Gå til innhold

Familiehund som kan passe på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker tips til raser som er fine familiehunder, liker barn (vet det må tilvennes, men noen raser er mer barnevennlige enn andre) som også kan "passe på oss"

Den vil få mental stimulering, hage å leke i, tre tisseturer og en langtur per dag. Og seff masse kos og oppmerksomhet.

Må kunne være alene hjemme mens vi er på jobb, men være med på det meste ellers. Ønsker ikke mye pelsstell.

Vi er begge oppvokst med hund så vi har noe erfaring. Vet at raser som boarder collie og dobermann blir for krevende.

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har erfaring med schæfer jeg da.. Hadde blandingstispe (75%schæfer) som var helt super med ungene. Lekte med dem, ryddet opp mat de la igjen overalt og ellers veldig rolig av seg.

MEN, skal si at dette var innlært fra dag en, at rundt ungene og folk flest skulle hun være rolig og forsiktig.

På tur var hun høyt og lavt :)

Det jeg har lest når jeg nå leter etter ny hund selv er at mange av de tradisjonelle familiehundene kanskje ikke lengre er de beste. Dette fordi de har vært veldig populære, og mange raser kan være ødelagt av useriøs avl for og tjene penger. Er dessverre ikke alle som tenker trygge og stabile hunder når de setter valper på en tispe.

Nå ser jeg på Staffordshire bull terrier (sta som terriere flest, men stabil og fin familiehund med rett trening og sosialisering fra dag en), Schæfer og Irsk Ulvehund. Stort sett raser som er trygge på seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en litt mild vokterhundrase ( ikke vakthund altså) eller f.eks en bullmastiff. Fordelen med disse er at de ofte er veldig hengivne ovenfor alle de kjenner, bakdelen kan være at de iblant vokter litt for mye, dvs at de må vennes til at det kommer fremmede barn og leker med deres barn, eller så kan de begynne å vokte barna deres mot andre barn og folk.

Har en hund som er en blanding mellom pyreneerhund og grand danois selv, som har arvet vokteregenskapene til pyreneerhunden og en del etter grand danoisen - en fryd med små barn og blant venner og bekjente - slitsom når det kommer fremmede på døra, fordi han pga oppførsel kombinert med størrelse kan skremme fanden på flatmark. - de som ikke kjenner ham vet jo ikke at han er en halvpinglete, sofagris som elsker deg etter 10 minutters bekjentskap.

Er veldig trygt når jeg er alene hjemme utpå bygda, men litt slitsom når fremmede går forbi eller at man hører uvante lyder, fordi han på død og liv skal si fra at han er der og passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv en staffordshire bullterrier, fantastisk hund og utrolig vennlig! Nå er hun jo fortsatt litt ''overivrig'' når det gjelder barn fordi hun fremdeles er ung, men vi jobber med det :) Hun er helt fantastisk med niesen min(3 år). De to er som knoll og tott når hun er på besøk. De sitter inne i buret hennes sammen, ligger på sofaen inntil hverandre, koser seg masse rett og slett.



Anonymous poster hash: 1bb59...596
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel med nedklipt pels. :)

Sterk og sporty, rolig og verdig, røyter ikke, veldig knyttet til familien, og varsler når det kommer folk (de jeg kjenner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også anbefale Staffordshire Bullterrier ut fra overskriften din, og ser den allerede er nevnt her.

Vi har to barn på 2 og 5 år, og vår Staff er helt super med de. De ble jo også kalt "nannydog" i England fra gammelt av, nettopp fordi de gjerne gikk godt med barn. Rasen er helt super med mennesker, men kan være noe mer ustabile mot andre hunder.

Glatt, enkel pels og "vokter" i den forstand at de gir mye lyd om det er ukjente lyder/ting som skjer ved huset. I tillegg er det vel en trygghet når man går tur med de, de ser jo "tøffe" ut. Vår er også hjemme alene når vi er på jobb, det har funket kjempefint i alle år.



Anonymous poster hash: d4c33...156
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Takk for tips. Skal sjekke ut mastiffer. Schæfer er jeg litt skeptisk til etter å ha sett en del ødlagte hunder. Staff hadde vært veldig fint i forhold til ungene, kalles jo nannydogs fordi de er så fine med barn, men har lest og hørt at det finnes ikke et mikrogram av "vakthund" i de. Noe jeg ønsker da vi bor avsides til og jeg er en del alene med barn. Kongepuddel hadde jeg glemt, de er smarte og mye tøffere enn de fleste tror.

Kom gjerne med flere tips om noen har andre raser å anbefale.

