AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Har gått på p-piller i åtte år nå og kjenner jeg har lyst til å prøve å slutte. Har blitt spesielt oppmerksom i det siste på bivirkninger folk sier de har og farene ved det. Jeg har i hele min ungdom vært nedbrutt i perioder og ofte vært lei meg av ingen grunn. Har lenge tenkt det var slik jeg var som person, men har i det siste tenkt at det kanskje kommer av at jeg propper i meg hormoner. Føler jeg ikke blir tilstrekkelig våt ved sex også, selv om jeg er kåt. Jeg er 24 år og er i et fast forhold. Har heller ingen barn. Hvilken prevensjonsmiddel anbefaler dere? Kondom er ikke noe jeg vurderer en gang bare så det er sagt. Anonymous poster hash: 3619b...333
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Prøver igjen i dag jeg. Noen som vet? Vurderer litt de apparatene som måler temperatur hver morgen. Minuset er prisen de ligger på. Noen som har prøvd det og føler det er verdt det? Frister veldig å slippe å innta hormoner.. Anonymous poster hash: 3619b...333
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Hei hei. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg er normalt en veldig hormonell jente som tar lett til tårene og har annlegg for å være depressiv. Har sikkert en eller annen diagnose også (bipolar2?), men ønsker ikke utredning per nå. Jeg har valgt å slutte på p-piller fordi det gjør vondt værre, og venter på gyn time for å få satt inn spiral. Da altså kobberspiral, for det er helt uten hormoner. Den sitter inne i fem år. Eneste negative er at man kan få kraftigere blødninger, og det skal visst gjøre enormt vondt hvis du ikke har født. Men da kan man ta ibux i forkant. Pris er jeg litt usikker på, den koster 800kr på apoteket, men tror det kan være billigere hvis man får det rett på gyn time? Har prøvd å undersøke litt, men står så mye forskjellig på nett. Ihvertfall en veldig billig pris for å slippe å tenke på prevensjon i fem år:) Har selv vurdert de apparatene du tenker på, men kom frem til at det ville være veldig slitsomt å huske å måle hver dag. Glemmer du en gang, så er det ødelagt, og du må gjøre det med en gang du våkner. Samt at du kan ikke ha sex på usikre dager, som er dagene rundt eggløsning, og mange ønsker ikke å ha sex når de har mensen. Så da står man egentlig igjen med ganske få dager til å ha sex, mens med kobberspiral kan du ha sex nårsomhelst Hormonspiral er også et alternativ, da dette er en liten dose hormoner som skal virker lokalt, altså bare i livmoren. Man mister gjerne mensen helt. Men det er fortsatt hormoner, og jeg har hørt om jenter som legger på seg, får kviser og får humørsvingninger som med pillen, så den er helt uaktuell for meg Anonymous poster hash: 872d1...e69
miramis Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 P-stav har mindre hormoner enn p-piller. Jeg er depressiv og fungerer fint på det.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Takk for svar jenter Har vurdert kobberspiral, men jeg er redd for kraftige blødninger. Jeg blødde mye før jeg begynte på p-piller og har hørt at de fleste som får satt inn kobberspiral ofte blør mer enn de ville gjort uten. Det samme gjelder menssmerter noe jeg sliter med. Har lest litt om pearly i dag (den der du måler temperatur daglig) og synes det virker mer å mer fristende. Jeg tror ikke det er noe jeg vil glemme da jeg hver dag i åtte har vært utrolig konsekvent med p-pillen. Men det jeg lurer på med pearly. Sædcellen kan jo leve inni livmoren i fem døgn.. Pearly viser jo bare sikkerhet de neste 24 timene. Dette forvirrer meg. Anonymous poster hash: 3619b...333
