Gå til innhold

Koloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen her tatt koloskopi før? Var det helt jævlig?

Skal ta en på mandag og gruer meg så mye at jeg ikke får sove :(

Anonymous poster hash: 069e9...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok det for en uke siden. Litt ubehagelig, men ikke vondt. Jeg hadde mest ubehag med luft de pumpa inn i tarmen for å få den til å utvide seg. Når legen slapp ut lufta igjen ble det bedre.

Sykepleieren satte en nål i armen før undersøkelsen, sånn at jeg kunne få smertestillende rett i årene som virker raskt hvis det ble nødvendig. Både legen og sykepleierne var veldig omsorgsfulle.

Pleieren fortalte at det var veldig forskjellig hvor mye smerter man får. Man hører vel gjerne mest om de som har opplevd mye smerter. Generelt er det visst mindre sjans for smerter hos menn.

Skrevet

Jeg har tatt dette et par ganger. Har aldri hatt behov for smertestillende. Det er ubehagelig ja , men jeg ga beskjed når det skjedde og da pumpa de mindre luft inn. Tok ca 10-15 min så var jeg ferdig. Mye luft i magen resten av dagen men var fin igjen etter det. Skjønner du gruer deg men det går fint. De er så proffe at vips så er du ferdig.

Anonymous poster hash: 88171...26d
Skrevet

Det var veldig ubehagelig, ja. Men de, sa at jeg hadde en ganske svingete tarm, og da blir det verre. Det frister ikke til gjentakelse, for å si det slik...

Anonymous poster hash: 4f080...084
Skrevet

Jeg er kvinne da :P

Hvordan ubehagelig mener dere? Jeg er omtrent like redd for smertestillende som jeg er for undersøkelsen (gjelder alt av bedøvelse, til og med hos tannlegen). Så vil be om at de prøver først uten. Og så vil jeg være klar etterpå...

ts.

Skrevet

Ugh, jeg skal også gjennom dette etter gastroskopi. Jeg tenkte gastroskopi var verste man kunne gå gjennom, men de blåser opp tarmen? Au!

Nå gruer jeg meg enda mer til dette :fnise:

Anonymous poster hash: 9b846...4d3

Skrevet

Samme her:(

Ts.

Skrevet

Samme her:(

Ts.

Var ikke meningen å skremme deg altså :hug:

Det går nok fort over, er jo ikke annet du kan gjøre enn å bare tenke positivt.

Ikke gru deg, prøv å ikke tenk så mye på det :)

Skrevet

Man kan vel be om bedøvelse? Min mor gjennomgikk nylig koloskopi, og hun sa det verste var uken før når hun måtte holde seg unna mat med korn i osv. (For at det ikke skulle være noe i tarmen som så ut som noe farlig) :P

Anonymous poster hash: afaf4...c47
Skrevet

Joda, man kan jo det, men jeg vet ikke om jeg tør få. Må være alene i en ukjent by, og vil helst være klar etterpå når jeg har maaange timer å vente på toget hjem igjen:/

er det uutholdelig vondt om det først blir vondt? Tar de hensyn eller kjører de bare på for å bli ferdig?

Skrevet

Var ikke meningen å skremme deg altså :hug:

Det går nok fort over, er jo ikke annet du kan gjøre enn å bare tenke positivt.

Ikke gru deg, prøv å ikke tenk så mye på det :)

Jeg har ikke sovet skikkelig på over ei uke, så blir å grue meg:p

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint!! :)

Du får ikke bedøvelse, men beroligende. Du blir bare litt surrete i hodet av det og "bryr deg ikke om smertene" på en måte.

Legene er kjempe flinke. De vet at det er STOR forskjell på person til person når det gjelder smerte. Jeg har gjort dette mange ganger, og den ene gangen måtte de avbryte pga smerter. Men de andre gangene har det gått helt fint. Du kjenner jo at de fører noe opp i tarmen, det er en rar følelse, men er ikke ubehagelig utenom når de kommer til svingene og den beryktede "kneiken".