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på schæfer med en gang, bare vær veldig nøye på familietreet :)

Og der svarte du at schæfer var uaktuelt mens jeg skrev :P

Endret av DaenerysStorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder schæfer, vil jeg anbefale å gå etter brukslinjer og ikke utstilling.. Dette er helt fantastiske dyr som er avlet etter lynne og evner, ikke etter utseende.. Synd utstillingslinjene er ødelagt pga heftig avl og den fryktelige knekken mange mener de skal ha på ryggen..

Endret av Linkas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på schæfer med en gang, bare vær veldig nøye på familietreet :)

Og der svarte du at schæfer var uaktuelt mens jeg skrev :P

Er litt skeptisk, men hvis man klarer å finne frem til en hund fra friske linjer kan det være aktuelt. Eventuellt kanskje hvit schæfer.... Må tenke litt på det, hehe..

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk, men hvis man klarer å finne frem til en hund fra friske linjer kan det være aktuelt. Eventuellt kanskje hvit schæfer.... Må tenke litt på det, hehe..

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Det heter ikke hvit schæfer, det heter hvit gjeterhund ;)

Schæfere er fantastiske når man får den rette, den jeg hadde var aldri syk og verdens beste vakthund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder schæfer, vil jeg anbefale å gå etter brukslinjer og ikke utstilling.. Dette er helt fantastiske dyr som er avlet etter lynne og evner, ikke etter utseende.. Synd de er ødelagt pga utstilling og den fryktelige knekken mange mener de skal ha på ryggen..

Jeg har også vært innom tanken på brukslinjer, men da er jeg litt redd for at vi har litt for lite å tilby i forhold til hva den fortjener av aktivitet, sort schæfer vet jeg ikke er uaktuellt da de må bli brukt ordentlig, ikke "bare" som familiehund med dertil aktivitet (familiehunden skal selvsagt få mosjon og hodetrim, men det blir jo ikke det samme som aktiv bruk av brukshund)

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tervueren:) Beste vakthund ever, har bare positive erfaringer med de, da jeg har 2 stk, plassert hos foreldrene mine pga dårlig plass i leiligheten til min mann og jeg:) De er skikkelig overbeskyttende for ungene mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også slår et slag for kongepuddelen. Min kongepuddel er en skikkelig vakthund, hun lar ingen fremmede komme inn som ikke vi har godkjent først. Men er verdens snilleste mot alle når hun ser at vi ønsker de velkommen. Hun er veldig glad i barn, de kan gjøre alt med henne uten at hun gjør noe. (de får selvsagt ikke lov å plage henne).



Anonymous poster hash: a9235...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tervueren:) Beste vakthund ever, har bare positive erfaringer med de, da jeg har 2 stk, plassert hos foreldrene mine pga dårlig plass i leiligheten til min mann og jeg:) De er skikkelig overbeskyttende for ungene mine:)

Ikke akkurat en hund for hvem som helst, eller en typisk familiehund da (selv om de selvsagt kan være det de også, ikke misforstå)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med irsk ulvehund? En "gentle giant" som er bedagelig på grensen til lat, og svært glad i flokken sin?

Ingen typisk vakthund, men jeg garanterer at ett eneste bjeff er nok til å skremme innbruddstyver over alle hauger.

Eneste er helsen... De kan ha en del helseproblemer og blir sjelden eldre enn ti år.

Anonymous poster hash: 93aaa...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tervueren:) Beste vakthund ever, har bare positive erfaringer med de, da jeg har 2 stk, plassert hos foreldrene mine pga dårlig plass i leiligheten til min mann og jeg:) De er skikkelig overbeskyttende for ungene mine:)

Grunnet mine erfaringer med rasen ville jeg ikke anbefalt denne som familiehund, selv om mange av dem helt klart er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av rasene nevnt.Enten for dårlig avl (schæfer.) eller for mye vokter og trenger mer enn tisseturer.
Puddel som vokter ,utgår.
Nanny dog- ikke alltid så barnevennlig som den fremstilles

Irsk Ulvehund/Hjortehund.- Mye dårlig avling her,sykdommer og dårlig psyke på en del

Rottweiler,Ridgeback ville jeg heller satset på.Men disse må være hunder som er mentalt sterke (foreldre testet) samt røntget. Engelsk mastiff kunne vært et alternativ,men der igjen er det en del sykdom på rasen.



Anonymous poster hash: 7638d...113
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble ikke ferdig ^

en bouvier de flander eller riesenschnauzer, eller boerboel ville jeg hatt på listen min



Anonymous poster hash: 7638d...113
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...