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Pris er jeg litt usikker på, den koster 800kr på apoteket, men tror det kan være billigere hvis man får det rett på gyn time? Har prøvd å undersøke litt, men står så mye forskjellig på nett. Ihvertfall en veldig billig pris for å slippe å tenke på prevensjon i fem år:) Anonymous poster hash: 872d1...e69 Jeg betalte ingenting for min, siden de hadde den på legekontoret. Har brukt kobberspiral i 8 år nå og er kjempefornøyd. (Har ikke barn.) Blør ikke noe mer enn jeg gjorde før jeg begynte med hormonprevensjon, heller mindre, siden jeg er voksen nå, og mensen har stabilisert seg. Anonymous poster hash: 5c1a3...45b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 hei! Jeg vil på det varmeste anbefale deg å sette deg inn i Persona/ladycomp! Sjekk hjemmesidene deres; www.pfc.no. Jeg har brukt LadyComp i 11 år nå og er veldig godt fornøyd!! Det er altså en liten computer som du måler tempen med i munnen hver morgen. tempen din stiger etter eggløsning, og dermed vil den gi deg indikasjon på om når du er fruktbar og ikke ved hjelp av lys-signaler (rødt/gult/grønt). Den lagrer dine data i 9 mnd så du trenger ikke måle like hyppig etter hvert som i starten. Det er en forutsetning at du har en rimelig stabil syklus for å få nytte av denne, hvis ikke vil den gi deg mye røde lys som sikkerhetsmargin. Fordelen er at dette er 100 % hormonfritt, og brukt riktig er den sikrere enn p-piller. I tillegg kan du enkelt finne ut når du er mest fruktbar om du ønsker deg barn. Jeg brukte selv pillen noen år da jeg var yngre og ble veldig deprimert av dem. kjente ikk emeg selv igjen. Leste også en bok som het "den bitre pillen" om skadevirkningene av all hormonpåvirkningen som vi ikke tenker over og bestemte meg for at jeg aldri mer skal ha hormonprevensjon!!! Spiral vurderte jeg litt men fant ut at det høres bare alt for ekkelt ut å ha en liten ståltråddings inni livmora, i tillegg til at jeg har hørt at muskelknuter og mer smertefulle blødninger kan være en bivirkning. Er derfor veldig fornøyd med dette valget. bare spør om du lurer på noe om Pearly/LC Anonymous poster hash: 43797...ae7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Takk for utfyllende svar anonymbruker Må man våkne til samme tid hver morgen? Jeg har en hverdag der jeg av og til må opp kl. 7 for forelesning og av og til begynner jeg ikke før 12. Da er det flott å sove litt lengere.. Og om et halvt års tid er jeg forhåpentligvis i jobb, da blir det jo et helt annet tidspunkt jeg våkner på igjen. Men har jeg forstått det riktig om det er 3 timers margin? Så om jeg setter den til kl. 9. Så skal de ha ingenting å si om jeg tar den f.eks 6 eller venter helt til klokken 12 med å ta den? Hva om jeg f.eks forsover meg slik at jeg ikke får målt tidsnok?.. Anonymous poster hash: 3619b...333
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Takk for utfyllende svar anonymbruker Må man våkne til samme tid hver morgen? Jeg har en hverdag der jeg av og til må opp kl. 7 for forelesning og av og til begynner jeg ikke før 12. Da er det flott å sove litt lengere.. Og om et halvt års tid er jeg forhåpentligvis i jobb, da blir det jo et helt annet tidspunkt jeg våkner på igjen. Men har jeg forstått det riktig om det er 3 timers margin? Så om jeg setter den til kl. 9. Så skal de ha ingenting å si om jeg tar den f.eks 6 eller venter helt til klokken 12 med å ta den? Hva om jeg f.eks forsover meg slik at jeg ikke får målt tidsnok?.. Anonymous poster hash: 3619b...333 Det går helt greit å våkne på ulike tidspunkter, men det er en fordel da at du stiller vekkerklokka di på de ulike tidene du tenker å stå opp (trenger ikke å sette på ringing, bare flytt oppvåkningstidspunktet til de forskjellige tidene), og så har du 3 timers margin begge veier ja. Uansett om du setter den på 07 eller 11. Hvis du likevel skulle forsove deg mer enn 3 timer så får du ikke målt den dagen, men det skal vel litt til .Uansett ingen krise om man ikke måle aller dager. Jeg måler bare innimellom nå, for jeg har veldig stabil syklus og LC vet liksom når jeg kan forvente eggløsning og mensen. Men som sagt: lurt å være flink med målingene i starten, de første månedene, slik at den blir kjent med syklusen din. Jo flinkere du er, og jo mer etablert syklusen din liksom blir i LC, jo mer grønt lys får du. På rødt lys må man altså bruke annen prevensjon, pessar eller kondom f.eks (vi er ikke så flinke der, vi har hoppet av i svingen de siste 5-6 åra, på dager med rødt lys).. Lykke til Anonymous poster hash: 43797...ae7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Takk for svar igjen Gikk til innkjøp av en i går og har sluttet på pilla. Gleder meg veldig til kroppen blir "normal" igjen. Men jeg skjønte ikke helt det med å stille vekkeklokka uten å bruke den. Hva er poenget med det? Anonymous poster hash: 3619b...333