Sykepleieren og legen snakker til deg hele tiden, og forklarer hva de gjør. Sykepleieren forklarer også hva du skal gjøre og hvordan tarmen ser ut FØR du ligger på benken. Da forstår du mye mer om følelsene som kommer og du vet hvor de er nå :)

Tenk på at når du er ferdig, så er du FERDIG. Du får ikke ettervirkninger (kansje litt luft, men ikke mye). :)

Jeg synes nesten det er værre å tømme seg jeg :P

Anonymous poster hash: 76ac4...dd8

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler det hele som et overgrep. èn ting er jo hva jeg og samboer driver med, men å ha en annen mann (privat lege, jeg vet det er en mann) til å være baki der får meg til å bare ville gråte.

Er tømmingen smertefull?

Jeg er plaga med heftig diarè og magesmerter, så det er derfor jeg skal.

ts.

Skrevet

Uff, det var vondt :( Sorry ass, men det var det. Men det varer ikke lenge, og det blir bare deilig å få det unnagjort! Du må bare gjøre det, så slutt og Google det og gru deg enda mer. Prøv å tenk på noe annet, så er det snart over :-)

Anonymous poster hash: 5c218...d78

Skrevet

Tømmingen gruer jeg meg vanvittig til, men gikk helt fint.

Ellers, behagelig synes jeg ikke det var, og vondt i svingene, men vi har alle forskjellige ting vi fikser og ikke, så det en synes er grusomt, trenger ikke være noe problem for andre.

Som sagt over, slutt å Google, det er ofte skrekkhistorier du får der.

Med heftig diaré og magesmerter i hverdagen, er det greit å få sjekket ut at alt er bra, fokus på det. Og at det ikke tar så lang tid. ;)

Skrevet

Tømming?

Anonymous poster hash: af0e9...4c6
Skrevet

Jeg føler det hele som et overgrep. èn ting er jo hva jeg og samboer driver med, men å ha en annen mann (privat lege, jeg vet det er en mann) til å være baki der får meg til å bare ville gråte.

Er tømmingen smertefull?

Jeg er plaga med heftig diarè og magesmerter, så det er derfor jeg skal.

ts.

jeg var på dette for en del år siden, og huske jeg også gruet meg men det gikk helt fint. Ikke særlig vondt, bare litt ubehagelig, og det tok ikke så lang tid. Og jeg fikk verken smertestillende eller noe avslappende. Syklet opp til sykehuset og hjem igjen etterpå.

Legen fant betennelser i tarmen og jeg fikk diagnosen Morbus Chron. Hadde diare og magesmerter som var mye verre enn undersøkelsen. med medisiner ble jeg bedre, men det satt lenge i før det roet seg.

Anonymous poster hash: d18ca...219

Skrevet

jeg var på dette for en del år siden, og huske jeg også gruet meg men det gikk helt fint. Ikke særlig vondt, bare litt ubehagelig, og det tok ikke så lang tid. Og jeg fikk verken smertestillende eller noe avslappende. Syklet opp til sykehuset og hjem igjen etterpå. Legen fant betennelser i tarmen og jeg fikk diagnosen Morbus Chron. Hadde diare og magesmerter som var mye verre enn undersøkelsen. med medisiner ble jeg bedre, men det satt lenge i før det roet seg. Anonymous poster hash: d18ca...219

Hvor lang tid ca?

Legen tror chron eller ulcerøs colitt. Har slike smerter til tider at jeg kaster opp...

Kjenner at jeg gruer meg mer og mer. Hvordan er man etter undersøkelsen? Med/uten bedøvelse.

Ts.

Skrevet

Hva får man ha på seg under selve undersøkelsen?

Ts

Skrevet

Tips til å overleve å ikke spise på 18 timer?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...