Gå til innhold

Koloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tømming: For at legen skal kunne se noe i tarmen må den være tom. Derfor drikker man et middel som gjør at tarmen tømmes. Smaken på det man drikker er helt ok. Ca. siste døgnet kan man kun drikke klare væsker. Jeg drakk bl.a. juicebasert næringsdrikk fra apotek - gjorde at jeg fikk i meg en del næring. Jeg synes ikke tømmingen var spesielt ubehagelig, litt på slutten fordi det som kom ut var så tynt og jeg var ble sår bak. Hjalp å smøre meg med sinksalve, vaselin hjelper sikkert også. Obs: Viktig å ha doen i nærheten. Behovet for å komme seg på do kom ganske raskt. :-)

Luft: Tror de pumper inn og slipper ut luft hele tida. Jeg merka ikke noe særlig til det før de skulle fjerne en polypp. Da ble det litt mye luft, men når jeg fikk ubehag slapp de ut litt og da ble det bedre.

Hva man har på seg: Jeg hadde på meg en bukse med åpning bak, så jeg følge meg ikke spesielt naken. På overkroppen hadde jeg på egen skjorte og genser.

Selve undersøkelsen tok vel ca 15 min. I tillegg tok det litt tid å fjerne polyppen. Jeg hadde som sagt ikke smertestillende og jeg følte meg helt fin etterpå.

Skal prøve å beskrive litt mer hvordan undersøkelsen føltes. Litt uvant å få en slange inn bak, men det gikk greiere enn jeg hadde trodd å få den inn. Som flere sier var det litt ubehagelig i svingene. Jeg følte at jeg hadde luft i magen, som når man skal prompe. Føltes også litt som om jeg måtte på do, men det var ikke plagsomt. litt vanskelig å beskrive følelsen av slangen gjennom rompehullet, litt kjølig kanskje, men helt greit.

I begynnelsen av undersøkelsen lå jeg på siden, men etter en stund fikk jeg beskjed om å legge meg på ryggen. Prøvde å være bevisst på å slappe av hele tiden. De tok rutinemessig en del prøver underveis for å kunne sjekke om det var tegn til allergier o.l. som de ikke kunne se. Det var en skjerm som viste formen på slangen inne i skjermen, og så var det flere skjermer det man kunne se det samme som legen.

For min del var det hele lite å grue seg til. Det går sikkert greit, og så er det jo godt etterpå når man er ferdig med det.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips til å overleve å ikke spise på 18 timer?

Ts

Anonymous poster hash: 069e9...41d

Som sagt: Juicebasert næringsdrikk fra apotek. Ca 300 kalorier pr flaske. Ellers var behovet for næring siste døgnet mindre enn jeg hadde trodd. Ellers drakk jeg vanlig eplejuice og te..

Skrevet

Joda, man kan jo det, men jeg vet ikke om jeg tør få. Må være alene i en ukjent by, og vil helst være klar etterpå når jeg har maaange timer å vente på toget hjem igjen:/

er det uutholdelig vondt om det først blir vondt? Tar de hensyn eller kjører de bare på for å bli ferdig?

Hvis du kjenner ubehag så gir du beskjed. De sa i fra til meg når jeg kunne kjenne ekstra ubehag. Det var i et par av svingene på tarmen. Det var ikke vondt men ja ubehagelig. De tok hensyn der jeg var. Han så gjør undersøkelsen var veldig fokusert derfor var det sykepleier der og forklarte underveis. Det går veldig fint. Prøv og slappe av da er det minst ubehag. De merker når du spenner det i magen. Har gjort dette to ganger og trengte aldri avslappende medisiner.

Anonymous poster hash: 88171...26d

• Liker 1
Skrevet

Takk for flott svar! Det roer meg å vite hva jeg kan forvente:)

Hvor tykk var slangen?

Er i gang med første pose for tømming nå.

Skrevet

Jeg tok denne undersøkelsen for litt over en undersøkelse. Gruet meg litt selv, men det gikk veldig, veldig greit. Jeg tok gastroskopi i vår, og det syns jeg var mye verre, selv om det også gikk fint.

Når det gjelder å blåse opp tarmen, så syns jeg ikke dette var vondt. De brukte mest vann faktisk i mitt tilfelle, sprutet vann inn og tok det ut igjen. Kjentes som rumling i magen, som om jeg var sulten.

Det eneste smertefulle var når det kom en "knute på tråden", da kom de med et instrument hvor de kunne se nøyaktig hvor i magen min skopet var, og fikk løsnet knuten slik. Etter det var det ikke noe mer vondt, bare litt ubehagelig, man merker jo at noe er der inne. Men jeg vil ikke si at det er smertefullt.

Jeg syns det verste med hele undersøkelsen er å ikke kunne spise i forkant! Men mitt beste tips er faktisk buljong, jeg hadde lov til å spise det. Passet på å ikke spise små biter, kun vannet, men det var godt og mettende. :) Eplejuice, vann og brus var også godt.

Jeg kunne ha på alt oventil, men måtte kle av meg nedentil naturlig nok. Hvor tykk slangen er så jeg ikke, det er ikke noe jeg mener man skal fokusere på. Man blir fort vant til det, jeg syns kanskje det var mest ubehagelig når de startet. Man føler jo at man skal drite på seg :P

Anonymous poster hash: 6f449...d04
Skrevet

Takk for flott svar! Det roer meg å vite hva jeg kan forvente:)

Hvor tykk var slangen?

Er i gang med første pose for tømming nå.

Slangen er visst 15 mm. Jeg synes ikke det var noe problem, hadde ventet at den skulle føles tykkere..

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere!

Når vet jeg at tømminga er over og det er tomt?

Skrevet

Tømming?

Anonymous poster hash: af0e9...4c6

En må drikke en spesiell drikk kjøpt på apotektet for og tømme tarmen. Anbefaler at man er alene og er i nærheten av do når det pågår. Når virkningen starter så må man som regel bare komme seg dit i en fart :)

Skrevet

En må drikke en spesiell drikk kjøpt på apotektet for og tømme tarmen. Anbefaler at man er alene og er i nærheten av do når det pågår. Når virkningen starter så må man som regel bare komme seg dit i en fart :)

Jeg er i gang med det nå:) bare lurer på når man vet det har vært vellykket?

Skrevet

Jeg er i gang med det nå:) bare lurer på når man vet det har vært vellykket?

Skal det ikke bli tomt? Jeg går enda på do jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...