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Takk for svar igjen Gikk til innkjøp av en i går og har sluttet på pilla. Gleder meg veldig til kroppen blir "normal" igjen. Men jeg skjønte ikke helt det med å stille vekkeklokka uten å bruke den. Hva er poenget med det? Anonymous poster hash: 3619b...333 Så bra! Jo, du bør stille klokka til et visst oppvåkningstidspunkt fordi den gir deg 3 timers målemargin begge veier, og du har bare muligheten til å måle 6 timer i løpet av døgnet. Altså: om du pleier å stå opp kl 07 og setter klokka på det, så kan du måle fra kl 04 til kl 10. Dette er fordi du bare har muligheten til å måle tempen noen timer om morgenen. (Du kan måle den senere i døgnet også ved å trykke på noen knapper, men da blir ikke de dataene lagret så da er jo vitsen borte, for den må lagre målingene for å kunne gi deg prognoser). Og videre da: hvis du f.eks har hatt vekkerklokka stående på 07 i ukedagene og så bare slår av ringelyden før helga, så er måletidspunktet ditt likevel innstilt på o7 med målingsmulighet mellom 04 og 10. Det er jo dumt da om du sover til 11-12 i helgene, for da blir du for sen til å måle. Jeg pleier derfor å bare sette oppvåkning til f.eks 10 i helga men uten ringing, for da kan jeg måle mellom 07 og 13, som er et mer sannsynlig oppvåkningsspenn i helgene. Poenget er altså bare at du har 6 timer å måle på i løpet av døgnet, og da må du selv passe på at måleperioden du stiller inn faller inn under det som er sannsynlig oppvåkningsperiode. Håper det ble klarere. Det går ikke så lang tid med bruk før du skjønner mer av disse mulighetene og funksjonene. Lykke til med hormonfri prevensjon! Og husk at det bare er helt safe på grønt lys, ikke gult og i alle fall ikke rødt. Og husk at det sikkert tar litt tid før hormonene er helt ute av kroppen din og du er tilbake til egen syklus. Anonymous poster hash: 43797...ae7
lillemy01 Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Må bare høre her for det høres spennende ut. Jeg jobber skift. Er det da noe som helst mulighet å bruke det??
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Takk igjen Har vært to dager uten pilla nå og fikk mensen i dag. Hadde det egnetlig for under ei uke siden også på p-pillene så hormonene er allerede på vei ut av kroppen. Jeg registrerte ikke mens nå på ladycomp, fordi jeg forsto det slik at første mens etter pilleslutt ikke teller som en vanlig menstruasjon. Har satt vekkeklokken på ni jeg og våkner av det og tar temperaturen. Etterpå sovner jeg igjen Mulig dette blir en vane. Regner med den er mer til å stole på om den taes på samme tidspunkt? Eller er det kanskje antall timer søvn før oppvåking som har størst innvirkning? Må bare høre her for det høres spennende ut. Jeg jobber skift. Er det da noe som helst mulighet å bruke det?? Det står i brukerhåndboken som jeg fikk med at den fungerer for de som jobber skift også Anonymous poster hash: 3619b...333
Romilo Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Bruker p-plaster, det er jeg veldig fornøyd med!
lillemy01 Skrevet 2. desember 2013 #15 Skrevet 2. desember 2013 Ååå da er det jo avgjort! Jeg som ikke takler tanken på spiral og om jeg bruker p pille igjen , så ender jeg opp som singel snart igjen uansett he he
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #16 Skrevet 2. desember 2013 Må bare høre her for det høres spennende ut. Jeg jobber skift. Er det da noe som helst mulighet å bruke det?? Ja! Bare les innlegg nr 11 i denne tråden, og se ellers pfc.no Anonymous poster hash: 43797...ae7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #17 Skrevet 2. desember 2013 Bruker p-plaster, det er jeg veldig fornøyd med! ...men det er jo hormontilførsel. Det er det mange ønsker å unngå.. Anonymous poster hash: 43797...ae7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå