Gå til innhold

Hund i kabin, Norwegian


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ut og fly med hund for første gang og lurer på om noen med erfaringer kan besvare noen spørsmål for meg. Jeg har prøvd å google litt men finner for det meste forumemner fra mange år tilbake som virker utdaterte.

1. Jeg har reservert billett for meg og 1 hund i kabin på deres hjemmeside. Trenger jeg å gjøre noe mer for å sikre hennes plass? Ringe flyselskap, ringe flyplass, opplyse i skranken? Kan allergikere føre til at vi ikke får fly, når jeg allerede har reservert plass til henne en uke i forveien?

2. Jeg har kjøpt denne bærebagen (http://www.tropehagen-zoo.no/display.aspx?menuid=123457700&prodid=6572) som stemmer overens med kravene på deres hjemmeside. Hun er en liten valp og både står, ligger og går rundt i et bur på denne størrelsen. Det er lufting på alle fire sider, har vanntett bunn og størrelsen er godkjent. Det eneste jeg lurer på er om de kan nekte bagen fordi den ikke er av merket Sherpa, som Norwegian anbefaler. Ellers stemmer den til kravene.

3. Er det noen andre forholdsregler jeg bør ta? Hun er trygg på både meg og bur og vi kommer til å få en fin tur, så lenge flyselskapet eller flyplassen ikke skaper problemer.

Endret av heihade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt Norwegian og spurt. Men det er faktisk mulig at du kan bli nektet pga allergi hos andre passasjerer og plassert på et annet fly. Har hørt om et par stykker som har opplevd det, men er usikker på om det var Norwegian eller et annet flyselskap.

Er ganske sikker på at det ikke spiller noen rolle hvilket merke bagen er av, om det oppfyller kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte man ringe og bekrefte plass til hunden, men siden du har fått reservert plass til den så gjelder kanskje ikke det lengre? Jeg ville dog ringt likevel, for å være helt sikker. Det skal være slik at så lenge hunden har bekreftet plass, så kan ikke allergikere komme i ettertid og kreve plass til seg selv istedet.

Bagen er helt ok. Kan være lurt å legge absorberende pads i bunnen i tilfelle valpen tisser.

Så lenge hunden har bekreftet plass trenger du ikke å gjøre noe mer. Den skal opp av bagen når den skal gjennom sikkerhetskontrollen (da bærer du den gjennom), mens inne på flyet er det normalt ikke lov å ha hunden ute av bagen (noen tillater at man åpner litt og koser med hunden når setebeltelysene er av).

Når jeg har flydd med valp har jeg pleid å holde valpen våken noen timer før avgang, så sovner den som regel når den får ro og fred i bagen. Da er det mye stillere og fredeligere på flyturen :P

Ta med tørkepapir eller noe annet å tørke opp med i tilfelle valpen tisser på flyplassen, og sørg for å lufte den godt i siste liten før dere må inn. Ta med en skål slik at valpen kan få vann inne på flyplassen, og eventuelt en liten tyggeting den kan holde på med på flyet om den ikke sover.



Anonymous poster hash: aa75d...eae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste med SAS med min lille valp, så der måtte vi ringe å bestille plass også betale i skranken når vi kom til flyplassen. Men tror ikke de har så mye rett til å nekte deg å ta med valpen om bord når du allerede har bestilt og betalt for den :-) Ville ikke jeg stressa med værtfall!

Og ang. reisebaggen; Har helt lik selv, og til meg så de ikke på den en gang, ingen som sjekker om den er for stor eller for liten. Så det blir nok ikke noe problem.

Det jeg fikk anbefalt var å ta med valpen inn på ett handicap-toalett mens du ventet på flyet, etter sikkerhetskontrollen! Der kan du slippe den litt løst så den får løpt litt ifra seg, kanskje tisset en siste skvett, så er den heelt tom for energi til flyturen :-) Funket kjempebra på min lille tass, sovnet så fort flyet hadde tatt av. Syntes det var litt skummelt når motoren ble satt i gang for fullt, men da var det bare å lure en arm ned i buret også tok det ikke mange minuttene før han roet seg og sov hele flyturen :-)


God tur, og gratulerer med valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg skal hive meg rundt og ringe flyselskapet i morgen og la de svare på om jeg trenger å gjøre noe mer før jeg møter opp. Vi skal nok komme oss hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal snart ut og fly med hund for første gang og lurer på om noen med erfaringer kan besvare noen spørsmål for meg. Jeg har prøvd å google litt men finner for det meste forumemner fra mange år tilbake som virker utdaterte.

1. Jeg har reservert billett for meg og 1 hund i kabin på deres hjemmeside. Trenger jeg å gjøre noe mer for å sikre hennes plass? Ringe flyselskap, ringe flyplass, opplyse i skranken? Kan allergikere føre til at vi ikke får fly, når jeg allerede har reservert plass til henne en uke i forveien?

2. Jeg har kjøpt denne bærebagen (http://www.tropehagen-zoo.no/display.aspx?menuid=123457700&prodid=6572) som stemmer overens med kravene på deres hjemmeside. Hun er en liten valp og både står, ligger og går rundt i et bur på denne størrelsen. Det er lufting på alle fire sider, har vanntett bunn og størrelsen er godkjent. Det eneste jeg lurer på er om de kan nekte bagen fordi den ikke er av merket Sherpa, som Norwegian anbefaler. Ellers stemmer den til kravene.

3. Er det noen andre forholdsregler jeg bør ta? Hun er trygg på både meg og bur og vi kommer til å få en fin tur, så lenge flyselskapet eller flyplassen ikke skaper problemer.

1. Jeg har reservert billett for meg og 1 hund i kabin på deres hjemmeside. Trenger jeg å gjøre noe mer for å sikre hennes plass? Ringe flyselskap, ringe flyplass, opplyse i skranken? Kan allergikere føre til at vi ikke får fly, når jeg allerede har reservert plass til henne en uke i forveien?

Nei, når du har reservert/betalt plass for hunden så trenger du ikke gjøre noe mer. Det er bare å møte opp (i god tid) og sjekke dere inn. Allergikere kan ikke hive dere av flyet, du har kjøpt billett på en flyvning som fortsatt er tillatt for dyr, og da må allergikeren enten godta det eller dra på et annet tidspunkt.

2. Jeg har kjøpt denne bærebagen (http://www.tropehagen-zoo.no/display.aspx?menuid=123457700&prodid=6572) som stemmer overens med kravene på deres hjemmeside. Hun er en liten valp og både står, ligger og går rundt i et bur på denne størrelsen. Det er lufting på alle fire sider, har vanntett bunn og størrelsen er godkjent. Det eneste jeg lurer på er om de kan nekte bagen fordi den ikke er av merket Sherpa, som Norwegian anbefaler. Ellers stemmer den til kravene.

Jeg har nøyaktig samme bag til min, og den er for stor for kravene. Bagen er både for høy og for lang. Jeg prøvde meg likevel, og ingen har noen gang veid eller målt bagen. De sa ingenting på bagtypen, bare scannet den, og sa at hunden var nydelig;) De kan ikke nekte deg å kjøpe et annet merke, men de kan nekte deg å bruke den hvis målene avviker på ene aller andre måten. Noen godtar også det, imens andre ikke gjør det. Ta i tilfelle med gaffateip så du kan korte ned bagen (den er veldig myk og smidig) hvis de nekter dere å bli med. Bunnplaten kan klippes av til å passe ny lengde.

3. Er det noen andre forholdsregler jeg bør ta? Hun er trygg på både meg og bur og vi kommer til å få en fin tur, så lenge flyselskapet eller flyplassen ikke skaper problemer.

Egentlig ikke. De tolererer bjeffing på flyet, og i avgangshallen. Både på Værnes, Rygge, Torp og Gardermoen fikk jeg gå med hunden i bånd så den skulle slippe å ligge i en bag imens vi ventet. Det er egentlig veldig greit å fly med hund. Bare ta med det vanlige tidsfordrivet, bein og slikt. Hvis det er mulig, prøv å luft hunden før dere går ombord. Du kan kjøpe deg kladder fra apoteket og ha i bunnen av buret, i tilfelle den gjør fra seg eller kaster opp. Ha også bæsjepose tilgjengelig, for hvis det kommer noe fast ut av hunden vil du gjerne plukke det opp fort. Hvis du fôrer den mindre før dere drar, så blir det eventuelt mindre oppkast.

Jeg har selv tatt den runden med Norwegian flere ganger, så jeg vet hva jeg snakker om;p Har vært en nervøs og bekymret reisende noen ganger.

Anonymous poster hash: 6f2bc...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mange ganger på fly med katten min, og det har aldri vært noe problem. Når du reserverer har de sjekket om det er allergikere (dette plikter allergikere å opplyse hvis det skal tas hensyn til) på flyet. Har du fått plass, skal det ikke være allergikere på det flyet. Da må allergikerne som bestiller senere velge et annet fly. Du pleier å bli plassert bakerst i flyet med kjæledyr. Det er heller ingen ansatte som følger med deg og kjæledyret, bortsett fra et kjapt blikk i skranken. I innsjekkingen må du ta dyret ut av bagen gjennom scanningen, noe som jo går bra. På flyet er det knapt så de ansatte legger merke til kjæledyret.



Anonymous poster hash: 36bf6...3d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, begge to.

#7. Ja, jeg har sett på deres hjemmeside at den er noen cm for høy og lang, men siden det står at det ikke har noe å si så lenge den kan komprimeres (det kan den) så regner jeg med at den er godkjent. Takk for hjelpsomt svar. Nå føler jeg meg litt mer sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta opp valpen og å ha valpen på fanget mens man flyr?

Anonymous poster hash: ae5a9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta opp valpen og å ha valpen på fanget mens man flyr?

Anonymous poster hash: ae5a9...268

Nei, i utgangspunktet ikke. Man må alltid spørre kabinpersonalet, men de kan godt si nei. Noen tillater at du tar bagen opp på fanget og åpner den slik at du kan stryke litt på valpen, men de kan også gi beskjed om at hunden må være på gulvet i bagen under hele flyturen.

Anonymous poster hash: aa75d...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...