke hardt ned på. Har jobbet i butikk, så vet hvordan det fungerer. Og det er ikke akkurat normen at ansatte driver med underslag heller da.

Jeg vil fortsatt si at om en ansatt slår så mye i retur tilsynelatende uten grunn at man kan snakke om en faktisk ekstrainntekt, som TS indikerer, så vil det både oppdages og slåes hardt ned på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil fortsatt si at om en ansatt slår så mye i retur tilsynelatende uten grunn at man kan snakke om en faktisk ekstrainntekt, som TS indikerer, så vil det både oppdages og slåes hardt ned på.

Jada, jeg er helt enig med deg :) Men nå vet vi ikke hvor mye TS har betalt ekstra, og om det er samme ansatt som har slått inn beløpene hver gang. For det gjøres jo feil i kassen også, uten at det er ment som unndragelse av penger. Men det oppdages som regel enten av den ansatte eller kunden, og blir rettet opp i. Vi fikk vite på et kurs en gang at det er vanskelig å merke slikt før etter en god stund, i hvert fall hvis det er snakk om små beløp over lang tid. Pant-knappen fikk vi også høre var flittig brukt til slikt. Fatter ikke at de klarer å komme på at det går an en gang jeg.

Skrevet

I det siste har jeg begynt å sjekke kvitteringene og ofte er det småbeløp registrert på en vare jeg ikke har handlet. Tilfeldigheter? Begynner å lure..

Det finnes uærlige mennesker i alle yrker, men jeg skjønner ikke helt tankegangen din her. De gangene jeg mistenker underslag er på take away-restauranter der eieren skriver summen jeg skal betale for hånd uten å slå noe inn i kassaapparatet. Hvis en butikkmedarbeider slår inn noe jeg ikke betaler for så blir det jo omvendt, at de mangler kontanter for noe de påstår de har solgt, de går i minus, ikke i pluss. Det vanlige er å ikke slå inn noe og ta pengene rett i lomma.

Anonymous poster hash: ec124...0be

• Liker 1
Skrevet

Det finnes uærlige mennesker i alle yrker, men jeg skjønner ikke helt tankegangen din her. De gangene jeg mistenker underslag er på take away-restauranter der eieren skriver summen jeg skal betale for hånd uten å slå noe inn i kassaapparatet. Hvis en butikkmedarbeider slår inn noe jeg ikke betaler for så blir det jo omvendt, at de mangler kontanter for noe de påstår de har solgt, de går i minus, ikke i pluss. Det vanlige er å ikke slå inn noe og ta pengene rett i lomma.

Anonymous poster hash: ec124...0be

Ja, eller å kjøre varen i retur etterpå, og ta beløpet selv. Det blir fortsatt svinn, men vanskeligere å merke.

Skrevet

Når varen er registrert på din kvittering, så er det ingen mulighet for oss i kassen å ta pengene da er de registrert i systemet. Da går de rett til butikken og det er liten vits for oss å prøve å lure deg på den måten. Vi spør om kvittering av tre grunner: Spare penger på papir, slippe å plukke opp kvitteringer i hele inngangen etter folk som ikke vil ha de og miljøhensyn.

Om du kjøper en vare som ikke går inn i kassen, så bruker man ofte forskjellige PLU-numre (tre eller firesifrede nummer) som beskriver hvilken kategori varen ligger i. Kjøper du f.eks en lekebil og den ikke går inn på strekkode i kassen, så trykker vi en PLU-kode slik at varen blir registrert som "non-food" og legger inn prisen den koster.

Eneste måte å lure deg på er om de i kassen scanner alle varene, får kontanter, ikke spør deg om kvittering for så å slå ut alle varene som om de aldri var handlet og så stikke av med kontantene du har gitt, men ærlig talt så bytter man vel gjerne ikke ut en fast mnd-lønn for noen usle kontanter i kassen...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...